Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Homeseer controller vs. kompakt-PC


elladan

Spørsmål

Hei!

Jeg ser på et HS-anlegg til mitt nye hus, og nyter Moskus' HS-guider. Jeg klarer dessverre ikke å bestemme meg for om det er lurt og kjøpe en dedisert HS-controller eller kun software med en tilhørende kompakt-PC. Er det noen som kan kort redegjøre for fordeler/ulemper ved de enkelte løsningene? Virker som om kontrollerene kun er tilgjengelige gjennom norske distributører, og påslaget de skal ha i forhold til US-priser er jo ganske heftig. Det synes da mer fornuftig å slå til på et av 50%-salgene som kommer på software og gå for en billig stasjonær på Finn (gjerne en kompakt) samt en usb-løsning for z-wave og 433MHz. 

TL;DR: Er det noen spesiell grunn til å kjøpe en dedisert controller vs. kun software+kompakt-PC da prisforskjellen er såpass grov.

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1
43 minutter siden, elladan skrev:

TL;DR: Er det noen spesiell grunn til å kjøpe en dedisert controller vs. kun software+kompakt-PC da prisforskjellen er såpass grov.

Det er aller mest smak og behag. Jeg liker PC-tilnærmingen fordi da kan jeg bruke Windows. HomeSeer er skrevet i .NET, og merkelig nok er det bedre .NET-støtte i Windows enn i Linux (spesielt siden HS sine controllere kjører på mono3 istedenfor mono4). Jeg har også mer erfaring med Windows og synes det er lettere å adminstrere enn Linux, men igjen er det smak og behag.

 

I praksis er forskjellen ganske liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, elladan skrev:

Får jeg spørre hvor folk plasserer herligheten? I en bod, under arbeidsbord e.l.?

 

Jeg har en "mini" PC stående på "hatthylla" i garderrobeskapet. Den kjører ESXi 6.5 og en håndfull virtuelle servere, inkl HomeSeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjører Homeseer med Windows 10 på vanlig miditower PC (har ikke plass problem samt billig og greit) på kaldt loftet. Bruker Windows da en også kan kjøre Blue Iris, backup samt div. annen windows software. Jeg bruker Visual Studio også til diverse snekring av software så vil være greit å kjøre det på samme PC som Homeseer hvis en vil lage noe selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en ASUS VivoMini stående i TV-benken, primært fordi jeg bruker TV som reservemonitor (normalt bruker jeg kun remote fra laptop, men greit å kunne ha skjerm tilgjengelig på kort varsel, hvis man skal inn i BIOS og slike ting). Har et Bluetooth kombinert tastatur/mus.

 

Har ikke forsøkt HS3 på annet enn PC, så jeg kan ikke bidra til sammenligning. Men en PC som alltid står på kan man jo bruke til mye. Sikkert mange som kombinerer HS3 med serverdrift, som for eksempel Moskus hvis jeg har forstått det rett. Man kan også kjøre HS3 på en virtuell maskin, også som Moskus, hvis jeg har forstått det rett. Kanskje det er noe å vurdere dersom du likevel skal gå til innkjøp av hardware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, psv021 skrev:

Sikkert mange som kombinerer HS3 med serverdrift, som for eksempel Moskus hvis jeg har forstått det rett

 

3 minutter siden, psv021 skrev:

Man kan også kjøre HS3 på en virtuell maskin, også som Moskus, hvis jeg har forstått det rett

 

Joda, jeg kjører HS3 virtuelt på ESXi på en egnet maskin med lagring på SAN.

 

En "maskin" til hver oppgave, i tilfelle noe stopper eller noe må restartes. Kjørte tidligere alt på en maskin, og det fungerte fint da, men siden jeg var i "leke-fasen" mer enn jeg var nå, ble det nødvendig med hyppigere omstarter enn det er nå, og dermed ble det mer praktisk å dele det opp... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Et øyeblikk siden, psv021 skrev:

Er du ikke i lekefasen lengre? Det høres trist ut!

Haha! :D

 

Joda, man slutter jo aldri å leke ("hjemmeautomasjon holder deg ung!!"),  men nå er automasjonen såpass viktig for den daglige driften av heimen at det ikke er snakk om å leke "i produksjon". Egne testsystemer nå. ;)

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 minutter siden, Moskus skrev:

 

 

Joda, jeg kjører HS3 virtuelt på ESXi på en egnet maskin med lagring på SAN.

 

En "maskin" til hver oppgave, i tilfelle noe stopper eller noe må restartes. Kjørte tidligere alt på en maskin, og det fungerte fint da, men siden jeg var i "leke-fasen" mer enn jeg var nå, ble det nødvendig med hyppigere omstarter enn det er nå, og dermed ble det mer praktisk å dele det opp... ;) 

kjører samme filosofi her, men mer fordi endringer og oppgradering blir enklere og greiere, og ikke minst blir ting ryddigere.

Kjører man ikke visualisering blir det dog litt "uansvarlig" å kjøre egne servere for alt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.