Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

1 minute ago, Marius-H said:

Kan man bruke en annen mikrokontroller, som bruker mindre strøm? Hvis man i prinsippet kan gjøre hvilke som helst forandringer på den foreslåtte kretsen. Ser helt klart løsningen med et batteri, men kjedelig å kun sende vært 5 min.

Men å lade i 4 sek og sende vært 5? Det vil vel i teorien gi mulighet for å bruke 4x maksuttaket i et sekund?

Microkontrolleren er i seg selv nokså strømgjerrig, men WiFi vil naturlig nok trekke litt strøm. Mulig ESP32 er bedre på dette området, men jeg har ikke fått studert dette godt nok. Det finnes flere nivåer av sleep, men i dette tilfellet vil du fortsatt samle inn data. Å gå i low-power mode i en periode og så koble opp wifi, mqtt og sende har litt overhead i seg. Å gjøre noe slikt med sending en gang hvert minutt skal være helt ok, men hvert femte sekund tror jeg kan by på trøbbel. (Tror neppe du klarer å fullføre boot, wifi oppkobling, mqtt tilkobling og sending innenfor ett sekund)

 

Kamstrup sier 6mA / 144mW på HAN porten, Aidon 30mA / 700mW og Kaifa 21mA / 500mW

 

I et strøm-fritt miljø kunne det nok vært interessant å se på muligheten for drift uten ekstern strøm, men jeg er litt redd for at energien en legger ned her kunne vært brukt til mer verdiskaping andre steder. (Sånn sett fra mine øyne)

 

Om noen vil sette seg ned å regne på hva en kan få til her, så er jeg likevel utrolig interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, både Develco sin løsning og RedBridge sier de kjører ZigBee/WiFi med power fra HAN porten ? 

Da må det vel være mulig for oss også ? 

 

Develco :

Power supply Supplied by the HAN interface

Connection electricity meters via RJ45 connector (ISO/IEC 8877)
Wireless protocol: ZigBee Home Automation 1.2

 

RedBridge er litt mer diffus på ext power, men bildene viser ingen plug(/hide)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LenothX90 said:

Hei, både Develco sin løsning og RedBridge sier de kjører ZigBee/WiFi med power fra HAN porten ? 

Da må det vel være mulig for oss også ? 

 

Develco :

Power supply Supplied by the HAN interface

Connection electricity meters via RJ45 connector (ISO/IEC 8877)
Wireless protocol: ZigBee Home Automation 1.2

 

RedBridge er litt mer diffus på ext power, men bildene viser ingen plug(/hide)

 

De må vel enten kjøre zigbee eller wifi? ikke begge deler?

ZigBee er langt mindre strømkrevende enn WiFi. WiFi kan nok også kjøres i en low-power mode (i hvert fall har jeg sett slikt når jeg har satt opp aksesspunkt og lignende), men jeg kunne ikke finne at dette er støttet i ESP8266, i hvert fall ikke gjennom Arduino bibliotekene.

Må du ha en ekstra ZigBee mottaker for dette er vitsen borte, men har du noe slik oppsett fra før så er det klart en fordel. Kjenner vi til om eks. IKEA sin sentral ville kunne fungert for dette? (Den skal visstnok fungere for andre ZigBee devices enn IKEA sine egne, men lurer på om det da kun er støtte for lyskilder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet kan være å bruke esp-now (point-to-point). Her tar oppkobling og sending 220ms, men har fortsatt strømforbruk på rundt 80mAh, med peak en del høyere.

Grunnet den korte sendetiden kan man vel bruke en kondensator med god effekt

 

For mer info se 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, KVS said:

En mulighet kan være å bruke esp-now (point-to-point). Her tar oppkobling og sending 220ms, men har fortsatt strømforbruk på rundt 80mAh, med peak en del høyere.

Grunnet den korte sendetiden kan man vel bruke en kondensator med god effekt

 

For mer info se 

 

Takk!

 

Leste forresten også noe om at det meste av oppkoblingstiden til WiFi var knyttet til DHCP, og at folk ved å sette fast IP kunne få en connection til på ca 200ms... Sjekk kommentarene under denne artikkelen (artikkelen er ikke like interessant som kommentarfeltet): https://openhomeautomation.net/esp8266-battery/

 

Får en til gjennomsnittlig sendetid på under 1s, og gjennomsnittlig stømtrekk på 80mA, så trenger en "bare" 40mA. Oppgitt strøm på HAN port er på 24V, så med Kaifa og Aidon skulle dette være godt innen rekkevidde. Og, med Kamstrup sitt intervall på 10s, så burde det også gå fint...

 

Er ikke 100% sikker på hvordan dette skulle gjøres, tror kanskje en måtte timet når data ankommer, og så gå i sleep i noe slik som 1.5 sek, for å være sikker på å være våken når neste pakke kommer. Evt. kan en bygge en buffer utenfor ESP'en og kjøre vekking mens pakken mottas. Lukter litt av enda en microcontroller egentlig... Da kunne en jo monitorert både batteristatus og buffret innkomne data, og startet sending når en visste at batterikapasiteten var til stede.

 

Er det bruksområder som sier at en trenger real-time data (eller, ikke real-time, de er jo buffret til 2s intervaller allerede inne i måleren)? Om en vil bruke machine learning el.l. til å detektere påskrudde apparater kan det kanskje være fint, men det bør fungere like bra om en får 5 separate pakker hvert 10. sek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Einar said:

Lol, da kunne vi jo målt effekten også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Einar said:

 

Jeg har brukt en fra Owl i en del år som fungerer greit (blir noe avvik fordi den ikke kjenner spenningen). Jeg kjenner ikke til hvor lineære de er når man ikke trekker mye strøm, men i utgangspunktet skryter de jo av å stemme helt ned til rundt 1-2A der jeg har lest i alle fall.

 

Jobber også med å koble en sånn til en NodeMCU, men klarte å drite meg ut på loddingen så må vente på nye komponenter. Tenkte jeg kunne sette en på elbil-kurs og en på varmtvann, så har man i alle fall et utgangspunkt. 

 

For hovedkursen i huset vil man få mer presise avlesninger ved å telle blink. Løsningen med strømtransformator vet i utgangspunktet ikke hva spenningen i huset er, og det kan jo svinge fra 207-253V hvis man er skikkelig uheldig (hver husstand svinger ikke så mye, men leveransekravet er 230 +/-10%). Man kan enten lese av spenning via AC-AC konverter på en annen inngang, eller muligens kombinere det med en som teller blink på hovedkursen. Da har man jo riktig kWh og A, og kan regne ut V ganske greit som dermed kan brukes på andre kurser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser du dette fra?

Edit: altså jeg ser det er Grafana, men hva er input til databasen?

 

Vi er siste husstand før ny trafo tar videre inn i gaten, og har dermed lengst strekk. I fjor var vi nede i 210V, og da sliter en del lyspærer med å tenne blant annet. Hafslund trinnet opp trafoen (men kunne ikke gå høyere pga nærmeste husstand), men vi er fremdeles ofte rundt 215V når folk bruker mye strøm

Endret av Fredrick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrick skrev:

Hvor leser du dette fra?

Edit: altså jeg ser det er Grafana, men hva er input til databasen?

 

Vi er siste husstand før ny trafo tar videre inn i gaten, og har dermed lengst strekk. I fjor var vi nede i 210V, og da sliter en del lyspærer med å tenne blant annet. Hafslund trinnet opp trafoen (men kunne ikke gå høyere pga nærmeste husstand), men vi er fremdeles ofte rundt 215V når folk bruker mye strøm

 

HAN-porten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrick skrev:

Nå er jeg tydeligvis ikke oppdatert i denne tråden for jeg trodde ikke portene var aktivert ennå? Har Aidon selv, er det håp allerede nå? Mye "hacking" som må til?

Du må spørre kraftleverandøren om å åpne porten. Mange gjør det, noen gjør ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei, 

Er ny her. Har puslet litt med HAN-porten etter at jeg fikk Aidon-måler fra Hafslund. Kom over forumet helt tilfeldig, mye interessant arbeid dere har gjort!

Måleren min sender data ut på porten selv om dette ikke skal være slått på enda. Hvert minutt får jeg omkring 100 bytes på 9250 baud (!). De første 16 bytes er serienummeret til måleren, ellers kjenner jeg ikke igjen noe annet - ser ikke ut som OBIS.

Legger ved 4 samples i et regneark hvis noen er interessert. 

Mvh.

-Kristian

 

comparison.xlsx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎09‎.‎2017 den 12.19, Tubez skrev:

Tror jeg skal prøve å bestille et par av disse brikkene å teste, men ser at jeg trenger litt hjelp med å bestemme størrelser på motstander og kondensatorer... Har prøvd å tegne litt i *host*paint*host* på hvordan dette blir direkte mot RPi:

image.thumb.png.495e94d4f0fab3f830bf875bbb0855e7.png

 

Selve loddingen av SMD har jeg ingen bekymringer for, har loddet en del av dette tidligere så det er ingen problem så lenge man har nok fluxmiddel :)

 

Kom du noen vei med denne varianten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger en liten avklaring på den kretsen for esp... s1 og s2 legger rst og gpio0 til gnd, men på esp’en ligger disse med konstant aktiv 3v3 signal. Om man trykker disse knappene, vil ikke hele 3v3 linja/power supply bli langt til gnd/jord/null?

 

Forøvrig, hos Haugaland Kraft trengtes bare en enkel henvendelse via nettside for å få åpnet HAN porten, fikk hyggelig mail dagen etter.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, LenothX90 said:

Hei, trenger en liten avklaring på den kretsen for esp... s1 og s2 legger rst og gpio0 til gnd, men på esp’en ligger disse med konstant aktiv 3v3 signal. Om man trykker disse knappene, vil ikke hele 3v3 linja/power supply bli langt til gnd/jord/null?

 

Forøvrig, hos Haugaland Kraft trengtes bare en enkel henvendelse via nettside for å få åpnet HAN porten, fikk hyggelig mail dagen etter.

 

Lars

De to pinnene ligger bare til 3V3 via motstander, R1 og R3, eller ser vi på forskjellige tegninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, hkmod25 skrev:

 

Feil med firmware som gjør at de går i «hvilemodus». Da får de ikke pushet ny firmware heller... løses med å slå av hovedsikringen i 1 time (litt merkelig at; 1. Den må være avslått så lenge, 2. At måleren står før hovedsikringen så det burde jo ikke skje noe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som tidligere nevnt Aidon fra Hafslund. SNakket med dem denne uka, de kunne ikke åpne noenting før muligens Q3 i år... Veldig merkelig, har kanskje noe med hva slags oppdateringer målerne må ha, og at dette kanskje ikke er tilgjengelig ennå?

-K

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.