Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Rimelig alternativ til Hue? Gu10 og E27


Anbefalte innlegg

Er der noen gode, og rimelige alternativer til Hue? Ikke alle rom det er hensiktsmessig eller mulig å få inn en dimmer, men vil samtidig få belysningen inn i systemet og bruk av sensorer.

 

Typisk i en bod så ønsker jeg ikke å kjøpe de dyre Hue pærene, og om alternativene gir god belysning kan de jo erstatte Hue flere steder også.

 

Men hva som finnes der ute og gir god/behagelig belysning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er erfaringen med Osram/Ledvance -pærer?

Jeg må ha flere pærer og vil gjærne plassere disse også i forhold til Hue og Ikea.

 

Ikea sine er OK til sitt bruk, men ikke like bra som Hue.

Jeg har noen som har resatt seg et par ganger da strømmen slo inn og ut som en annen jokkepetter. Ganske godt gjort, då å få resatt disse når man vil er en tålmodighetsprøve.

Jeg har Ikea sine 1000lm i utelysene og de har nå passert sin første -20C.

Og siden de er i utelys er det ikke så viktig hvordan de takler dimming og fargetemperatur sendt i en smekk.

 

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hue sine er vel ikke SÅ bra? Synes de er relativt svake ut i fra hva de lover, og i tillegg ganske dyr.

 

Men nå kjenner jeg ikke til alternativene heller, så hvordan de er mot hverandre er jo vanskelig for meg å si noe om.

 

Ingen som har gjort en test der de er plassert i samme tak for å sammenligne lys, dimming osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med ikea pærer (men ikke annet utstyr som brytere og led drivere) er at de er en tanke mer pest og plage enn alternativene. Når de detter ut av nettet for ørtene gang så går de etter hvert gjennom fasene irritasjon, #&#!!#%?, forbainna mannskit (eller søren og, som vi sier i sør) til du slutt røsker (ikke skrur) de ut av sokkelen en gang for alle. Da bryr du deg ikke lenger om de var billigere.

  • Like 1
  • Haha 2
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man angrer definitivt på den sparte hundrelappen når man må frem med den lange stigen, det blåser pinnjævler, er godt under ti minus og det striregner..

..føles sånn omtrent. Uansett hvilken dings som må fikses.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var voldsomt så uheldig dere har vært. Jeg har 20-30 Ikea-pærer der de elste er fra 2017 og jeg har ikke hatt problemer med noen av de :o 

Har også noen Trådfri LED-drivere som fortsatt fungerer.

Endret av xibriz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bli med i klubben?
Nå dauer Trådfri pærene som fluer her!
De skal visst vare 25000 timer. Men jeg tenkte jo det var antall timer med lys.

Neida. Det er antall timer siden de passerte ut gjennom svingdøra på Ikea.

Feilmodus er vanligvis at de faller ut av nett og ikke kan inkluderes igjen.

Men nå er det også at de er på nett men jeg må dunke på dem for at de skal lyse. Selv om DeConz mener de er på.

Og da ser jeg bort fra de gangene jeg må skru av og på strømmen for at de skal komme på nett igjen.

Jeg har jo nå fått bekreftet det jeg vel egentlig hadde en mistanke om i starten. At Ikea ikke er rimelig, det er noe billig bukkebæsj!

Enda bra jeg har funnet ut det med pærer for et par-tre tusen ettersom jeg nå står foran å kjøpe nytt kjøkken. Ikea? Gjett da vel.

 

Sånn til sammenlikning kjøpte jeg også en god del Philips Hue. Mest fordi jeg likte dimmer bryteren deres mye bedre.

Så langt har ikke en eneste av dem daua. ( Bank i bordet. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Einar skrev:

Kan jeg bli med i klubben?
Nå dauer Trådfri pærene som fluer her!
De skal visst vare 25000 timer. Men jeg tenkte jo det var antall timer med lys.

Neida. Det er antall timer siden de passerte ut gjennom svingdøra på Ikea.

Feilmodus er vanligvis at de faller ut av nett og ikke kan inkluderes igjen.

Men nå er det også at de er på nett men jeg må dunke på dem for at de skal lyse. Selv om DeConz mener de er på.

Og da ser jeg bort fra de gangene jeg må skru av og på strømmen for at de skal komme på nett igjen.

Jeg har jo nå fått bekreftet det jeg vel egentlig hadde en mistanke om i starten. At Ikea ikke er rimelig, det er noe billig bukkebæsj!

Enda bra jeg har funnet ut det med pærer for et par-tre tusen ettersom jeg nå står foran å kjøpe nytt kjøkken. Ikea? Gjett da vel.

 

Sånn til sammenlikning kjøpte jeg også en god del Philips Hue. Mest fordi jeg likte dimmer bryteren deres mye bedre.

Så langt har ikke en eneste av dem daua. ( Bank i bordet. )

 

Sikker på at det ikke er DeConz som er bukkebæsj ? 🤣

 

Jeg gikk bort fra den og til Ikea sin Gateway fordi den aldri funket til noe som helst 😛

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Rema 1000 her en dag og kom over en handlevogn merket med 70% rabatt. Syntes det var noe kjent med pakkene jeg kunne skimte i bunn. Etter litt graving fant jeg 12 E27 WCA og 7 GU10 WA HUE-pærer. Kjøpte alle :) 

Det var et billig alternativ, men kanskje ikke så nyttig info for andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Jeg har testet Ikeapærer med både Hue gateway og Deconz, og det er Ikeapærene (ikke alle!) som er bukkebæsj. :)

 

Ja ikke sant, men kan vi høre med de som faktisk bruker Ikea sin gateway, evt. Ikea sin gateway med Philips sine pærer.

 

Det er ikke enkelt å sammenligne epler og pærer ;) 

 

Grunnen til at jeg krangler litt er at jeg er overbevist om at software-kombinasjoner kan spille ut på levetiden til fysiske pærer.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, xibriz skrev:

jeg er overbevist om at software-kombinasjoner kan spille ut på levetiden til fysiske pærer.

Jeg klarer ikke helt å se hvordan software skal spille inn på levetiden.

Det må i tilfelle ha å gjøre med varme på noe vis.

 

At software-kombinasjoner spiller en rolle når de faller ut av nettet: Absolutt.

(jeg bruker OpenHAB sin zigbee-binding, Ikea -pærene har falt ut av nettet en gang på 6 måneder og det var etter at strømmen kom og gikk mange ganger i hurtig tempo.

Hvor stabile de er over år gjenstår å se for meg)

 

Edit: Når jeg tenker meg om, så har en Ikea-pære dødd for meg også, urelatert til strømbrudd.

Ingen Hue-produkter har dødd på to år, og jeg har flere av dem, først på Hue-hubben og etterhvert rett på OpenHAB.

Endret av NilsOF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, xibriz skrev:

 

Sikker på at det ikke er DeConz som er bukkebæsj ? 🤣

 

Jeg gikk bort fra den og til Ikea sin Gateway fordi den aldri funket til noe som helst 😛


Den kan nok ha skylda for noen problemer. Men jeg sliter med å beskylde den for å drepe Ikea pærer. Med mindre de har en kommando "begå selvmord" som aktiveres gjennom Ikea Huben dagen etter garantitidens utløp. Og DeConz tilfeldigvis traff den? Men man må vel være litt Qanon dritings for å påstå noe sånt.

Ikea gatewayen brukte jeg bare helt til å begynne med for å oppdatere firmware i pærene. På de første pærene måtte det gjøres slik. Nå ligger den innerst i skammeskuffen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.