Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmestyring uten jord


kmlugg

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har p.t. et helt manuelt hus, men har lyst til å få styr på alle 8 rommene med panelovner og tre med gulvvarmer. Men samtlige panelovner er koblet til vegguttak i rom som ikke er jordet. Heller ingen jordkabel på lur bak kontakten.  En oppgradering til jord innebærer trekk til ca 25 vegguttak (og taklamper og brytere også vel?), så det ville vel betale seg en gang etter at jeg har passert perleporten. 

 

Foreløpig har jeg bare funnet homecontrol, som leverer en løsning som ikke trenger jord. Men er da prisgitt enorme kladder på veggen og et lukket system men få produkter. Har ikke støtte for gulvvarmene mine heller. Virker ikke helt cutting edge, akkurat.

 

Noen som har tips om hvilken vei å se etter noe som kan fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, kmlugg skrev:

Men samtlige panelovner er koblet til vegguttak i rom som ikke er jordet. Heller ingen jordkabel på lur bak kontakten. 

 

Her beskriver du nok flertallet av norske hus i dag. :) Jeg har panelovner i ujordede kontakter på alle soverom og det ser ut til at de Google-treff jeg får på denne problemstillingen tilsier at det er lovlig og veldig trygt (men ikke helt trygt). :) 

 

Så så lenge det ikke er rom med vann/rør, eller andre apparater innen rekkevidde (som man få motsatt jordfeil av panelovnen samtidig), så er dette et minimalt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for engasjementet, zorac. Jeg deler dine betraktninger om behov for jord, og hva lovverket krever. Problemstillingen nå er å finne automasjonsløsning som ikke er avhengig av jordleder i veggen. Jeg har bare funnet bak-veggkontakten-brytere og smart plugs som er avhengige av jord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ann på alder så er det mulig å bare bytte plastdekselet på Elko sine stikk til et med jord, du får selvfølgelig ikke jord hvis det ikke er trekt kabler med jord, men dekselet er mulig å bytte likevel, må vel også fjerne en tapp på baksiden..

Koster vel 69 kr eller noe på Megaflis, verdt et forsøk, hvis det er Elko du har fra før da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg bruker både 433 MHz og Z-wave veggplugger på mine panelovner...uten jord... det er vel ikke noe problem?

 

Ok? Jeg har ikke funnet brytere for montering bak kontakten som klarer seg uten jord (i følge monteringsanvisning), så antok dermed at smart-plugs hadde samme innmaten. Men da er det jo bare gleden...

20 minutter siden, Actibus skrev:

Litt ann på alder så er det mulig å bare bytte plastdekselet på Elko sine stikk til et med jord, du får selvfølgelig ikke jord hvis det ikke er trekt kabler med jord, men dekselet er mulig å bytte likevel, må vel også fjerne en tapp på baksiden..

Koster vel 69 kr eller noe på Megaflis, verdt et forsøk, hvis det er Elko du har fra før da.

 

Jordet støpsel går jo inn i ujordet kontakt, så det er ikke noe problem.

Endret av kmlugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Actibus skrev:

Ingen krever jord, de krever N og evt L

Så min oppfatning om at bak-kontakten-brytere (hva er fellesbetegnelsen dere bruker på disse?) krever 3 ledere er feil? N og L er begreper jeg dessverre ikke har kontroll på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kmlugg skrev:

bak-kontakten-brytere (hva er fellesbetegnelsen dere bruker på disse?)

 

Mikromoduler, er vel ofte brukt. :) 

 

3 minutter siden, kmlugg skrev:

krever 3 ledere er feil? N og L er begreper jeg dessverre ikke har kontroll på. 

 

Jeg kjenner ikke så mange mikromoduler for styring av panelovner, men jeg tror nok @Actibushar rett i at de fleste krever bare 2 ledere (ikke jord). Har du eksempel på produkter du har sett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Mikromoduler, er vel ofte brukt. :) 

 

 

Jeg kjenner ikke så mange mikromoduler for styring av panelovner, men jeg tror nok @Actibushar rett i at de fleste krever bare 2 ledere (ikke jord). Har du eksempel på produkter du har sett på?

Aeotec nano switch er den jeg husker navnet på. Ellers lente jeg meg på denne i min forhåpentligvis forhastede konklusjon: https://www.zwavezone.com/no-neutral-wire-z-wave/, der det står at:

Sitat

Z-Wave switches all feature a Z-Wave chip in them, which is what the actual switch uses to communicate with a hub. Since this switch needs to constantly communicate with the hub, it needs a small trickle of power at all times, which is what the neutral wire does.

Without a neutral wire, the switch would not be able to communicate back to the hub.

 

Er z-wave er standarden man bør gå for ift fleksibilitet/kompatibilitet? 

 

Men da er jeg forhåpentligvis på vei videre i prosjektet mitt... :)

 

Siden 2 ledere da holder i massevis:

 

Finnes det en "produktguide" som ikke er drevet av selgerne av de respektive produktene?

 

Eventuelt:

Hvem lager de rimeligste mikromodulene for av/på til mine panelovner?

Hvilke temperatursensorer (evt multi-sensorer) er å anbefale mtp på pris/kvalitet?

Er VeraPlus hub er greit sted å starte? Eller hvilke alternativer anbefales?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kmlugg skrev:

Heller ingen jordkabel på lur bak kontakten.

Ofte finnes jord i tak-punktene.

Hvis så er tilfelle er det ingen stor sak å få trukket en ledning fra tak til veggkontaktene. Men ting tar tid... også for elektrikere.

1 time siden, Actibus skrev:

Ingen krever jord, de krever N og evt L

N og L benyttes i nesten hele verden, men kun unntaksvis i Norge. (Der hvor det finnes 400volt anlegg).

N = nøytral, ledning skal være blå.

L= line, ledning skal være svart.

Dette gjelder altså stort sett ikke i Norge og det er likegyldig med farger og hvordan det kobles.

Men det er en god regel å følge fargene, gjør ting enklere. 

Når det står "må ha N og L", betyr det at det må finnes to ledere med strøm, ca 220-240 volt imellom.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral er ikke jord slik vi har det, hvis det var det du trodde, jeg har ikke sett noen moduler som krever tilkopling av jord.(ofte kalt PE, protection earth) 

 

Jeg er veldig fornøyd med z-wave, bruker hovedsakelig Fibaro og noe Aeon labs, bruker fibaro dimmer 2 på alt som skal dimmes, da jeg syntes den dimmer det aller meste uten problemer.

På on/off enheter bruker jeg litt forskjellig, mest aeon labs pga de var litt billigere og hadde forsatt effektmåling, kjøpte de fra Clas Ohlson.

 

For temperatur bruker jeg hovedsakelig rfxtrx433 fra rfxcom, med mange billige sensorer fra bla. Clas Ohlson, er en samleside på forumet her som viser hvilken sensorer sommer bekreftet å virke med denne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Actibus skrev:

Neutral er ikke jord slik vi har det, hvis det var det du trodde, jeg har ikke sett noen moduler som krever tilkopling av jord.(ofte kalt PE, protection earth) 

 

Jeg er veldig fornøyd med z-wave, bruker hovedsakelig Fibaro og noe Aeon labs, bruker fibaro dimmer 2 på alt som skal dimmes, da jeg syntes den dimmer det aller meste uten problemer.

På on/off enheter bruker jeg litt forskjellig, mest aeon labs pga de var litt billigere og hadde forsatt effektmåling, kjøpte de fra Clas Ohlson.

 

For temperatur bruker jeg hovedsakelig rfxtrx433 fra rfxcom, med mange billige sensorer fra bla. Clas Ohlson, er en samleside på forumet her som viser hvilken sensorer sommer bekreftet å virke med denne.

 

Takk for oppklarende informasjon. 

 

Er grunnen til at mange blander inn 433 at man får tilgang på mange rimelige duppeditter? Kan man utvide hubene med denne rfxtrx433-boksen, eller må man da kjøre PC som styring? Jeg har ikke funnet rimelig z-wave temperatursensor så langt... Noen som vet om en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kmlugg skrev:

Er grunnen til at mange blander inn 433 at man får tilgang på mange rimelige duppeditter?

 

Ja, rikelig med rimelige sensorer. Ulempen med 433 MHz enheter er at de ikke bekrefter at signal er mottatt. Jeg sliter sv og til med at panelovnen ikke får signal, men systemet mener den er påslått. 

 

4 minutter siden, kmlugg skrev:

Kan man utvide hubene med denne rfxtrx433-boksen, eller må man da kjøre PC som styring?

 

Ja, noen av dem. 

Se liste her:

 

5 minutter siden, kmlugg skrev:

Jeg har ikke funnet rimelig z-wave temperatursensor så langt... Noen som vet om en?

 

Det finnes nok ingen rimelige, bare dyre... og mest Multisensor. Det kommer en Sensative temp-sensor snart, men prisen er vel ikke oppgitt enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.