Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Z-Wave på våtrom med HS3


darkZ

Spørsmål

Vi skal lage nytt bad, og jeg lurer på hva jeg skal montere i og på vegger av z-wave utstyr med tanke på kompabilitet med HS3 og at det er et våtrom. Er det noen produkter jeg ikke kan bruke på våtrom, og gjør det en forskjell om brytere monteres i ganen utenfor badet istedenfor inne på badet? Jeg har kjøpt HS3 Pro, men har foreløpig bare fått testet det litt med HUE, en værstasjon, wall switch og The Button, og begynner å skjønne hvordan det fungerer :) Men jeg har ikke noe erfaring med mikromoduler og sensorer, og syns det er greit om jeg treffer noenlunde blink første gang istedenfor å måtte bytte ut noe med en gang.

 

Det blir LED spotter i taket med 2 soner som skal styres individuelt (vet ikke type spotter enda), itillegg belysning på speil. Jeg må da ha 2 dimmere til spottene og en switch til speilbelysningen? Fibaro, Qubino eller andre? Fungerer de slik at man fortsatt kan bruke bryteren til å skru av/på og dimme (med fjærbelastet bryter?) om HS3 pc`en går ned for telling?

 

Videre trenger jeg 2 multisensorer med bevegelsessensor (og gjerne luftfuktighet,lys,temperatur på en av de). Fibaro, Aeotec eller andre?

 

Jeg trenger også termostat til gulvvarme, er Multireg rette veien å gå eller er det andre alternativer?

 

Det siste er baderomsvifte. Finnes det noen med z-wave slik at jeg kan styre de direkte? Eller er en dimmer tingen for å styre vifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
11 timer siden, darkZ skrev:

Det blir LED spotter i taket med 2 soner som skal styres individuelt (vet ikke type spotter enda), itillegg belysning på speil. Jeg må da ha 2 dimmere til spottene og en switch til speilbelysningen? Fibaro, Qubino eller andre? Fungerer de slik at man fortsatt kan bruke bryteren til å skru av/på og dimme (med fjærbelastet bryter?) om HS3 pc`en går ned for telling?

Ja, dette er riktig. Men det kan være praktisk å kunne dimme speilbelysningen også. :)

 

11 timer siden, darkZ skrev:

Videre trenger jeg 2 multisensorer med bevegelsessensor (og gjerne luftfuktighet,lys,temperatur på en av de). Fibaro, Aeotec eller andre?

Hvorfor 2?

 

11 timer siden, darkZ skrev:

Jeg trenger også termostat til gulvvarme, er Multireg rette veien å gå eller er det andre alternativer?

Det finnes alternativer, men Multireg fungerer. Snart kommer riktignok Multireg2, så jeg hadde muligens ventet på den.

 

11 timer siden, darkZ skrev:

Det siste er baderomsvifte. Finnes det noen med z-wave slik at jeg kan styre de direkte? Eller er en dimmer tingen for å styre vifter?

Tynnere is her, men jeg tror ikke dimmeren vil være glad i å styre lys vifter.

 

 

 

Men det viktigste her er: Dette er et våtrom. Da skal du å ha et to-polet brudd på "alt" du har tenkt å automatisere (utenom varmekabler). En måte å gjøre det på er å ha en bryter i sikringsskapet, eller en fast bryter hvor du monterer dimmeren. Men det viktige er at skrur du av den bryteren så er begge lederne brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker en Aeotec dimmer til styring av vifte på badet, der fungerer fint så lenge den står på mer enn 20%, under det så brummer viften.

 

Qubilnou sin dimmer er spesifisert for motorer opptil 100w, men viften min brummer enda mer med den, antagelig forskjell på forskjellige vifter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, Lazarus skrev:

Dimmere er vell generelt glade i å styre lys1f609.png

Men å styre viften kan heller bli noe utfordrende. 

Forferdelig nøye du var på det, da... :P 

 

 

17 minutter siden, Actibus skrev:

Jeg bruker en Aeotec dimmer til styring av vifte på badet, der fungerer fint så lenge den står på mer enn 20%, under det så brummer viften.

 

Qubilnou sin dimmer er spesifisert for motorer opptil 100w, men viften min brummer enda mer med den, antagelig forskjell på forskjellige vifter.

Praktisk! Hvilken vifte er det? :) 

 

Hvor har du ditt to-polte brudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Moskus skrev:

Men det viktigste her er: Dette er et våtrom. Da skal du å ha et to-polet brudd på "alt" du har tenkt å automatisere (utenom varmekabler).

Nja, i følge den tråden du lenker til, så trenger man ikke topolt på annet enn lys. Og hvis det er SELV, så trenger man ikke på lys heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, ZoRaC skrev:

Nja, i følge den tråden du lenker til, så trenger man ikke topolt på annet enn lys.

For de av oss som ikke har varmekabler (enda), så skal det være to-polt brudd på varmekilden også (ihht til min elektriker-kilde, visstnok). Dermed har man dekket "alt utenom varmekabler", fordi trekker du ut stikkontakten får du et to-polt brudd helt automatisk... :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Moskus skrev:

For de av oss som ikke har varmekabler (enda), så skal det være to-polt brudd på varmekilden også (ihht til min elektriker-kilde, visstnok). Dermed har man dekket "alt utenom varmekabler", fordi trekker du ut stikkontakten får du et to-polt brudd helt automatisk... :P  

Hva med avtrekksvifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Moskus skrev:

Ja, dette er riktig. Men det kan være praktisk å kunne dimme speilbelysningen også. :)

Tanken har slått meg ?

3 timer siden, Moskus skrev:

 

Hvorfor 2?

Det blir en "Walk-in" garderobe med egen bevegelsessensor

 

3 timer siden, Moskus skrev:

Det finnes alternativer, men Multireg fungerer. Snart kommer riktignok Multireg2, så jeg hadde muligens ventet på den.

Ok, vet du når den kommer og hva som er nytt? Badet skal antageligvis bygges snart, men kan jo sette inn noe annet midlertidig..

 

3 timer siden, Moskus skrev:

Tynnere is her, men jeg tror ikke dimmeren vil være glad i å styre lys vifter.

 

 

 

Men det viktigste her er: Dette er et våtrom. Da skal du å ha et to-polet brudd på "alt" du har tenkt å automatisere (utenom varmekabler). En måte å gjøre det på er å ha en bryter i sikringsskapet, eller en fast bryter hvor du monterer dimmeren. Men det viktige er at skrur du av den bryteren så er begge lederne brutt.

Å ha bryteren et annet sted, er det "akseptert" av elektrikere eller vil de ha det inne på badet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutter siden, darkZ skrev:

Å ha bryteren et annet sted, er det "akseptert" av elektrikere eller vil de ha det inne på badet?

Jeg vet om flere, noen er vel her på forumet, som har bryteren "et annet sted".

 

15 minutter siden, darkZ skrev:

Det blir en "Walk-in" garderobe med egen bevegelsessensor

Aha. Hendig! :)

 

15 minutter siden, darkZ skrev:

Ok, vet du når den kommer og hva som er nytt? Badet skal antageligvis bygges snart, men kan jo sette inn noe annet midlertidig..

Nei. Vet bare "at" det kommer. Den ligger i katalogen til Thermofloor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Jeg ville gjemt den 2 polte bryteren i sikringskapet om mulig. Har du den nedenfor impulsbryteren med dimmer2 så er det dømt til å skje at noen trykker på den 2 polte bryteren. Og da fungerer intet.

Min erfaring er at det har skjedd toppen noen få ganger på begge badene, i starten. Med automatisk lys etter bevegelse så trenger man ikke å røre brytere og dermed gjør verken samboer eller gjester noe feil [emoji6]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, iceball skrev:


Min erfaring er at det har skjedd toppen noen få ganger på begge badene, i starten. Med automatisk lys etter bevegelse så trenger man ikke å røre brytere og dermed gjør verken samboer eller gjester noe feil emoji6.png

 

 

Jeg skal ha en garderobeløsning i tilknytning til badet, tror det passer fint å gjemme en 2 polet bryter på veggen der inne :)

 

Finnes det noe logikk i hvorfor det er krav om 2 polet brudd hvis det ikke er krav om at bryteren brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 timer siden, darkZ skrev:

Å ha bryteren et annet sted, er det "akseptert" av elektrikere eller vil de ha det inne på badet?

det blir som regel benyttet hvis skapet er plassert nært badet og det ikke er plass til noe annet, men hvis badet skal bygges fra bunnen av (evt veggene skal åpnes), er det en fordel å putte den inn på badet sammen med resten av bryterene.

om veggen er åpen, kan jeg anbefale Elko sin Big Box  siden du da får god plass til eventuelle moduler. si ifra til elektrikeren din at du vil ha det på en eller flere av lysbryterene. 

 

8 timer siden, ZoRaC skrev:

Hva med avtrekksvifte?

 

det er ihvertfall normalt at den også har 2-polet brudd, men jeg har ikke nek-en foran meg så jeg får ikke sitert den.

 

 

2 timer siden, Hr Kotelett skrev:

Jeg ville gjemt den 2 polte bryteren i sikringskapet om mulig. Har du den nedenfor impulsbryteren med dimmer2 så er det dømt til å skje at noen trykker på den 2 polte bryteren. Og da fungerer intet.

eller legge en fjær bak 2-pol bryteren, slik at man må ta av vippen for å få skrudd av bryteren. kanskje ikke helt etter boka, men det får da jobben gjort.

 

8 timer siden, Moskus skrev:

For de av oss som ikke har varmekabler (enda), så skal det være to-polt brudd på varmekilden også (ihht til min elektriker-kilde, visstnok). Dermed har man dekket "alt utenom varmekabler", fordi trekker du ut stikkontakten får du et to-polt brudd helt automatisk... :P  

stemmer :)

 

 

uansett er praksis at om det er bad, så settes det inn en 2-polbryter, da er man uansett sikret. det er ikke problem å gjøre slik som jeg har det, en 2-pol på toppen, som funker som hovedbryter, og 2 mikromoduler med 1-pol brudd etter den.

 

vifta jeg har. har fuktsensor, så den har jeg ikke giddet å koste på modul til. men har man en "dum" vifte, kan det sikkert være praktisk å ha styring på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Moskus skrev:

Ja, dette er riktig. Men det kan være praktisk å kunne dimme speilbelysningen også. :)

 

Hva med hvilken mikromoduler jeg bør velge? Har lest litt om Fibaro og Qubino, men ikke blitt helt klok på forskjellene og hva som passer best. Jeg er usikker på lasten da jeg ikke har valgt spotter enda, men ser det står min 50w på Fibaro og at det i utgangspunktet skal være max 10A sikring på kursen. Hvordan er Qubino her og er det noen andre vesentlige forskjeller på de? Og er det andre jeg bør ta en titt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
6 minutter siden, Håvardgj skrev:

vifta jeg har. har fuktsensor, så den har jeg ikke giddet å koste på modul til. men har man en "dum" vifte, kan det sikkert være praktisk å ha styring på.

 

Jeg skal kjøpe en ny vifte, men det er kanskje enklest å kjøpe en vanlig vifte med fuktsensor, for ønsket fuktighetsnivå er jo konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, darkZ skrev:

Jeg skal kjøpe en ny vifte, men det er kanskje enklest å kjøpe en vanlig vifte med fuktsensor, for ønsket fuktighetsnivå er jo konstant.

Det kommer an på om det vil være behov for å kjøre viften selv om fuktighetsnivået er oppnådd. Hvis det kun er fuktighet, så har jeg faktisk gjort det samme: Vifte med fuktighetssensor, styrer seg selv. Men om jeg beholder den løsningen når badet skal pusses opp har jeg ikke bestemt meg for enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Moskus skrev:

Det kommer an på om det vil være behov for å kjøre viften selv om fuktighetsnivået er oppnådd. Hvis det kun er fuktighet, så har jeg faktisk gjort det samme: Vifte med fuktighetssensor, styrer seg selv. Men om jeg beholder den løsningen når badet skal pusses opp har jeg ikke bestemt meg for enda...

klart, luktproblematikk kommer man seg ikke unna hvis man bare har fuktstyring, men hos meg er det en delt bryter, der jeg kan manuellt starte vifta som da går i 5-10 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.