Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lys og lysstyring i garasje


Anbefalte innlegg

Skal montere lys i garasjen og er litt usikker på hva jeg skal velge. Tenkte noe ikke allt for dyrt, disse f.eks: http://www.elektroimportoren.no/lysarmatur-bris-2x36w-ip65-el-ballast-inkl-lysroer/3306738/Product.html?Event=searchlist

Må evt. ha 6 stk. av dem..

Vil gjerne ha forslag hvis noen vet om bedre alternativer til lys i garasje og som ikke koster så veldig mye :-)

 

Tenkte å styre de med f.eks. fibaro relay, men det står spesifisert kun resitiv last, så da er det evt. dimmer som gjelder da, og droppe dimmefunksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Jompa Tormann said:

Jeg ser etter det samme til min garasje, men jeg tror T5 lysrør skal klare biffen. Men det er vanskelig å få tak i selve rørene.

 

Hmm, det var interessant.. ser det går an å få tak i:

http://www.elektroimportoren.no/lysarmatur-storm-2x28-watt-ip65-t5-m-gjennomgangskobling/3306736/Product.html?Event=searchlist

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bananfluen skrev:

Jeg har egentlig ikke lyst til å bruke et rele imellom, da går jo man glipp av mye gøy som energimåling :-)

Hvis energimåling er det som er begrensningen, så går du jo ikke glipp av så mye. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Tronika.no vedr. dimming av T5:

Sitat

Se her: https://www.byggahus.se/forum/el/188427-dimma-flera-t5-ror-med-en-1-10v-dimmer.html


Dvs. om du kjøper en ferdig lysrørarmatur som kan dimmes med "0-10V" type dimmer, så kan du bruke den fra Qubino:

https://www.tronika.no/no/lysstyring/975-dimmer-0-10v-zmnhvd1.html

 

Endret av aeklo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armaturen i øverste post har jo elektronisk ballast og er derfor ikke en induktiv last som med konvensjonell ballast. Jeg mener dette da blir en kapasitiv last.

Kondensatorene vil jo fortsatt suge en del startstrøm, men vil ikke gi samme spenningshopp som med konvensjonell ballast. Jeg vet ikke hva slags ballast som var hos de som brant opp reléene sine, men elektronikken i elektronisk ballast vil vel tilsvare det som er i ledpærer. Ikke det at ledpærer er problemfrie, men kanskje mindre problematiske enn gamle lysstoffrør.

 

En annen ting er at produsentene av mikromoduler kun oppgir maks resistiv last, det betyr ikke at den ikke virker med annen type last. Man må bare ha et større buffer. F. eks. bare belaste en 10A modul med 5A hvis det er en induktiv last. Men dette er bare noe jeg sier og burde ikke taes for god fisk. Det er mange variabler som må taes med i beregningen.

 

Det jeg prøver å si er at jeg TROR det går bra å bruke mikromodul med relé på lysstoffrør med elektronisk ballast, men da ha et bra buffer på oppgitt maks ampere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, eivtress said:

Armaturen i øverste post har jo elektronisk ballast og er derfor ikke en induktiv last som med konvensjonell ballast. Jeg mener dette da blir en kapasitiv last.

Kondensatorene vil jo fortsatt suge en del startstrøm, men vil ikke gi samme spenningshopp som med konvensjonell ballast. Jeg vet ikke hva slags ballast som var hos de som brant opp reléene sine, men elektronikken i elektronisk ballast vil vel tilsvare det som er i ledpærer. Ikke det at ledpærer er problemfrie, men kanskje mindre problematiske enn gamle lysstoffrør.

 

En annen ting er at produsentene av mikromoduler kun oppgir maks resistiv last, det betyr ikke at den ikke virker med annen type last. Man må bare ha et større buffer. F. eks. bare belaste en 10A modul med 5A hvis det er en induktiv last. Men dette er bare noe jeg sier og burde ikke taes for god fisk. Det er mange variabler som må taes med i beregningen.

 

Det jeg prøver å si er at jeg TROR det går bra å bruke mikromodul med relé på lysstoffrør med elektronisk ballast, men da ha et bra buffer på oppgitt maks ampere.

Jepp, helt enig i dette. Har kommet til samme konklusjon, og kommer til å kjøpe armaturer med elektronisk ballast og mikromodul med rele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og vi andre setter pris på å høre hvordan det går! Hvis det finnes produkter som jobber fint sammen, så er det kjekt å vite om det. :) 

 

Nå tar det typisk litt tid før et relé eller krets blir brent, men hvis det gjør så husk på oss. ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
1 minutt siden, Blodstrupmoen skrev:

Noe nye erfaringer her? Jeg ønsker å styre 9 stk 2x32W T8 lysrør med en z-wave modul, men det er vel kanskje i overkant? Har ikke behov for dimming, kun av/på.

vil anbefale å sette et rele imellom i så fall, startstrømmen vil ta knekken på de fleste innbyggingsmodulene vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 11 stk. 2x36w armaturer i garasjen fra Jula (de hadde tilbud, 50%).

 

De er delt inn i 3 soner der den ene er på 5 armatur, en på 4 og en på 2.

 

Alle sonene styres med hver sin Nexa LCMR-1000 uten problemer. Nexamodulene er montert i det første armaturet i sonen.

 

Dette har fungert i 1,5 år nå uten problemer.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan rapportere at Nexa LCMR-1000 er den som har tålt Lysrør best.

Men dersom du får mange av/på i rask rekkefølge så har den også brent seg fast en par ganger.

(Et dunk i veggen ved siden av bryteren har noen ganger vært nok til å få den løs igjen :) )

 

Jeg trodde jeg skulle være lur og byttet til LED lysrør men det hjalp ikke noe særlig.

Fibaro modulene (3kW) brant seg fast etter hvert, både der jeg bygget om armaturen og fjernet reaktor og kondensator og der jeg bare lot dem stå.

 

Som @Moskus sier så har jeg nå krøpet til korset og satt inn ELKO releer.

De er solide saker med transient dempere, bruker ca 0,5 sekund på å reagere og gir et tydelig separat KLIKK.

Ikke så veldig vakre men går fint i en "konsulent boks" og på verksted, garasjen og "lyd-rommet" er de gjemt bort oppe i taket ved siden av eller i et takpunkt.

 

Om jeg hadde startet forfra i dag ville jeg vurdert å bytte ut hele lysrør armaturen til et LED armatur i stedet for å sette inn LED lysrør.

Elektriker kameraten min skulle ta med noen så jeg kunne teste, men som alle andre håndverkere så lover han mer enn han kan holde for å være hyggelig...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fermate skrev:

Ja jeg kan rapportere at Nexa LCMR-1000 er den som har tålt Lysrør best.

Men dersom du får mange av/på i rask rekkefølge så har den også brent seg fast en par ganger.

(Et dunk i veggen ved siden av bryteren har noen ganger vært nok til å få den løs igjen :)@Moskus )...

 

 

 

 

Dette dreper jo lysrør så når jeg først slår de på lar jeg de gå seg varm først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har akkurat kjøpt 2stk lysarmatur for å ha i garasjen: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/lysrorarmatur-424063/
 

Har det kommet noen nye erfaringer rundt dette? Ser at Nexa LCMR-1000 skal takle det, men kjører ingenting på 433 Mhz så mye jobb kun for en bryter. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke fibaro relay, men virker som erfaringene med disse var dårlige? Har noen Sonoff med tasmota liggende, men stoler ikke nok på disse til å brukte de her. 

Enheter som kommuniserer over Wifi, Z-wave eller Zigbee er mest aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.