Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

På 17.3.2018 den 22.02, Actibus skrev:

Montert 2 stk magnet brytere på døra, 1 for låsen og 1 for døra, koblet til Arduino i kjelleren (som nå kontrollerer litt av hvert i huset).

 

Jobbet videre med en v2 av den termostaten jeg laget tidligere, nå med all elektronikk integrert i selve veggboksen, v1 hadde en egen arduino montert separat som styrer 2 termostater.

Denne blir modulbasert og kan lese både NTC og DS18B20 gulvfølere, har integrert romføler, samt drives direkte med 230v eller med ekstern strømforsyning hvis man ønsker.

 

IMG_20180317_215455017.jpg

IMG_20180317_215445343.jpg

Hvordan har du fått dette til å fungere med dørlåsen? Er ute etter å gjøre noe lignende, men etter hva jeg skjønner må jo selve dørhammeren være magnetisk isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er endelig minidrivhuset på nett. En Luxorparts jordfuktmåler måler fuktigheten i en av pottene, en DHT11 måler lufttemperatur og -fuktighet, en Luxorparts lyssensor måler lysmengde, og en WeMos D1R1 samler verdiene, starter en liten 5V vannpumpe ved behov og tilbyr et RestAPI et par Munin-plugins bruker for å lage grafer.

(Så får vi se om opplegget sørger for at plantene ikke tørker ut, slik de har hatt en lei tendens til å gjøre tidligere år...)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekking med Homeseer

 

Uten if-then-else og radio-buttons.

 

Denne gangen med flere valg på tidspunkt, med forskjellige valg for ukedagee og helg.

 

Godt jeg har hele påsken til feilsøking...

 

Sommertid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min løsning for å få status på lås. Brukte enkelt og greit dobbeltsidig tape på innmaten av en Xiaomi dørsensor av denne typen: https://www.gearbest.com/smart-light-bulb/pp_257677.html . Passet perfekt i TrioVing 5950 etter å ha bøyd vekk litt av metallet som holder batteriet på plass.

 

 

Låsstatus.png

Endret av Venin
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Venin skrev:

Her er min løsning for å få status på lås. Brukte enkelt og greit dobbeltsidig tape på innmaten av en Xiaomi dørsensor av denne typen: https://www.gearbest.com/smart-light-bulb/pp_257677.html . Passet perfekt i TrioVing 5950 etter å ha bøyd vekk litt av metallet som holder batteriet på plass.

 

Takk for tipset, da har jeg bestilt en slik! :) Er det magneten til sensoren du bruker eller er det en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av TibberSeer og en Aeotec HD switch har jeg satt opp styring av elbil lading.

Hvis prisen er høyere enn High, og forskjell på High og Average er mer enn 15 øre, så slår den av uttaket. 

Slås på igjen når prisen er under High.

 

Kan overstyres med en trykknapp ute på kontakten, koblet til en arduino. 

Da er automatisk utkobling deaktivert frem til kl 01 på natten.

 

Pushmelding sendes meg på telefon ved utkoblingScreenshot_20180328-161337.thumb.png.fb5a5556c8d6089bb8c45903a25c90ed.png

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Actibus skrev:

Hvis prisen er høyere enn High, og forskjell på High og Average er mer enn 15 øre, så slår den av uttaket. 

Slås på igjen når prisen er under High.

?

 

1 time siden, Actibus skrev:

forskjell på High og Average er mer enn 15 øre

Du sjekker bare at devicen for StDev har en verdi høyere enn 15? ;) 
(High = Average + 1*StDev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Takk for tipset, da har jeg bestilt en slik! :) Er det magneten til sensoren du bruker eller er det en annen?

Nei, magneten som medfølger virket litt stor. Jeg hadde liggende noen 5x2mm "strong small disc round rare earth neodymium" magneter fra eBay. ? Foreløpig bare putta to oppå hverandre uten noe lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

1f60d.png

 

Du sjekker bare at devicen for StDev har en verdi høyere enn 15? ;) 
(High = Average + 1*StDev)

Haha, nei navnet var ikke så selvforklarende så var ikke sikker på hva den gjorde.

Laget derfor en egen virtuell enhet og et event som gjorde beregningen, men ser jo nå at det er samme verdi i StDev :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt på en Arduino værstasjon som rapporterer via MQTT

 

20180330_120635.thumb.jpg.79ef27f319c18773f68798910ab00d8f.jpg

 

"utedelen" er bygd opp av et anemometer jeg fikk fra en persiennestyring som skulle byttes ut hos en kunde, en RG-11 regnsensor, og en DS18B20 temp-sensor.

 

"innedelen" består av en Arduino med ethernet shield, og "proto screw shield" plassert i en boks sammen med rekkeklemmer for enkel oppkobling.

denne blir montert ved siden av serveren, for enkelt å kunne oppdatere fw om nødvendig.

 

20180330_121126.thumb.jpg.760664e7e8597f7fd563e6e5823d1331.jpg5abe0ca97be36_vrstasjontest.thumb.png.41e7cf8ad12430f29c4f62be54a7adcb.png

 

jeg kan sikkert legge ut koden senere, men først må den ryddes opp i litt :P

 

Endret av Håvardgj
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått satt opp en Steinel RS Led D2 Z-wave på badet :) Kjøpte den fra Tronika
https://www.tronika.no/no/lysstyring/1075-led-taklampe-rs-led-d2.html
 

steinel.thumb.jpg.3dbf949be3512b9690f1860e08f68870.jpg



Ble lei av vanlige bevegelsesensorer som reagerte tregt og som ikke registrerte at man sitter litt lenge på dass eller dusjer.
Steinel sin sensor er 360 grader og bruker 5.8ghz frekvens for å se om det er bevegelse (ca 8 meter rekkevidde på maks) og skrur seg på i det man tar i bad døra, mot at man måtte litt inn på badet med Multisensor 6. Sitter man ikke alt for stille på do registrerer den bevegelse da også. Den ser også bevegelse igjennom tynne vegger og dusjkabinett. På maks følsomhet skrur den på lyset i det jeg sto utenfor bad døra.  Dette kan finjusteres.
Gir ca 600 lumens lys som var en god del bedre en lampa som sto der. Har man et større bad på 15-20kvm+ trenger man nok noe kraftigere eller 2stk.

Var ikke støtte for den i Openzwave/Home assistant så jeg har laget en config xml. Så den blir lagt til i neste release eller man kan legge den inn manuelt. 

https://github.com/OpenZWave/open-zwave/blob/master/config/steinel/rs-led-d2.xml
 

Endret av Dennis87
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.