Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vil dette hjemmenettverket fungere?


roger

Anbefalte innlegg

31 minutes ago, Hillmar said:

Bare vær oppmerksom på at oppsett av dette er noen hakk over det å sette opp en vanlig trådløs ruter. Så man bør har interesse og motivasjon til å bruke litt tid på det om man ikke har satt opp mer avanserte nettverk før.

 

Man lærer så lenge man lever... Men mener du at det er mye mer avansert å sette opp dette Unifi nettverket uten FMGen? Alternativet er jo å sette FMGen i bridge mode og plugge USGen rett i den. Altså de samme Unifi-boksene som skal konfigureres i begge alternativene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg prøvd det selv. Men slik jeg har forstått det så er det ikke store forskjeller hvis målet er TV og Internett over samme kabel UTEN VLAN.

Løsningen med FMG i bridge, og TV og Internet over samme kabel med VLAN er litt enklere å sette opp. Ulempen er da at du vil ha dedikerte porter til enten TV eller Internett på switchen du setter opp i etasjene.

 

Nå skal ikke jeg svartmale hvor vanskelig det er altså. Jeg har selv veldig begrenset erfaring med nettverk over «Asus router nivå» men klarte fint å få dette opp å gå etter noen kvelder med googling og lesing.

Tenker bare det er på sin plass å nevne det så andre ikke går til innkjøp av utstyr de ikke får til/har tid til å sette opp skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Hillmar said:

Nå har ikke jeg prøvd det selv. Men slik jeg har forstått det så er det ikke store forskjeller hvis målet er TV og Internett over samme kabel UTEN VLAN.

Løsningen med FMG i bridge, og TV og Internet over samme kabel med VLAN er litt enklere å sette opp. Ulempen er da at du vil ha dedikerte porter til enten TV eller Internett på switchen du setter opp i etasjene.

 

Nå skal ikke jeg svartmale hvor vanskelig det er altså. Jeg har selv veldig begrenset erfaring med nettverk over «Asus router nivå» men klarte fint å få dette opp å gå etter noen kvelder med googling og lesing.

Tenker bare det er på sin plass å nevne det så andre ikke går til innkjøp av utstyr de ikke får til/har tid til å sette opp skikkelig.

 

Ser den, takk for advarsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, mk1 black limited said:

...og hvis FMG står i bridge?

Da har du kun Internet på en LAN 3 og kun TV på de andre.

Da kan man enten kjøre VLAN ut til «siste switch» og sette opp denne med noen TV-porter og noen Internett-porter. Eller man kan kombinere disse i routeren (dette har jeg ikke prøvd selv, men ser flere sier at de har slikt oppsett) og få alt på samme LAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Jeg har akkurat flyttet inn i nytt hus og ønsket å prøve Ubiquiti utstyret. Altibox FMG er plassert i teknisk rom og jeg har dratt kabler til hver etasje. 6 uttak med dobbel cat6, så totalt 12 kabler i teknisk rom. Foreløpig har jeg kun bruk for 3 kabler; TV, kontor og Unifi AP AC-lite. Disse er da koblet inn i FMG og AP står midt i huset i 2. etasje og gir OK dekning i hele huset. Har skrudd av det trådløse nettet i FMG boksen. I tv-benken trenger jeg flere uttak og tenker da å kjøpe TP-Link TLSG108E til kr 359 på komplett som skal virke bra sammen med Altibox. Skal teste dette en stund før jeg evt kjøper ubiquiti ruter og switch.




Det stemmer ikke. Så lenge switchen støtter IGMP-snooping så skal det gå fint å ha denne etter FMG og hente ut både TV og Internett.




Nå har ikke jeg prøvd det selv. Men slik jeg har forstått det så er det ikke store forskjeller hvis målet er TV og Internett over samme kabel UTEN VLAN.
Løsningen med FMG i bridge, og TV og Internet over samme kabel med VLAN er litt enklere å sette opp. Ulempen er da at du vil ha dedikerte porter til enten TV eller Internett på switchen du setter opp i etasjene.
 
Nå skal ikke jeg svartmale hvor vanskelig det er altså. Jeg har selv veldig begrenset erfaring med nettverk over «Asus router nivå» men klarte fint å få dette opp å gå etter noen kvelder med googling og lesing.
Tenker bare det er på sin plass å nevne det så andre ikke går til innkjøp av utstyr de ikke får til/har tid til å sette opp skikkelig.


Jeg trenger også flere uttak til TV benken og tenker å trekke 3-4 cat6 kabler fra Svitsjen som er plassert på loft. Jeg bruker ikke TV fra Altibox kun internett.
Jeg bruker Homeassistant og er redd for hvis jeg bruker ekstra svitsj som (TP-Link TLSG108E) da ser ikke homeassistant tv, Onkyo receiver, playstation 4, Trådfri, og NAS eller blir internett hastighet lav.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Smil said:

Jeg bruker Homeassistant og er redd for hvis jeg bruker ekstra svitsj som (TP-Link TLSG108E) da ser ikke homeassistant tv, Onkyo receiver, playstation 4, Trådfri, og NAS eller blir internett hastighet lav.

 

Alle nettverks devicer vil fortsatt se hverandre helt fint hvis du bruker en ekstra svitsj i tv benken. Tror ikke du merker store hastighetsforskjeller heller. Bare pass på at det er en gigabit switch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On ‎09‎/‎09‎/‎2018 at 21:13, Hillmar said:

Løsningen med FMG i bridge, og TV og Internet over samme kabel med VLAN er litt enklere å sette opp. Ulempen er da at du vil ha dedikerte porter til enten TV eller Internett på switchen du setter opp i etasjene.

 

Betyr dette at hvis du fjerner FMG og kjører fiberen rett i USG, så vil alle portene på eventuelle switcher rundt omkring i huset fungere både til TV og internett?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, roger said:

 

Betyr dette at hvis du fjerner FMG og kjører fiberen rett i USG, så vil alle portene på eventuelle switcher rundt omkring i huset fungere både til TV og internett?

 

Det korte svaret er ja (forutsettes selvfølgelig USG Pro 4 eller XG 8 da bare disse USG'ene har SFP).

Som nevnt tidligere i tråden så krever dette litt over basic konfigurering av routeren.

Selv benytter jeg Edgerouter 4 og har funnet greie beskrivelser på nett for hvordan sette det opp via terminal/GUI. Jeg har ikke sett, men heller ikke lett, etter tilsvarende beskrivelser for USG (som primært administreres via SDN controlleren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Hillmar said:

Det korte svaret er ja (forutsettes selvfølgelig USG Pro 4 eller XG 8 da bare disse USG'ene har SFP).

Som nevnt tidligere i tråden så krever dette litt over basic konfigurering av routeren.

Selv benytter jeg Edgerouter 4 og har funnet greie beskrivelser på nett for hvordan sette det opp via terminal/GUI. Jeg har ikke sett, men heller ikke lett, etter tilsvarende beskrivelser for USG (som primært administreres via SDN controlleren).

 

Takk for svar, jeg har en USG Pro 4, så dette er interessant.

 

Men mener du at det også er et enklere alternativ nemlig å fjerne FMG og kjøre fiberen rett i USG, men så kjøre ut tv og nett på separate kabler fra USG til switchen? Da skjønner jeg at jeg ikke får kombinert tv og nett på portene i switchene, men det er ikke så viktig hvis oppsettet blir enklere.

 

Jeg antar SDN Controller og Unifi Controller er det samme? Altså det webbaserte grensesnittet for instillinger til Unifi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, roger said:

 

Takk for svar, jeg har en USG Pro 4, så dette er interessant.

 

Men mener du at det også er et enklere alternativ nemlig å fjerne FMG og kjøre fiberen rett i USG, men så kjøre ut tv og nett på separate kabler fra USG til switchen? Da skjønner jeg at jeg ikke får kombinert tv og nett på portene i switchene, men det er ikke så viktig hvis oppsettet blir enklere.

 

Jeg antar SDN Controller og Unifi Controller er det samme? Altså det webbaserte grensesnittet for instillinger til Unifi?

 

Igjen så må jeg legge på en disclaimer om at jeg ikke har prøvd det selv. Men ja, det skal gå ann å hente ut tv og nett på separate kabler også uten FMG. Jeg tror til og med det kan gjøres enklere enn du skisserer (forutsatt at du har en switch med VLAN-støtte og SFP).

Om du kobler fiberen inn i switchen så kan du hente ut VLAN 101 som untagged på de portene du ønsker å bruke til dekodere og hente ut VLAN 102 på en egen port (kan også være untagged tror jeg). Denne porten kobler til til WAN på USG. Og setter opp USGen som du normalt ville gjort om den var satt opp bak Altibox-routeren i bridge modus.

Deretter kobler du en LAN-port fra USG tilbake til switchen og konfigurerer alle porter, unntatt de som er omtalt over, som du ønsker.

 

Litt klønete forklart kanskje. Men det du oppnår er å splitte TV og Internett FØR USGen slik at USGen kun behøver å håndtere Internett. Og selv om det fysiske oppsettet blir litt mer komplisert, så er oppsettet i switch og router enklere siden du slipper å konfigurere USG med hensyn på IPTV.

 

Til slutt; Ja, SDN Controller er det samme som Unifi Controller. Jeg tror bare de har byttet navn på controller softwaren til SDN...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hillmar said:

Igjen så må jeg legge på en disclaimer om at jeg ikke har prøvd det selv. Men ja, det skal gå ann å hente ut tv og nett på separate kabler også uten FMG. Jeg tror til og med det kan gjøres enklere enn du skisserer (forutsatt at du har en switch med VLAN-støtte og SFP).

Om du kobler fiberen inn i switchen så kan du hente ut VLAN 101 som untagged på de portene du ønsker å bruke til dekodere og hente ut VLAN 102 på en egen port (kan også være untagged tror jeg). Denne porten kobler til til WAN på USG. Og setter opp USGen som du normalt ville gjort om den var satt opp bak Altibox-routeren i bridge modus.

Deretter kobler du en LAN-port fra USG tilbake til switchen og konfigurerer alle porter, unntatt de som er omtalt over, som du ønsker.

 

Litt klønete forklart kanskje. Men det du oppnår er å splitte TV og Internett FØR USGen slik at USGen kun behøver å håndtere Internett. Og selv om det fysiske oppsettet blir litt mer komplisert, så er oppsettet i switch og router enklere siden du slipper å konfigurere USG med hensyn på IPTV.

 

Til slutt; Ja, SDN Controller er det samme som Unifi Controller. Jeg tror bare de har byttet navn på controller softwaren til SDN...

Takk for tips, men da trenger jeg en switch med SFP, og det har jeg ikke (har allerede kjøpt inn et par UniFi Switch 8 60W).

 

Så da blir vel egentlig spørsmålet om jeg skal sette FMG i bridge mode eller forsøke meg på det mer avanserte oppsettet uten FMG. Tenker jeg tester FMG i bridge mode først, og ser hvordan det går.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare for oppklaringens skyld.

Brigde / NAT-modus på FMG bestemmer om du får Public / privat IP-adresse på WAN-interfacet på din USG.

Du kan fint kjøre med privat IP på WAN-interfacet, men da kan det bli problemet med double-NAT problematikk.

Ang. VLAN, så overkompliserer det, hvis ikke man har styr på det. I forhold til synlighet mellom Unifi-switch og andre switcher, så har forskjellig produsent intet å si, men du må som ha samme subnet på alle porter der du vil trafikk skal være tilgjengelig mellom devicene.

Tagget VLANs er i utgangspunktet mellom infrastruktur-utstyr, altså mellom switcher og mellom switch og USG. Mellom switch og aksesspunkter også.

Det er liten vits i å tagge nettverksinterfacet på en skriver, en Xbox etc. og tagging har først riktig noe for seg når du kjører flere VLANs, for eksempel VLAN10 for "Hjemmenetverket", VLAN11, for IoT, VLAN12 for Untrusted osv. Da tagger du uplink-portene på switcher og USG med alle VLANs du vil transportere og "untagger" eller setter native VLAN på switch-portene hvori devicene plugges.

Når ovenstående er på plass så ville jeg brukt noen som kan dette til å sikre (låse ned) nettverkene, slik at du ikke eksponerer HomeAssistanten din for unødig trafikk/ lytting.

Mvh. Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.