berland Skrevet 27. desember 2018 Skrevet 27. desember 2018 3 timer siden, nhmariend skrev: Om HAN port er åpnet har en mulighet til å lage løsninger som automatisk slår av varmegulv osv når en bruker mye strøm ellers. Dette kan en jo lese ut med annet utstyr også. Men en del har vel ventet med å gjøre noe slikt til HAN porten åpnes. Dette blir vel mer aktuelt når en får avgift på totalbelastningen i løpet av en time. Det er ikke noe poeng i dag å skru av varme når man bruker mye strøm ellers, først må prismodellen endres. Det håper vi jo skjer, siden noen av oss har investert tungt fysisk og mentalt for dette. Dermed kan man ikke argumentere overfor Hafslund at man taper penger på at de ikke overholder fristen. Jeg ville valgt andre argumenter. Siter
mariend Skrevet 27. desember 2018 Skrevet 27. desember 2018 Enig at det ikke er et poeng nå, men for å få noe til å fungere er det greit å ha tid til å tilpasse seg et slikt regime. Kanskje de får utsette den prisingen med x antall år/måneder etter alle strømselskepene har åpnet HAN porten. Så de har en gulrot der. 2 år f.eks fra en dato når alle registretre fastnettleverandører har åpnet HAN port. Siter
aleks Skrevet 1. januar 2019 Forfatter Skrevet 1. januar 2019 Da er det store spørsmålet: Det er 01.01.19 - hvor mange her har fått aktivert HAN-porten? Siter
Moskus Skrevet 1. januar 2019 Skrevet 1. januar 2019 2 timer siden, aleks skrev: Det er 01.01.19 - hvor mange her har fått aktivert HAN-porten? ? Siter
frodegill Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 Har igjen vært i kontakt med NVE, og de skal oppdatere teksten de klusset til 21.desember. 1 Siter
bjornepappa Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 Sendte mail til mitt nettselskap i går og fekk svar i dag, vart bedt om å fylle ut eit skjema og sende i retur så skulle det bli opning. Skjemaet er sendt, håpar det går i orden nokså fort! Tibber Pulse er i alle fall klar... Siter
aleks Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Skrevet 2. januar 2019 1 hour ago, frodegill said: Har igjen vært i kontakt med NVE, og de skal oppdatere teksten de klusset til 21.desember. Sa de noe på at hafslund nekter å åpne? Siter
frodegill Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 54 minutes ago, aleks said: Sa de noe på at hafslund nekter å åpne? De jobber med et "tilsvar" (les: gjøre noe en stund uten at noe skjer) og så kommer det dagbøter. Fra Hafslund til Staten - ingenting til oss forbrukere selvfølgelig. For vår del er det vel en svindel-sak. Vi har betalt for noe med en avtalt leveransedato, uten at vi har fått det vi har betalt for. Tviler på at politiet ønsker saken, og usikker på om NVE kan pålegge Hafslund å betale erstatning til forbrukerene som er rammet. Blir vel mer en sak der vi som sitter i yrker/stillinger der Hafslund er potensiell leverandør nå har lært at vi heller må gå til en av konkurrentene deres, og som forbrukere heller bare må akseptere at vi har en udugelig leverandør i en monopolsituasjon. Siter
aleks Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Skrevet 2. januar 2019 3 minutes ago, frodegill said: De jobber med et "tilsvar" (les: gjøre noe en stund uten at noe skjer) og så kommer det dagbøter. Fra Hafslund til Staten - ingenting til oss forbrukere selvfølgelig. For vår del er det vel en svindel-sak. Vi har betalt for noe med en avtalt leveransedato, uten at vi har fått det vi har betalt for. Tviler på at politiet ønsker saken, og usikker på om NVE kan pålegge Hafslund å betale erstatning til forbrukerene som er rammet. Blir vel mer en sak der vi som sitter i yrker/stillinger der Hafslund er potensiell leverandør nå har lært at vi heller må gå til en av konkurrentene deres, og som forbrukere heller bare må akseptere at vi har en udugelig leverandør i en monopolsituasjon. Fikk du inntrykket de var "tatt på senga" når det ble nevnt datoen var endret. Det er vel ikke en tilfeldighet den ble endret Siter
nhmariend Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 Har forsøkt å ringe Eidsiva nett de sa det skulle være mulig å åpne i løpet av Q1. Skikkelig dårlig service. De har vel samme målere som Hafslund. Siter
aleks Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Skrevet 2. januar 2019 Just now, nhmariend said: Har forsøkt å ringe Eidsiva nett de sa det skulle være mulig å åpne i løpet av Q1. Skikkelig dårlig service. De har vel samme målere som Hafslund. Jeg tviler sterkt på den blir åpnet ila dette året Siter
nhmariend Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 Hva med å klage på selskapene ? https://www.nve.no/stromkunde/klage-pa-nettselskap/ Om de får mange klager blir det kanskje litt mer fokus ? Kanskje noen kunne få aviser TV osv til ta det opp ? Siter
cral Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 Jeg har et kommende problem. Jeg får ny elbil ganske snart. Jeg får også snart easee lader, og har tibber pulse (som ikke virker). Bor i område med Hafslund nett. Jeg har bare 40A hovedsikring, riktignok 3fase, men det hjelper jo lite så lenge jeg bare har 230V anlegg, og det ikke er en tesla som kommer... Med 20A billading, og 20 (eller var det 25?) amper på stekeovn, og 16A på varmepumpe + annet oppvarming, er jeg redd for at hovedsikringen vil gå når jeg lader bilen og lager mat, om det blir kaldt. Alt1 Tibber pulse og easee for å kunne regulere ned ladestrømmen, dette vil jo ikke være på plass fra i dag likevel. Alt2 Jeg har tidligere sjekket med hafslund om mulighetene for å bytte til 63A hovedsikring, men da må de forsterke nettet for et sted over 100000, og som eneste bruker vil denne regningen bli sendt meg. Kanskje jeg skal be dem om å starte med alt2 og ta regnigen for det, siden jeg ikke har en fungerende han port :p Siter
Dennis87 Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 (endret) Tipper nettselskapene er ganske lei spørsmål om HAN porten. Å kreve penger/erstatning fra de, eller å true med å ikke betale strømregningen så vil man framstå som meget sær. Blir sikkert plassert bakerst i "HAN køen" Ikke fått åpnet enda hos meg heller (Øvre Eiker nett). Har sendt de en mail, der svarer at det blir klart i løpet av første kvartal. Så da er det jo greit, er jo ikke sånn at dette er en veldig viktig funksjon enda. Mer sånn kjekt/kult å ha. Endret 2. januar 2019 av Dennis87 Siter
aleks Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Skrevet 2. januar 2019 1 minute ago, Dennis87 said: Tipper nettselskapene er ganske lei spørsmål om HAN porten. Å kreve penger/erstatning fra de eller å ikke betale strømregningen for at man ikke får brukt HAN porten før en gang i løpet av første kvartal, så vil man framstå meget sær. Blir sikkert plassert bakerst i "HAN køen" Ikke fått åpnet enda hos meg heller (Øvre Eiker nett). Har sendt de en mail, der svarer at det blir klart i løpet av første kvartal. Så da er det jo greit, er jo ikke sånn at dette er en veldig viktig funksjon enda. Mer sånn kjekt/kult å ha. Jeg synes ikke en er sær - vi har fått tredd disse smartmålerne ned over ørene og har ikke hatt noe vi skulle ha sagt - direkte tvang. Nettselskapene har hatt flere år på å tilrettelegge for å følge lovverket, standarderen har vært klar i åresvis etc. At en ikke skal stille seg kritisk mot selskaper som står med monopol syntes jeg er rart - å gi monopolselskaper makt til å overse lovverket er for meg en skremmende utvikling. For meg er det bare en ren prinsippsak da jeg allerede har nøyaktig overvåkning av nettet, men det er prinsipp HAN port skal være åpen 01.01.19 ihht norsk lov. 1 Siter
Øyvind Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 (endret) 1 time siden, aleks skrev: For meg er det bare en ren prinsippsak da jeg allerede har nøyaktig overvåkning av nettet, men det er prinsipp HAN port skal være åpen 01.01.19 ihht norsk lov. "ihht Norsk lov" er vel å dra det litt langt Endret 2. januar 2019 av Øyvind Siter
aleks Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Skrevet 2. januar 2019 11 minutes ago, Øyvind said: "ihht Norsk lov" er vel å dra det litt langt hva er å dra den litt langt? Det er lovfestet både installasjonsdato og funksjon Siter
Moskus Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 Det står nok ingenting i Norges Lover om installasjonsdato og funksjon. Men begrepet "avtalebrudd" kan nok være relevant for NVE sin del. Siter
aleks Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Skrevet 2. januar 2019 3 minutes ago, Moskus said: Det står nok ingenting i Norges Lover om installasjonsdato og funksjon. Men begrepet "avtalebrudd" kan nok være relevant for NVE sin del. Det står ganske klart her https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4 1 Siter
ZoRaC Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 2 minutter siden, Moskus skrev: Det står nok ingenting i Norges Lover om installasjonsdato og funksjon. Men begrepet "avtalebrudd" kan nok være relevant for NVE sin del. Tja, det er vel et definisjonsspørsmål. Det står i en forskrift. Forskriften ligger på lovdata.no, sammen med Norges Lover og andre forskrifter. Så det er litt mer enn et avtalebrudd, det er et forskriftsbrudd. Det er vel i mange tilfeller likestilt med et lovbrudd? Siter
frodegill Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 47 minutes ago, ZoRaC said: Tja, det er vel et definisjonsspørsmål. Det står i en forskrift. Forskriften ligger på lovdata.no, sammen med Norges Lover og andre forskrifter. Så det er litt mer enn et avtalebrudd, det er et forskriftsbrudd. Det er vel i mange tilfeller likestilt med et lovbrudd? Det er ikke likestilt med lovbrudd - brudd på forskrifter vil vel aldri kunne gi fengselsstraff (kun store bøter)? Men forskriften er tuftet på en lov (i dette tilfellet Energiloven) Har nå finlest forskriften, og det er et par morsomme punkter der. F.eks §4-2f sier at AMS skal "kunne sende og motta informasjon om kraftpriser og tariffer" og §4-4 sier at "Kraftleverandør skal kunne sende prisinformasjon til displayet". Jeg har alltid sett på AMS som en nettleveradør-ting, men her er altså kraftleverandørene pålagt å sende ut kraftprisene. Høres ut som de beskriver displayet jeg holder på å lage... (som ikke viser øyeblikksforbruket i KWh, men i NOKh basert på HAN og nordpool) §4-6 er paragrafen som pålegger åpning av HAN 1.1.2019. Det er også påstått at det ikke er noen vits å åpne HAN-porten nå, siden det ikke faktureres på timesnivå ennå og at det dermed ikke er noe å spare på å tilpasse seg timesprisene. §7-1a sier "Fakturering av nettjenester til forbrukere med timemåler skal skje på grunnlag av faktisk forbruk med timesoppløsning", og §7-1b sier at det samme skal gjelde for kraftleverandører. Dette skulle trådt i kraft 1.1.2016, med eneste unntak "Det kan faktureres på bakgrunn av stipulert forbruk dersom innhenting av målerstand medfører urimelig kostnad eller ulempe". Med AMS på plass er timesoppløsning ikke kostbart. Har noen oversikt over hvilke kraftleverandører som tilbyr spotpris etter faktisk timesforbruk? 1 Siter
ZoRaC Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 16 minutter siden, frodegill skrev: Det er ikke likestilt med lovbrudd - brudd på forskrifter vil vel aldri kunne gi fengselsstraff (kun store bøter)? Enkelte forskriftsbrudd kan visst gi fengsel: http://touch.varden.no/nyheter/seks-rottweilere-gikk-til-angrep-pa-hund-1.1094661 Sitat Miljøjurist Svein Folkestad har tidligere fortalt til Varden at et forskriftsbrudd kan føre til bøter eller fengsel inntil seks måneder. 19 minutter siden, frodegill skrev: Men forskriften er tuftet på en lov (i dette tilfellet Energiloven) Alle forskrifter må være hjemlet i en lov. Siter
Moskus Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 1 time siden, ZoRaC skrev: Alle forskrifter må være hjemlet i en lov. Ja, men det er likevel ikke det samme likevel. Siter
ZoRaC Skrevet 2. januar 2019 Skrevet 2. januar 2019 10 minutter siden, Moskus skrev: Ja, men det er likevel ikke det samme likevel. Nei, men brudd på begge deler kan gi både bøter og fengselsstraff... så hva er den praktiske fordelen i «daglig bruk»? Siter
Moskus Skrevet 3. januar 2019 Skrevet 3. januar 2019 10 timer siden, ZoRaC skrev: så hva er den praktiske fordelen i «daglig bruk»? *forskjellen? Som oftest er forskjellen grad av alvorlighet, og følgelig straffeutmåling. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.