Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste røykvarsler?


kjetilkl

Anbefalte innlegg

Er det skjedd noe på røykvarslerfronten i det siste?

Ser de siste diskusjonene angående type røykvarsler begynner å bli et år pluss gamle, og fant ikke noe konkret på hva folk mener er den "beste" røykvarsleren her inne.

 

Eneste kravene jeg har er vel 10års batteri, seriekobling og at de ikke skal koste skjorta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer "ikke koste skjorta"?

Selv har jeg kjøpt Ei Electronics Ei650iRF fra sikkerheten-selv.no. 949 per stykk. Greit fornøyd inntil jeg skjønte at for å seriekoble nye enheter så må jeg innom alle sammen med den nye enheten for å "parre" de. Slik sett så likte jeg bedre de jeg hadde før hvor man stilte inn en kanal på enheten og så var den inne i den trådløse seriekoblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme runde som deg for knapt 1 år siden. Jeg valgte å gå for en litt rimeligere variant da jeg ikke klarte å finne et godt produkt som sjekket av alle krav. 
 

valget mitt falt på Housegard origo ca 240kr pr varsler. Så lang meget fornøyd. Jeg kjøpte en RFlink til å lytte på brannalarm signal. Det fine med denne typen brannvarlser er at det er kun den som har utløst som rapporterer om brannalarm, dermed kan en sende varsel på tlf om hvilken som har løst ut.  
 

Jeg har ingen automatikk på varslerene utenom å sende push om hvilken som har løst ut og spørsmål om lys skal settes på. 
 

varslerene er seriekoblet. Den som har løst ut gir en annen Tone enn de andre. De har aldri løst ut på falsk alarm. 
 

Brannalarmen løste ut i dag. Grunnet hissig steking, lavt turtall på ventilator og et åpent vindu gjorde at stekeosen ble blåst bort til varsleren. Dog første gang de har blitt utløst på ca 10 mnd. 
 

Disse har en stillefunksjon som gjør at når man trykker på knappen i midten av den som har løst ut stopper brannalarmen på alle varslere. Det var greit når det ulte i 10 sekunder i dag.
 

Når det gjelder batteri så bruker disse kun 2 AA batterier og oppgitt tidsintervall for bytting når det har gått 18 måneder. Mine er som nevnt 10 mnd og har ikke byttet enda. 
 

 Installerte 8 stk av disse og så langt veldig fornøyd. 
 

edit: https://www.eldirekte.no/housegard-origo-tradlos-roykvarsler-2pk/cat-p/c/p8345765

Endret av Kim123
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ser til min glede at det nå faktisk finnes valgmuligheter i røykvarslere med Zigbee fra anerkjente leverandører. Men før jeg svir av unødvendig mye penger på noe som i praksis gjør samme jobb som noe du finnr i restekassa på Europris, så lurer jeg på om noen har rukket å gjøre erfaringer med noen av disse?

 

Bosch får solid trekk fra meg pga webdesign og pris: https://www.bosch-smarthome.com/no/nb/produkter/

ELKO får trekk for design (hvem i all verden fant på å bruke to kontrast-"farger" på en røykvarsler????)) https://elkosmart.elko.no/forbruker/artikler/smart-roykvarsler

 

Men begge ser jo ellers greie ut, og er støttet i zigbee2mqtt

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/BSD-2.html

https://www.zigbee2mqtt.io/devices/W599001.html

 

Ser at ELKO sin også kan leveres for 220V, men skjønner ikke poenget.  Den kommer med et påstått 10-års batteri.  Og det tilsvarer uansett levetiden på detektoren, så alle kabling blir jo utelukkende unødvendig hassle.

 

Bosch sin er penere etter min smak, selv om jeg fremdeles kunne tenkt meg et enda renere design.  Men den har "bare" 5 års batteri.  Og det er kanskje en fordel at den faktisk har utskiftbart batteri, sånn i tilfelle ELKOs løfter viser seg å ikke stemme med virkeligheten under varierende nettverksforhold.

 

Noen som har prøvd en av disse eller bare føler for å synse litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Det er et krav i TEK10 og TEK17

Det forklarer jo forsåvidt at produktet eksisterer, men gjør egentlig det hele bare enda mer dustete.  Ikke ta jeg ble overrasket.  Det er sikkert mye fornuftig i TEK10 og TEK17 men det overskygges litt av slike unødvendig kostnadsøkende idiot-krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet tar ikke høyde for dagens teknologi der batteriet varer like lenge som sensoren.  Da gir det ingen mening lenger.

 

Og det øker ikke akkurat sannsynligheten for at folk faktisk bytter varsleren etter 10 år at de ikke kan gjøre det selv.  For sannsynligheten for at den nye passer i gammel brakett er vel omtrent 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (37 minutter siden):

Det er ikke et idiotkrav når folk lar være å teste og å bytte batteri på røykvarslere. Undersøkelser viser at 1 av 5 sluntrer unna med batteribytte.

Er det helt slutt med å tenke selv? Ja, det er visst det... Viktigere med lover og reguleringer som er så omfattende at ingen klarer å henge med i svingene...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.