Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bygge om Philips Hue Sana vegglamper


tronnien

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt 5 Philips Hue Sana vegglamper og var sikker på at disse kunne styres rett fra dimmer via trafo. Det viser seg imidlertid at hver av lampene har et eget strømadapter. Jeg ønsker imidlertid å ha skjult installasjon. Har klippet vekk strømadapterne og koblet alle lampene sammen i en takboks. La deretter opp en slik driver som erstatning for de 5 individuelle strømadapterne og koblet kabler fra LED dimmer på input siden. (samme oppkobling en ville brukt for LED spotter med dimmer). Jeg måler 24V ut fra trafo, men absolutt ingen tegn på lys i noen av lampene. Til sammen er lampene 100W og det skal driveren tåle iflg merking.

Noen kloke hoder som kan tenke hvor feilen ligger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (11 timer siden):

Philps Hue er zigbee lamper og skal ha en fast spenning og styres ved hjelp av kommandoer på zigbee nettet. Hvis du har koblet til en annen strømforsyning så er sjansen stor for at du har tatt knekken på elektronikken i de.

Hvor ligger zigbee-chippen i disse? i trafoen eller lampen?

 

 

@tronnien Har du et bedre bilde av de orginale trafoene en de som ligger på linken din?

 

 

Endret av Tverfyll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er adapteret som fulgte med lampene. Tenkte jeg skulle koble på adapteret til en av lampene igjen for å sjekke at ikke elektronikken i lampen er ødelagt av testen med den andre trafoen...men kan ikke skjønne at ikke det skal være mulig å bruke en eller annen 24V trafo. Er nok et poeng med at den må ha en flat spenningskurve. Men Elektroimportøren mente at den jeg linket til over skulle håndtere det...men åpenbart ikke :)

adapter.jpg

så litt på denne også med innebygget triac for å stabilisere ut spenningen. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være noe problem å bruke en annen strømforsyning en den orginale. 

 

Det jeg tror er problemet her er at du har kjøpt en dimbar trafo, som kan ha noe elektronikk som gjør at 24V ikke alltid er 24V.

Jeg ville derfor byttet til en standard 24VDC  strømforsyning. 

 

Er du sikker på at du ikke har byttet om + og -?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble faktisk usikker så jeg tok av dekselene for å sjekke. Jeg ser at min driver også kan dimmes. Men jeg har kun en av/på bryter foran driveren.
https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-62---64-signalutstyr-alarm--kommunikasjonsapparater/mslevel3_29398105/mslevel4_29398124/mspc_29398148/6604329/

IMG_2695.thumb.jpg.ecf85064bf3db3fa9d49a3f051298c09.jpg

 

Mulig du bør teste en lampe kun med den orginale strømforsyningen for å sjekke at de virker.
Dersom du allerede har lagt de til i appen med den orginale strømforsyningen, så bør du også sjekke innstillingene for strømavbrudd. Sånn at ikke lampen er av når den har mistet strømmen og får den tilbake, altså ved at du skrur av og på bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.