Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

pynobo - Nobø Hub python interface


echoromeo

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, John Olav skrev:

Ser man det ja, da virket det meget bedre. Slettes ikke verst.

Da må du ha takk på selveste julaften. God jul :)

Bra. Skal hinte om problemene dine til utvikler og så blir det garantert fikset. Det er også mulig å komme rundt det med å kikke litt mer på readme filen hans og sette opp command_off og command_on som er nytt. Men som nevnt i readme filen, dette trenger du neppe første uken du kikker på det.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rart, sidan command on/off er optional skulle dei berre ignorerast når dei ikkje er lagt inn i konfigurasjonen.

 

Eg var utaktisk nok til å godkjenne pull-requesten sjølv om eg var vekkreist på juleferie så eg får ikkje debugga før over nyttår.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 19.28, stigvi skrev:

Hei og da er jeg med her. Har jobbet med programmering i mange år, men HA og python var ukjent for meg fram til fredag i forrige uke da jeg kjøpte en raspberry pi 4 og begynte å lese litt her.
Første mål var å få temperaturene fra Switch inn og det er i boks nå. Trodde temperatur fra termostater også kunne hentes, men ser i et eldre innlegg at det ikke støttes. Størst minus med Nobø er at det ikke er mulig å hente info om hva ovnene gjør. Jeg kunne svært gjerne hatt varmeeffekt i form av av/på forholdet de er i.

 

Feilen med manglende temperatur fra Switch er at de ikke er i en sone, men rapporterer hvilken sone de er sensor for i et annet felt. En liten oppdatering i parsing av komponent info fikset det. Og så tok jeg vekk -274 som indikasjon av manglende temperatur og erstattet det med 'None'. Da viser ikke HA temperatur hvis det ikke er noe å vise.

Filene mine er med her, men skal lage en git pull request senere i dag eller i morgen. Har merget inn andre sine endringer og er bittelitt usikker på hvordan det går å legge det inn i git, men det er vel bare å prøve.

Merknad 2019-09-17 135635.png

 

 

Hei Stigvi,

 

Jeg har såvidt begynt å teste HA litt, ikke fått koblet opp mot Nobø enda da jeg skal ha dette på hytta. 

Jeg lurte på om du kunne dele hvordan/koden på disse termostatene du har? Jeg så på generic_thermostat, men da lager den en virtuell termostat, og det er jo ikke helt det jeg trenger. Trenger bare et slik kort som du har som jeg kan stille eco og comfort temperatur. Evt også vise temperaturen i midten (slik som i TV stue), men ikke styre etter denne. 

Tenker at Nobø systemet kan styre termostaten selv, så forandrer jeg bare settpunkt fra Home Assistant :) 

Hadde satt veldig pris på om du kunnet dele dette slik at jeg hadde fått en liten "kickstart" :D 

 

 

Målet mitt i første omgang er å styre settpunkt utifra en google calender, som skrur av og på varmen (hytte i bruk eller ikke i bruk). Fått koblet opp en google calender og en entity + en teller som teller ned til neste hendelse i kalenderen, slik at jeg kan skru på varme før man kommer opp, så dette burde gå fint. 

 

Deretter tenkte jeg å prøve å få til at den sammenligne settpunkt med noen faste verdier, så hvis noen stiller på temperaturen, så stilles denne tilbake når fast verdi når nestemann kommer opp på hytta, dette tror jeg skal klare å få til via node-red med litt testing.

Og siste bonusen hadde vært om den kunne senket/slått av ovnene når døren eller vinduene åpnes i >10 sek. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke legge til noen generiske termostater 🙂

Når du legger til de tre linjene som her:

 

climate: 
  - platform: nobo_hub
    host: 143 # You can use the 3 last digits if using discovery

(143 byttes ut med du har under din hub)

.... så vil det legges til en climate for hver sone du har definert i Nobø appen. Hos meg ser en slik climate ut som vist i bildet. Attributten "current_temperature" får bare en verdi hvis det er en Nobø Switch koblet til sonen.

 

For å vise denne i brukergrensesnittet så setter du HA i "endre-" eller redigermodus og legger til et nytt kort av typen termostat. Slik som den store termostaten nedenfor

Hvis du vil ha en kompaktvisning slik som jeg har så legger du inn et kort av typen entiteter og velger de climatene som du da har i ditt system.

Skal du sette temperaturer i automatisering så er det greie eksempler her: Climate - Home Assistant (home-assistant.io)

Jeg bruker appdaemon og har laget python kode for å sette temperatur og modus på ovnene. Det er i en helt annen retning enn node-red så det har vel neppe stor verdi for deg. 

Men litt utdrag kan jeg vise. Service climate.set_preset_mode brukes for å sette en sone i away, eco eller comfort
 

if self.get_state(self.args["output"], "preset_mode") != "comfort":
  self.log('{} settes til comfort.  Var i {}'.format(self.args["output"], self.get_state(self.args["output"], "preset_mode")))
  self.call_service("climate/set_preset_mode", entity_id = self.args["output"], preset_mode = "comfort")



Climate.set_temperature brukes for å sette settpunkt. Denne krever både target_temp_high og target_temp_low

self.call_service("climate/set_temperature", entity_id = self.args["output"], target_temp_high = int(th + float(self.args["temperature"])), target_temp_low = int(tl))
self.log('Setter opp temperatur')


Men dette er altså python. Det er mye det samme i HA sin innebygde automasjon, men der setter du det lettere opp ved hjelp av UI. I node-red har jeg ikke noe å bidra med for den kjenner jeg ikke.
 

image.png

image.png

image.png

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/12/2020 at 13:11, echoromeo said:

Det var rart, sidan command on/off er optional skulle dei berre ignorerast når dei ikkje er lagt inn i konfigurasjonen.

 

Eg var utaktisk nok til å godkjenne pull-requesten sjølv om eg var vekkreist på juleferie så eg får ikkje debugga før over nyttår.

 

Auda. Dette er nok min feil, det med feilmeldingen "ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [climate.nobo_hub]: expected a dictionary for dictionary value @ data['command_on']. Got None.". MEN: Om akkurat denne feiler, så skal uansett alt annet virke. Så du skal uansett få satt opp integrasjonen og kunne styre ovnene.

 

Jeg skal teste mer rundt denne koden nå, og lage en fiks på denne forvirrende (og ikke relevante) feilmeldingen. Jeg tror det er så "banalt" at jeg testet med to kommandoer og en kommando for å skru av/på ovnene, men jeg glemte å teste uten command_on og uten command_off i det hele tatt... 😬

Endret av Eirik W
Språkfiks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Eirik W said:

MEN: Om akkurat denne feiler, så skal uansett alt annet virke. Så du skal uansett få satt opp integrasjonen og kunne styre ovnene.

Dette viste seg å være feil ja... Beklager. En fiks er på vei ut. I mellomtiden kan man omgå denne feilen ved å legge til to linjer nederst i konfigurasjonen slik:

 

# Nobø Energy Control
climate: 
  - platform: nobo_hub
    host: [your nobø serial] # You can use the 3 last digits if using discovery
    command_on:
      Finnes ikke: Dummy

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2020 den 11.10, stigvi skrev:

Jeg bruker appdaemon og har laget python kode for å sette temperatur og modus på ovnene. Det er i en helt annen retning enn node-red så det har vel neppe stor verdi for deg. 

Men litt utdrag kan jeg vise. Service climate.set_preset_mode brukes for å sette en sone i away, eco eller comfort

 

Får du til å endre global overstyring og ikke bare lokal? 

Ingen krise om det ikke går, bare lurer på om jeg gjør noe feil :) 

 

  

På 28.2.2020 den 23.25, echoromeo skrev:

I tilleg la eg inn en pull-request på pynobo slik at request for temperatur returnerar None i stadenfor 'N/A', men når det blir godteke skal det forhåpentligvis ikkje gjere anna enn at to linjer i hanobo er overflødige

 

Hei, lurte på om dette fungerer nå? For min viser 0

 

image.png.558a23a0246d90cf395144365858bfd1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Bjonness skrev:

Får du til å endre global overstyring og ikke bare lokal? 

Jeg endrer bare lokal overstyring. Jeg tviler på at det er mulig å sette global overstyring med denne integrasjonen.

 

8 timer siden, Bjonness skrev:

Hei, lurte på om dette fungerer nå? For min viser 0

Og du har en Nobø switch som viser en riktig temperatur for den sonen i Nobø appen?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stigvi skrev:

Jeg endrer bare lokal overstyring. Jeg tviler på at det er mulig å sette global overstyring med denne integrasjonen.

 

Og du har en Nobø switch som viser en riktig temperatur for den sonen i Nobø appen?

Takk, da vet jeg det :) 

 

Den sonen jeg har en nobø switch på viser riktig temperatur, men de sonene jeg ikke har nobø switch på viser 0 grader.

Håper de bare skulle være blanke, som dine var ;)  

 

Bruker nyeste filen fra github, med pull requesten til eirikwah. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjonness skrev:

Håper de bare skulle være blanke, som dine var

Rart. Jeg bruker omtrent siste versjon, jeg også. Har ikke de endringene som ble gjort nå nylig, men ser ikke ut som om de berører dette heller.

Kan det være min og din hub som er forskjellige?

Min kjører programvareversjon 114

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjonness skrev:

men de sonene jeg ikke har nobø switch på viser 0 grader.

Ser at det skjer hos meg også og dette er nok et eller annet i den store visningen av termostat i Home Assistant. Jeg bruker ikke disse, bare den kompakte visningen så dette har gått under radaren hos meg. Men det var ikke slik før. Jeg skal kikke litt på de endringene som er gjort og rapportere en bug på det.

Et alternativ kan jo også være denne, nervetattoo/simple-thermostat: A different take on the thermostat card for Home Assistant ♨️ (github.com)

Da kan du vise temperaturen fra andre sensorer hvis du vil det

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, stigvi skrev:

Ser at det skjer hos meg også og dette er nok et eller annet i den store visningen av termostat i Home Assistant. Jeg bruker ikke disse, bare den kompakte visningen så dette har gått under radaren hos meg. Men det var ikke slik før. Jeg skal kikke litt på de endringene som er gjort og rapportere en bug på det.

Et alternativ kan jo også være denne, nervetattoo/simple-thermostat: A different take on the thermostat card for Home Assistant ♨️ (github.com)

Da kan du vise temperaturen fra andre sensorer hvis du vil det

 

Skjønner, da lar jeg det bare være sånn inntil videre :) 

 

Prøvde å installere simple-thermostat, men fikk det ikke helt til. Ref:
https://community.home-assistant.io/t/lovelace-simple-thermostat-card/82659/579?u=bjonness 

 

Edit: fikk til å installere simple-thermostat nå, så får teste litt imorgen med den :) 

Endret av Bjonness
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 🙂
Jeg er ny her derfor jeg vil si hei for alle som er medlemmer. 

 

Men samtidig har jeg st spørsmål 😉. Prøver å sette sammen HA og min nobø-oppvarmingssystemet, og det funker. Men ville ha en bedre kontroll. Har prøvd å implementere dette:

# command_off: [your completely off week profile name] # Uncomment if you want to enable the completely off setting (bypassing the 7 degrees Away setting)
# command_on: # Uncomment these if you want to enable the completely off setting, one line for each zone you want to allow bypassing the 7 degrees Away setting
#   [zone name:return week profile name] 
#   [zone name:return week profile name]

 

Egentlig vet ikke hvordan å skrive inn det riktig.
Jeg tenker om denne delen av kode:
 

command_off: [your completely off week profile name]

 

Har noen gjort det?

 

Når jeg prøver å legge til min "Off" week profile name det gir denne feilen:

 

Invalid config for [climate.nobo_hub]: [command_off] is an invalid option for [climate.nobo_hub]. Check: climate.nobo_hub->command_off. (See ?, line ?).

 

Hvordan gjøre det på en riktig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2020 den 12.58, stigvi skrev:

Ser at det skjer hos meg også og dette er nok et eller annet i den store visningen av termostat i Home Assistant. Jeg bruker ikke disse, bare den kompakte visningen så dette har gått under radaren hos meg. Men det var ikke slik før. Jeg skal kikke litt på de endringene som er gjort og rapportere en bug på det.

Et alternativ kan jo også være denne, nervetattoo/simple-thermostat: A different take on the thermostat card for Home Assistant ♨️ (github.com)

Da kan du vise temperaturen fra andre sensorer hvis du vil det

 

Det er fra Home Assistant, ble visstnok endret for litt siden, var slik som du hadde det før.

Ser ut som det blir fikset/mulig å gjøre i neste versjon av HA.

https://github.com/home-assistant/frontend/pull/8043 

 

Hvilken kompakt visning bruker du?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Nobø Energy Control
climate: 
  - platform: nobo_hub
    host: 143 # You can use the 3 last digits if using discovery
    command_off: Av
    command_on:
      Stue og kjøkken: Normal
      Hagestue: Normal
      TV stue: Normal
      Bad 1.etg: Normal
      Bad U.etg: Normal
      Gang U.etg: Normal
      Vaskerom: Normal
      Garasje: Normal
      Bod: Normal
1 time siden, anolasz skrev:

Hvordan gjøre det på en riktig måte?


Slik som ovenfor har jeg gjort det. Et ukeprogram som alltid er av og har navnet Av og et annet ukeprogram som har navnet Normal

 

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
14 minutter siden, stigvi skrev:






# Nobø Energy Control
climate: 
  - platform: nobo_hub
    host: 143 # You can use the 3 last digits if using discovery
    command_off: Av
    command_on:
      Stue og kjøkken: Normal
      Hagestue: Normal
      TV stue: Normal
      Bad 1.etg: Normal
      Bad U.etg: Normal
      Gang U.etg: Normal
      Vaskerom: Normal
      Garasje: Normal
      Bod: Normal


Slik som nedenfor har jeg gjort det. Et ukeprogram som alltid er av og har navnet Av og et annet ukeprogram som har navnet Normal

 

Tusen takk.

Det er det som har jeg allerede prøvd å gjøre men det fortsatt vil ikke virke.

Min konfigurasjon:
 




# Nobø Energy Control
climate:
  - platform: nobo_hub
    host: 132 # You can use the 3 last digits if using discovery
    #    ip_address: [your nobø ip] # Uncomment if you do not want discovery
    command_off: Off
    command_on: 
        Sypialnia: Full
        Kuchnia: Full
        Salon: Full

og jeg får dette:




Invalid config for [climate.nobo_hub]: [command_off] is an invalid option for [climate.nobo_hub]. Check: climate.nobo_hub->command_off. (See ?, line ?).

 

Har både ukeprogramer som heter Off og Full.
Hmm...🤔

Endret av anolasz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.