Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problem med Z-Wave. Z-wave moduler komuniserer ikke.


Rune L

Anbefalte innlegg

Problem med Z-Wave. Z-wave moduler komuniserer ikke.

Har HomeSeer 3 , Linux på Raspberry PI

 

Har 2 Z-wave moduler Fibaro PIR sensor (batteri drift) og z-wave,Aeon Labs Dsc18103 innbyggingsmotaker På/ Av fra clas Ohlson.

 

Noen ganger fungerer de og noen ganger ikke. Fungerer sjelden, Hva kan være feil? har oppgraderet operativsystemet på Linux ( sudo apt-get update og sudo apt-get dist-upgrade)

Noen som har forslag?

 

 

2016-05-26 (1).png

Endret av Rune L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pir sensor har jeg prøvd å sette ca 30 cm fra mottaker, Fungerer fortsatt ikke.

Normalt står den ca 5 m ifra motaker i etasjen under.

Den Av / På modulen står ca 2 meter i fra mottakeren .

 

Node 1 er den USB modulen som sitter i Raspberry.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DiderikFrom skrev:

 

Hva er poenget med å polle batteri?

 

Under wakeup så sender ikke Fibaro automatisk batteri rapport så lenge den ikke har blitt spurt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står som regel i manualen hvis det er et parameter du kan sette for hvor ofte du vil at den skal sende batteristatus. Gjør det ikke det så må du polle denne informasjonen.

 

Selv poller jeg mine kun en gang i uken da jeg mener dette er tilstrekkelig for å avverge tomt batteri. Jo mer og oftere du poller informasjon fra sensorer jo mer batteri bruker dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Rune L said:

ER det denne jeg bør fjerne?

No Status
Node 1 Z-Wave New Interface EC19570F-001 Z-Wave Static Controller

 

Eller hvem skal jeg fjerne?

iblis mente vel den som slutter på 7261 (under HomeID).

 

(Har forresten ikke skjønt hvordan jeg får til sånn farge under brukernavnet som proffene her får til.)

 

3 hours ago, iblis said:

Det står som regel i manualen hvis det er et parameter du kan sette for hvor ofte du vil at den skal sende batteristatus. Gjør det ikke det så må du polle denne informasjonen.

 

Selv poller jeg mine kun en gang i uken da jeg mener dette er tilstrekkelig for å avverge tomt batteri. Jo mer og oftere du poller informasjon fra sensorer jo mer batteri bruker dem. 

 

Ja, men jeg trodde ikke batterinoder brydde seg om poll requests. Det er kanskje nytt i en av de siste Z-Wave PI-oppdateringene at slikt lagres og sendes når devicen'n våkner.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, DiderikFrom skrev:

iblis mente vel den som slutter på 7261 (under HomeID).

 

Riktig, jeg snakker om CCDE7261 som du kan fjerne under http://HS_IP/ZWaveControllers

 

Sitat

Ja, men jeg trodde ikke batterinoder brydde seg om poll requests. Det er kanskje nytt i en av de siste Z-Wave PI-oppdateringene at slikt lagres og sendes når devicen'n våkner.

 

Joda, men forespørselen blir lagt i kø til neste gang noden våkner.

 

Det funger slik:

  1. Batterinoden våkner og sender Command Wakeup Get til kontrolleren.
  2. Kontrolleren har en batteri forespørsel liggende og sender Command Battery Get tilbake til batterinoden.
  3. Batterinoden sender informasjon om batteriet tilbake til kontrolleren og deretter venter på neste forespørsel.
  4. Kontrolleren har ingen forespørsel i køen og sender da Command Wakeup Sleep til batterinoden.
  5. Batterinoden går i dvale frem til neste wakeup.

Til dere som har lyst til å lære litt mer fordypende kunnskap om hvordan z-wave fungerer så råder jeg dere til å ta en titt i utviklings manualen til Z-Way, der står alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DiderikFrom skrev:

iblis mente vel den som slutter på 7261 (under HomeID).

 

(Har forresten ikke skjønt hvordan jeg får til sånn farge under brukernavnet som proffene her får til.)

 

 

Ja, men jeg trodde ikke batterinoder brydde seg om poll requests. Det er kanskje nytt i en av de siste Z-Wave PI-oppdateringene at slikt lagres og sendes når devicen'n våkner.

Har funnet  7261 (under HomeID). Men får står ikke hvordan jeg skal slette den. Er det noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slettet    7261 (under HomeID)  og fjernet poll .

Restartet systemet, Men det fungerer fortsatt ikke.......  :-(

Z-Wave Node Information  clock.png  5/26/2016 8:38:26 PM  sunrise.png Sunrise: 4:16 AM  sunset.png Sunset: 10:12 PM  User: default logo.gif
 
 
 
 
 
Current Z-Wave Networks
Network Friendly Name HomeID Number of Nodes Interface Name Interface Model Node ID
Network EC19570F EC19570F 3 New Interface Aeon Labs Aeotec Z-Stick 1
 
 
Node Information for Network EC19570F
1 Full Name: Node 1 Z-Wave New Interface Polling: Polling Disabled
Manufacturer: 
Aeon Labs
Type:
0x0
ID: 
0x0
Listens:
Yes
Version: 3.95 (ZDK 6.51.2) Neighbor Count:
1
Speed:
100Kbps
Neighbors: 3
Basic Type: STATIC CONTROLLER,           Generic Type: STATIC CONTROLLER
                    
2 Full Name: Node 2 Z-Wave Fibaro On/Off Sensor Polling: Polling Disabled
Manufacturer: 
Fibaro System
Type:
0x800
ID: 
0x1001
Listens:
No
Version: 3.67 (ZDK 4.55) Firmware: 2.7Hardware: 1 Neighbor Count:
0
Speed:
40Kbps
Neighbors:
 
Uses Interface: New Interface (1) Basic Type: ROUTING SLAVE,     Generic Type: SENSOR BINARY,     Specific Type: ROUTING SENSOR BINARY
Command Classes:
     Supported: Sensor Binary(V 1), Wake Up, Association, Battery(V 1), Multi Cmd, Crc 16 Encap, Manufacturer Specific, Version, Configuration, Multi Instance Association, Sensor Multilevel(V 5), Sensor Alarm(V 1)
Child Device: Battery CC: Battery Polling: Polling Interval: 23h, 0m, 0s
Child Device: Vibration Sensor CC: Sensor Alarm Polling: Polling Disabled
Child Device: Motion Sensor CC: Sensor Binary Polling: Polling Disabled
Child Device: Temperature CC: Sensor Multilevel Ver: 5 Polling: Polling Disabled
Child Device: Luminance CC: Sensor Multilevel Ver: 5 Polling: Polling Disabled
                    
3 Full Name: Node 3 Z-Wave Aeon Labs Switch Binary Polling: Polling Disabled
Manufacturer: 
Aeon Labs
Type:
0x3
ID: 
0x12
Listens:
Yes
Version: 3.4 (ZDK 4.54) Firmware: 3.0 Neighbor Count:
0
Speed:
40Kbps
Neighbors:
 
Uses Interface: New Interface (1) Basic Type: ROUTING SLAVE,     Generic Type: SWITCH BINARY,     Specific Type: POWER SWITCH BINARY
Command Classes:
     Supported: Switch Binary(V 1), Meter(V 3), Switch All, Scene Actuator Conf, Scene Activation, Configuration, Association, Crc 16 Encap, Manufacturer Specific, Version
     Controlled: Hail
Child Device: kW Hours CC: Meter Ver: 3 Polling: Polling Disabled
Child Device: Watts CC: Meter Ver: 3 Polling: Polling Interval: 5m, 0s
Child Device: Volts CC: Meter Ver: 3 Polling: Polling Disabled
Child Device: Amperes CC: Meter Ver: 3 Polling: Polling Disabled
Child Device: Switch Binary CC: Switch Binary Polling: Polling Disabled
                    


 

 
Endret av Rune L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rune L skrev:
Information About Node 3
Options
Node Number:  No Node ID123
Polling Interval:  0 Hours 0 Minutes 0 Seconds   Edit Time Span
Functions

Optimization not executed, cannot reach node.
 
Rescan Remove Bad Node Replace Node Test Connectivity Optimize Full Optimize Audit This Node
Settings
Associations  help.png

 

Fader, den funker heller ikke nå- Den funket i går
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om interfacet er aktivt eller ei, sjekker du på Plug-ins -> Z-wave -> Controller Management. Det skal være en grønn hake ved siden av navnet på den hvis den er aktiv og fungerer.

 

 

Men du har en del plugins kjørende på en RPi (3)... Har den faktisk nok ressurser til det? Kanskje den jobber overtid... I første omgang hadde jeg deaktivert NetCam-plugin'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er bra med ressurser, men jeg ville også deaktivert det meste bortsett fra Z-Wave sånn for å sjekke at det fungerer. Og så aktivere en og en ting av gangen mens du sjekker at alt virker...

Når alt er oppe og går, logger du inn i skallet, kjører top og sjekker ressursbruken.

 

I domoticz husker jeg forresten at RFXcom'en og Z-Wave-stick'en begynte å krangle om hvilken /dev/tty de skulle mappes til. Dersom jeg startet pi'en med begge to (uten en workaroud) funket ingen av dem.

 

Prøv å nappe ut RFXcom fra USB, og gjerne alle andre USB-ting fra USB-portene (men la selvfølgelig Z-Wave-saken stå). Deretter starter du maskinen igjen.

 

(Husk forøvrig alltid å slå av maskinen på skikkelig vis, altså ikke bare kutt strømmen, det er å be om bråk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.