Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer-skolen #7: Events - automatikkens kjerne


Moskus

Anbefalte innlegg

HStouch ER knotete, men ikke fullt så knotete som det virker ved første øyekast. Det er en terskel man må over før det begynner å gi mening. Jeg ser samme symptomer for mange software jeg bruker i jobbsammenheng. De er bygget fra utviklerens perspektiv, ikke fra brukerens... Slik er det når markedet bittelitt mer snevert enn for eksempel for Office-pakken. Tungt i starten, men så løsner det. Glimrende med HS-guide, og det blir glimrende å komplettere den med en HST-guide :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TomB skrev:

Kjempebra innlegg som vanlig, supert!


Og denne neste gleder jeg meg til, jeg har rett og slett ikke orket å begynne på HSTouch ennå, synes det virker VELDIG knotete, gleder meg stort til en guide her :)

Takker! :) 

 

 

20 timer siden, psv021 skrev:

HStouch ER knotete, men ikke fullt så knotete som det virker ved første øyekast. Det er en terskel man må over før det begynner å gi mening. Jeg ser samme symptomer for mange software jeg bruker i jobbsammenheng. De er bygget fra utviklerens perspektiv, ikke fra brukerens... Slik er det når markedet bittelitt mer snevert enn for eksempel for Office-pakken. Tungt i starten, men så løsner det. Glimrende med HS-guide, og det blir glimrende å komplettere den med en HST-guide :) 

HStouch er laget av utviklere for utviklere. Hvis du har brukt Visual Studio så er det logisk.

 

Det er litt som med Photoshop. Hvis du kan bruke det skikkelig, så er det egentlig ingen begrensninger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Moskus said:

HStouch er laget av utviklere for utviklere. Hvis du har brukt Visual Studio så er det logisk.

 

Det er litt som med Photoshop. Hvis du kan bruke det skikkelig, så er det egentlig ingen begrensninger. :) 

 

Det er forsåvidt greit, men det er litt synd hvis det skal være så vanskelig som å måtte lære seg Photoshop for å croppe et bilde ;)

 

(For the record, jeg bruker både Lightroom og Photoshop, men må fremdeles google for så mye i Photoshop at det er flaut....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig og mangeårig Photoshopbruker vil jeg her påpeke at jeg syntes det er mildt sagt tvilsomt å nevne HStouch designer og Photoshop i samme setning. Litt som å sammenligne en strikkbåt med en romstasjon :) Men jeg ser jo poenget!

 

Photoshop er overveldende pga sitt enorme utvalg funksjoner. HStouch virker overveldende, i starten, til tross for at det er et svært enkelt program, fordi det er annerledes enn det man gjerne er vant til (med mindre man bruker Visual Studio) (jeg bruker ikke Visual Studio) (muligens blir det lettere for meg å bruke Visual Studio nå når jeg har brukt HSdesigner en stund??). Men man blir fort vant til det. Noen ting er bare superirriterende. Etter X antall timer dobbeltklikker jeg stadig på tekstbokser for å endre innholdet. Men nei, det går jo ikke..

 

Det jeg kunne tenke meg var HStouch designer som en plug-in til Powerpoint, ikke som et selvstendig program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Photoshop (om enn på et relativt lavt nivå), og synes fremdeles sammenligningen er fin. :);):P 

 

Alt er vanskelig til å begynne med, og HStouch er laget av de samme gutta som HomeSeer, så ja, da er det å forvente at det er en viss terskel. Men med litt fantasi, et grafikkprorgram av ditt eget ønske og HStouch så kan man lage fantastiske skjermer. Men problemet er jo å komme der... ;) 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎01‎.‎2017 klokken 21.38, mk1 black limited skrev:

Spurte Bert føgende:

Og han svarte:

...så da tror jeg kanskje det bare gjelder X10. ;) 

 

Ja jeg har spurt Bert om det samme og fått samme svaret men derfor så TESTET jeg det nå i kveld.

 

Skrudde av "Cannot re-run for" og trykket på en X10 knapp i gangen. Trigget 3 ganger:

(jeg har 3 stk RFXTrx)

 

h2 off.PNG

 

Prøver det samme med en (batteri vegg) Nexa bryter:

Trigger 2 ganger (Den ene RFXTrx'en plukket den ikke opp)

 

 

nexa.PNG

 

 

Beklager at det er mye annet søl i loggen på grunn av slave oppsettet mitt men konklusjonen er klar (her hos meg i hvert fall):

Har du flere mottagere så KAN de trigges flere ganger.

 

OBS En presisering:

2 av mottakerne mine er koblet med USB over Ethernet Silex bokser.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Er det planlagt en HomeSeer-skolen Del X: Hva-gjør-du-om-HomeSeer-kræsjer-og-må-kjøres-opp-på-nytt-og-hva-bør-du-ha-tenkt-på-før-det-kræsjer? (backup og slikt ^^) kan vel være mangen variabler her(interface krasj, pc kræsj etc)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjenner jo igjen mye av dette fra PLS programmering og har fått til noen enkle hendelser her.

Finnes det en liste over events noe sted? Det må jo være lagret på maskinen, forhåpentligvis i lesbar form.

 

Jeg ser for meg at ved å bruke dette interfacet så må jeg lage et eksternt dokument som oversikt over events. Det blir omtrent som å finne flyten i et C program med et 2linjer-40tegn LCD display.

 

Hvordan gjør du dette? Jeg ser for meg at du etterhvert kan ha events du ikke nå husker at du la inn.

 

Ellers skal du ha takk for at du bærer frem oss HS idioter på feltbåre og bandasjerer våre fallskader! Etter å ha gjort litt hjemmelekse på denne skolen har jeg kommet lengre på kort tid enn jeg torde håpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Einar skrev:

Finnes det en liste over events noe sted?

Øh... View -> Events?

 

1 time siden, Einar skrev:

Hvordan gjør du dette?

Orden, orden og orden!

 

1 time siden, Einar skrev:

Jeg ser for meg at du etterhvert kan ha events du ikke nå husker at du la inn.

Ja, selvfølgelig. Men siden de er organisert sånn noenlunde fornuftig så finner jeg frem til dem hvis jeg har behov for det.

 

 

Det slår meg at jeg ikke er helt sikker på hva du spør etter... ?

 

 

1 time siden, Einar skrev:

Ellers skal du ha takk for at du bærer frem oss HS idioter på feltbåre og bandasjerer våre fallskader! Etter å ha gjort litt hjemmelekse på denne skolen har jeg kommet lengre på kort tid enn jeg torde håpe på.

Jeg hadde en venn som var en jævel i Photoshop for mange herrens år siden. Og jeg ville at han skulle lære meg det, men forklaringene ble fort "du gjør jo bare sånn og sånn, det er jo selvforklarende". 

 

Photoshop er ikke selvforklarende for en nybegynner. Det er ikke HS heller. Men det ble motivasjonen for å skrive guidene.

 

HomeSeer er ikke vanskelig å bruke når man først har kommet inn i det. Da er det logisk og strukturert. Man må ikke skrive en eneste liten kodelinje for å lage et særdeles avansert oppsett, og det er fordelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.... "View Events". Ja da ser jeg at jeg bør skrive riktig lange og forklarende eventnavn. Det er vel trikset tenker jeg.

Heldigvis tenker jeg å sette opp dette på hytta først. Da er det jo mer begrenset hvor inviklativt det kan bli.  (Tror jeg).

Men jeg ser jo at dette kan spare meg for endel slokketurer rundt i huset i underbukse og tøfler etter leggetid. Dog etter litt mye trening og lure spørsmål.

(Dumme spørsmål er de man ikke stiller - de lærer man ikke noe av).

 

Det jeg spurte etter er om alle events kanskje ligger i en lesbar tekstbasert fil jeg kan se gjennom eller skrive ut. I de PLS programmene jeg har vært borti er det gjerne en seksjon for dokumentasjon som genererer en (mer eller mindre lesbar, avhengig av program) oversikt. Men det kan jeg ikke se i HS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Einar skrev:

Det jeg spurte etter er om alle events kanskje ligger i en lesbar tekstbasert fil jeg kan se gjennom eller skrive ut.

Nei, de blir lagret i en database og er ikke lett tilgjengelige.

 

Det går derimot an å lage et script som skriver alle eventene til en fil, men jeg vet ikke om jeg ser den store fordelen med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På ‎11‎.‎01‎.‎2017 den 7.45, ZoRaC skrev:

 

Det finnes en plugin, EasyTrigger, som gir litt mer muligheter (blant annet "between", tror jeg).

Ellers er nok løsningen slik du sier, med å dele det opp ved midnatt:eks1.PNG

 

Et annet alternativ er å løse det med en virtuell device for "MDEN" (Morning, Day, Evening, Night).

Da har du en event som setter den til Night kl 22 og Morning kl 6. Så sjekker du på om den devicen er "Night" i stedet for å sjekke klokka. Da er det også enklere å justere senere, hvis du finner ut at "natt" starter kl 21 i stedet for 22. Da endrer du det i 1 event i stedet for alle events som tar hensyn til tiden.

 

 

Vet ikke om EasyTrigger har noen bedre løsning for det, men det kan også løses med "OR IF":

eks2.PNG

Takk for en super leksjon, men hvordan lage en virtuell device?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
7 minutes ago, Petter said:

Hva skjer ned virtuelle devicer ved en restarte (strømbrudd) av kontrolleren? Får de verdien de hadde før restarten?

 

Jeg bruker virtuelle devices for å tracke strømforbruk og de beholder verdien over restarts. Vil anta alle gjør det, mener også mine "Dag/Natt" VDs også beholde sist innstilt verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petter skrev:

Hva skjer ned virtuelle devicer ved en restarte (strømbrudd) av kontrolleren? Får de verdien de hadde før restarten?

 

2 timer siden, TomB skrev:

Jeg bruker virtuelle devices for å tracke strømforbruk og de beholder verdien over restarts. Vil anta alle gjør det, mener også mine "Dag/Natt" VDs også beholde sist innstilt verdi.

 

Alle device-verdier (eller "endringer" om du vil) skrives til databasen, så det er slik det var før restart. :) 

(Noe annet hadde jo vært hårreisende).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei, har prøvd meg på en "smart" utelys styring på hytta. Ved å bruke Skumringsrele (Nexa) og Bevegelsesensor (Nexa). Utelys er på en egen kurs og blir i dag styrt direkte av et  Nexa rele. Så når skumringsrele registrerer at det er mørkt så slår utelys releet seg på (dette er slik det er satt opp i dag); Men jeg ønsker ikke at dette skal skje hvis vi ikke er på hytta. Jeg ønsker derfor at utelys ikke skal slå seg på hvis det ikke har vært bevegelse siste 12 timer. 

Dette var slik jeg så der for meg, men jeg får ikke timeren til å fungere. Etter 12 timer uten bevegelse på hytta så betyr det at vi ikke er der, og da trenger ikke utelys å slå seg på neste kveld...

 

Noen som har tips på hvordan sette opp timer som går "AV" etter f.eks. 12 timer uten bevegelse.

 

på forhånd takk for gode tips, og evt. flere tips ?

 

image.thumb.png.b46a292774cc893fe8f2e384622df77b.png

Endret av Automatiker
stave feil, og litt dårlig beskrivelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var en virtuell device.

Hva om du lager et event som styrer en virtuell device?

 

If bevegelse

Then remove delayed device action for: "Hyttestatus"

Then set "hyttestatus" - På hytta

Then set "hyttestatus" - Ikke på hytta

          after a delay of 12h  

 

Og så kan du bruke eventet du allerede har (med litt modifisering):

 

IF skumringsrele becomes On

AND IF Hyttestatus has a value equal to "på hytta"

THEN control device


 

Alternativt å gå for noe slik:
image.png.bfa4666ddeac082bd272316b6e13a47f.png

 

Det som jeg kanskje kan se på som et problem på begge disse, er om dere drar fra hytta søndag ettermiddag. Så vil lyset slå seg på samme kveld, siden det er mindre enn 12 timer siden siste bevegelse.

Men sånn som jeg leser ditt event, så vil det skje der også uansett.. (?)

 

Men vil tro en Virtuell device for hyttestatus kan være kjekt. I tilfelle du skulle montere flere bevegelses sensorer ved en senere anledning, så kan device styres av alle..

Eller du kan legge til andre måter og trigge status endring på. F.eks dør låst, eller et lys inne på hytta som kun er på når dere er der.

 

 

Ikke skyt meg om jeg er helt på jordet.
Er ganske fersk selv, så mulig det er noen andre med bedre forslag. :)
Men intet våger, intet vinner
Må prøve å bidra litt til forumet også ?

Endret av JohnMartin
Tenkte helt nytt :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Automatiker skrev:

Noen som har tips på hvordan sette opp timer som går "AV" etter f.eks. 12 timer uten bevegelse.

 

Det er mulig jeg har misforstått problemet, men kan du ikke bare gjøre:

IF Bevegelse på hytta siste 12 timer IS 12h 0m 00s
THEN set utelys to OFF

?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, JohnMartin skrev:

Det første som slo meg var en virtuell device.

Hva om du lager et event som styrer en virtuell device?

 

If bevegelse

Then remove delayed device action for: "Hyttestatus"

Then set "hyttestatus" - På hytta

Then set "hyttestatus" - Ikke på hytta

          after a delay of 12h  

 

Og så kan du bruke eventet du allerede har (med litt modifisering):

 

IF skumringsrele becomes On

AND IF Hyttestatus has a value equal to "på hytta"

THEN control device


 

Alternativt å gå for noe slik:
image.png.bfa4666ddeac082bd272316b6e13a47f.png

 

Det som jeg kanskje kan se på som et problem på begge disse, er om dere drar fra hytta søndag ettermiddag. Så vil lyset slå seg på samme kveld, siden det er mindre enn 12 timer siden siste bevegelse.

Men sånn som jeg leser ditt event, så vil det skje der også uansett.. (?)

 

Men vil tro en Virtuell device for hyttestatus kan være kjekt. I tilfelle du skulle montere flere bevegelses sensorer ved en senere anledning, så kan device styres av alle..

Eller du kan legge til andre måter og trigge status endring på. F.eks dør låst, eller et lys inne på hytta som kun er på når dere er der.

 

 

Ikke skyt meg om jeg er helt på jordet.
Er ganske fersk selv, så mulig det er noen andre med bedre forslag. :)
Men intet våger, intet vinner
Må prøve å bidra litt til forumet også ?

takk for tips, ja jeg ser at en virtuell device kan være en kjekk løsning. Jeg prøver denne tilnærmingen og ser hvor jeg havner. 

mvh Automatiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.