Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternativer til HSTouch


BME

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Moskus skrev:

Jøss! Jeg har sagt det før, men det kan aldri sies for mye: Jeg lærer noe nytt her på forumet nesten hver dag! :) 

 

Prøv med Putty (windows) eller fra en linux terminal:

telnet HS3_IP 11000

Og hvis du har autentisering aktivert må du autentisere deg med denne kommandoen:

au,brukernavn,passord

Deretter skal du se at det kommer opp informasjon fra enhetene dine når de skifter status.

 

Husker ikke helt hvilken carriage return HS3 bruker på serveren, men tror det var ^[ (ESC).

 

For å styre enhetene dine bruker du følgende kommandoer:

 

Kontroll via verdi

cv,referanse,verdi

cv=Control Value

referanse=referanse nr på enheten

verdi=verdien du vil sette ala Dim til 75

 

Kontroll via label

cl,referanse,label

cv=Control Label

referanse=referanse nr på enheten

label=I steden for å bruke verdi så bruker du her label ala On/Off

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, psv021 skrev:

Nei, transparens beholdes for filtyper som støtter dette. Jeg bruker PNG.

Sorry du har selvfølgelig rett.

Problemet jeg snakker om er å få PNG formatet ut av clipboardet :)

 

Problemet med å lagre direkte til fil er at Powerpoint legger på noen pixler rundt kanten som gjør at det blir vanskelig å få ting line'et opp helt nøyaktig.

Utilityen min fjerner disse og skalerer grafikken tilbake til korrekt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fermate skrev:

Problemet med å lagre direkte til fil er at Powerpoint legger på noen pixler rundt kanten som gjør at det blir vanskelig å få ting line'et opp helt nøyaktig.

Utilityen min fjerner disse og skalerer grafikken tilbake til korrekt størrelse.

Jeg er tilhenger av flatt design, så jeg det går fint for min del :) Men, ja, dersom kantene av grafikken er graderingen (for eksempel dersom man bruker 3D-funksjonene i PowerPoint for å løfte opp knapper osv), så vil man sannsynligvis kunne få en "rand" rundt.

 

Jeg tror at arbeidsmetodikken her kommer veldig an på hvilket design man velger. Dersom man går for en 3D-type løsning, slik du f.eks viser i videoen, vil man møte helt andre utfordringer enn dersom man går for et flatt design slik jeg typisk gjør. Smak og behag, I guess, og noen konsekvenser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, iblis skrev:

Og hvis du har autentisering aktivert må du autentisere deg med denne kommandoen:


au,brukernavn,passord

 

Hvordan håndterer du sikkerheten, i og med at alt her går i klartekst (også autentiseringen)? HSTouch er ikke så mye bedre, men der er påloggingen i det minste kryptert. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ZoRaC skrev:

Hvordan håndterer du sikkerheten, i og med at alt her går i klartekst (også autentiseringen)? HSTouch er ikke så mye bedre, men der er påloggingen i det minste kryptert. 

Hvem "du"? ;)

Tror du håndterer det med å kun kjøre det internt på nettverket ditt og lukke øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Tror du håndterer det med å kun kjøre det internt på nettverket ditt og lukke øynene.

 

Hehe. Var det jeg "fryktet"...

Er uansett på vei bort fra MyHS og på vei over på VPN, så sånn sett er vel dette nesten like sikkert... 

 

Det jeg ikke liker med HSTouch er hvor treg den er til å starte og at den "tryner" hvis jeg ikke lukker den mellom hver gang jeg bruker den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Hvordan håndterer du sikkerheten, i og med at alt her går i klartekst (også autentiseringen)? HSTouch er ikke så mye bedre, men der er påloggingen i det minste kryptert. 

 

Ja, du har helt rett i at her går ALL data i klartekst over nettverket så skal du bruke dette utenfor hjemmenettverket må du kompensere med VPN, eller en sikker proxy tunnel ala remot3.it.

 

Sitat

Det jeg ikke liker med HSTouch er hvor treg den er til å starte og at den "tryner" hvis jeg ikke lukker den mellom hver gang jeg bruker den...

 

Der er jeg helt enig, og med iViewer så starter den opp uten delay og jeg har enda ikke opplevd at selve appen har krasjet for meg under bruk. En annen ting som er bedre med iViewer er at den har støtte for fingerbevegelser slik som å dra 3 fingre til siden så går du til neste panel, hold en finger på en knapp over så og så mange sekunder (dette kan du definere selv) så kan du få opp en tilleggmeny med flere funksjoner, eller f.eks øke volumet raskere, flytte kamera raskere osv. Den støtter både MJPEG og RTSP kamera streamer, den støtter SIP for dør telefoner og mye mye mer.... 

 

Men det koster å være kar!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Man greier seg vel med Lite til 49$?

Finnes det bare for iOS, forresten?

 

Ikke for min del. Med iViewer Lite har du kun mulighet til å bruke 10 pages/subpages og 200 objekter. 

 

iViewer Lite er kun for iOS, men iViewer Pro er for iOS og Android.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig for deg å vise med noen skjermbilder hvordan man legger til en toggle-button med status-tracking? :) Bare sånn for å se hvor lett/vanskelig det er? Regner med fremgangsmåten er ganske lik, uansett hvilket system man kjører i bunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lage en toggle button med status-tracking i iViewer:

Her skal jeg prøve å forklare deg hvordan du lager en HJEMME status knapp som automatisk bytter status i forhold til statusen i HS3 og som du også kan aktivere med en ON kommando fra iViewer appen.

HomeScreen.PNG

 

Start med å legge til et nytt system i iViewer som er HS3 sin TCP server.

NewSystem.PNG 

 

Under System Properties legger du til følgende informasjon.

SystemTCPClientHS3.PNG

 

System Name: Gi systemet et navn

Protocol: TCP Client

IP Address / Hostname: IP eller Hostname til HS3 serveren

Local Port: Lokal port nummer til HS3 sin TCP server. Standard er 11000.

Mode: Always On

End Of Message: \x0D\x0A (carriage return)

Startup Command: Her kan du velge en kommando du kan kjøre når iViewer starter opp. Selv har jeg laget en kommando som gjør at jeg kan vise iOS sin statusbar med hvit skrift på toppen av skjermen.

Startup Macro: Her kan du sende en rekke kommandoer når iViewer starter opp som f.eks sender status request meldinger til systemene du har definert i iViewer slik at alle enhetene viser riktig status under oppstart.

 

Lag en ON kommando for HJEMME status knappen.

NewSystemCommand.PNG

 

Under System Properties legger du til følgende informasjon.

SystemHS3HjemmeON.PNG

 

System: Her velger du HS3 sin TCP server som vi akkurat har opprettet.

Command Name: Gi kommandoen et navn.

Command Value: Her legger du inn selve tcp kommandoen som setter HJEMME enheten til ON i HS3. 

cv=Control Value
referanse=referanse nr i HS3 på enheten
verdi=verdien du vil sette (100=ON)
carriage return=\x0D\x0A (dette er stringen som forteller TCP serveren at dette er slutten på kommandoen)

Lag en Status feedback for HJEMME status knappen.

SystemHS3HjemmeStatus.PNG

 

Under Feedback Properties legger du til følgende informasjon.

SystemHS3HjemmeFeedback.PNG

 

System: Her velger du HS3 sin TCP server som vi akkurat har opprettet.

Feedback Name: Gi feedbacken et navn.

Regex: Her setter du opp regex informasjonen du skal parse fra TCP serveren når det kommen en status oppdatering fra HS3 på enheten.

Data type: Siden dette er en ON/OFF enheten vil datatypen være Digital (0/1). 

Join: Dette er lenken til kommandoen som skal brukes i selve GUI objektet (HJEMME button). Siden dette er din første button gir du den lenke nr. 1. Neste knapp gir du lenke nr. 2 osv.

Off value: Hvilken verdi som tilsvarer OFF på enheten i HS3 (som regel 0)

On value: Hvilken verdi som tilsvarer ON på enheten i HS3 (som regel 100)

 

Lag en GUI button for HJEMME status knappen.

NewButton.PNG

 

Under Button Properties legger du til følgende informasjon.

 

Off (Inactive)

ButtonHjemmeOff.PNG

 

On (Active)

ButtonHjemmeOn.PNG

 

Actions

ButtonHjemmeAction.PNG

 

Digital Join: Dette er lenken til feedbacken som vi opprettet tidligere som gjør at knappen oppdaterer seg med riktig status. Feedback lenken vi vil bruker her er nr 1. 

Press Command: Dette er TCP kommandoen vi lagde tidligere for å sende ON til HS3 for HJEMME enheten. 

 

Når knappen er laget med riktig action + feedback plaserer du den der du vil ha den i GUI panelet, laster opp prosjektet til iViewer klienten og tester. ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg tillater meg å løfte denne litt jeg.


Jeg tittet litt på iViewer for en tid tilbake siden, og synes det ser MEGET interessant ut, men så ser jeg at tida strekker rett og slett ikke til for å først lære seg dette, for så å begynne å lage ett ordentlig oppsett :(
Nå begynner jeg å bli mektig lei problemer jeg har med HSTouch, og selv om jeg i svært liten grad bruker app er jeg nødt til å ha et alternativ. (F.eks har jeg enn så lenge styring av garasjeport kun via app. Har laget en egen skjerm i HSTouch til en gammel telefon som står ved døra og kun skal ta seg av dette + lys av/på for vaskedama, men det virker praktisk talt aldri lenger, så da må jeg opp med telefonen fra lomma (som kjører helt standard HSTouch) og bla meg frem til enten eventet eller selve switchen - da virker det i 50% av tilfellene...)

Er det noen her som har prøvd Imperihome og har noen erfaring med det? Jeg hadde det såvidt når jeg brukte Vera, men husker lite av det..

På sikt er målet iViewer, men jeg ser ikke at jeg skal rekke det på en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjwanvik skrev:

Jeg tillater meg å løfte denne litt jeg.


Jeg tittet litt på iViewer for en tid tilbake siden, og synes det ser MEGET interessant ut, men så ser jeg at tida strekker rett og slett ikke til for å først lære seg dette, for så å begynne å lage ett ordentlig oppsett :(
Nå begynner jeg å bli mektig lei problemer jeg har med HSTouch, og selv om jeg i svært liten grad bruker app er jeg nødt til å ha et alternativ. (F.eks har jeg enn så lenge styring av garasjeport kun via app. Har laget en egen skjerm i HSTouch til en gammel telefon som står ved døra og kun skal ta seg av dette + lys av/på for vaskedama, men det virker praktisk talt aldri lenger, så da må jeg opp med telefonen fra lomma (som kjører helt standard HSTouch) og bla meg frem til enten eventet eller selve switchen - da virker det i 50% av tilfellene...)

Er det noen her som har prøvd Imperihome og har noen erfaring med det? Jeg hadde det såvidt når jeg brukte Vera, men husker lite av det..

På sikt er målet iViewer, men jeg ser ikke at jeg skal rekke det på en stund..

 

Jeg har brukt imperihome i over et år nå og er ganske fornøyd. Etter at jeg hadde fått homeseer opp å gå var jeg så lei av knoting at brukervennligheten til Imperihome var veldig velkommen. Veldig enkelt å sette opp med imperihome-plugin i homeseer.

Alle nevner imperihomes begrensninger og de er reelle, men her kommer det vel veldig an på ambisjonene.

 

Alt i alt er det veldig stabilt og enkelt, og det kan man lære seg å sette pris på.

Det eneste jeg er litt misfornøyd med er ikonene som følger med. De aller fleste gir ingen mening, og de som er bra har dårlig oppløsning.

Man kan laste inn sine egne, men da er det litt mer stress igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.