Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

• Guahtdim changed the title to DaikinSeer (styring av varmepumpe fra Daikin og Panasonic) - 0.0.4.2
  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er en plugin for å kunne styre Daikin og Panasonic varmepumpe med wifi-modul   Link til siste versjon DakinSeer 0.0.5.9   (NB: Kun testet i Windows ) Kompatibel med

Takk for test. Oppdatering til alle som kjører Panasonic via min "Daikin" plugin. Bruk http://bit.ly/HSPI_DaikinSeer_053   Første post i tråden oppdatert.

Utrolig kjapt og bra jobba av @Guahtdim !   To dager tok det fra jeg spurte om en funksjon til den var impementert! 👍 Oppfordrer alle brukere av denne pluginen til donere en øl til @Guahtdim

Posted Images

• 4 weeks later...

Super plugin! Jeg har en Daikin Stylish, men får ikke opp economode, selv om den har denne funksjonen. Ingen big deal, men er kanskje noe feil her? Powermode og StreamerMode fungerer fint. :)

Lurer også på om det er mulig å hente ut forbruksdata (kWh)? Ser at det finnes i iOS appen, og leste ett sted at det kunne hentes ut via APIen til Daikin.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 minutes ago, Sleepy81 said:

Super plugin! Jeg har en Daikin Stylish, men får ikke opp economode, selv om den har denne funksjonen. Ingen big deal, men er kanskje noe feil her? Powermode og StreamerMode fungerer fint. :)

Lurer også på om det er mulig å hente ut forbruksdata (kWh)? Ser at det finnes i iOS appen, og leste ett sted at det kunne hentes ut via APIen til Daikin.

Takk for tilbakemelding.

Jeg har ikke selv economode så jeg har desverre ikke helt muligheten til å teste om jeg får det opp korrekt eller ikke. Det har vært noen runder fram og tilbake, men jeg er redd den ikke er helt på plass. Jeg får se på det neste gang jeg skal gjøre noen endringer på plugin.

Med tanke på kWh så vet jeg at det er noe der, men jeg har ikke gjort noe med det siden fokus har vært på å styre varmepumpen. Jeg tror man kan hente ut månedlig og ukentlig forbruk. Og enkelte har muligens tilgang til dagens forbruk. Jeg er usikker på om jeg skal bruke så mye tid på det siden det blir iallefall en ekstra spørring mot varmepumpen(e).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I appen har jeg tilgang til kWh time-for-time, så det hadde jo vært genialt om man kunne fått i HS også. 

Hvis du får tid til å forske litt på det så er kanskje post 5 her et startpunkt?

https://forum.logicmachine.net/showthread.php?tid=338

Hvis jeg kjører http://DAIKIN IP ADRESSE/aircon/get_sensor_info?

Får jeg følgende svar: 

ret=OK,htemp=25.0,hhum=25,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=10,mompow=3

Antar mompwr er momentary power, og da kan man kanskje foreta en spørring hver gang cmpfreq endres (antar mompwr ikke endres hvis kompressoren går på samme frekvens?), også regne ut kWh derfra?

Ser også ut som mompwr er watt*100, så hvis man tar mompwr og deler på 10 burda man få momentant kW.

Videre får jeg følgende svar når jeg kjører http://DAIKIN IP ADRESSE/aircon/get_day_power_ex?

ret=OK,curr_day_heat=4/2/3/3/3/3/6/5/4/4/4/5/3/15/5/5/0/0/5/3/2/2/0/0,prev_1day_heat=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/1/3/0/0/6/3/5/5/4/2,curr_day_cool=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/1/1/0/1/0/0/0/0/0,prev_1day_cool=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/1/1/0/0/0/0/0/0/0

Her ser det ut som svaret er delt inn i kWh time-for-time gjennom døgnet, delt mellom varming og kjøling. Så denne spørringen trengs jo kun en gang per time for å være up to date.

Endret av Sleepy81
  • Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult! 👍

Jeg kan tilby meg å være betatester hvis det er til hjelp. Stuck på hjemmekontor så er tilgjengelig nesten 24/7. 😂
For min del er det informasjonen man får fra kallet http://DAIKIN IP ADRESSE/aircon/get_day_power_ex?

som er mest interessant, så hvis det kommer inn i pluginen en gang i fremtiden så hadde det vært helt supert! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Kenneth said:

Jeg ønsker meg også muligheten til å logge kwh forbruket om mulig. Det er mer en kjekt å ha sak enn noe annet.

Men gi beskjed om du får lysten @Guahtdim og trenger en tester :)

I min verden er det å logge og det å vise to forskjellige ting, men når jeg tenker meg om så er det kanskje det samme i HS. Har man ett device som viser tallene så kan man derfra gjøre hva man vil.

Jeg ser det ikke som vanskelig å få laget noe for å vise forbruk gitt at jeg har det samme selv (og at jeg finner tid/ork til å lage det).

Etter hva jeg har forstått så vil dette innebære ett ekstra kall til Daikin varmepumpe for å hente ut tallene ca <valgfri oppdatering>.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutes ago, Kenneth said:

Det er korrekt @Guahtdim, HomeSeer med Device history plugin står for logging og grafer så lenge den kan hente info ifra ett sted :)

Men husk at det er jul og litt fri skal enn ha, self for iverige hjemmeautomasjons utviklere :)

Hehe, det er tatt til etterretning.

Hos meg ser det desverre ut til at responsen fra kallene ikke gir noe annet enn 0 ut til tross for at jeg vet at varmepumpen har gått siden 0630. 

Edit:

Her er fra min varmepumpe

request: http://<min ip>/aircon/get_day_power_ex

response: ret=OK,curr_day_heat=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0,prev_1day_heat=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0,curr_day_cool=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0,prev_1day_cool=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0

Endret av Guahtdim
Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Guahtdim, min response:

ret=OK,curr_day_heat=0/0/0/0/0/0/0/12/10/8/6/5/5/6/4/0/0/0/0/0/0/0/0/0,prev_1day_heat=0/0/0/0/0/7/6/7/4/5/4/4/5/4/5/3/0/0/2/4/4/3/8/0,curr_day_cool=0/0/0/0/1/1/1/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0,prev_1day_cool=0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/0/1/1/0/0/0/0/0/1

Er vell modell avhening om dette er mulig da med andre ord.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interresant at dere begge har timer hvor dere har brukt energi på kjøling.

Jeg har tilsynelatende nok til å kunne gjøre noe. Men dette blir ett stykke bak i køen siden det ikke fungerer hos meg og er mer under <nice to have>.

Det som blir største jobben blir egentlig å gjøre endringer i oppsett slik at man kan velge om man vil ha dette og hvor ofte det skal oppdatere seg.

Selve uthenting og visning tror jeg er rimelig plankekjøring (fameous last words).

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 hours ago, Kenneth said:

Jeg kan si at min pumpe står på auto, og det henter det blir varmt inne og da kjøler den også litt. Kanskje litt bortkastet midt på vinteren, men men. Har ikke fått finsnekret nor rundt temp styring via HS enda.

Det er jo bare å sette den på varme så slipper du å bruke penger på å kjøle ned det du har varmet opp. Hos oss står den på 23 grader på dagtid og av når vi sover. Veldig fornøyd så langt med hva oppvarming nå koster meg.

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Guahtdim changed the title to DaikinSeer (styring av varmepumpe fra Daikin og Panasonic) - 0.0.5.0
  • Guahtdim changed the title to DaikinSeer (styring av varmepumpe fra Daikin og Panasonic) - 0.0.5.2

Versjon 0.0.5.2 lagt ut. Denne støtter også momentan forbruk(hvis det er ett ord) for Daikin (med dette gjelder ikke alle Daikin modeller desverre, jeg har det ikke).

Takk til @Kenneth og @Sleepy81 for testing av plugin, rettelse og kontroll av utregning.

Endret av Guahtdim
omskrivning
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fin plugin!
Dessverre fikk eg bare testen den noen dager i praktisk bruk før ett eller annet skjedde i natt.

Siste oppdatering fra plugin var 00:26 i natt.

Etter det har Windows kjørt ein update av Win10.

Og i dag virker ikkje plugin'en, får følgende rare feilmelding.

Daikinseer.thumb.JPG.fbe867e7228e79669e532427bdda837d.JPG

Kjører DaikinSeer 0.0.5.2

Antar at dette har noe med Windows update og gjøre siden det virket før det.

Prøvde og fjerne/legge til plugin på nytt uten hell.

Kommer heller ikkje inn på Panasonic config i plugin'en, siden vises ikkje (blank side).  

Noen ideer der ute?

Ole M. 

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Olex skrev:

Noen ideer der ute?

Avslutt plugin'en, slett den tilhørende config-filen, og start den på ny. Det ser ut som om pluginen prøvde å skrive til config-filen da Windows tok en restart...

Men det kan være @Guahtdim vet mer. ;) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDIT: Prøv trikset til @Moskus først, men ...

det jeg leser ut fra feilmeldingen er at Panasonic har gjort om på sitt API og alle andre som bruker DaikinPlugin mot Panasonic antageligvis får  samme problem mot Panasonic.

Slik sett så er jeg nødt til å gjøre endringer på min plugin slik at den snakker riktig "språk" mot Panasonic cloud.

Hvis du sjekker opp på telefonen så har du kanskje fått en ny versjon av mobil appen til Panasonic?

Jeg har ikke selv Panasonic så jeg er nødt til å låne konto for å teste litt. 

Endret av Guahtdim
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg testet litt på egenhånd og er 99,9999% sikker på at feilen er fordi Panasonic har oppgradert applikasjonen sin og forventer en annen versjon enn hva min plugin sender. 

Jeg er usikker på hvordan jeg skal få korrekt løsning. Det aller første er å finne ut hva korrekt app-version er blitt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Guahtdim changed the title to DaikinSeer (styring av varmepumpe fra Daikin og Panasonic) - 0.0.5.9

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Salvesen
      OPPDATERING 17.02.2021

teslaSeer for hs3 går snart ut, dette er på grunn av tesla har endret måten en får oAuth tokens på. Dette er ikke fikset i hs3 versjonen av teslaSeer. Til dere som fortsatt bruker hs3 finnes det en offisiell tesla plugin på shoppen til homeseer. Den er dog ikke min. Men fortvil ikke, jeg har laget en HS4 versjon av teslaSeer. Lansert i homeseer shoppen. 

Homeseer forum lenke for teslaSeer

Lenke til teslaSeer på homeseer shop

Dette er en tråd for tilbakemeldinger på feil og mangler i homeseer plugin'en teslaSeer(ja jeg har skamløst tatt benevnelsen til @Moskus, jeg har dog fått tilgivelse :P)

Plugin er ganske fersk og ikke testet så mye enda, håper på  å få tilbakemeldinger på feil som oppstår samt forslag til endringer. Pr i dag er det gjerne litt for mye info, samt at noe mangler. 
      Enn så lenge kan plugin lastes ned her: 

Del gjerne min referallink, det hadde jeg satt pris på. Eller bruk den om du tenker på å kjøpe en Tesla! http://ts.la/oliver311

Donasjonslenke

Plugin brukes på egen risiko,  det er pr i dag ikke brukt mye tid på sikkerhet rundt passord og tokens, noe som vill komme i fremtidige versjoner. Mer info i README.txt. 

Det som er lagt til i dag er:

'Changelog:
          '1.0.0.1.B
          '-Added vent/close roof
          'Added honk horn
          'Added flash lights
          'Added automatic update of token when expired
          'Added manual update
          'Added disable/enable auto-polling
          'Added speed device
          '1.0.0.1.C
          '-Added wakeUp device, if vehicle is non responsive use this
          '-Added shift_state dvice to determine if car is parked or not
          '1.0.0.1-2
          '-Fixes for API changes     '1.0.0.2pA
          '-Fixed recreation of devices, works
          '-Added Farenheit, works
          '-Updated User-Agent to teslaSeer for teslas sake, works
          '-Added open chargeport, works
          '-Fixed longtitude from -90 to 90 > -180 to 180
          '-All current devices extended range from 32 > 80A
          '1.0.0.2pB
          '-Big cleanup
          '-encrypt tokens
          '1.0.0.3pA
          'Added functions for new HVAC functions, PS CLIMATE HAS TO BE STARTED TO BE ABLE TO USE!
          '-Added steering wheel heater
          '-Added seat heater driver & passenger
          '-Requires: Delete your is_climate_on device, update teslaSeer image folder
          '1.0.0.3pB
          '-Added sentry_mode 
          '-Fixed array bug on wakeUp call/response 

• Av Join
      Hei!

Eg treng litt råd. 

Ringetrafoen i dørklokka tok kveld, og ville då nytte anledninga til å smartifisere opplegget.

Det heile trigges av at fruen jobber nattskift, og etter n'te gang ett av nabobarna ringer på på dagtid for å leike med våre barn. Med det som resultat at fruen våkner..

Har sydd sammen en plan, og kjøpt inn:

Problemet som dukka opp er: leverer ringetrafo AC spenning ut? 
      Treng frå 9-30VDC for å drive fibaro smart implant. 

Planen er som følger, todelt:
      1: Når hovedsoverommet har stengt dør=deaktivert ringeklokke. Sensative strips magnetsensor. Qubino flush relay 1D.

2:Uavhengig av dette, vil eg kunne få push-varsel om det ringer på døra. Fibaro smart Implant

Planen er å kjøre 8V i ringeknappen og klokka og 12V til fibaro smart implant som supply, MEN, det ser ut til ringetrafo leverer AC spenning på måleapparatet mitt.

Gode råd? AC/DC omformer?

Mvh

• Av Moskus
      Du har et smart hus med HomeSeer som hjerne. Du kan få Tibber til å kjøpe strøm for deg til spotpris (for 39 kr i måneden).
      Hvis du kombinerer HomeSeer og Tibber får du et enda smartere hus, mulighet til å spare noen kroner på strømregningen, samt mulighet til å gjøre noe godt for planeten. Det er en vinn-vinn-vinn situasjon, det!  

Er du ikke Tibber-kunde kan du bli det her, så får vi begge 500 kr til gadgets.  

TibberSeer henter data fra Tibber. Forbruksdata, og dagens og morgendagens strømpriser blir tilgjengelige. I tillegg litt enkel statistikk.
      HomeSeer sin eventmotor er blant de kraftigste innen hjemmeautomasjon, og med informasjon med Tibber blir den enda kraftigere

Dette er imidlertid en beta-versjon av plugien, så forvent litt bugs. I tillegg vil jeg vite om dine behov. Ønsker og kommentarer er velkomne!  

Priser
      TibberSeer henter priser fra Tibber og lager litt enkel statistikk.

"High" og "Low" er gjennomsnittspris hhv. lagt til og trukket fra et standardavvik. Mellom High og Low vil dermed statistisk sett 84% av all tid være. Dermed overskrides f.eks. "High" i 8% av tilfellene; dvs. 3 timer i døgnet hvis prisene er noenlunde normalfordelte. Det er de nødvendigvis ikke, men statistikken kan likevel brukes for å unngå de verste timene i døgnet.

Fargene er foreløpig som følger:
      - Hvit under 20 øre
      - Blått fra 20 øre til 40 øre
      - Grønt fra 40 øre til 60 øre
      - Gult fra 60 øre til 80 øre
      - Rødt over 80 øre

Forbruk
      Her vises oppsummeringer over forbruk, i år, måneder, uker og dager. Timedata hvis du har det. Det er imidlertid store begrensinger for datatilgjengelighet, selv for oss som har AMS-målere. Men håpet er at dette blir bedre i løpet av året (og det er ikke Tibber sin feil, men leverandørene).

Realtime forbruk (for dem med Tibber Pulse)
      Tibber Pusle kan kobles til HAN-porten, og vil sende realtime (oppdatering hvert ca. 2,5 sekund) forbruksdata til Tibber og deretter til HomeSeer. Hvilke data som skal vises kan du endre i plugin-innstillingene.

Grafer
      Hvis du kjører HomeSeer på Windows kan du få TibberSeer til å lage grafer. Utmerket til HStouch.  
      Planen er selvfølgelig å få dette tilgjengelig for Linux-brukere også.

Under vises eksempeldata (ikke mine data).

Lager også en graf over dagens strømpriser, med "High", "Low" og gjennomsnitt tegnet inn. 

Events
      For å gjøre et smart hus smartere må man ha mulighet for å programmere "Events". HomeSeer kan dermed sjekke om prisen er høyere eller lavere utvalgte verdier (High, Average, Low eller en verdi du spesifiserer selv, "custom").

TibberSeer legger til egne triggere, som vist under:

I tillegg kan du bruke prisdataene som betingelser i 

Dermed blir det lett å spare strøm i de periodene med høyest strømpris.
      La oss skru av varmtvannsberederen når prisen er høyest:

Men siden vi faktisk trenger varmt vann og vil unngå legionella, må vi jo sette den på igjen:

Men vi kan jo også bruke strøm når den er lav:

Eller hva med et hint at det kan koste ekstra penger?

Installasjon
      Last ned ZIP-filen og pakk den ut i HS-mappen.
      Gå til Plugins -> Manage. Aktiver TibberSeer.

Gå til Plugins -> TibberSeer -> Configuration.
      Legg inn din egen Tibber token i tekstboksen "Token". Viktig!

Priser
      Trykk på "Configure price grabbing".
      Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Forbruk
      Trykk på "Configure consumption grabbing".
      <Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Kjente begrensninger
      -Kan ikke lage grafer på Linux. Enda.
      -Statistikken er ikke testet over lang tid. Trenger tilbakemeldinger her!

Merk at dette er en BETA-VERSJON! Jeg tar selvfølgelig ikke ansvar for din HS-installasjon, deg, ditt hus, kona eller hunden din (eller noe som helst annet) hvis du installerer plugin'en. Jeg tror imidlertid ikke så mye kan skje... Jeg kjører den selv på min egen hoved-HS-installasjon, hvis du føler deg betrygget av det.  

Tilbakemelding ønskes her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2749-tibber-plugin-hva-ønsker-du-deg/

• Av Guahtdim
      * Homeseer på Windows (Windows server 2016 - som gjør at audiodelen ikke fungerer)
      * RFX (for å hente inn noe Nexa-greier som er lagt opp i kjøkkenet )
      * UZB1
      * Endel temperaturfølere av typen Viking for å overvåke temp i rom + kjøleskap og fryser.
      * 3 stykk vanningsfølere (Extra sensors for XH300 Moisture Sensor) (synd 3 er maks)
      * Z-uno til å overvåke om røykvarslerne slår ut (og mulighet til å trigge røykvarslerne - 10 stykk Deltronic PR-1211 og en CM-02 9V Kontrollenhet)
      * Fibaro bryter på dagens kontor
      * 8 Popp 10101 termostater på radiatorer
      * NodeMcu for overvåkning og viftestyring i mediemøbel og teknisk skap
      * 1 stykk Fibaro Wall plug for å overvåke tørketrommel (ikke hatt noe problem med de ref Fibaro wall plug og vaskemaskiner)
      * 1 stykk Qubino ZMNHYD1 for overvåke vaskemaskin(tåler 3500 watt)
      * Webcam som "leser av" vanntrykksmåler på varmtvannstanken
      * 2 RPi med RfLink
      * 4 stykk dørsensorer (Aeotec ZW112)
      * 2 stykk Auto Ventil - GR-105N (kaldt og varmt vann ute)
      * 1 Adax Clea Wifi varmeovn som er integrert i HomeSeer med egen plugin

Diverse andre sensorer som idag ikke brukes til noe fornuftig, men mer som leketøy de gangene jeg har tid til å leke med dette.

Fortsatt så er jeg i prøvestadiet og det som egentlig kjører nå er noen simple notifications for å advare for lav temperatur i spisskamerset, røykvarslere utløst, planter som mangler vann. På sikt så blir det å sette opp noe for varmestyring i huset. Etter å ha fått montert en POPP termostat så har jeg fått godvilje fra min bedre halvdel. 

Jeg har begynt å kikke på Lua og ser at det kan være litt morsomt å drive med. Som utvikler blir man jo stadig anbefalt å lære seg nye språk, men motivasjonen er ikke stor før man får noe fornuftig å bruke det til. (droppet da jeg gikk over til Homeseer)

Til daglig jobber jeg som senior konsulent i Boitano AS. 

Lager noen plugins til Homeseer.
      RfLinkSeer - Prøver å få inn RfLink i Homeseer TwilioSeer - Plugin for å få oversendt SMS ved hendelser vha Twilio Og endel til (se i min signatur)
    • Av Guahtdim
      Dette er en HS3 plugin for å kunne koble Adax varmeovner opp i HomeSeer. Testet med Adax Cleo varmeovn (HS3 i Windows).

HSPI_AdaxSeer_0010

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_AdaxSeer.exe og HSPI_AdaxSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin og Homeseer HS3\html\images skal ha fått en ny underkatalog - AdaxSeer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på AdaxSeer  
      Testet ok i HS3 (Windows)
      Testet ok i HS4 (Linux og Windows) Takk til @Gjelsvik og @PCI
      Kompatibel med Google Home

Hvordan sette opp mot Adax og i plugin

- HomeSeer plugin gir deg mulighet til å sette temperatur og slå av/på varmeovner. NB: Adax har laget det slik at hvis du har flere ovner i samme rom som du definerte i Adax Wifi app så vil du ved å skifte temperatur eller slå av på en ovn gjøre det samme for alle ovner i rommet. Grunnen til at jeg alikevel har delt det opp på de enkelte varmeovner er for å vise temperatur korrekt.

Endringer:
      0.0.1.0 - Fikset forhåpentligvis på ressursbruk. Cacher nå lokalt i plugin diverse info om benyttede HomeSeer devicer som bør gjøre den raskere og mindre ressurskrevende
      0.0.0.3 - Mer logging 
      0.0.0.2 - Mindre fix på config
      0.0.0.1 - Første versjon

• Opprett ny...