Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Hvem er hjemme"-funksjonalitet ?


DrLaban

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som kjører noe funksjonalitet for å registrere hvem som er hjemme?

Ikke at huset er så stort at vi ikke har oversikt, men det er for å kunne skreddersy automatiseringen litt bedre :) 

 

Kjører Homeseer og alle i huset kjører iPhone tilknyttet det trådløse nettet.

 

Vil WiFi være en god "detector" eller må man benytte f.eks. Bluetooth pga dvalemodus på telefonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter GeneralVirus - kun hatt et tilfelle hvor den feilregistrerte løpet siden jeg tok den i bruk rundt tidligere i år. Satt i sofaen og så film og får pushvarsel om at alarmen er aktivert siden ingen er hjemme..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle veldig gjerne brukt PHlocation, men igjen på min (ellers fullstendig overlegne) Lumia 950 er det ingenting som støttes av PHlocation.

Hmm.... men jeg kan kanskje skrive det selv (det er jo bare å pushe lokasjonen til PHlocation på en måte). ?

 

 

Vi har imidlertid problemet at halvparten av husstandens medlemmer ikke har mobiltelefoner (for de er for unge til det! På mange år enda!), så jeg prøver meg på tracking av Bluetooth Low Energy. Har BLE receivers som jeg skal prøve å oppdatere firmware på, og når det er på plass er det triangulering! :)

 

Oss voksne bruker Fitbit One devicer (som igjen bruker BLE) og så er det bare å sy en iBeacon inn skoene til ungene... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det egentlig med denne BLE trackingen? Føler du har forsøkt lenge nå :P

 

Om du får det til og det fungerer bra er jo det løp og kjøp tilstand. (Fint du har tatt på deg rollen som forsøkskanin) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

det er jo bare å pushe lokasjonen til PHlocation på en måte

 

Fra manualen til PHLocation:

 

Sitat

Custom Data Via HTTP POST

Previous Next
 

 

The plug-in's http server can be used as a means of getting data into Homeseer from any application that supports HTTP POST.

 

Once the plug-in's http server is configured and running, the following url can be used for the POST request.

 

http://myhs3server:8085/phlcustom

 

The above assumes that myhs3server is the address of your HS3 server and 8085 is the port configured in the plug-in's http server settings.

 

The POST request must include the parameter Type=G . If it is not present in the url, the request won't be processed.

 

As part of the plug-in installation the script PHLocation.vb is installed at \HS3\Scripts

 

Sub ProcCustomData(Optional ByVal Parms As String = "")

 

   hs.WriteLog("PHLocation", "Script called with parameters: " & Parms)

 

End Sub

 

When custom data is successfully processed it's passed to the ProcCustomData function within this script where it is then available for further processing.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har installert og fått konfigurert PHLocation. Ser ut til å fungere som den skal etter litt knoting med "Date time format"-innstillingen til pluginen :P 

 

Siden det er iOS som kjøres her for øyeblikket så konfigurerte jeg den opp via iCloud-tjenesten (som allerede var konfigurert på telefonene).

Nå er det bare å lese litt manual og lære seg hvordan man kan utnytte denne fullt ut :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å ordne med tilstedeværelse i dag, tidligere har jeg brukt egne apps for å lage et geofence, men det har vært forholdsvis ustabilt.

Tenker nå å bruke Tasker på mobilen til dette:

 

Planen:

Hvis innenfor 300 meter fra huset set tilstedeværelse = hjemme

Hvis utenfor 600 meter fra huset set tilstedeværelse = borte

Grunnen til at set-borte lengden skal være lenger er for å forhindre slike situasjoner som lilfire beskriver

I tillegg til dette har jeg også tenkt å ha et nettbrett i gangen hvor man manuelt kan overstyre ved å sette tilstedeværelse (god ide til dere som har unger?)

 

 

Mer info kommer i kveld når jeg har fiklet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv om feilmeldingen din her, men av egen erfaring så ville jeg brukt Geofency isteden for iCloud løsningen. Den har fungert knirkefritt for meg helt siden PHlocation la til støtte for den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten navn.png

 

Setter Status basert på mobil-status fra geofence i Tasker (mobilen er bryter "95")
Sender også notifikasjon om status på mobil (Pushover)
Grunnen til at jeg har dette og ikke baserer meg bare på geofence on/off dummyen er pga fleksibilitet, får jeg meg samboer f.eks kan jeg jo bare slenge in "or <tlf2>=on" eller liknende, eller andre variabler jeg skulle ønske

 

1.png

 

Denne er vel litt overflødig? (eller meg som ikke ser logikken jeg brukte når jeg laget dette?)

 

2.png

 

Automasjon som skjer ifbm status for tilstedeværelse

 

3.png

 

Tasker

Innenfor Gul sirkel sender den "På" signal, utenfor blå sirkel sender den "Av"

Virket litt buggy, både borte og hjemme ihht tasker her ..

Vi får se i morgen.

13588905_10153508951826739_698115082_o.png13589010_10153508951896739_2060315205_o.png13589037_10153508951951739_144262439_o.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, DrLaban skrev:

For pokker...! Nå kom de feilmeldingene tilbake. Noen som har vært borti disse her når man kjører PHLocation?

 

Har fungert knirkefritt for meg med find my iphone funksjonen. Har du satt den til å oppdatere oftere enn 10 minutter slik det står om i manualen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gizmodo.com/electronic-floor-sensors-turn-whole-rooms-into-immersiv-1531835835

Om en ser bortifra pris, kompabilitet, og om ikke den kan måle KG på personene som går på den for å identifisere hvem som er hjemme så kunne jo den passet :-P 

 

(var egentlig ute etter en sensor som kan trigge at jeg f.eks setter beina på gulvet på soverommet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

(var egentlig ute etter en sensor som kan trigge at jeg f.eks setter beina på gulvet på soverommet) 

Hva med en vekt som løfter senga, dersom den bare holder sengas vekt vet den ingen er i senga, dersom den holder sengas vekt + mer vet den noen ligger i den.

 

Om noe slik vekt finnes da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, lilfire skrev:

Hvordan går det egentlig med denne BLE trackingen? Føler du har forsøkt lenge nå :P

Om du får det til og det fungerer bra er jo det løp og kjøp tilstand. (Fint du har tatt på deg rollen som forsøkskanin) 

Selve utlesingen går utmerket, så det gjenstår bare litt scripting til å hente ut RSSIene (kanskje du får lare meg litt regex!).

Vpn98Yy.png

 

Men jeg får fremdeles ikke oppdatert firmware på utleserene slik at jeg får lest alle BLE-enheter, og det er jo poenget: Jeg har allerede en Fitbit One på meg, jeg har ikke tenkt å ha en til (fordi det i praksis blir umulig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hr Kotelett skrev:

(var egentlig ute etter en sensor som kan trigge at jeg f.eks setter beina på gulvet på soverommet) 

Jeg venter på EightSleep, som burde komme i løpet av den neste måneden eller to. Den skal registrere ganske nøyaktig om det er en person i senga eller ei.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg venter på EightSleep, som burde komme i løpet av den neste måneden eller to. Den skal registrere ganske nøyaktig om det er en person i senga eller ei.

 

Den der så jo snedig ut :) Nok en gadget å legge på "wanted"-lista....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, DrLaban skrev:

 

Den der så jo snedig ut :) Nok en gadget å legge på "wanted"-lista....

Joda... men den ble "backet" på Indiegogo i januar 2015 med en enorm innsats på å selge flest mulig. Og det klarte de, sist jeg hørte noe ble det solgt 8000 enheter, og det er mye.

 

Men det er akkurat som om de ikke har tatt hensyn til at disse 8000 enhetene faktisk skal produseres, lagres og sendes, så ting har tatt tid. Jeg skulle egentlig hatt den i hente i september i fjor, så i november, så i januar i år, og nå blir den sendt i løpet av juli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor man "aldri" backer slike prosjekter. de blir for store, slik at de ikke vet hvor de skal begynne.

 

Også stor fare for at de bruker opp alle pengene før alle har fått tilsendt sinn vare. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Merko skrev:

Derfor man "aldri" backer slike prosjekter. de blir for store, slik at de ikke vet hvor de skal begynne.

Pessimist. ;)

Jeg har en del kule kickstarter-prosjekter, og jeg tror at EightSleep også kan bli en suksess. De virker i det minste seriøse. Men 1) du må kunne vente for populære prosjekter har en tendens til å bli store i forhold til den originale tanken og 2) faktisk kunne tape pengene uten å gå konkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Pessimist. ;)

Jeg har en del kule kickstarter-prosjekter, og jeg tror at EightSleep også kan bli en suksess. De virker i det minste seriøse. Men 1) du må kunne vente for populære prosjekter har en tendens til å bli store i forhold til den originale tanken og 2) faktisk kunne tape pengene uten å gå konkurs.

Hehe ja sant det.

Kjøpte en mini PC som skulle være klar april 2014 på Indiegogo (samme greia som kickstarter). Venter enda på den etter .. en del utsettelser :).

Der har jeg innsett at pengene er tapt.

 

Ellers var det jo et annet prosjekt på kickstarter, tror jeg. hvor de lagde en spesiell kjølebag med usb port, mini kjøkken ol. Det ble jo et av de mest populære kickstarter-prosjektene gjennomtidene (inntekt messig). Når halvparten hadde fått, så var det fremdeles rundt 40.000 som ikke hadde fått. Da var de gått tom for penger :D

 

De hadde $50.000 som mål, men fikk inn over $13.000.000 :D

 

Men er som du sier. Tar man litt research rundt folka som starter kampanjen, + at man tenker at man støtter prosjektet og ikke kjøper en vare, så smaker det litt  bedre når man faktisk får produktet etter X måneder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset taskeren min, sendte komandoer ved inngang til to sirkler (hjemme 1km, borte 3km), er såklart en Exit task man trenger på ytterste sirkel for å sende borte-signal :P

Tester i morgen.

Også lagt til en kul stemme som sier "Hjemme modus aktivert" / "Borte modus aktivert". Mest for at jeg kan følge litt med på når det slår inn mens jeg kjører hjem,

13621441_10153510665176739_670084514_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evelen skrev:

Mest for at jeg kan følge litt med på når det slår inn mens jeg kjører hjem

Jeg forstår meg ikke på folk som har Android-telefoner som IKKE har kjøpt f.eks. Pebble enda. Det er jo en av de få fordelene med å ha en slik telefon! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evelen skrev:

Mest for at jeg kan følge litt med på når det slår inn mens jeg kjører hjem

Jeg forstår meg ikke på folk som har Android-telefoner som IKKE har kjøpt f.eks. Pebble enda. Det er jo en av de få fordelene med å ha en slik telefon! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.