Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Off Topic-tråden


Moskus

Anbefalte innlegg

Hvordan får jeg strøm tii stuebordet?

 

På jobb fikk vi lagt opp dette på en avansert og kostbar måte minnes jeg, men det var 10+ år siden.

 

Noen ideer hvordan det kan løses hjemme? Ting som henger fra taket, snublekant i parketten er ikke aktuelt.

 

Flate kabler? Ikke vet jeg, skulle gjerne hatt en forgrener under bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Erling skrev:

Hvordan får jeg strøm tii stuebordet?

 

På jobb fikk vi lagt opp dette på en avansert og kostbar måte minnes jeg, men det var 10+ år siden.

 

Noen ideer hvordan det kan løses hjemme? Ting som henger fra taket, snublekant i parketten er ikke aktuelt.

 

Flate kabler? Ikke vet jeg, skulle gjerne hatt en forgrener under bordet.

Parkett? Kan jo alltids frese ut et spor i parketten, så fylle på med tre-fyll som gjør at det ser nogenlunde normalt ut igjen.


Ellers må man nesten trikse til med teppe ol.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
4 timer siden, iblis skrev:

Er det bare jeg som er pro Trump her og håper oljeprisen vil stige igjen av dette utfallet 1f602.png

Er du "pro Trump" (noe som er skremmende nok i seg selv ;) ) fordi du tror at oljeprisen faktisk vil stige av en gal mann bak roret eller er det bare ønsketenkning?

 

Seriøst, Trump må være det seriøst dårligste alternativet av alle kandidatene fra begge partiene hvis vi vurderer elementer som økonomisk vekst og samarbeid på tross av landegrenser. Er det noe vi burde lære av Brexit så er det at fremmedhat alene er en usedvanlig dårlig egnet til valgkampmaterialet, selv om det tydeligvis funker.

 

Jeg kan forstå at gjennomsnittsamerikaneren er misfornøyd med de generelle forholdene i den økonomiske utviklingen, men Trump mener jo egentlig ingenting (hvis vi ser bort fra å være direkte kvinnefiendtlig, Islam-frykt og være redd for Mexicanere). Dette trenger ikke gå til helvete for USA og oss andre, men sannsynligheten har økt noe. Dessverre. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Er du "pro Trump" (noe som er skremmende nok i seg selv ;) ) fordi du tror at oljeprisen faktisk vil stige av en gal mann bak roret eller er det bare ønsketenkning?

 

 

Nei, jeg var faktisk pro Bernie Sanders før de kastet ham ut. Men når det kommer til valget over "two evils" så gikk valget mitt på Trump ja. Noe det også gjorde for mange andre Bernie Sanders tilhengere i går. Tro/ønsketenking er vel mye av det samme, men det har faktisk blitt spådd at oljeprisen vil øke raskere med Trump.

 

Sitat

Hva med oljeprisen?

Oljeprisen falt gjennom valgnatten, og det kom dystre spådommer om kraftig oljeprisfall da det ble kjent at Donald Trump blir USAs neste president. Lav oljepris er som kjent dårlig nytt for nordmenn og kan påvirke både arbeidsledigheten, velstandsveksten og ikke minst den generelle veksten i norsk økonomi. Men siden i morges har oljeprisen steget, og dermed (så langt) gjort spådommene om at Trump-seieren ville utløse oljeprisfall til skamme. Det ventes til og med at oljeprisen vil stige som følge av Trump-seieren. Noe som er gode nyheter for Norsk økonomi.

 

 

Sitat

Jeg kan forstå at gjennomsnittsamerikaneren er misfornøyd med de generelle forholdene i den økonomiske utviklingen, men Trump mener jo egentlig ingenting (hvis vi ser bort fra å være direkte kvinnefiendtlig, Islam-frykt og være redd for Mexicanere). Dette trenger ikke gå til helvete for USA og oss andre, men sannsynligheten har økt noe. Dessverre. :( 

 

Jeg jobber selv sammen med 8 amerikanere ombord hvor 7 av de stemte på Trump og 1 ikke orket å stemme noe som helst med tanke på hva han hadde av valg. 

 

Men 2 ting gikk igjen hele tiden. Det ene er å bli kvitt Obamacare så fort som overhode mulig da den har skapt mer trøbbel en godt for en middelklasse amerikaner. Det andre gikk hovedsakelig ut på at de er rett og slett er dritt lei eliten og korrupte politikere og vil ikke ha kriks-dronningen Hillary som president. At deres eneste motpart var Trump er uheldig, men de hater Clinton mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meninger om oljeprisen svinger etter kursen. Slik har det alltid vært. Det er altfor tidlig å si hva som vil skje. ;)

Det er jo ikke bare du som jobber i en industri som er interessert i oljeprisen... ;) 

 

9 timer siden, iblis skrev:

Det ene er å bli kvitt Obamacare så fort som overhode mulig da den har skapt mer trøbbel en godt for en middelklasse amerikaner.

Amerikanere er snodige innimellom. Et hvert velutviklet land med respekt for seg selv har et helseprogram for de mest vanskeligstilte. USA derimot, går mot strømmen. Den amerikanske drømmen i et nøtteskall: "You can do anything you want as long as you're rich".

 

 

9 timer siden, iblis skrev:

Det andre gikk hovedsakelig ut på at de er rett og slett er dritt lei eliten og korrupte politikere og vil ikke ha kriks-dronningen Hillary som president. At deres eneste motpart var Trump er uheldig, men de hater Clinton mer. 

Det kan jeg for så vidt forstå. Men å gå fra det til å mene at det faktisk er en god idé å stemme på en lystløgner, egoist, mannssjåvinist uten et ærlig selvbilde, erfaring som politiker eller evnen til å faktisk ha meninger er vel å trekke det for langt.

 

Det spekuleres jo i at grunnen til at meningsmålingene var såpass mye feil var at folk flest syntes det var flaut å fortelle barometer-målingene at de faktisk hadde tenkt å stemme på Trump. Det sier sitt. "America, the land of the hypocrisy".

 

Vi er vel snart der at det amerikanske presidentvalget nå er såpass viktig for verden generelt at det ikke kan overlates til amerikanerne alene. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Amerikanere er snodige innimellom. Et hvert velutviklet land med respekt for seg selv har et helseprogram for de mest vanskeligstilte. USA derimot, går mot strømmen. Den amerikanske drømmen i et nøtteskall: "You can do anything you want as long as you're rich".

 

Ja, en ting er sikkert. Amerikanere er rare ?

 

Sitat

Vi er vel snart der at det amerikanske presidentvalget nå er såpass viktig for verden generelt at det ikke kan overlates til amerikanerne alene.  

 

hehe, når sant skal sies ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alex Jones sin Infowars-kanal er for øvrig en glimrende kilde

https://www.youtube.com/watch?v=4fuui9qICYg

 

Videoen du linker til var selvfølgelig mer moderat.

 

Men når man ser disse arkivklippene og leser tidligere uttalelser og setter det opp mot hvordan han har oppført seg gjennom hele valgkampen, og igjen sammenligner det med hvordan han plutselig er blitt VELDIG "presidential" de siste dagene, kan man jo begynne å lure på om han bare har gjort seg til.

Jeg har vippet mange ganger frem og tilbake mellom å anse han som et mediegeni til en farlig idiot og tilbake til geni. Han har tidligere sagt at hvis han skulle gå til valg ville han gjort det som republikaner, fordi republikanere er dummere og lette å manipulere. Noen år senere lanserer han seg selv som "alle" republikaneres (inkludert partiets) våteste drøm og "sier det som det er". Han trykker på alle de rette knappene for å gjøre et brakvalg. 

 

Ingen tvil om at han er en idiot på mange måter, med sin "locker room talk" osv. Men jeg har fått en rar følelse av at dette kanskje ikke går SÅ galt.

Det blir utrolig interessant å følge med framover i hvert fall. Utrolig mange valgløfter må brytes, og hva skjer egentlig med den muren som Mexico skal kjøpe?

Endret av eivtress
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger, eivtress. Og du har rett i å si at det ikke trenger å bli så galt, men jeg synes likevel det er en mager trøst.

 

Jeg setter en knapp på at Trump har blitt president mer for å vise at han faktisk kunne bli det, ikke fordi han egentlig har lyst til å styre landet (og deler av verden), eller fordi han tror at han egentlig kan gjøre USA (og verden) til et bedre sted å leve.

 

... så får vi se hva som skjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg egentlig ikke er så redd for Donald Trump som person. Men jeg er ganske engstelig for staben han kommer til å omgi seg med, og for hvilken høyesterettsdommer han kommer til å utnevne. Jeg har en dyp angst for all religiøs innblanding i hvordan et land (og verden) styres. Det er alvorlig forstyrrende å tenke på at en kreasjonist blir vise-president i USA. Det er enda mer forstyrrende å tenke på at en kreasjonist faktisk er en av kandidatene til undervisningsminister i USA. La oss håpe at det bare er rykter. I mine øyne er denne bevegelsen sammenlignbar med Taliban. At de er ekstreme innenfor hver sin religion er ikke relevant, problemet er at de er ekstrem-religiøse. Dette er slikt som virkelig kan få store og dramatiske følger for den kommende generasjon amerikanere, og dermed for hvordan verden ser ut om 30-40 år.

 

Ellers har jeg personlig lært mye gjennom denne valgkampen, og det er jo alltid kjekt å lære nye ting. Spesielt har det gått opp for meg hvor "rigget" det amerikanske valget egentlig er. Et eksempel er hvordan valgkretsene er nøye designet for å manipulere resultatene (Gerrymandering) (se denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/verden/Dette-er-ikke-en-oygruppe-Det-er-et-amerikansk-valgdistrikt-laget-for-a-manipulere-resultatet-607071b.html). Et annet eksempel er at det er vanlig at politiet har ekstra trafikkontroller på veien til og fra valglokaler i demokratisk-dominerte valgkretser på valgdagen, med det resultat at køene hoper seg opp og mange får ikke stemt (referansen her var Frank Aarebrot). Valglokalene stenges på et gitt tidspunkt. Et tredje eksempel er at, pga ganske lave rettigheter blant arbeidere, bedriftsledere i praksis kan bestemme om hans/hennes ansatte får stemme eller ikke. Dette går typisk ut over de svakeste gruppene i samfunnet, som ikke har råd til å risikere å miste jobben (som de umiddelbart vil gjøre dersom de forlater arbeidet for å stemme).

 

Til slutt er det jo litt merkelig at de fortsatt har valgmenn, og ikke bruker flertallet direkte. Det betyr at man egentlig ikke stemmer på en presidentkandidat - man stemmer på hvilken kandidat ens valgmann skal stemme på. Clinton fikk rundt en halv million flere stemmer enn Trump, når alle stemmer teller likt. I Norge er det til dels også slik. En stemme fra Finnmark teller mer enn en stemme fra Oslo (http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Skjevt-demokrati-245751b.html).

 

Og til slutt er det deprimerende å se på at et demokrati imploderer slik USA ser ut til å gjøre nå. Landet er så polarisert at uansett hvilken kandidat som hadde vunnet, hadde halvparten av landet sett det som en katastrofe.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående valget i USA.

 

Litt interessant lesing:

Del 1 (Postet i Mars, 2016)

http://imgur.com/gallery/HO5TT

 

Del 2

http://imgur.com/gallery/SxpJC

 

Del 3

http://imgur.com/gallery/ZtcST

 

-

 

Når det er sagt, så ville jeg heller hatt Trump enn Clinton. Ja, trump har sagt utrolig mye rart \ dumt i valgkampen sin, men roer seg sannsynligvis ned noen hakk nå som han faktisk har blitt valgt som president. Vi får se. blir spennende tider fremover :)

 

Trump er jo ingen politiker at all, så blir jo interessant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. strømforsyningen min gikk i stykker til min stasjonære PC.

Salgssted ønsker ikke hjelpe. :P

 

64jF5cV.png

 

Da jeg ikke hadde noen annen strømforsyning liggende, måtte jeg bruke den som HomeSeer ol kjører på. så merker fort nå hvor avhengig jeg er av systemet :P

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
1 time siden, Merko skrev:

Hadde det vært noe interessant med en egen "Chat" blandt folkene her inne? på Feks Slack.com, eller IRC (evt andre tilsvarende løsninger)?

 

 

Discord kan anbefales. Den har god chat, med mulighet for voice dersom det er interessant. Støtter en del Bots ol og har gratis hosting.

Bruker det selv en del ved spilling.

 

Spørsmålet er vel egentlig om det er noen som ikke får dekket "kommunikasjonsbehovet" via forumet?

Jeg har forsåvidt problemer med å henge med på alt som blir postet her, så for meg så er det ikke et behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.