Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har du automatisert idag/Hva har du gjort på dine prosjekter idag


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
På 3.9.2019 den 22.08, Offpiste skrev:

Montert Shelly EM på vaskemaskin- og komfyr kursen i dag.

 

image.png.6498c12500faaca8dafae2f0b2524d7e.png

 

image.thumb.png.5e1fe6c79b4785fabae81622b115b76a.png

 

 

Så artig. :) 

Vet du hvor nøyaktig denne er? Tenkte å automatisere strømregningen til leieboeren ved å måle strømmen med en slik, for så å regne om forbruk til kr. Etter endt mnd. sendes denne automatisk til leieboer via e-mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittet meg med en Philips Hue bridge versjon 1 til fordel for en Zigbee2mqtt-installasjon på en Raspberry Pi.

Monterte opp et par bevegelsessensorer som skal brukes til å automatisere lys.

Implementert dimming via en trådfri-dimmebryter til spisestuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, kvisle skrev:

Kvittet meg med en Philips Hue bridge versjon 1 til fordel for en Zigbee2mqtt-installasjon på en Raspberry Pi.

Monterte opp et par bevegelsessensorer som skal brukes til å automatisere lys.

Implementert dimming via en trådfri-dimmebryter til spisestuen.

Kult, hvilke bevegelsessensorer gikk du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2019 den 18.52, Cali skrev:

Så artig. :) 

Vet du hvor nøyaktig denne er? Tenkte å automatisere strømregningen til leieboeren ved å måle strømmen med en slik, for så å regne om forbruk til kr. Etter endt mnd. sendes denne automatisk til leieboer via e-mail.

 

Jeg bruker bare denne til å hente ut Watt.

Har ikke testet nøyaktigheten på denne. Vis jeg husker å ta med tangamperemeteret hjem, så skal jeg ta å måle. Ser også at den av og til viser 2W når ikke noe er i bruk.

 

Her er det som kan hentes ut på mqtt:

image.png.c1cccc1e9917865602719eb3c6a91571.png

Som du ser er energy 0, så denne lagrer ikke Wh.

 

 

La denne inn i oppsettet min nå, for å se om jeg hente ut kWh/Wh, men han er jo avhengig at Wifi, broker, og Hass er online.

utility_meter:
  komfyr_test:
    source: sensor.shelly_test
    cycle: monthly

  - platform: mqtt
    name: "Shelly test"
    state_topic: "shellies/shellyem-1/emeter/1/energy"
    unit_of_measurement: "Wh"
    icon: mdi:flash-circle

 

 

 

Man kan laste ned en fil fra web interfacet til Shelly, og jeg kan ikke se noe der at jeg brukte komfyren i går.

image.png.9eb392df752454fb71751121cb76a5e9.png

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tjwesterby said:

Kult, hvilke bevegelsessensorer gikk du for?

 

Zigbee-baserte sensorer fra Phillips (Hue). Ikke noe jeg har vurdert spesielt nøye - men de ser ut til å gjøre jobben, disse.

 

Har skrevet automasjoner i dag, så nå holdes lyset på i fem minutter etter en bevegelse har vært på en av de to sensorene - og dimmes ned over et minutt når det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Offpiste skrev:

 

Jeg bruker bare denne til å hente ut Watt.

Har ikke testet nøyaktigheten på denne. Vis jeg husker å ta med tangamperemeteret hjem, så skal jeg ta å måle. Ser også at den av og til viser 2W når ikke noe er i bruk.

 

Her er det som kan hentes ut på mqtt:

image.png.c1cccc1e9917865602719eb3c6a91571.png

Som du ser er energy 0, så denne lagrer ikke Wh.

 

 

La denne inn i oppsettet min nå, for å se om jeg hente ut kWh/Wh, men han er jo avhengig at Wifi, broker, og Hass er online.


utility_meter:
  komfyr_test:
    source: sensor.shelly_test
    cycle: monthly

  - platform: mqtt
    name: "Shelly test"
    state_topic: "shellies/shellyem-1/emeter/1/energy"
    unit_of_measurement: "Wh"
    icon: mdi:flash-circle

 

 

 

Man kan laste ned en fil fra web interfacet til Shelly, og jeg kan ikke se noe der at jeg brukte komfyren i går.

image.png.9eb392df752454fb71751121cb76a5e9.png

 

 

 

 

Hm, jeg spurte Shelly, og de sa man kunne hente ut Kwh over MQTT.

De sa også at nøyaktigheten var mellom 5-10watt.

 

 

Merkelig :/

 

Edit:

https://shelly-api-docs.shelly.cloud/#shelly-em

Her står det jo at man kan høre på denne MQTT, og vil da få opp energy counter i watt-minutt? Eller tar jeg feil?

shellies/shellyem-<deviceid>/emeter/<i>/energy an incrementing energy counter in Watt-minute

Endret av Cali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2017 den 0.37, Evelen skrev:

Har sett litt på muligheter for å henge stolene ved spisebordet opp når dem ikke brukes.

Har vært inne på tanken på veldig kraftige magneter, men tror det kan bli noe i dyreste laget.

17453301_10154161062956739_2051120571_o.jpg


Fant du noen løsning på dette? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ZoRaC skrev:


ah, jeg bladde tydeligvis en side for kort! ? 

Har funket greit det her, eneste endringen jeg har gjort men kanskje ikke skrevet om er at jeg har byttet ut hamp-tauet til fordel for et mer solid tau av nylon(?).

 

Dog, selv om løsningen fungerte bra, så fungerte den ikke like bra med Xiaomi da det akkurat var litt feil høyde. Xiaomi klarer seg dog fint uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Evelen skrev:

Har funket greit det her, eneste endringen jeg har gjort men kanskje ikke skrevet om er at jeg har byttet ut hamp-tauet til fordel for et mer solid tau av nylon(?).

 

Dog, selv om løsningen fungerte bra, så fungerte den ikke like bra med Xiaomi da det akkurat var litt feil høyde. Xiaomi klarer seg dog fint uansett.

Hvem er denne dog du snakker så mye om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google gjør det ikke lett for oss. Har en Google Nest Hello, dørklokke med kamera, som jeg har koblet til Aqara Water Leak Sensor, via et relé. Vips så fikk jeg varsel i Homeseer når noen ringer på. Den tenker jeg satt Google...

20191012_125226.jpg

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.