Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva har dere i sikringskapet?


Anbefalte innlegg

Hei, Hva bruker dere i sikringskapet for å lese av totalt strømforbruk? og hva er minus og fordeler med den dere bruker? z wave er vel kanskje ikke helt nødvendig mtp på at det bare skal leses av en verdi og sendes videre. Men er 433 MHz enhetene stabile nok? etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benytter Qubino Smart Meter. Denne er koblet mellom strømmåleren og hovedsikringen. Rapporterer konstant (dvs. jeg har satt den til å rapportere når effektforbruket endrer seg med 5 prosent). 

 

Qubino_smart_meter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ZF- skrev:

Jeg benytter Qubino Smart Meter. Denne er koblet mellom strømmåleren og hovedsikringen. Rapporterer konstant (dvs. jeg har satt den til å rapportere når effektforbruket endrer seg med 5 prosent). 

 

Den hadde vært perfekt, men ser ikke ut til å finnes for 3-fas(?)

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Hr Kotelett said:

Hei, Hva bruker dere i sikringskapet for å lese av totalt strømforbruk? og hva er minus og fordeler med den dere bruker? z wave er vel kanskje ikke helt nødvendig mtp på at det bare skal leses av en verdi og sendes videre. Men er 433 MHz enhetene stabile nok? etc.

 

Jeg har også en OWL slik som Moskus. Skulle gjerne hatt flere for å kunne avlese individuelle kurser også. Spesielt varmtvann og kursene til kjøkken kunne vært interessent. Dette er såpass store laster at jeg gjerne vil bare lese det av via induksjon (?), og har ikke behov for å styre det i Homeseer.

 

Hvis jeg skulle fått inn 3-4 OWL til i skapet ville det blitt ganske dyrt, og veldig trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker modbus strømmålere fra Carlo Gavazzi, har 2 stk 3-fase-måler EM24, en som måler "alt" og en til hybel. I tillegg har jeg noen 1-fas-måler EM110 som måler blant annet varmtvann, balansert ventilasjon, og noen andre kurser. Man kan lese ut så og si alt en "strøm-nerd" trenger; kwh, volt, watt, ampere, hz, maksbelastning osv. Negativt er vel at det krever en konvertering av modbus til det systemet du bruker. Disse koster dog en del, men min er erfaring er at dem er "dånn-stabile". 

 

Er du kun interresert i totalt strømforbruk (kwh), holder det med en puls-leser. Eventuelt vent litt til AMS og HAN-interfacet blir åpnet, det kommer til å komme mange flott enheter som vil benytte seg av dette til oss forbrukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker noe greier jeg kjøpte på Clas Olshon.

 

Leser impulslyset i sikkringskapet, så laster den opp verdien til en nettside som man kan hente ned verdien fra med JSON.

 

Oppdateres hvert 30 sec. Batteriene har holdt i ca. 6mnder nå +-. aner ikke hvor mye det er igjen tho :P

 

Kan lage kule grafer med feks sanntidsforbruk.

lv9DJ8A.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tak i to stk Deif MTR'er som vi bruker på jobb, disse bruker strømtrafoer for å måle strømmen og spenning leser de direkte. Disse kan måle Spenning, strøm, kw, THD, cos phi samt mye annet snacks :P Tenkte å sette opp en på inntaket og en som leser hva som går til garasjen når den blir innredet. Disse kommuniserer via modbus så har litt å prøve og feile der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har installert en NorthQ Powermeter nå, og det virker som den plukker opp korrekt måling. Men jeg har bare en akkumulert KWhours enhet der i tillegg til Root og batteristatus, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lage meg en fornuftig graf på strømforbruk, på f.eks hvert 10. minutt status. Er det noen som har tilsvarende som har laget noe intelligens for å sjekke dette? Jeg bruker Device History for å lage grafer, men det funker jo ikke veldig bra når den bare legger sammen større og større tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, TomB skrev:

Jeg har installert en NorthQ Powermeter nå, og det virker som den plukker opp korrekt måling. Men jeg har bare en akkumulert KWhours enhet der i tillegg til Root og batteristatus, og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal lage meg en fornuftig graf på strømforbruk, på f.eks hvert 10. minutt status. Er det noen som har tilsvarende som har laget noe intelligens for å sjekke dette? Jeg bruker Device History for å lage grafer, men det funker jo ikke veldig bra når den bare legger sammen større og større tall.

Dette er ikke mulig. NorthQ 9021 enheten gjør jøbben sin akk. som det står i beskrivelsen: " Smart Meter Sensor is a compact sensor designed to read meter values from traditional electromechanical or electronic meters with optical port." Dvs. akkurat som en eksisterende energi måler: den akkumulerer enrgiforbruk (i kWh) og sender data (hver 15 minutt) til "Sentrall Kontroller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, hkmod25 said:

Dette er ikke mulig. NorthQ 9021 enheten gjør jøbben sin akk. som det står i beskrivelsen: " Smart Meter Sensor is a compact sensor designed to read meter values from traditional electromechanical or electronic meters with optical port." Dvs. akkurat som en eksisterende energi måler: den akkumulerer enrgiforbruk (i kWh) og sender data (hver 15 minutt) til "Sentrall Kontroller".

 

Vel, det er jo flere måter å få det til på, men den første tanken jeg hadde var jo å resette verdiene hver 10. minutt eller lignende, og få den til å melde inn hvert minutt, hvert andre minutt eller lignende. Den krever mer strøm da, men jeg ser en annen her har koblet konstantstrøm inn i stedet for batteri, så det burde ikke være så vanskelig å oppnå. Hvis man da kjører en event som trigger hvert 10. minutt som leser inn akkumulert verdi, og så resetter den devicen, så burde det være mulig.


Trenger strengt tatt ikke resette heller, hvis man får til en kobling mot database eller gamle tall, så kan man jo lese av verdien hvert 10. minutt og så trekke fra sist tall .. alt er jo mulig, bare meg som ikke er helt der ennå med scripting :)

 

Ville bare sjekke om det var noen som hadde gjort noe tilsvarende ennå.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Blodstrupmoen said:

Jeg har en virtuell device jeg skriver til fra et script som tar differansen fra forrige måling og nåværende måling. Denne devicen logges i Device History. Jeg har to slike, en for siste time og en for sist døgn.

 

Har du lyst til å dele dette oppsettet med meg så jeg kan prøve å sette opp sånn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne eventen:

Capture.PNG

 

Dette scriptet:

Public Sub Main(params As Object)
        Dim OldMalerstandh As Double
        Dim NowMalerstandh As Double
        Dim Forbrukh As Integer
        OldMalerstandh = CDbl(hs.GetVar("forbrukh"))
        NowMalerstandh = hs.DeviceValueEx(416)
        Forbrukh = CInt(NowMalerstandh - OldMalerstandh)
        hs.SetDeviceValueByRef(657, Forbrukh, True)
        hs.SetDeviceString(657, Forbrukh & " Kwh", True)
        hs.SaveVar("forbrukh", NowMalerstandh)

    End Sub

 

Så har jeg en global variable som husker siste måling:

Capture.PNG

 

Og en Virtuell device hvor forbruket lagres, denne logges i Device history:

Capture.PNG

 

Ser jeg har klippet noe fra forbruktime og noe fra forbrukdøgn, men det er bare bruke samme navn alle steder i ditt oppsett.

Endret av Blodstrupmoen
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Blodstrupmoen said:

Ser jeg har klippet noe fra forbruktime og noe fra forbrukdøgn, men det er bare bruke samme navn alle steder i ditt oppsett.

 

Hjertlig takk, jeg prøver. Og kjører jeg meg fast så kan det være at du får en melding fra meg med litt mer spørsmål :)

 

På punktet SetDeviceValueByRef så bruker du 657, det er deviceID for akkumulert KwH på måleren ikke sant? Hva er da DeviceValueEx(416), hvor kommer 416 fra?

 

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 21.1.2017 klokken 15.59, Blodstrupmoen skrev:

Dette scriptet:

Public Sub Main(params As Object)
        Dim OldMalerstandh As Double
        Dim NowMalerstandh As Double
        Dim Forbrukh As Integer
        OldMalerstandh = CDbl(hs.GetVar("forbrukh"))
        NowMalerstandh = hs.DeviceValueEx(416)
        Forbrukh = CInt(NowMalerstandh - OldMalerstandh)
        hs.SetDeviceValueByRef(657, Forbrukh, True)
        hs.SetDeviceString(657, Forbrukh & " Kwh", True)
        hs.SaveVar("forbrukh", NowMalerstandh)

    End Sub

Kopierte scriptet ditt og brukte det på vaskemaskinen med Fibaro Wall plug ?

Skulle gjerne hatt med et desimaltall i forbruket. Noen som kan hjelpe til med hva som skal til? Virker som desimalen forsvinner i utregning av "Forbrukh" eller når den skrives til device value/string?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, @Blodstrupmoen henter ut desimaltall i forbruket (DeviceValueEx) men konverterer det til heltall senere (CInt(...)). Hvis du fjerner teksten "CInt" burde det faktisk fungere.

 

Du kan fjerne noen desimaler istedenfor, da blir den linja slik:

Forbrukh = Math.Round(NowMalerstandh - OldMalerstandh, 1)

... der det siste 1-tallet indikerer at du vil ha 1 tall bak kommaet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.