Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

pynobo - Nobø Hub python interface


echoromeo

Anbefalte innlegg

christbj skrev (1 time siden):

Så leste jeg her og trodde jeg kunne få til å endre ukeprogram også, men ser at det ligger i en oppdatering lenger frem.

 

Ja, PR ble sendt inn i oktober, men det var Hacktoberfest og det ble sendt inn over 500 endringer! Kjerneteamet jobber på spreng med å reviewe, og det er stadig færre åpne: https://github.com/home-assistant/core/labels/hacktoberfest-accepted

 

Hvis noen her inne er gode i Python, er det supert med et foreløpig review.

 

Sitat

 Et spm i den forbindelse. Jeg har ukeprogram som inneholder "ingenting" - som i praksis betyr at enheten skrus av - da vises kun en strek i displayet. Jeg benytter dette på enheter som normalt sett ikke skal være på, men som jeg ønsker å kunne aktivere ved behov. Som gullvarme på hytta dersom vi bestemmer oss for å reise dit på kort varsel og varmepumpen ikke vil rekke å varme opp tilstrekkelig før vi kommer. Vil et slikt ukeprogram kunne velges fra HA når ukeprogrammer blir tilgjengelig?🙂

 

Ja, det skal gå helt fint! Status vil vises som "Off" på sonene i HA. Jeg har ikke selv laget noen automasjoner med det, men ukesprogram bli select-entiteter som navngis etter navnet på ukesprofilen.

 

Sitat

Om jeg kan bidra til å teste noe så gjør jeg gjerne det.

 

Veldig gjerne! Det fungerer fint hos meg, men jo fler som tester jo bedre!

 

Last ned filene i https://github.com/oyvindwe/home-assistant/tree/nobo_hub-profiles/homeassistant/components/nobo_hub og legg de i custom_components/nobo_hub. Rediger manifest.json - legg til en linje (husk komma på linjen over):

"version": "1.0.0"

 

Oppdater gjerne PR-en med testresultat!

Endret av omw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omw skrev (6 timer siden):

Last ned filene i https://github.com/oyvindwe/home-assistant/tree/nobo_hub-profiles/homeassistant/components/nobo_hub og legg de i custom_components/nobo_hub. Rediger manifest.json - legg til en linje (husk komma på linjen over):

"version": "1.0.0"

Jeg tror jeg mangler noe, eller misforstår. Filene er lastet ned og lagt i ny mappe navngitt nobo_hub i mappen custom_components, på fileshare config på min HA Yellow. Videre redigerte jeg manifest.json (i mappen nobo_hub). Prøvde først med et komma bak det som stod på siste linje, slik at de siste to linjene ble:

</html>,

"version": "1.0.0"

 

Omstart gav ingen endringer. Har også prøvd med komma på en egen linje. Nobø komponentene vises slik:

(Kjører HA 2023.3.3 på HA Yellow)

Nobø Switch mm.jpg

Stue panelovn.jpg

Stue panelovn avanserte innstillinger.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (21 timer siden):

Videre redigerte jeg manifest.json (i mappen nobo_hub). Prøvde først med et komma bak det som stod på siste linje, slik at de siste to linjene ble:

</html>,

"version": "1.0.0"

Hmm - det skal ikke være noe HTML i de filene. Gå inn på hver enkelt fil og klikk på kopieringsikonet (det til venstre for søppelbøtta), eller åpne i "Raw"-format. Evt. kan du klone ned hele repo-et, og kopiere katalogen ut derfra.

image.png.5b6c6c128a27e00c8ee9ee47fa135be0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omw skrev (På 12.3.2023 den 20.32):

Hmm - det skal ikke være noe HTML i de filene. Gå inn på hver enkelt fil og klikk på kopieringsikonet (det til venstre for søppelbøtta), eller åpne i "Raw"-format. Evt. kan du klone ned hele repo-et, og kopiere katalogen ut derfra.

image.png.5b6c6c128a27e00c8ee9ee47fa135be0.png

Nå har jeg fått det til å virke, tusen takk for hjelpen! 🙂 Innholdet i filene var feil fordi jeg hadde brukt "lagre lenken som" - da kom jo hele websiden med, ikke bare innholdet i filen. Feil nr 2 var at jeg tolket det med å legge til en linje som at den skulle til sist - da havnet den utenfor klammen... Etter å ha redigert inn rett innhold i alle filene og lagt til teksten i manifest.json på rett måte fungerte det!

Nå er de siste linjene i filen slik: "

  "requirements": ["pynobo==1.6.0"],
  "version": "1.0.0"
}

"

 

Jeg har nå redigert en automasjon slik at panelovnen på gjesterommet endrer ukeprogram når vinduet åpnes, og tilbake til det den var på når det lukkes. Ukeprogrammet som velges heter AV - og er et ukeprogram uten innhold. Ergo er ovnen helt av når dette programmet er aktivt. Dette blir bra!

image.png.a244b73a655d947f1c5cda33ecc5aae1.pngimage.png.c3013b4178ab58440bab866d726b4cc0.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (På 18.3.2023 den 18.14):

Nå har jeg fått det til å virke, tusen takk for hjelpen! 🙂 Innholdet i filene var feil fordi jeg hadde brukt "lagre lenken som" - da kom jo hele websiden med, ikke bare innholdet i filen. Feil nr 2 var at jeg tolket det med å legge til en linje som at den skulle til sist - da havnet den utenfor klammen... Etter å ha redigert inn rett innhold i alle filene og lagt til teksten i manifest.json på rett måte fungerte det!



Det er kanskje ikke så relevant for deg, men hvis noen andre leser dette så vil jeg bare nevne at dette med å slå av en ovn helt, kan en få til uten å oppdatere noen filer. Det virker med den versjonen som har vært med i HA i lang tid.

En må lage et ukeprogram som har "Av" for alle dager og sette denne som standard ukeprogram.

De forskjellige modus som "borte", "eco" og "normal" velges med set_preset_mode
For å slå av varme helt, kan en bruke set_hvac_mode og sette til auto. Da velges standard ukeprogram som er "av"


Edit: Men hvis en vil ha frostsikring så bør standard ukeprogram settes til noe annet enn "av". Sånn for sikkerhets skyld hvis noen ved et uhell skulle velge auto i fra brukergrensesnittet.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hva gjør jeg feil? Har home assistant og added nobø som integration.

Når jeg Trykker på normal på nobøs egen app. fungerer alt bra i home assistant.

 

Jeg kann bytte fra heat (comfort eco eller away) til Auto hvor den følger alle weekly programmer.

Menn så snart jeg, på nobø's egen app, på Comfort / Eco eller Away trykker. (og lå den står i denne tilstanden) , da er det ikke mulig  mer å switsje til  auto med hjelp av home assistant.

 

Hva som helst jeg prøver er det da bare mulig å switsje melleom Eco Comfort eller Away, og det er ikke mulig mer å få den tilbake i auto mode via home assistant.

 

Så snart jeg trykker igjen på  Normal  i nobøs egen app er alt mulig igjen med home assistant appen. 

Samme gjelder for når jeg bruker Nobøs egen remote switch med innebygged temperatur sensor. 

 

Er det noe jeg ikke forstår eller ? 

Endret av Hennie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennie skrev (4 timer siden):

Menn så snart jeg, på nobø's egen app, på Comfort / Eco eller Away trykker. (og lå den står i denne tilstanden) , da er det ikke mulig  mer å switsje til  auto med hjelp av home assistant.

Er det når du velger på forsiden av app-en, altså dette bildet?

1341718529_Skjermbilde20230426kl_18_30_01.png.c4cfeca29fc4df8b3df3838bf8e452d2.png

 

Det kalles "global overstyring", og er ikke støttet sammen med HA ennå. PR venter på review (ingen grunn til å mase): https://github.com/home-assistant/core/pull/80866

 

Hvis du endrer på en enkelt sone i appen (sveip til høyre i app-en), fungerer det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overstyrer jeg via swiping til venstre og velg enkelte zoner fungerer det. 

Men da må jeg overstyre hvert zone og også ville det ikke fungere når jeg bruker den switsjen for å oversture. 

image.png.21d6437e9f626ccad68206745f535e3d.png  

Og det er vel dette jeg egentlig gjør 

 

Så det er bare å vente på at denne PR blir godkjent 🙂 

 

Er det bare å følge 11 mars svaren din for å teste det?

 

Quote

 

(fra 11 mars inleg.)

Last ned filene i https://github.com/oyvindwe/home-assistant/tree/nobo_hub-profiles/homeassistant/components/nobo_hub og legg de i custom_components/nobo_hub. Rediger manifest.json - legg til en linje (husk komma på linjen over):"

"version": "1.0.0"

 

Endret av Hennie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omw skrev (58 minutter siden):

Det kalles "global overstyring", og er ikke støttet sammen med HA ennå.

 

Merk følgende når global overstyring er aktiv:

  • Alle enkeltssoner kan overstyres med Away/Eco/Comfort
  • Når man velger "Auto", så går sonen tilbake innstillingen til den globale overstyringen, ikke normalt ukesprogram. Dette er oppførsel i hub-en, og uavhengig av app eller HA

 

Husk et det er mulig å unnta soner fra global overstyring. Dette må gjøres i app-en.

Endret av omw
Fjernet tomt punkt fra listen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg forstår deg rett er det ikke mulig å tilbakestille til auto så lenge, med hjelp av appen eller switsj, zonene blir overstyrt globalt? til eco/away/comfort? 

Hvordan gjør appen eller switsjen det da?

Er det en funksionalitet som mangler i pynobo eller nobø api ?

 

Om det er slik så er det vel ikke helt mulig å bruke begge (app eller switsj ) ved siden av home assistant,

da home assistant ikke kan sende kommandoer til hubben som appen eller switsjen kan ? (Nemlig å gå tilbake til auto og kjøre alle ukesprogrammer igjen)

 

Endret av Hennie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennie skrev (8 timer siden):

 

Så om jeg forstår deg rett er det ikke mulig å tilbakestille til auto så lenge, med hjelp av appen eller switsj, zonene blir overstyrt globalt? til eco/away/comfort? 

Hvordan gjør appen eller switsjen det da?

 

Det er samme oppførsel i app-en. Dette er oppførsel i Hub-en, og virker fornuftig på meg.

 

En sone styres på 3 nivå - høyre tall har høyere prioritet:

1. Auto (ukesprogram)

2. Global overstyring

3. Lokal overstyring (av den sonen)

 

Switchen kan settes til å overstyre én sone eller globalt (konfigureres i appen).

 

Soner kan settes til ikke kunne bli globalt overstyrt (konfigureres også i appen)

 

Dersom du ønsker ukesprogram på en sone mens global overstyring er aktiv, kan du lage et ukesprogram i HA som endrer lokal overstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer da folgende.

 

Appen har ingen gobal overrides disabled in zonene. 

Switsjen har global control innstilt.

 

Jeg har 3 zones med hvert deres egen programm. 

når jeg trykker på switsjen for å overstyre og setter den feks på away.

kann jeg i appen etterpå trykke på normal og alt er tilbake igjen till Auto(ukesprogram)

 

Samme som jeg trykker i appen på away, og så trykker på auto kappen på switsj igjen (ikon venstre ned)

alt er tilbake til auto(ukesprogram) no også nå.

 

Hvordan finner jeg en samme knap i home assistant?  (en knap som kan sette tilbake til auto når en av de andere har sett det på comfort) det skal da vare mulig der også.

Så at man kan bruker appen switsjen OG home assistent ved siden med hveranderere?  

Og at de har samme funksionalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. jeg ser nå hvor jeg tolket feil.

 

Det som styres i nobo addon på home assistant er zones og ikke hubben,

 

 på select.my_ecohub kann jeg  opnå samme funksionalitet enn i app frontend og switsj. 

 

Om jeg nå switsjer denne til None/away/comfort/eco. forandrer det globalt og vises også i android app frontend.

Det er bare at denne ikke ses som climate entity 

Må vel lage noen selv på frontenden, for å imitere samme funksionalitet som appen og switsjen?

eller finnes det muligheter jeg ikke ser ?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennie skrev (35 minutter siden):

Om jeg nå switsjer denne til None/away/comfort/eco. forandrer det globalt og vises også i android app frontend.

Det er bare at denne ikke ses som climate entity 

 

Stemmer, jeg laget det som en enkel select siden det ikke er en full climate entity -  ingen mulighet til å styre temperatur.

 

Hennie skrev (36 minutter siden):

Må vel lage noen selv på frontenden, for å imitere samme funksionalitet som appen og switsjen?

eller finnes det muligheter jeg ikke ser ?

 

Det burde være forholdsvis enkelt å lage et 'template card' med 4 knapper ikoner for hjemme/borte/øko/komfort som viser global status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Og for gjøre nobø addon mer forståelig for meg.

For meg ville det har vært mer praktisk om select.my_eco_hub var en climate entity

Al mine radiatorer kann også bare instille temperaturer på radiator selv og ikke i appen så for meg er det ingen forskjell.

Nobø har som front samme som jeg lager her nå. Vill ha vært praktisk om addon kunne gjøre det samme men ikke uoverkomlig 🙂  keep up the good work ! 

image.png.72e1efe82bbf07977f6adf5511d1be67.pngimage.png.3e39ac460c77aec27da0bf3d4371db91.png

Jeg har nå lagt en enkel card med hjelp av custom:button-card

Dette blir fint i sync med nobø android app frontend og veg switsj.

Det fungerer  bare med de nye code for meg.  

 

type: custom:button-card
entity: select.my_eco_hub
show_icon: false
state:
  - value: eco
    styles:
      card:
        - background-color: purple
      name:
        - font-size: 24px
name: Sleep
tap_action:
  action: call-service
  service: select.select_option
  service_data:
    entity_id: select.my_eco_hub
    option: eco
Endret av Hennie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Skal Nobø fungere med HA 2023.12? Her får jeg følgende feilmeldinger:

Logger: homeassistant.components.select
Source: helpers/entity_platform.py:509
Integration: Velg (documentation, issues)
First occurred: 7. desember 2023 kl. 09:27:34 (1 occurrences)
Last logged: 7. desember 2023 kl. 09:27:34

Error adding entities for domain select with platform nobo_hub
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 509, in async_add_entities
    await asyncio.gather(*tasks)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 754, in _async_add_entity
    await entity.add_to_platform_finish()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1025, in add_to_platform_finish
    self.async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 745, in async_write_ha_state
    self._async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 845, in _async_write_ha_state
    state, attr = self._async_generate_attributes()
                  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 786, in _async_generate_attributes
    state = self._stringify_state(available)
            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 751, in _stringify_state
    if (state := self.state) is None:
                 ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/select/__init__.py", line 149, in state
    current_option = self.current_option
                     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/select/__init__.py", line 169, in current_option
    return self._attr_current_option
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
AttributeError: 'NoboGlobalSelector' object has no attribute '_attr_current_option'


Logger: homeassistant.components.select
Source: helpers/entity_platform.py:369
Integration: Velg (documentation, issues)
First occurred: 7. desember 2023 kl. 09:27:34 (1 occurrences)
Last logged: 7. desember 2023 kl. 09:27:34

Error while setting up nobo_hub platform for select
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 369, in _async_setup_platform
    await asyncio.gather(*pending)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 509, in async_add_entities
    await asyncio.gather(*tasks)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_platform.py", line 754, in _async_add_entity
    await entity.add_to_platform_finish()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 1025, in add_to_platform_finish
    self.async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 745, in async_write_ha_state
    self._async_write_ha_state()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 845, in _async_write_ha_state
    state, attr = self._async_generate_attributes()
                  ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 786, in _async_generate_attributes
    state = self._stringify_state(available)
            ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity.py", line 751, in _stringify_state
    if (state := self.state) is None:
                 ^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/select/__init__.py", line 149, in state
    current_option = self.current_option
                     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/select/__init__.py", line 169, in current_option
    return self._attr_current_option
           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
AttributeError: 'NoboGlobalSelector' object has no attribute '_attr_current_option'

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olloe skrev (19 minutter siden):

Issue lagt til! Jeg kan ikke skjønne at jeg har gjort noe annet enn å oppdatere HA. Nobø-appen fungerer som den skal.

 

https://github.com/home-assistant/core/issues/105279

Jeg har oppdatert til 2023.12 og Nobø integrasjonen virker som den skal. Select for ukeprofiler/overstyring blir også lagt til og det er dette som feiler hos deg.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har testet dette med ukeprogrammer, men med den nye termostatvisningen i 2023.12 kom også ukeprogram til syne. Og nå virker alt hos meg, jeg kan til og med velge ukeprogrammet “Av” som skrur av hele uken. Veldig fornøyd med dette nå! En stor takk til dere som har bidratt til å lage denne integrasjonen. 🙂

 

Jeg har nylig fått presense deteksjon til å fungere basert på bluetooth sporing av Iphone. Jeg har satt opp dette slik at når primærbruker av badet i kjelleren ikke er hjemme blir gulvvarmen overstyrt til sparetemperatur. Når primærbruker kommer hjem settes rommet til auto og normalt ukeprogram gjør jobben sin. Dette fungerer bra, men nå får jeg også muligheten til å endre ukeprogram basert på fravær og evt andre parametere.

 

Jeg kan legge til at som bruker av Tibber har jeg etterlyst tilgang til info om borte status (kan settes i Tibber appen med både start og slutt tidspunkt) gjennom API, både til Tibber og til utvikleren av Tibber integrasjonen i HA. Målet er å kunne sette huset i borte modus i Tibber appen og så la Home Assistant styre alle andre komponenter som gulvvarme, panelovner, VV-bereder osv. De svarte at ønsket ble formidlet til utviklerne, så får vi se om det skjer noe i tide til å bruke det denne vinteren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olloe skrev (Akkurat nå):

Så bra det bare er noe hos meg! Men hva gjør at ukesprofiler feiler hos meg? Hvordan får jeg det til å fungere? 

 

Det er ikke ukesprofil som feiler, men global overstyring. Av en eller annen grunn har den ikke klart sette status på overstyringen. (Dette er også ny funksjon i denne releasen.)

 

Jeg prøver å reprodusere, men så langt uten hell.

 

Skjedde dette i det du oppdaterte, eller etterpå? Kan det hende du ikke har kontakt med hub-en?

 

Mulig work-around er å slette integrasjonen og legge den til på nytt. Entitets-id-ene skal være de samme, så det _burde_ ikke ha noe å si for evt. dashboards og automasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omw skrev (1 time siden):

Mulig work-around er å slette integrasjonen og legge den til på nytt. Entitets-id-ene skal være de samme, så det _burde_ ikke ha noe å si for evt. dashboards og automasjoner.

 

Jeg tror ikke det hjelper å slette og legge til på nytt. Jeg har ikke klart å reprodusere, men feilen kan oppstå dersom hub-en ikke svarer med status på global overstyring. Det kan kanskje skje om noe går treigt et sted også.

 

Fiks sendt inn: https://github.com/home-assistant/core/pull/105289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde ingenting som jeg vet. Bare fant feilmeldingene i loggen etter oppdatering og så da at ovnene var utilgjengelige. 

 

Jeg har som sagt kontakt med nobø hub i appen deres og den er på samme nett som HA. Det funka også før jeg oppdaterte så kan ikke se at det har vært noen andre endringer i mellomtiden. 

 

Aktiverte feillogging på nobø nå og lastet den inn på nytt. Da fikk jeg disse. Ser ut som den har prøvd noen ganger.. 

 

Logger: homeassistant
Source: runner.py:145
First occurred: 7. desember 2023 kl. 09:27:33 (1191 occurrences)
Last logged: 13:00:14

Error doing job: Unclosed client session

 

Logger: homeassistant.config_entries

Source: config_entries.py:557

First occurred: 10:40:22 (6 occurrences)

Last logged: 13:00:46

 

Error unloading entry My Eco Hub for climate

Error unloading entry My Eco Hub for select

Error unloading entry My Eco Hub for sensor

Traceback (most recent call last):

  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 557, in async_unload

    result = await component.async_unload_entry(hass, self)

             ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/climate/__init__.py", line 201, in async_unload_entry

    return await component.async_unload_entry(entry)

           ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/entity_component.py", line 203, in async_unload_entry

    raise ValueError("Config entry was never loaded!")

ValueError: Config entry was never loaded!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.