Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave feilsøking


Lazarus

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har gode tips til Z-wave nettverksfeilsøking?

 

Bakgrunn:

Jeg hadde for en 3 måneders tid siden et problem som nå har returnert... Mine Z-wave enheter rapporterer status utrolig sent(opptil 16 sekunder fra "trigget" til gateway får beskjed) og av og til rapporteres status to ganger. Status på enheter endrer seg fra rød(død), gul(ustabil) og grønn(all good)...

 

Jeg har ikke endret noe på nettverket mellom da det fungerte og da det sluttet og fungere. Jeg har skrudd av all polling og jeg har fjernet det meste av tidstyrt rapportering.

 

Jeg mistenker at en av nodene som router pakker er ustabil, men hvordan kan jeg identifisere den noden? er det en form for "traceroute" i z-wave? Noen som har erfaringer med debug tools til z-wave?

Noen som vet noe om noe som kan hjelpe meg med dette problemet? :-)

Begynner å bli relativt desperat!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lazarus skrev:


Close... openHAB og Aeon labs z-stick lite, med Habmin binding.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 

 

OK, har du på Heal Network (tror det er det de kaller det i openHAB) som kjører default en gang om dagen klokken 02:00? Jeg har selv opplevd da jeg testet Z-Wave bindingen at denne har kludret til mesh nettverket. Men dette kan ha vært en bug i tidligere betaer.

 

13 timer siden, Moskus skrev:

... backup av nettverket kan du ta, og restore det til låne-UZB1'en? Enkleste testen først? ;)

 

Hvis du har en UZB1 liggende så ville jeg kjøpt en Z-Way lisens og installert Z-Way, deretter lagt til UZB1 som en sekundær-kontroller i openHAB. Da vil du få full oversikt over mesh nettverket + diagnoseringsverktøy for å finne hvor feilen ligger. Når du har fikset nettverket kan du bare velge om du vil beholde UZB1 som sekundær-kontroller eller bare ekskludere den igjen og alt vil være som før. 

 

Dette er noe jeg gjorde selv en tid tilbake både med openHAB og HS3 (hadde alltid Z-Way som sekundær-kontroller for å ha full oversikt over mesh nettverket). Men i dag bruker jeg kun Z-Way for z-wave + MQTT til openHAB. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, iblis skrev:

Dette er noe jeg gjorde selv en tid tilbake både med openHAB og HS3 (hadde alltid Z-Way som sekundær-kontroller for å ha full oversikt over mesh nettverket). Men i dag bruker jeg kun Z-Way for z-wave + MQTT til openHAB. 

Det var jo et godt tips. Kanskje jeg skal vurdere det! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

... backup av nettverket kan du ta, og restore det til låne-UZB1'en? Enkleste testen først? ;)

Tror jeg fant en post fra deg på et annet forum som sier noe om at Aeon Lab Z-Stick ikke kan tas backup av...

Sitat
That's right. I have it confirmed from Aeon Labs. There's no way to backup the Z-stick... frown.gif

?

 

2 timer siden, iblis skrev:

 

OK, har du på Heal Network (tror det er det de kaller det i openHAB) som kjører default en gang om dagen klokken 02:00? Jeg har selv opplevd da jeg testet Z-Wave bindingen at denne har kludret til mesh nettverket. Men dette kan ha vært en bug i tidligere betaer.

 

Har vært innom tanken... skal skru det av og prøve å få nettet opp igjen... kan være jeg setter alt opp på nytt.. er 24 noder, så ikke for mange timers arbeid...

 

2 timer siden, iblis skrev:

Hvis du har en UZB1 liggende så ville jeg kjøpt en Z-Way lisens og installert Z-Way, deretter lagt til UZB1 som en sekundær-kontroller i openHAB. Da vil du få full oversikt over mesh nettverket ditt + diagnoseringsverktøy for å finne hvor feilen ligger. Når du har fikset nettverket ditt kan du bare velge om du vil beholde UZB1 som sekundær-kontroller eller bare ekskludere den igjen og alt vil være som før. 

Tror fort det blir Z-Way på meg til slutt... men har sprengt budsjettet litt nå i disse førjulstider... så tar meg ikke råd til å kjøpe lisens og UZB1 enda... har en UZB1 på lån, men tror ikke den har lisens(@moskus ?). Er det noen form for trial på z-way?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lazarus skrev:

Er det noen form for trial på z-way

 

Nei, dessverre. Uten lisens har du kun mulighet til å kontrollere 1 node.

 

9 timer siden, Lazarus skrev:

Forresten, hva er forskjell på den du har linket til og https://www.tronika.no/no/interface/760-interface-uzb1.html?search_query=z-wave.me&results=126?

Ser at den jeg fant er vesentlig billigere...

 

Jeg trodde faktisk ZBWD som jeg linket til var UZB1 + lisens, men etter å ha lest nærmere så ser jeg at denne fungerer med WD sine My Cloud™ NASer. Om det er noen forskjell på denne kontra UZB1 + lisens vet jeg ikke, men jeg skal sende en epost til Sergej for å få det bekreftet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til selve feilsøkingen av nettverket ditt. Er det openHAB 1 eller 2 du bruker?

 

Når du sier Aeon labs z-stick lite, vil det si den gamle sorte sticken med 300 brikke? Hvis ja så vil det være mulig å loade denne opp i Zensys Tools som gjør at du kan ta en diagnose på nettverket ditt :)

 

PS: Denne versjonen av Zensys Tools støtter ikke Z-Wave+

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lazarus skrev:

Tror jeg fant en post fra deg på et annet forum som sier noe om at Aeon Lab Z-Stick ikke kan tas backup av...

Du kan ta backup uten problemer. :) 

Men du kan ikke kjøre en restore til Z-stick'en. :( 

 

 

11 timer siden, Lazarus skrev:

Tror fort det blir Z-Way på meg til slutt... men har sprengt budsjettet litt nå i disse førjulstider... så tar meg ikke råd til å kjøpe lisens og UZB1 enda... har en UZB1 på lån, men tror ikke den har lisens(@moskus ?). Er det noen form for trial på z-way?

Nei, ingen Z-way på den. Men UZB1-en kan du bare låne på ubestemt tid, jeg kommer ikke til å bytte tilbake fra Z-NET med det første.

 

Jeg ville uansett prøvd controller-bytte først. Jeg opplevde store forandringer da @iblis overtalte meg til å bytte fra Z-stick til UZB1 for et par år siden. Men

 

 

Har du prøvd det aller enkleste først? Ta sikringen for de nodene du har problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, iblis skrev:

Jeg tror faktisk ikke du kan ta backup av den gamle Aeon Z-Sticken. 

Hmmmm.... det er jo mulig det er en begrensning med Z-stick Lite. Svært synd i så fall, og en grunn til å ikke bruke Aeon Labs Z-pinner.

 

Den gamle Z-stick II (storerbroen?) kan man ta backup av, men ikke gjenopprette til.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke min jobb å omvende deg. ;) 

Man kan begynne å lure... ?

 

21 minutter siden, Moskus skrev:

... men du har ikke kommet noe vei?

Går runder i huset nå for å legge til alle enhetene... blir satt opp på UZB ettersom at den virker mye mer stabil og gjennomtenkt... må nok bestille meg en slik.

 

Har sett at to noder slite etter at de er lagt inn.. mye pakketap.. mulig de ikke er helt OK... den ene er en Aeon Smart switch og den andre er en Aeon Multisensor 6...

Aeon er virkelig ikke min favoritt...

 

Men ja... jeg arbeidaktivt med det... enda.... ?

 

zwave.PNG

Endret av Lazarus
lagt til bildet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lazarus skrev:
28 minutter siden, Moskus skrev:

Det er ikke min jobb å omvende deg. ;) 

Man kan begynne å lure... 1f609.png

Med å tilby deg en Zee slik at du kan prøve å ta backup av Z-stick'en? Beklager... :P

 

 

7 minutter siden, Lazarus skrev:

Har sett at to noder slite etter at de er lagt inn.. mye pakketap.. mulig de ikke er helt OK

Vent med den konklusjonen til du har optimalisert/healet nettverket. Et problem om gangen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil så er det ikke noe videre utvikling av z-wave bindingen for openHAB 1 og det er mye som har skjedd på z-wave fronten i openHAB 2 som full støtte av de siste aeon serie 6 enhetene. Kanskje på tide å tenke på en oppgradering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, iblis skrev:

Hvis jeg ikke husker feil så er det ikke noe videre utvikling av z-wave bindingen for openHAB 1 og det er mye som har skjedd på z-wave fronten i openHAB 2 som full støtte av de siste aeon serie 6 enhetene. Kanskje på tide å tenke på en oppgradering?

Har forsøkt oppgradering 3 ganger men halvparten av z-wave enhetene forblir ukjent i den siste beta versjonen... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DA tar jeg kvelden. alle items er oppdatert med nye ID-er og jeg har tatt 3 heal der jeg vekker alle batterienheter... nå er det en del som er gule(ustabile) og resten ser ut til å klare seg bra.. får se hvordan ting fungerer i morgen.

 

Takk for god hjelp sålangt! ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.