Jump to content

Recommended Posts

Slutter å svare ja, blir ? som symbol for switchene.
Svarer heller ikke når jeg tar test connection.

Dette har i det siste skjedd en eller flere ganger ukentlig, og kommer opp igjen ved en Power cycle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg lurte på det samme. Jeg tenkte å bruke disse til å overvåke tur og retur vann. Ser i manualen at disse står som disabled. Vet ikke om det gjør noen forskjell å enable disse, for så å gjøre en

Men jeg lurer på om det er sant lenger. Jeg satte systemet opp i mai i fjor.   Sånn ser det ut fr den ene:   Jeg få dobbeltsjekke neste gang jeg er der.  

Fikk for noen dager siden tilsendt en Heatit Z-Temp 2, og ut i fra de tester jeg har gjort ser ut som de 3 siste utgangene lar seg styres vha assosiasjoner på denne mot z-water!

Posted Images

Satte i ny z-Water i går, og nå dette:
de123762b19c3031423f1b201f8bf85b.jpg

Har restartet HS uten effekt, oppdatert og nedgradert z-wave plugin... Tenkte å prøve div for å finne om feilen er på HS3 siden eller x-water.
Tips til andre ting jeg kan prøve før jeg tar strømmen på Z-Water?

12 timer siden, Truls skrev:

Satte i ny z-Water i går, og nå dette:

Du hadde kontakt tidligere med den nye enheten?

HS3 er det nok sannsynligvis ikke, men det kan være et dekningsspørsmål. Z-water er vel muligens montert i et skap? Er det langt til andre noder?

Hadde kontakt både med ny og gammel.
Står montert ca 50cm unna HS boksen... Men endel andre radiobølger der, wifi og 433, vet ikke om det påvirker.
Men i tilfelle rart, for z-water bør jo ikke bli permanent offline selv om den skulle bli forstyrret.

Nei, det er for kort rekkevidde til at noe som helst burde bety noe. Den skal ha kontakt, så vi må kanskje se etter andre ting. F.eks. strømforsyning? Hvordan er den koblet opp?

• 4 months later...

Jeg forsøker å legge til Z-water til HS4, men det kommer kun opp 1 child device, dvs kun 1 switch. Mangler lizm de resterende 9... Har ekskludert, resatt Z-water og inkludert igjen 5 ganger, men med samme resultat. Lagt til Z-wave beta med S2, og forsøkt både S2 og S0 inkludering, men med samme resultat. Det klikker i enheten når jeg trykker on/off på den ene child devicen, men aner ikke hvilken utgang den kontrollerer. Noen med tips til hva jeg kan forsøke av videre feilsøking? (Er noelunde ny på HS, så hvis det er litt avansert, så ta frem teskjeen...)

Har forresten forsøkt med og uten aktuatorer tilkoblet, uten at det ga noe utslag.

Jeg ville prøvd uten kryptering. :) 

Men før du gjør det, så ville jeg gått tilbake til beta'en uten S2, det er ikke nødvendig å bruke den.

Det kan jo være at det har skjedd noe mellom HS4 og HS3, men det er vel heller tvilsomt. Har selv satt opp to Z-water i et HS3 (zee2) system, og det fungerte overraskende smertefritt.

Hvis du har få noder i nettverket, og det er litt avstand mellom HS-serveren og Z-water, så kan du også prøve å flytte HS-serveren nærmere Z-water.

Skal forsøke å endre til en annen z-wave-driver senere i dag. 

HS finner 5 assosiasjoner. Alle er satt til HS endpoint 1. 

«All associations for node 26 have been retrieved successfully, it supports associations on these groups: 1, 2, 3, 4, 5.»

«1 out of 1 Child devices of node 26 were created successfully»

Edit: Jeg klarte ikke helt å finne de der multi associations (MCA) som videoen til Heatit viser. Det er vel fra Fibaro Homecenter?

BA8110C2-52AC-4757-89D3-DE444A8FC104.jpeg

Edited by Laterman
Lagt til info fra video
2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, fra Z-water er det det. :) 

Nettopp - Lifeline fra enhet til kontroller som jeg lurte på om var satt opp med SCA og MCA.

Har ikke forstått HS helt ennå med tanke på hvordan z-wave SCA og MCA håndteres.

Virker som enheter noen ganger blir satt opp i single channel modus, og dermed kun root device tilgjenglig, selv om HS UI viser assosiasjon til endpoint på kontroller.

Hva er den beste måten å logge z-wave kommandoer på i HS for å sjekke helt sikkert hvordan assosiasjoner er satt opp?

13 timer siden, Laterman skrev:

Edit: Jeg klarte ikke helt å finne de der multi associations (MCA) som videoen til Heatit viser. Det er vel fra Fibaro Homecenter?

Nei, jeg er også usikker på hvordan HS fungerer under panseret når det kommer til multichannel z-wave.

For å fjerne SCA/MCA assosiasjoner og deretter legge til en MCA assosiasjon til fra Gruppe 1 til HS (slik Thermo-Floor videoen viser for Fibaro HC2) tror jeg man må få kontroller (HomeSeer) til å sende følgende kommandoer til node 26 (z-water)

associationV2.associationRemove(groupingIdentifier: 1, nodeId: 1)

associationV2.associationRemove(groupingIdentifier: 2, nodeId: 1)

associationV2.associationRemove(groupingIdentifier: 3, nodeId: 1)

associationV2.associationRemove(groupingIdentifier: 4, nodeId: 1)

associationV2.associationRemove(groupingIdentifier: 5, nodeId: 1)

multiChannelAssociationV2.multiChannelAssociationRemove(groupingIdentifier: 1, nodeId: [1])

multiChannelAssociationV2.multiChannelAssociationRemove(groupingIdentifier: 2, nodeId: [1])

multiChannelAssociationV2.multiChannelAssociationRemove(groupingIdentifier: 3, nodeId: [1])

multiChannelAssociationV2.multiChannelAssociationRemove(groupingIdentifier: 4, nodeId: [1])

multiChannelAssociationV2.multiChannelAssociationRemove(groupingIdentifier: 5, nodeId: [1])

multiChannelAssociationV2.multiChannelAssociationSet(groupingIdentifier: 1, nodeId: [0,1,1])

dvs. i rå hex

85040101
85040201
85040301

85040401
85040501

8E0401
8E0402
8E0403

850404
850405

8E0101000101

Ref. eksempler som ligger på nett om hvordan man gjøre dette manuelt mot en SmartThings kontroller eller  PC Controller (i den offisielle SDKen).

Edited by teeko
2 timer siden, Moskus skrev:

Hva er forskjellen på dette og bare sette HS1 Endpoint 1 (som forøvrig fungerer strålende) i HS?

Nei, som jeg skriver så kan jeg ikke HS under panseret, men det virker for meg som den noen ganger setter opp både SCA og MCA for lifeline (som mange andre kontrollere også gjør), og kommandoene over rydder jo opp i dette.

Effekten av dette varierer jo, men å manuelt fjerne SCA assosiasjon har jo vært en løsning i flere saker med typiske SCA symptomer (kun en brytere når det er flere, to brytere for det samme, osv.)

Edited by teeko
  • 1 month later...
På 22.7.2020 den 8.01, Moskus skrev:

Men betyr det at det er håp for å få kontrollert de siste 3 utgangene? :)

Har du testet, @teeko

Fikk for noen dager siden tilsendt en Heatit Z-Temp 2, og ut i fra de tester jeg har gjort ser ut som de 3 siste utgangene lar seg styres vha assosiasjoner på denne mot z-water!

• Like 2
  • 2 weeks later...

Jeg sliter ennå med å få Zwater til å fungere med HS4. Prøvde på en eldre pc med HS3, men der fant den kun 1 child device der også. Er det noen i Stavangerområdet som kunne tenkt seg å testet min unit, for å kunne bekrefte/avkrefte hvor problemene mine ligger?

2 minutter siden, Laterman skrev:

Hehe, sorry. Er inne i min egen feilsøkingsboble her. Mente å si 3 versjoner av Zwave plugin. Beta, vanlig og den med kryptering. 

OK. Men har du forsøkt å legge dem til "non-secure"?

(Vanlig og beta støtter kryptering, men ikke S2-kryptering).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Guahtdim
      Dette er en plugin for å kunne styre Daikin og Panasonic varmepumpe med wifi-modul

Link til siste versjon
      DakinSeer 0.0.4.0

(NB: Kun testet i Windows )
      Hvis du allerede har installert tidligere versjoner så slett alle enheter og opprett på nytt

Hva denne plugin gjør:
      Gir deg en oversikt over forskjellige status

Gir deg mulighet til å styre varmepumpen fra "oversiktbildet"
      eller 
      legge det inn som en action i en (eller flere) events

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_DaikinSeer.exe og HSPI_DaikinSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin og Homeseer HS3\html\images skal ha fått en ny underkatalog - DaikinSeer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på DaikinSeer  
      Hvordan å legge inn en varmepumpe

Daikin
      For å kunne legge inn en varmepumpe så må du vite ip adressen til den.  Dette kan du finne i f.eks. routeren din. 

Panasonic

General Settings
      I "General Settings" vil du kunne sette opp hvor lang tid det skal gå mellom hver gang det hentes info fra varmepumpen (der er det en copy&paste bug ja). Time between triggering if true skal egentlig være "Time between heat pump check" eller noe.
      Du kan sette loggnivå.
      Og du får opp antall varmepumper tilknyttet (Number of heat pumps to check)

Sette temperatur offset for alle varmepumper som kjøres av plugin

Ved å sette noe annet enn 0 grader på heat point offset så vil temperaturene du ser i HomeSeer være justert i forhold til offset. Si at du setter det til -2,5 grader. Da vil du se 24 grader i HomeSeer på Heat point, men plugin vil ha fått inn 26,5 grader. Det samme vil også gjelde hvis du endrer temperatur. Hvis du endrer fra 24 til 23 grader så sendes 25,5 grader til varmepumpen.
      NB: Dette gjelder kun for plugin så hvis noen begynner å endre med fjernkontroll eller app på telefonen så vil ikke offset gjelde fra disse. Fjernkontroll vil heller ikke få med seg endringer sendt til varmepumpen.

Streamer mode, Power mode og Econo mode(kun for Daikin) 

Ved å velge en ip adresse fra dropdown som sier "Choose ip address for adding power and streamer" så vil det gjøres en test på om denne enheten har en eller flere av disse mulighetene. Hvis det blir testet ok så legges dette til i HomeSeer for gjeldende enhet.

Endringslogg
      0.0.3.0 - Og plutselig så kan man styre både Panasonic og Daikin varmepumper fra plugin. Takk til @toonwolffor hjelp til å finne ut av Panasonics api. Ikke alt er testet, men det vanlige funksjoene ser ut til å fungere som de skal for begge merker.
      0.0.1.6 - Fikset opp i Econo, Power og Streamer mode. Lagt til mulighet for styring av vertikalt spjeld. Takk til @hflatoey og @Kenneth for inspirasjon og feillogger.
      0.0.1.3 - Oppdatert slik at Connected vil endre seg til verdier over 0 hvis det er feil. I tillegg lagt til nytt ikon og ekstra tekst når det kommer feil tilbake fra Daikin varmepumpe
      0.0.1.1 - Lagt inn mulighet for å legge inn offsetverdi på temperatur. Denne vil gjelde for alle varmepumper som du kjører. I tillegg gitt mulighet til å legge til EconoMode, PowerMode og StreamerMode (hvis du har det på din varmepumpe). Disse tre modes må legges til ved å velge dette fra dropdown i Ip-config.
      0.0.0.9 - Fikset feil nummer brukt når man skulle skifte til FAN mode. Også oppdatert slik at plugin husker siste temperatur hvis man skifter mellom modes og en av de er FAN siden FAN ikke rapporterer temperatur tilbake (Dette forutsetter at plugin har fått en temperatur før man skifter til FAN mode. Hvis man starter i FAN mode vil default temperatur være 18 grader for kjøling og 10 grader for oppvarming). Takk til @Kenneth for å ha funnet denne.
      0.0.0.8 - Fikset håndtering av tall med desimaler fra Wifi adapter når man ikke kjører US oppsett.
      0.0.0.6 - Endret bygging av temperatur dropdown for å unngå feil ved desimal verdier0.0.0.7 - Fikset visning av temperatur ikoner + ekstra sjekk når man lager enhet slik at man ikke kan ha mer enn en varmepumpe per Ip
      0.0.0.5 - endret shum tilbake, men sørget for us-formatering av temperatur sendt til varmepumpe fra HomeSeer
      0.0.0.4 - endret shum i til å ikke ha verdi (fra shum=0&.. til shum=&..)
      0.0.0.3 - Fikset flere upper/lower case  i image-path
      0.0.0.2 - Lagt på litt mer debug logging og fikset noen upper/lower case i image-path
      0.0.0.1 - Første versjon

Problemer/utfordringer/videreutvikling
      Få inn PowerMode, Streamer og EcoMode for de enheter som støtter dette. Automagisk legge dette inn i oppstart. Individuelt oppsett av offset for de som har mer enn en varmepumpe. Gjenopprette devicer tilbake til standard hvis man f.eks. har slettet eller gjort endringer på enhetene sine. Prøve å beholde deviceId hvis denne finnes. Få til en oppdatering av allerede eksisterende enheter hvis man har gjort rettelser på de. Kunne selv velge default temperatur hvis plugin ikke har noen temperatur å gå ut ifra Legge inn mulighet for å kjøre en offset på ønsket temperatur Kunne sende Streamer on/off og Powerful on/off for de som har dette Det skal ikke være mulig å lage mer enn en enhet/samling med devicer per ip. Hvis den allerede eksisterer så skal man få opp en advarsel. Hvordan få satt en drop-down til å ha korrekt formatering i forhold til hva HomeSeer forventer.
    • By Guahtdim
      * Homeseer på Windows (Windows server 2016 - som gjør at audiodelen ikke fungerer)
      * RFX (for å hente inn noe Nexa-greier som er lagt opp i kjøkkenet )
      * UZB1
      * Endel temperaturfølere av typen Viking for å overvåke temp i rom + kjøleskap og fryser.
      * 3 stykk vanningsfølere (Extra sensors for XH300 Moisture Sensor) (synd 3 er maks)
      * Z-uno til å overvåke om røykvarslerne slår ut (og mulighet til å trigge røykvarslerne - 10 stykk Deltronic PR-1211 og en CM-02 9V Kontrollenhet)
      * Fibaro bryter på dagens kontor
      * 8 Popp 10101 termostater på radiatorer
      * NodeMcu for overvåkning og viftestyring i mediemøbel og teknisk skap
      * 1 stykk Fibaro Wall plug for å overvåke tørketrommel (ikke hatt noe problem med de ref Fibaro wall plug og vaskemaskiner)
      * 1 stykk Qubino ZMNHYD1 for overvåke vaskemaskin(tåler 3500 watt)
      * Webcam som "leser av" vanntrykksmåler på varmtvannstanken
      * 2 RPi med RfLink
      * 4 stykk dørsensorer (Aeotec ZW112)
      * 2 stykk Auto Ventil - GR-105N (kaldt og varmt vann ute)
      * 1 Adax Clea Wifi varmeovn som er integrert i HomeSeer med egen plugin

Diverse andre sensorer som idag ikke brukes til noe fornuftig, men mer som leketøy de gangene jeg har tid til å leke med dette.

Fortsatt så er jeg i prøvestadiet og det som egentlig kjører nå er noen simple notifications for å advare for lav temperatur i spisskamerset, røykvarslere utløst, planter som mangler vann. På sikt så blir det å sette opp noe for varmestyring i huset. Etter å ha fått montert en POPP termostat så har jeg fått godvilje fra min bedre halvdel. 

Jeg har begynt å kikke på Lua og ser at det kan være litt morsomt å drive med. Som utvikler blir man jo stadig anbefalt å lære seg nye språk, men motivasjonen er ikke stor før man får noe fornuftig å bruke det til. (droppet da jeg gikk over til Homeseer)

Til daglig jobber jeg som senior konsulent i Boitano AS. 

Lager noen plugins til Homeseer.
      RfLinkSeer - Prøver å få inn RfLink i Homeseer TwilioSeer - Plugin for å få oversendt SMS ved hendelser vha Twilio Og endel til (se i min signatur)
    • By Fermate
      Jeg har brukt ganske mye "koronatid" på å få ferdig en smart ventilasjonsløsning til soverommet før vinteren kommer.

Skal du få automatisert noe må du jo ha noe HW å automatisere, og jeg føler at det manger en WiFi styrt friskluftsventil på markedet.

Så da var det bare å kjøpe inn en 3D Printer, lære seg Onshape 3D-Modellering, finne en passende Arduinovariant, fyre opp loddebolten, børste støvet av CPP, laste ned Fritzing og Google i vei.

Slike A til Å prosjekter er veldig tilfredstillende da de samler alt du har lært deg opp gjennom årene og gir en herlig mestringsglede.

Jeg føler nå at dette prosjektet er modent nok til å vises fram og invitere andre til å bygge videre på, så her er det:
      Enjoy!

• By Sture00
      Siden i går har mine Philips hue pærer koblet opp mot Deconz/Homeseer plutselig begynt å vise blått lys på warm whites instillingen fra JowiHue. Alt har fungert supert frem til nå hvor jeg ikke klarer å få denne lyssettingen til å lyse riktig farge. Noen så har peiling eller erfaring med noe lignende`? Gjelder kun Hue pærer med farge. 

Har og installert Deconz 2.05.84 men den viser 2.05.81 i programmet..
    • By Sture00
      Homeseer får plutselig ikke kontakt med Z-wave devicer lengre.. Har forsøkt å restarte, og flytte usb sticken til en annen usb port (Z-Stick Gen5) uten at det gjør noen endringer. 
      Noen så har noen forslag til hva jeg kan feilsøke.. og vet hvorfor dette plutselig skjer,, 

• Create New...