Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Link til siste versjon

AutomowerConnectSeer 0.0.1.0

NB: Kun testet i Windows 10

Hva plugin gjør:

Plugin for oppkobling mot Automower Connect API som gjør at man kan få info om og styre Husqvarna Autmower (robotgressklipper) gitt at denne er på nett og du kan bruke en app (AMC i android) for å kontakte den).

I tillegg til å få devicer i HomerSeer med data om gressklipperen status så er det også følgende actions til bruk i events:

• Endre poll tid (hvor ofte man spør Automower Connect API om data)
  • Park
  • Resume Schedule
  • Pause
  • Start
  • Park until further notice
  • Park until next schedule
  • Get all mowers data

Hva gjør jeg for å installere?

• VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt c:\program files (x86)\Homeseer HS3) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake.
  • Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_AutomowerConnectSeer.exe og HSPI_AutomowerConnectSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin skal ha fått en ny underkatalog -  AutomowerConnectSeer - med 28 filer) og under html\images katalogen skal du ha fått en AutomowerConnectSeer katalog med 24 filer  
  • Restart Homeseer
  • Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på RFLinkSeer

For å få dette til å virke må du inn og registrere deg på nettsiden (bruk samme epost og passord som på AMC app)

https://developer.1689.cloud/

Der må du også lage din egen applikasjon (etter at du har fått logget inn)

Epost, passord og applikasjonsid må du registrere i plugin

ConfigCloud.thumb.png.8010321a77ba44be1e308bdb2e9e9eb2.png

Når du har gjort dette (hvis du har fått det til riktig) så vil du få oversikt over din(e) klipper(e) i hoved konfigurasjonen

Config.png.0387cec61a5fa32d236ea16907243870.png

Rask forklaring:

Defalut time between check of cloud service  -  periode mellom oppkobling mot skytjenesten for å hente data

Default number of minutes to mow when using Start button - Antall minutter klipperen klipper når du trykker på Start i HomeSeer

Default number of minutes to park when using Park button - Antall minutter som klipperen står parkert når du trykker på Park i HomeSeer

Log level - hvilket nivå med logging som gjøres til HomeSeer (og eventuelt fil)

Number of calls this month - antall kall mot skytjenesten så langt denne måneden (NB NB det er opplyst om at max er 10 000 kall i måneden)

Og oversikt over klipper(e).

Trykk Add på de du ønsker å ha inn i HomeSeer. Trykk Delete hvis du vil fjerne de (events vil ikke bli fjernet). Fix devices er en knapp for å prøve å rette opp hvis du f.eks. har slettet noe du ikke skulle.

Oversikt i HomeSeer 3

Devices.thumb.png.ec48d809ae01a31d86256f3c48e259e1.png

Rask forklaring:

Connected - Status på om klipper er koblet til skytjeneste. 3 typer: Disconnected=-1, connected=0, connected error =1-99999.

Battery - prosent av batteri igjen

Mode - "MAIN_AREA"=gjør noe i definert hovedområde,  "SECONDARY_AREA"gjør noe i definert sekundærområde, "HOME"=er hjemme (ladestasjon), "DEMO"=kjører rundt uten å ha blader igang,  "UNKNOWN" =Ukjent status

Activity - "UNKNOWN" =Ukjent status, "NOT_APPLICABLE"=Ingen verdi, "MOWING"=Klipper, "GOING_HOME"=kjører hjem, "CHARGING"=lader, "LEAVING"=kjører ut av ladestasjon,  "PARKED_IN_CS"=Parkert i ladestasjon, "STOPPED_IN_GARDEN"=stoppet i hagen

State - "UNKNOWN" =Ukjent status, "NOT_APPLICABLE"=Ingen verdi, "PAUSED"=pauset, "IN_OPERATION"=går som normalt/står i lader, "WAIT_UPDATING"=oppdaterer software, "WAIT_POWER_UP"=Slår seg på, "RESTRICTED"=begrenset på grunn av oppsett i kalender,  "OFF"=av,  "STOPPED"=stoppet opp, "ERROR"/"FATAL_ERROR"/"ERROR_AT_POWER_UP"=Feilsituasjoner

Command - Viser om siste kommando ble oversendt ok og hva den var

Error - Feilmelding hvis det er rapportert en feil

Last Connected - Tidspunkt for når klipperen var sistt tilkoblet

Next Start - Neste start av klipperen

Eksempler på actions i events

Park.png.14107371068f2bf9e243f0d26fc91334.png

Park brukes for å få klipper(e) til å parkere for en gitt periode. Start vil se nesten helt lik ut, men der er perioden du oppgir hvor lenge den skal klippe.

Resume.png.6adc7971bd0e55dbb52b9686ffc34916.png

Resume schedule, Pause, Park until further notice, Park until next Schedule ser veldig like ut og du kan der bestemme hvilke klipper som skal få tilsendt action.

Poll.png.1c935c628e92395d4af6200303fc1e68.png

Set cloud poll interval gjør at du kan via events endre hvor ofte du henter ned data fra skytjenesten.

Endringslogg:

0.0.1.0 - Fikset opp i en feiltolkning av feil med klipperen. Feilen ble liggende selv etter at alt var riktig.

0.0.0.8 - Fikset en bug i håndtering av error code. Nå vil den korrekt rapportere feil og man kan sjekke connection eller error device for dette. 

0.0.0.7 - Oppdatert hvordan intervall velges i endel actions. Man får nå opp HomeSeers "tidsboks". 

0.0.0.6 - Lagt til manglende instruksjon på hvordan å legge til API hos developer.1689.cloud. 

0.0.0.5 - Lagt på litt ekstra logging. 

0.0.0.4 - Fikset logiske feil i actions som gjorde at man ikke fikk de godkjent. Endring av poll tid vil ikke bli lagret ned slik at man ved oppstart benytter det som er satt i default time between checks. 

0.0.0.3 - Fikset sjekk på manglende verdier slik at det ikke kræsjer før man har lagt inn applikasjons id, epost og passord 

0.0.0.2 - Fikset statusverdier slik at det blir enklere å lage events. Fikset noen Copy&Paste feil

0.0.0.1 - Første versjon. Sikkert endel mangler som dukker opp

Problemer/utfordringer/videreutvikling

• Må kunne sette Poll interval tilbake til default ved f.eks. omstart
  • Egen action for å hente ut data
  • Egen trigger for feil
  • Mulighet for å sette opp "timeplan" for poll interval?
  • Benytte "uoffisiellt" grensesnitt (AMC) for å hente ut gps-data, hente/sette kuttehøyde, spiralkutting etc
  • Trigger/condition for å trigge på antall kall mot skyen

Endret av Guahtdim
versjon 0.0.1.0
  • Like 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Siden du kaller meg en knupp så skal jeg se hva jeg får tid til i nærmeste framtid. Jeg tar kontakt hvis jeg kommer så langt at jeg trenger å teste ut med litt korrekt data.

Link til siste versjon AutomowerConnectSeer 0.0.1.0   NB: Kun testet i Windows 10   Hva plugin gjør: Plugin for oppkobling mot Automower Connect API som gjør at man kan f

Hvis du får koblet til klipperen din der så kan du i teorien også bruke automowerconnectseer (liiiitt for langt navn)   Har du trykket på knappen Get mower data?   Nå er det en s

Posted Images

Versjon 0.0.0.2 er på gang. Endel småting ble funnet da jeg skrev instruksjoner. Og jeg kom på at endel statuser er ikke lagt inn (så da blir det vanskelig å lage events mot devicene f.eks. activity)

OK, den er lagt ut.

Endret av Guahtdim
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha testet litt så fant jeg ut at mine actions aldri ble godkjent pga noen endringer jeg hadde gjort. Litt kjipt at jeg ikke er 100% testdrevet på dette for da ville jeg muligens ha fanget opp denne feilen, men da hadde også prosjektet tatt minst 2 ganger så langt tid. Og tid har jeg litt lite av.

Ny versjon ute (0.0.0.4) som fikser dette i tillegg til at jeg har gått vekk fra å endre standard periode mellom hver gang jeg kaller inn i skyen for å hente data.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest litt så kan det virke som om man ikke får startet en klipper med mindre den har 100% oppladet batteri. Dette gjør det muligens vanskelig å få kjørt ut klipperen i scenario hvor man vil ha den vekk fra docking ved fare for lynnedslag.

Dette er en av mange ting vi får prøve ut når det igjen er på tide å klippe plen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 hours ago, gullfrode said:

Men virker det som den vil starte straks den har fått fullt batteri etter denne starten?

Vet ikke. Dette er ting som må testes ut så fort vi er i klippesesong. Akkurat nå er min klipper i "opplag".

Enn så lenge har jeg ikke implementert noe for "uoffisiellt" API (det api som AMC appen bruker). Mulig det ligger noe her som gjør at man kan overstyre det at det skal ventes til fullt batteri, men jeg vet ikke. Igjen så trenger jeg utstyret for å kunne teste litt mer nøye.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 months later...

Har ikke tenkt stort på å ha klipperen inn i HS men dumpet over denne tråden da...

Har registrert meg med samme epost som i AMC appen, opprettet application og kopiert application key samt brukernavn (altså epostadresse) og passord inn i AutomowerConnectSeer men der skjer ingenting, finner ikke klipperen og ingenting i loggen...

Noen hete tips?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
56 minutter siden, gullfrode skrev:

Mot Automower Connect, Husqvarna sin skyløsning for styring av Automower. 

Jo, men Husquarna og Gardena er jo nøyaktig det samme på innsiden?

Iallfall var de dønn like før. Og jeg fant denne siden:

På 24.1.2020 den 23.49, Guahtdim skrev:

... da jeg prøvde å finne ut om Gardena Smart-serien hadde en API tilgjengelig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Moskus said:

Jo, men Husquarna og Gardena er jo nøyaktig det samme på innsiden?

Iallfall var de dønn like før. Og jeg fant denne siden:

... da jeg prøvde å finne ut om Gardena Smart-serien hadde en API tilgjengelig.

Hvis du får koblet til klipperen din der så kan du i teorien også bruke automowerconnectseer (liiiitt for langt navn)

4 hours ago, SveinHa said:

Har ikke tenkt stort på å ha klipperen inn i HS men dumpet over denne tråden da...

Har registrert meg med samme epost som i AMC appen, opprettet application og kopiert application key samt brukernavn (altså epostadresse) og passord inn i AutomowerConnectSeer men der skjer ingenting, finner ikke klipperen og ingenting i loggen...

Noen hete tips?

Har du trykket på knappen Get mower data?

Nå er det en stund siden jeg drev med denne så jeg husker ikke helt om jeg har lagt opp for noe særlig debug, men gå inn på general config og sett log til debug. Se om det kommer noe i loggen når du etterpå trykker på Get mower data.

Jeg skal se om jeg får tid til å kikke litt på dette ikveld og komme med noen nye tips eller versjon 0.0.0.5

• Like 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kom der litt i loggen:

apr-13 10:25:31 	  	AutomowerConnectSeer 	received response content:{"message":"Forbidden"}
apr-13 10:25:31 	  	AutomowerConnectSeer-Error 	Could not fetch mowers. Error when trying to fetch:
apr-13 10:25:22 	  	AutomowerConnectSeer 	received response content:{"message":"Forbidden"}
apr-13 10:25:22 	  	AutomowerConnectSeer-Error 	Could not fetch mowers. Error when trying to fetch:
apr-13 10:25:21 	  	AutomowerConnectSeer 	authtoken is null or expired. Logging in again 

Dårlig med respons i clouden også, regner med at "...no APIs connected..." betyr at HS ikke får godkjent kontakt...

bilde.png.00beb9db27c953c88bfdb03c6baa8c6d.png

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min feil. Jeg ser jeg mangler noe i beskrivelsen på hvordan man skal opprette ting.

Du mangler å gjøre følgende steg (som jeg ikke har beskrevet)

•  Gå inn på applikasjonen hos developer.1689.cloud og trykk Edit 
  • trykk på Connect new API nede i høyre hjørne
  • Trykk på Connect for Authentiecation API
  • Trykk igjen på Connect new API nede i høyre hjørne
  • Trykk på Connect for Automower Connect API 

Etter det så håper jeg at plugin skal liste ut en klipper for deg.

Takk for flott tilbakemelding med info fra cloud ?

Endret av Guahtdim
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Guahtdim
      Dette er en plugin for å kunne styre Daikin og Panasonic varmepumpe med wifi-modul

Link til siste versjon
      DakinSeer 0.0.5.9

(NB: Kun testet i Windows )
      Kompatibel med Google Home
      Hvis du allerede har installert tidligere versjoner så slett alle enheter og opprett på nytt

Hva denne plugin gjør:
      Gir deg en oversikt over forskjellige status

Gir deg mulighet til å styre varmepumpen fra "oversiktbildet"
      eller 
      legge det inn som en action i en (eller flere) events

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_DaikinSeer.exe og HSPI_DaikinSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin og Homeseer HS3\html\images skal ha fått en ny underkatalog - DaikinSeer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på DaikinSeer  
      Hvordan å legge inn en varmepumpe

Daikin
      For å kunne legge inn en varmepumpe så må du vite ip adressen til den.  Dette kan du finne i f.eks. routeren din. 

Panasonic

General Settings
      I "General Settings" vil du kunne sette opp hvor lang tid det skal gå mellom hver gang det hentes info fra varmepumpen (der er det en copy&paste bug ja). Time between triggering if true skal egentlig være "Time between heat pump check" eller noe.
      Du kan sette loggnivå.
      Og du får opp antall varmepumper tilknyttet (Number of heat pumps to check)

Sette temperatur offset for alle varmepumper som kjøres av plugin

Ved å sette noe annet enn 0 grader på heat point offset så vil temperaturene du ser i HomeSeer være justert i forhold til offset. Si at du setter det til -2,5 grader. Da vil du se 24 grader i HomeSeer på Heat point, men plugin vil ha fått inn 26,5 grader. Det samme vil også gjelde hvis du endrer temperatur. Hvis du endrer fra 24 til 23 grader så sendes 25,5 grader til varmepumpen.
      NB: Dette gjelder kun for plugin så hvis noen begynner å endre med fjernkontroll eller app på telefonen så vil ikke offset gjelde fra disse. Fjernkontroll vil heller ikke få med seg endringer sendt til varmepumpen.

Streamer mode, Power mode og Econo mode(kun for Daikin) 

Ved å velge en ip adresse fra dropdown som sier "Choose ip address for adding power and streamer" så vil det gjøres en test på om denne enheten har en eller flere av disse mulighetene. Hvis det blir testet ok så legges dette til i HomeSeer for gjeldende enhet.

Endringslogg
      0.0.5.9 - Rettet laveste temperatur for Daikin til å være 10 grader. Takk til @lasseruud for feilmelding.
      0.0.5.8 - Mere caching av HomeSeer device data. Lagt til EcoMode for Panasonic. Takke til @toonwolf for testing og gode tips.
      0.0.5.5 - Oppdatert slik at man selv kan sette versjonsnummer for innsending av https request til Panasonic Comfort Cloud. Også oppdatert slik at Daikin eiere kan skifte ip på varmepumpen. Dette vil gjøre at man slipper å lage alt man har satt opp på nytt.
      0.0.5.4 - Oppdatert versjonsnummer for innsending av https request til Panasonic Comfort Cloud. Vil hjelpe alle som får feilmeldingen "New version app has been published","code":4106. Takk til @toonwolf for testing.
      0.0.5.3 - Oppdatert versjonsnummer for innsending av https request til Panasonic Comfort Cloud. Vil hjelpe alle som får feilmeldingen "New version app has been published","code":4106. Takk til @Olex.
      0.0.5.2 - Lagt til mulighet for Daikin pumper å vise momentanforbruk av kW. Takk til @Kenneth og @Sleepy81 for testing.
      0.0.5.0 - Lagt til mulighet for Daikin pumper å vise dagsforbruk av kWh.
      0.0.4.2 - Fikset temp dropdown i action. Grunnet forskjell mellom US og NO regional settings med tanke på desimalseparator så ble den feil. Tydeligvis ikke noe de fleste med norsk oppsett bruker. Takk til @toonwolffor hjelp med å finne bug.
      0.0.4.0 - Endret slik at DaikinSeer enheter går inn i Google Home. Ulempen er at vi nå kun kan endre i hele grader (ikke halve som før). Takk til @toonwolffor hjelp
      0.0.3.0 - Og plutselig så kan man styre både Panasonic og Daikin varmepumper fra plugin. Takk til @toonwolffor hjelp til å finne ut av Panasonics api. Ikke alt er testet, men det vanlige funksjoene ser ut til å fungere som de skal for begge merker.
      0.0.1.6 - Fikset opp i Econo, Power og Streamer mode. Lagt til mulighet for styring av vertikalt spjeld. Takk til @hflatoey og @Kenneth for inspirasjon og feillogger.
      0.0.1.3 - Oppdatert slik at Connected vil endre seg til verdier over 0 hvis det er feil. I tillegg lagt til nytt ikon og ekstra tekst når det kommer feil tilbake fra Daikin varmepumpe
      0.0.1.1 - Lagt inn mulighet for å legge inn offsetverdi på temperatur. Denne vil gjelde for alle varmepumper som du kjører. I tillegg gitt mulighet til å legge til EconoMode, PowerMode og StreamerMode (hvis du har det på din varmepumpe). Disse tre modes må legges til ved å velge dette fra dropdown i Ip-config.
      0.0.0.9 - Fikset feil nummer brukt når man skulle skifte til FAN mode. Også oppdatert slik at plugin husker siste temperatur hvis man skifter mellom modes og en av de er FAN siden FAN ikke rapporterer temperatur tilbake (Dette forutsetter at plugin har fått en temperatur før man skifter til FAN mode. Hvis man starter i FAN mode vil default temperatur være 18 grader for kjøling og 10 grader for oppvarming). Takk til @Kenneth for å ha funnet denne.
      0.0.0.8 - Fikset håndtering av tall med desimaler fra Wifi adapter når man ikke kjører US oppsett.
      0.0.0.6 - Endret bygging av temperatur dropdown for å unngå feil ved desimal verdier0.0.0.7 - Fikset visning av temperatur ikoner + ekstra sjekk når man lager enhet slik at man ikke kan ha mer enn en varmepumpe per Ip
      0.0.0.5 - endret shum tilbake, men sørget for us-formatering av temperatur sendt til varmepumpe fra HomeSeer
      0.0.0.4 - endret shum i til å ikke ha verdi (fra shum=0&.. til shum=&..)
      0.0.0.3 - Fikset flere upper/lower case  i image-path
      0.0.0.2 - Lagt på litt mer debug logging og fikset noen upper/lower case i image-path
      0.0.0.1 - Første versjon

Problemer/utfordringer/videreutvikling
      Få inn PowerMode, Streamer og EcoMode for de enheter som støtter dette. Automagisk legge dette inn i oppstart. Individuelt oppsett av offset for de som har mer enn en varmepumpe. Gjenopprette devicer tilbake til standard hvis man f.eks. har slettet eller gjort endringer på enhetene sine. Prøve å beholde deviceId hvis denne finnes. Få til en oppdatering av allerede eksisterende enheter hvis man har gjort rettelser på de. Kunne selv velge default temperatur hvis plugin ikke har noen temperatur å gå ut ifra Kunne vise brukt energi (bare Daikin modeller) Legge inn mulighet for å kjøre en offset på ønsket temperatur Kunne sende Streamer on/off og Powerful on/off for de som har dette Det skal ikke være mulig å lage mer enn en enhet/samling med devicer per ip. Hvis den allerede eksisterer så skal man få opp en advarsel. Hvordan få satt en drop-down til å ha korrekt formatering i forhold til hva HomeSeer forventer.  

(Jeg skjønner ikke hvorfor det blir med ett bilde under her. Slettet det flere ganger, men det dukker opp alikevel)

• Av Salvesen
      OPPDATERING 17.02.2021

teslaSeer for hs3 går snart ut, dette er på grunn av tesla har endret måten en får oAuth tokens på. Dette er ikke fikset i hs3 versjonen av teslaSeer. Til dere som fortsatt bruker hs3 finnes det en offisiell tesla plugin på shoppen til homeseer. Den er dog ikke min. Men fortvil ikke, jeg har laget en HS4 versjon av teslaSeer. Lansert i homeseer shoppen. 

Homeseer forum lenke for teslaSeer

Lenke til teslaSeer på homeseer shop

Dette er en tråd for tilbakemeldinger på feil og mangler i homeseer plugin'en teslaSeer(ja jeg har skamløst tatt benevnelsen til @Moskus, jeg har dog fått tilgivelse :P)

Plugin er ganske fersk og ikke testet så mye enda, håper på  å få tilbakemeldinger på feil som oppstår samt forslag til endringer. Pr i dag er det gjerne litt for mye info, samt at noe mangler. 
      Enn så lenge kan plugin lastes ned her: 

Del gjerne min referallink, det hadde jeg satt pris på. Eller bruk den om du tenker på å kjøpe en Tesla! http://ts.la/oliver311

Donasjonslenke

Plugin brukes på egen risiko,  det er pr i dag ikke brukt mye tid på sikkerhet rundt passord og tokens, noe som vill komme i fremtidige versjoner. Mer info i README.txt. 

Det som er lagt til i dag er:

'Changelog:
          '1.0.0.1.B
          '-Added vent/close roof
          'Added honk horn
          'Added flash lights
          'Added automatic update of token when expired
          'Added manual update
          'Added disable/enable auto-polling
          'Added speed device
          '1.0.0.1.C
          '-Added wakeUp device, if vehicle is non responsive use this
          '-Added shift_state dvice to determine if car is parked or not
          '1.0.0.1-2
          '-Fixes for API changes     '1.0.0.2pA
          '-Fixed recreation of devices, works
          '-Added Farenheit, works
          '-Updated User-Agent to teslaSeer for teslas sake, works
          '-Added open chargeport, works
          '-Fixed longtitude from -90 to 90 > -180 to 180
          '-All current devices extended range from 32 > 80A
          '1.0.0.2pB
          '-Big cleanup
          '-encrypt tokens
          '1.0.0.3pA
          'Added functions for new HVAC functions, PS CLIMATE HAS TO BE STARTED TO BE ABLE TO USE!
          '-Added steering wheel heater
          '-Added seat heater driver & passenger
          '-Requires: Delete your is_climate_on device, update teslaSeer image folder
          '1.0.0.3pB
          '-Added sentry_mode 
          '-Fixed array bug on wakeUp call/response 

• Av Join
      Hei!

Eg treng litt råd. 

Ringetrafoen i dørklokka tok kveld, og ville då nytte anledninga til å smartifisere opplegget.

Det heile trigges av at fruen jobber nattskift, og etter n'te gang ett av nabobarna ringer på på dagtid for å leike med våre barn. Med det som resultat at fruen våkner..

Har sydd sammen en plan, og kjøpt inn:

Problemet som dukka opp er: leverer ringetrafo AC spenning ut? 
      Treng frå 9-30VDC for å drive fibaro smart implant. 

Planen er som følger, todelt:
      1: Når hovedsoverommet har stengt dør=deaktivert ringeklokke. Sensative strips magnetsensor. Qubino flush relay 1D.

2:Uavhengig av dette, vil eg kunne få push-varsel om det ringer på døra. Fibaro smart Implant

Planen er å kjøre 8V i ringeknappen og klokka og 12V til fibaro smart implant som supply, MEN, det ser ut til ringetrafo leverer AC spenning på måleapparatet mitt.

Gode råd? AC/DC omformer?

Mvh

• Av Moskus
      Du har et smart hus med HomeSeer som hjerne. Du kan få Tibber til å kjøpe strøm for deg til spotpris (for 39 kr i måneden).
      Hvis du kombinerer HomeSeer og Tibber får du et enda smartere hus, mulighet til å spare noen kroner på strømregningen, samt mulighet til å gjøre noe godt for planeten. Det er en vinn-vinn-vinn situasjon, det!  

Er du ikke Tibber-kunde kan du bli det her, så får vi begge 500 kr til gadgets.  

TibberSeer henter data fra Tibber. Forbruksdata, og dagens og morgendagens strømpriser blir tilgjengelige. I tillegg litt enkel statistikk.
      HomeSeer sin eventmotor er blant de kraftigste innen hjemmeautomasjon, og med informasjon med Tibber blir den enda kraftigere

Dette er imidlertid en beta-versjon av plugien, så forvent litt bugs. I tillegg vil jeg vite om dine behov. Ønsker og kommentarer er velkomne!  

Priser
      TibberSeer henter priser fra Tibber og lager litt enkel statistikk.

"High" og "Low" er gjennomsnittspris hhv. lagt til og trukket fra et standardavvik. Mellom High og Low vil dermed statistisk sett 84% av all tid være. Dermed overskrides f.eks. "High" i 8% av tilfellene; dvs. 3 timer i døgnet hvis prisene er noenlunde normalfordelte. Det er de nødvendigvis ikke, men statistikken kan likevel brukes for å unngå de verste timene i døgnet.

Fargene er foreløpig som følger:
      - Hvit under 20 øre
      - Blått fra 20 øre til 40 øre
      - Grønt fra 40 øre til 60 øre
      - Gult fra 60 øre til 80 øre
      - Rødt over 80 øre

Forbruk
      Her vises oppsummeringer over forbruk, i år, måneder, uker og dager. Timedata hvis du har det. Det er imidlertid store begrensinger for datatilgjengelighet, selv for oss som har AMS-målere. Men håpet er at dette blir bedre i løpet av året (og det er ikke Tibber sin feil, men leverandørene).

Realtime forbruk (for dem med Tibber Pulse)
      Tibber Pusle kan kobles til HAN-porten, og vil sende realtime (oppdatering hvert ca. 2,5 sekund) forbruksdata til Tibber og deretter til HomeSeer. Hvilke data som skal vises kan du endre i plugin-innstillingene.

Grafer
      Hvis du kjører HomeSeer på Windows kan du få TibberSeer til å lage grafer. Utmerket til HStouch.  
      Planen er selvfølgelig å få dette tilgjengelig for Linux-brukere også.

Under vises eksempeldata (ikke mine data).

Lager også en graf over dagens strømpriser, med "High", "Low" og gjennomsnitt tegnet inn. 

Events
      For å gjøre et smart hus smartere må man ha mulighet for å programmere "Events". HomeSeer kan dermed sjekke om prisen er høyere eller lavere utvalgte verdier (High, Average, Low eller en verdi du spesifiserer selv, "custom").

TibberSeer legger til egne triggere, som vist under:

I tillegg kan du bruke prisdataene som betingelser i 

Dermed blir det lett å spare strøm i de periodene med høyest strømpris.
      La oss skru av varmtvannsberederen når prisen er høyest:

Men siden vi faktisk trenger varmt vann og vil unngå legionella, må vi jo sette den på igjen:

Men vi kan jo også bruke strøm når den er lav:

Eller hva med et hint at det kan koste ekstra penger?

Installasjon
      Last ned ZIP-filen og pakk den ut i HS-mappen.
      Gå til Plugins -> Manage. Aktiver TibberSeer.

Gå til Plugins -> TibberSeer -> Configuration.
      Legg inn din egen Tibber token i tekstboksen "Token". Viktig!

Priser
      Trykk på "Configure price grabbing".
      Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Forbruk
      Trykk på "Configure consumption grabbing".
      <Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Kjente begrensninger
      -Kan ikke lage grafer på Linux. Enda.
      -Statistikken er ikke testet over lang tid. Trenger tilbakemeldinger her!

Merk at dette er en BETA-VERSJON! Jeg tar selvfølgelig ikke ansvar for din HS-installasjon, deg, ditt hus, kona eller hunden din (eller noe som helst annet) hvis du installerer plugin'en. Jeg tror imidlertid ikke så mye kan skje... Jeg kjører den selv på min egen hoved-HS-installasjon, hvis du føler deg betrygget av det.  

Tilbakemelding ønskes her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2749-tibber-plugin-hva-ønsker-du-deg/

• Av Guahtdim
      * Homeseer på Windows (Windows server 2016 - som gjør at audiodelen ikke fungerer)
      * RFX (for å hente inn noe Nexa-greier som er lagt opp i kjøkkenet )
      * UZB1
      * Endel temperaturfølere av typen Viking for å overvåke temp i rom + kjøleskap og fryser.
      * 3 stykk vanningsfølere (Extra sensors for XH300 Moisture Sensor) (synd 3 er maks)
      * Z-uno til å overvåke om røykvarslerne slår ut (og mulighet til å trigge røykvarslerne - 10 stykk Deltronic PR-1211 og en CM-02 9V Kontrollenhet)
      * Fibaro bryter på dagens kontor
      * 8 Popp 10101 termostater på radiatorer
      * NodeMcu for overvåkning og viftestyring i mediemøbel og teknisk skap
      * 1 stykk Fibaro Wall plug for å overvåke tørketrommel (ikke hatt noe problem med de ref Fibaro wall plug og vaskemaskiner)
      * 1 stykk Qubino ZMNHYD1 for overvåke vaskemaskin(tåler 3500 watt)
      * Webcam som "leser av" vanntrykksmåler på varmtvannstanken
      * 2 RPi med RfLink
      * 4 stykk dørsensorer (Aeotec ZW112)
      * 2 stykk Auto Ventil - GR-105N (kaldt og varmt vann ute)
      * 1 Adax Clea Wifi varmeovn som er integrert i HomeSeer med egen plugin

Diverse andre sensorer som idag ikke brukes til noe fornuftig, men mer som leketøy de gangene jeg har tid til å leke med dette.

Fortsatt så er jeg i prøvestadiet og det som egentlig kjører nå er noen simple notifications for å advare for lav temperatur i spisskamerset, røykvarslere utløst, planter som mangler vann. På sikt så blir det å sette opp noe for varmestyring i huset. Etter å ha fått montert en POPP termostat så har jeg fått godvilje fra min bedre halvdel. 

Jeg har begynt å kikke på Lua og ser at det kan være litt morsomt å drive med. Som utvikler blir man jo stadig anbefalt å lære seg nye språk, men motivasjonen er ikke stor før man får noe fornuftig å bruke det til. (droppet da jeg gikk over til Homeseer)

Til daglig jobber jeg som senior konsulent i Boitano AS. 

Lager noen plugins til Homeseer.
      RfLinkSeer - Prøver å få inn RfLink i Homeseer TwilioSeer - Plugin for å få oversendt SMS ved hendelser vha Twilio Og endel til (se i min signatur)

• Opprett ny...