GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal montere lys i garasjen og er litt usikker pÄ hva jeg skal velge. Tenkte noe ikke allt for dyrt, disse f.eks: http://www.elektroimportoren.no/lysarmatur-bris-2x36w-ip65-el-ballast-inkl-lysroer/3306738/Product.html?Event=searchlist

MĂ„ evt. ha 6 stk. av dem..

Vil gjerne ha forslag hvis noen vet om bedre alternativer til lys i garasje og som ikke koster sÄ veldig mye :-)

Tenkte Ä styre de med f.eks. fibaro relay, men det stÄr spesifisert kun resitiv last, sÄ da er det evt. dimmer som gjelder da, og droppe dimmefunksjonen?

Skrevet

Hadde tenkt omtrent det samme, og var ikke klar over at lysstoffrĂžr er problematisk last.

Har et par SSD-er liggende med 230VAC styrestrÞm. Noen som har prÞvd Ä bruke slike pÄ lysstoffrÞr?

Skrevet

Solid State skal i utgangspunktet ikke ha noen problemer med induktiv / kapasativ last.. 

Jeg har egentlig ikke lyst til Ä bruke et rele imellom, da gÄr jo man glipp av mye gÞy som energimÄling :-)

Skrevet
22 minutes ago, Jompa Tormann said:

Jeg ser etter det samme til min garasje, men jeg tror T5 lysrÞr skal klare biffen. Men det er vanskelig Ä fÄ tak i selve rÞrene.

Hmm, det var interessant.. ser det gÄr an Ä fÄ tak i:

http://www.elektroimportoren.no/lysarmatur-storm-2x28-watt-ip65-t5-m-gjennomgangskobling/3306736/Product.html?Event=searchlist

Skrevet
2 timer siden, Bananfluen skrev:

Jeg har egentlig ikke lyst til Ä bruke et rele imellom, da gÄr jo man glipp av mye gÞy som energimÄling :-)

Hvis energimÄling er det som er begrensningen, sÄ gÄr du jo ikke glipp av sÄ mye. :) 

Skrevet

Armaturen i Ăžverste post har jo elektronisk ballast og er derfor ikke en induktiv last som med konvensjonell ballast. Jeg mener dette da blir en kapasitiv last.

Kondensatorene vil jo fortsatt suge en del startstrÞm, men vil ikke gi samme spenningshopp som med konvensjonell ballast. Jeg vet ikke hva slags ballast som var hos de som brant opp reléene sine, men elektronikken i elektronisk ballast vil vel tilsvare det som er i ledpÊrer. Ikke det at ledpÊrer er problemfrie, men kanskje mindre problematiske enn gamle lysstoffrÞr.

En annen ting er at produsentene av mikromoduler kun oppgir maks resistiv last, det betyr ikke at den ikke virker med annen type last. Man mÄ bare ha et stÞrre buffer. F. eks. bare belaste en 10A modul med 5A hvis det er en induktiv last. Men dette er bare noe jeg sier og burde ikke taes for god fisk. Det er mange variabler som mÄ taes med i beregningen.

Det jeg prÞver Ä si er at jeg TROR det gÄr bra Ä bruke mikromodul med relé pÄ lysstoffrÞr med elektronisk ballast, men da ha et bra buffer pÄ oppgitt maks ampere.

Skrevet
11 hours ago, eivtress said:

Armaturen i Ăžverste post har jo elektronisk ballast og er derfor ikke en induktiv last som med konvensjonell ballast. Jeg mener dette da blir en kapasitiv last.

Kondensatorene vil jo fortsatt suge en del startstrÞm, men vil ikke gi samme spenningshopp som med konvensjonell ballast. Jeg vet ikke hva slags ballast som var hos de som brant opp reléene sine, men elektronikken i elektronisk ballast vil vel tilsvare det som er i ledpÊrer. Ikke det at ledpÊrer er problemfrie, men kanskje mindre problematiske enn gamle lysstoffrÞr.

En annen ting er at produsentene av mikromoduler kun oppgir maks resistiv last, det betyr ikke at den ikke virker med annen type last. Man mÄ bare ha et stÞrre buffer. F. eks. bare belaste en 10A modul med 5A hvis det er en induktiv last. Men dette er bare noe jeg sier og burde ikke taes for god fisk. Det er mange variabler som mÄ taes med i beregningen.

Det jeg prÞver Ä si er at jeg TROR det gÄr bra Ä bruke mikromodul med relé pÄ lysstoffrÞr med elektronisk ballast, men da ha et bra buffer pÄ oppgitt maks ampere.

Jepp, helt enig i dette. Har kommet til samme konklusjon, og kommer til Ă„ kjĂžpe armaturer med elektronisk ballast og mikromodul med rele.

Skrevet

... og vi andre setter pris pÄ Ä hÞre hvordan det gÄr! Hvis det finnes produkter som jobber fint sammen, sÄ er det kjekt Ä vite om det. :) 

NÄ tar det typisk litt tid fÞr et relé eller krets blir brent, men hvis det gjÞr sÄ husk pÄ oss. ;) 

• Like 1
  • 4 mĂ„neder senere...
Skrevet
1 minutt siden, Blodstrupmoen skrev:

Noe nye erfaringer her? Jeg Þnsker Ä styre 9 stk 2x32W T8 lysrÞr med en z-wave modul, men det er vel kanskje i overkant? Har ikke behov for dimming, kun av/pÄ.

vil anbefale Ä sette et rele imellom i sÄ fall, startstrÞmmen vil ta knekken pÄ de fleste innbyggingsmodulene vil jeg tro

Skrevet (endret)

Jeg har 11 stk. 2x36w armaturer i garasjen fra Jula (de hadde tilbud, 50%).

De er delt inn i 3 soner der den ene er pÄ 5 armatur, en pÄ 4 og en pÄ 2.

Alle sonene styres med hver sin Nexa LCMR-1000 uten problemer. Nexamodulene er montert i det fĂžrste armaturet i sonen.

Dette har fungert i 1,5 Är nÄ uten problemer.

Endret av xibriz
Skrevet

Ja jeg kan rapportere at Nexa LCMR-1000 er den som har tÄlt LysrÞr best.

Men dersom du fÄr mange av/pÄ i rask rekkefÞlge sÄ har den ogsÄ brent seg fast en par ganger.

(Et dunk i veggen ved siden av bryteren har noen ganger vÊrt nok til Ä fÄ den lÞs igjen :) )

Jeg trodde jeg skulle vĂŠre lur og byttet til LED lysrĂžr men det hjalp ikke noe sĂŠrlig.

Fibaro modulene (3kW) brant seg fast etter hvert, bÄde der jeg bygget om armaturen og fjernet reaktor og kondensator og der jeg bare lot dem stÄ.

Som @Moskus sier sÄ har jeg nÄ krÞpet til korset og satt inn ELKO releer.

De er solide saker med transient dempere, bruker ca 0,5 sekund pÄ Ä reagere og gir et tydelig separat KLIKK.

Ikke sÄ veldig vakre men gÄr fint i en "konsulent boks" og pÄ verksted, garasjen og "lyd-rommet" er de gjemt bort oppe i taket ved siden av eller i et takpunkt.

Om jeg hadde startet forfra i dag ville jeg vurdert Ă„ bytte ut hele lysrĂžr armaturen til et LED armatur i stedet for Ă„ sette inn LED lysrĂžr.

Elektriker kameraten min skulle ta med noen sÄ jeg kunne teste, men som alle andre hÄndverkere sÄ lover han mer enn han kan holde for Ä vÊre hyggelig...

Skrevet
6 minutter siden, Fermate skrev:

Ja jeg kan rapportere at Nexa LCMR-1000 er den som har tÄlt LysrÞr best.

Men dersom du fÄr mange av/pÄ i rask rekkefÞlge sÄ har den ogsÄ brent seg fast en par ganger.

(Et dunk i veggen ved siden av bryteren har noen ganger vÊrt nok til Ä fÄ den lÞs igjen :)@Moskus )...

Dette dreper jo lysrÞr sÄ nÄr jeg fÞrst slÄr de pÄ lar jeg de gÄ seg varm fÞrst :)

• 1 Ă„r senere...
Skrevet

Har akkurat kjÞpt 2stk lysarmatur for Ä ha i garasjen: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/armaturer/innendorsbelysning/lysrorarmaturer/lysrorarmatur-424063/

Har det kommet noen nye erfaringer rundt dette? Ser at Nexa LCMR-1000 skal takle det, men kjĂžrer ingenting pÄ 433ï»żÂ ï»żï»żMï»żhï»żï»żï»żï»żï»żï»żz sĂ„ mye jobb kun for en bryter. Hadde i utgangspunktet tenkt Ă„ bruke fibaro relay, men virker som erfaringene med disse var dĂ„rlige? Har noen Sonoff med tasmota liggende, men stoler ikke nok pĂ„ disse til Ă„ brukte de her. 

Enheter som kommuniserer over Wifi, Z-wave eller Zigbee er mest aktuelt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.