Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av AMS data (AMS/HAN -> IoT)


Anbefalte innlegg

2 timer siden, hkmod25 skrev:

Jeg er vel ikke sikkert om de kan nekte å åpne porten.

Fra 1.1.2019 kan de ikke nekte å åpne porten, det er jo grei skuring. Men pr. dags dato er spesifikasjonene for HAN-porten faktisk ikke helt ferdig, av snåle (og idiotiske?) grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Fra 1.1.2019 kan de ikke nekte å åpne porten, det er jo grei skuring. Men pr. dags dato er spesifikasjonene for HAN-porten faktisk ikke helt ferdig, av snåle (og idiotiske?) grunner.

 

Kan man da nekte dem de andre «funksjonene» som en AMS-måler skal gi? Altså timesbasert avregning på regningen. For det er vel beskrevet i samme dokument og har samme tidsfrist for implementering? Det er jo ikke rettferdig om nettselskapet kan ta i bruk løsningene som gagner dem, men ikke de som gagner kunden. 

 

EDIT:

Så vidt jeg kan se, så ble OBIS-kodene også definert i 2016?

https://hafslundnett.blob.core.windows.net/files/NY_MALER/infobrev/NVE_Info_kunder_HANgrensesnitt.pdf

 

Kamstrup avviker forøvrig fra standarden og har en oppløsning på 10 sek mot 2,5 sekund hos de andre. 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, ZoRaC said:

Kan man da nekte dem de andre «funksjonene» som en AMS-måler skal gi? Altså timesbasert avregning på regningen

Er det kraftleverandører som allerede fakturerer med differensiert prising for forbruk på ulike tider på døgnet? Hvis det er tilfelle, så er det kanskje litt i grenseland å la kunden sitte igjen i "blinde"?

Stemmer forøvirig at det er en viss enighet om OBIS koder, elektrisk format og protokoll på HAN porten. Det som gjenstår skal visstnok være spørsmålet om dataene på HAN porten skal krypteres, og evt. om det skal være valgfritt eller ikke. Mener Hafslund brukte som argument at de venter på svar fra NVE på denne delen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, roarfred skrev:

Er det kraftleverandører som allerede fakturerer med differensiert prising for forbruk på ulike tider på døgnet?

 

Tibber sier de får en forbruksprognose fra min netteier (jeg har ikke AMS enda) og at de bruker den til timesbasert fakturering. Regner med de får timesbaserte målinger fra dag 1 når AMS monteres. 

 

5 minutter siden, roarfred skrev:

Det som gjenstår skal visstnok være spørsmålet om dataene på HAN porten skal krypteres, og evt. om det skal være valgfritt eller ikke.

 

Jeg tolker brevet fra NVE som at det skal de vurdere etter at AMS har vært i bruk en tid: 

Sitat

Kryptering
Det er foreløpig ikke satt konkrete krav utover at HAN grensesnittet skal være deaktivert ved installasjon og må aktiveres før bruk. Det er frivillig for strømkunder om de ønsker å bruke tjenester som benytter seg av HAN utgangen. Gruppen har diskutert spørsmål om behov for koordinering av prosesser ved bruk av kryptering. NVE vil vurdere behovet for dette når aktørene har fått mer erfaring med krypteringsløsninger.

 

Jeg har forøvrig sendt en e-post til NVE og spurt hva som er status og om netteierne kan nekte å åpne før 2019. :) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Fikk i dag hyggelig epost fra BKK om at de har åpnet min HAN port.

Skal nå bygge interface fra roarfred: https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/

 

BKK sendte også med denne linken:

https://drive.google.com/drive/folders/0B3ZvFI0Dg1TDbDBzMU02cnU0Y28

Kunne ikke se at den tidligere var lagt ut her, om den er så fjern gjerne dette innlegget.

 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hyggelig lesing! Er det greit at det deles? Det ser jo ut som Per Erik Nordbø fra BKK bekrefter at det er mulig å bruke hyllevare MBUS-konvertere. For min del forenkler det en del siden jeg helst ønsker å slippe å lodde SMD og beregne kondensatorverdier... Jeg har stor respekt for de som liker slikt, men jeg er og blir litt mer soft. Google "site:aliexpress.com ttl to mbus slave" gir meg det jeg leiter etter. Ser ikke poenget med å gå via USB og Rasberry. Det er enklere med en esp8266 og ttl-kommunikasjon, 3(0) linjer kode og data er tilgjengelig via mqtt... Det hele bør kunne bygges inn i en plastboks fra IKEA ?

Endret av Blip!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og antar dette er info de sender ut til alle de som har spurt om å få åpnet HAN porten. BKK imponerer! Jeg lager nok uansett interfacet til roarfred slik at jeg får trådløs overføring direkte. Alternativt kan jeg trekke en cat5 inn i sikringskapet og ha en rpi der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser bra ut, jeg har BKK og får ny strømmåler i morgen. Ved en ESP8266-løsning, vil man kunne hente strøm fra MBUS til ESP8266'en også, eller er det bare MBUS->USB konverteringen man kan bruke MBUS-strømmen til (jeg har lest i dokumentet kjetilsn lenket til).

 

Jeg er fristet til å bruke raspberry pi siden jeg kan bruke kablet nettverk rett i switch og trenger ikke Wifi som NodeMCU f.eks. kan gi. Uansett valg trenger jeg en MBUS-->USB ser det ut som, og denne har lang leveringstid fra aliexpress, så den er det kanskje bare å bestille umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, kjetilsn said:

BKK sendte også med denne linken

Tøft! Savnet litt "kontekst" for disse dokumentene, men regner med det er ansatte hos BKK selv som har eksperimentert. Overrasket over at de ikke har funnet veien hit før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2018 at 13:47, ronnyandre said:

men betyr det at det er umulig å lese av data

Med forbehold, gjetter litt her, men mulig noen kan bekrefte/avkrefte?

 

I prinsippet kan du få ut forbruksdata omtrent like nøyaktig, om du er villig til å bruke optisk utgang. Denne er veldig forenklet, men gir en lys-puls for hver enhet energi som er brukt. (eks. for hver Wh). Ved å samle inn disse pulsene får du data om forbruk og kan gjenskape mye av det som måleren rapporterer ut på HAN porten. (Dette, dvs. slike lys-pulser, er en relativt vanlig måte å rapportere forbruk på, så her finnes sikkert mye ferdig også)

 

Det du evt. mister er spenning/strøm, reaktiv effekt/energi etc, men det er egentlig for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat svar fra Agder Enerig Nett:

Sitat

Hei,

HAN porten er desverre ikke klar til bruk enda, vi venter på godkjenning fra NVE før vi kan åpne denne for våre kunder.

Dette er kostnadsfritt for våre kunder.

Denne blir klar i løpet av 2018.

(...)

Med vennlig hilsen

Agder Energi Nett Kundesenter
E-post: [email protected] | Telefon: 38 60 72 72

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Blip! said:

Det er viktig å ikke blande optisk dataport (IR, inn/ut) og blinkende lysdiode. Kamstrup har f.eks. IR-port for å lese ut alle data i tillegg til blinkende lysdiode.

ja, stemmer. På min AMS måler (Kaifa) er det to separate slike pulse-lys. Ett for aktiv og ett for reaktiv energi ser det ut som. Den er merket 2000 pulser per kWh og skulle da gi noe slik som 1 puls per 0.5Wh, eller 1.8 sek mellom hver puls ved 1kW belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2018 den 14.37, ZoRaC skrev:

Jeg har forøvrig sendt en e-post til NVE og spurt hva som er status og om netteierne kan nekte å åpne før 2019. :) 

 

Svar fra NVE i dag:

Sitat

Du har rett i at OBIS-kodene er definert og at det allerede finnes målere hvor kunder kan hente ut måleverdier lokalt fra selve måleren. Det er ulike grunner til at noen kunder har denne muligheten i dag. Det kan være at de benytter målere med HAN-lignende porter som har vært del av pilotprosjekter for bruk av måleverdier lokalt, det kan være at de har koblet seg på målerens blinkediode (S0-porten), eller det kan være (som du hevder) at noen nettselskap har åpnet HAN-porten for noen av sine kunder.

 

På side 2 i brevet du viser til er det et kapittel om kryptering. Der står det at NVE vil vurdere behovet for dette når aktørene har fått mer erfaring med krypteringsløsninger. NEK sendte et forslag til sikkerhetsløsning for HAN ut på høring i fjor høsthttps://www.nek.no/aktuelt/horinger/, og de er nå i ferd med å ferdigstille denne anbefalingen. Både NVE, Datatilsynet og noen relevante virksomheter fra bransjen har vært involvert i arbeidet. NVE presiserer at nettselskapene må påse at de oppfyller krav i sikkerhetsregelverk, som eksempelvis avregningsforskriftens § 4-2 g) og personopplysningsloven m/forskrift, før de tilbyr å åpne HAN-porten for kundene sine.

 

Det er i dag variasjon i hvor langt de ulike leverandørene har kommet med utviklingen av programvaren for HAN-porten. Imidlertid stiller avregningsforskriftens § 4-4 krav til at et eksternt display gjøres tilgjengelig for sluttbrukere som ønsker dette. Forskriftskravet trer i kraft fra 1. jan. 2019, hvilket betyr at HAN-porten senest må være klar til da. Dersom sikkerhetskrav er oppfylt og nettselskapet har ferdigutviklet HAN-løsningen, vil det være opp til kunden å bestemme om og når HAN porten skal åpnes.

 

I mellomtiden er det ofte mulig for spesielt interesserte å koble seg på den nye målerens blinkediode for å lese av måledata.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ZoRaC skrev:

Det er i dag variasjon i hvor langt de ulike leverandørene har kommet med utviklingen av programvaren for HAN-porten.

Jeg synes det er rart at det er opp til leverandørene å "utvilke programvare for HAN-porten". Blir ikke det litt som å si at "det er opp til PC-produsentene å utvikle en TCP/IP-stack for å koble seg til internett"?

 

Det virker unødvendig at alle skal finne opp hjulet på nytt... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg synes det er rart at det er opp til leverandørene å "utvilke programvare for HAN-porten". Blir ikke det litt som å si at "det er opp til PC-produsentene å utvikle en TCP/IP-stack for å koble seg til internett"?

 

Det virker unødvendig at alle skal finne opp hjulet på nytt... :( 

 

Leverandørene her er vel de som lager de fysiske målerne. Det er vel ikke helt urimelig at de fikser programvare hver for seg. Du ser ikke sammarbeid mellom Google og Apple på mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet årsaken.

Det er lagt frem krav om at data skal gjøres tilgjengelig for sluttbruker.

Det som skjer er at nett selskapene ønsker å tjene penger på dette.

Jeg har hatt kontakt med tredjeparts selskaper som jobber med løsninger for HAN porten som skal gi sluttbrukerne tilgang til sine data gjennom en skyløsning.

Planen er at forbrukerne skal kjøpe denne tjenesten.

 

For at de skal kunne sikre at sånne som oss finner andre løsninger med "gratis" tilgang er jo egentlig ikke ønskelig, derfor kryptering.

Det er egentlig ingen grunn til å kryptere disse dataene ut fra et personvern hensyn, fordi måleren står i din egen leilighet.

Det er ikke noen forskjell på kravet til sikkerhet for HAN grensesnittet versa en blinkende lysdiode.

De leverer begge samme data med samme krav til sikkerhet og den er ivaretatt ved at grensesnittet ikke er tilgjengelig for andre enn deg.

Hvis det skal komme inn noe krav til kryptering for å sikre personvernet vil det i tilfelle komme på enheter som kopler seg på HAN porten og sender disse dataene inn i en skyløsning, ikke på selve HAN porten.

Endret av Odd
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, xibriz skrev:

Men siden data skal gjøres tilgjengelig for forbruker så betyr kryptering bare at forbruker må få krypteringsnøklene :) Det blir bare litt mer jobb for oss på software-fronten med andre ord.

 

Det blir ikke "bare" litt mer jobb og det er derfor de gjør det. De ønsker ikke å gi rådata til kunden.
Det er som sagt ingen grunn til å kryptere data på HAN grensesnittet, ikke noen annen enn å for å sikre at leverandørene har kontroll på rådataene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Det blir ikke "bare" litt mer jobb og det er derfor de gjør det. De ønsker ikke å gi rådata til kunden.
Det er som sagt ingen grunn til å kryptere data på HAN grensesnittet, ikke noen annen enn å for å sikre at leverandørene har kontroll på rådataene.
Ehm... Jo det er en god grunn til det. Og det er når målerene er plassert i felles trappeoppgang eller i felles måleskap i hovedtavler osv.. Og hvis måleren blir plassert i utvendig tilknytningsskap så må den værtfall krypteres (disse låses med standard 3kantnøkkel).

Det er kun når måleren er plassert i boligen, og hvor kun du har tilgang hvor man ikke trenger kryptering...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tubez skrev:

Ehm... Jo det er en god grunn til det. Og det er når målerene er plassert i felles trappeoppgang eller i felles måleskap i hovedtavler osv.. Og hvis måleren blir plassert i utvendig tilknytningsskap så må den værtfall krypteres (disse låses med standard 3kantnøkkel).

Det er kun når måleren er plassert i boligen, og hvor kun du har tilgang hvor man ikke trenger kryptering...

 

Hva er forskjellen på lysdioden og HAN grensesnittet?
Det har så vidt jeg vet så har aldri vært krav til kryptering der.
Hva med displayet, det kan du jo lese av når som helst.

Så nei .. sikkerheten i forhold til personvernet ligger i det svakeste leddet.

Så lenge de samme dataene er tilgjengelig på andre grensesnitt er det nok andre grunner til at leverandørene ønsker å kryptere akkurat HAN porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.