Gå til innhold
  • Bli medlem

DaikinSeer (styring av varmepumpe fra Daikin og Panasonic) - 0.0.6.2

Guahtdim
 Del

Anbefalte innlegg

Beklager. Jeg har ennå ikke gått over til HS4 selv om jeg kjøpte lisens idet de annonserte HS4. Etter hva jeg har skjønt så gjøres endel ting litt anderledes slik at man kan få litt annen oppførsel i legacy plugins.

Med tanke på alle de feilene jeg ser poppe opp i HS4 for mine plugins så frister det ikke å ta steget. Ting fungerer helt greit i HS3.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, greit når alt fungerer :)
Men kan ikkje skjønne hvorfor problemet dukket opp som troll i eske den 18.10.

Men det ser jo ut som at det fungerer ellers så da får ein håpe at det ikkje blir fullstendig krøll her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guahtdim skrev (På 21.10.2021 den 13.56):

Jeg ser jeg har gjort noen oppdateringer på devices mellom 5.9 og 6.2. Usikker på om det hjelper deg. 

Jeg anbefaler deg å ta en full kopi av hele HS4 folderen før du oppgraderer siden det gjøres endringer på dine devicer.

Mange takk for tips!

La inn 6.2 i går kveld og har per nå ikkje fått noen feilmeldinger, bank i bordet :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at eg nok at eg var litt for kjapp med å glede meg...

Problemet er tilbake, men det ser ut som at plugin'en klarer å starte opp igjen og at det virker uansett.

Hvis ingen andre har dette problemet med HS3, ligger det nok i HS4.
Får da håpe at ein fremtidig oppdatering av HS løser dette.

Endret av Olex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hflatoey skrev (7 timer siden):

Kjører på versjon 0.0.5.8 og HS4 uten problemer med Daikin Stylish varmepumpe.

Takk for informasjon.

Kjører du på HS4.2.5.0?

Og får ingen meldinger om at "I/O interface DaikinSeer is down" som eg får noen ganger hvert 10.minutt, og andre ganger flere timer imellom?

Har Panasonic varmepumpe. 

image.thumb.png.153b3836307e721c98446acc2bf6cc7d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Olex said:

Takk for informasjon.

Kjører du på HS4.2.5.0?

Og får ingen meldinger om at "I/O interface DaikinSeer is down" som eg får noen ganger hvert 10.minutt, og andre ganger flere timer imellom?

Husk på at Panasonic er dratt inn som en "second rate citizen" i plugin. Løsningen ble orginalt laget for Daikin (siden jeg har det selv), men det var noen som ga meg tilgang til Panasonic sitt web-interface slik at man også kan kjøre mot det.

Mulig en eller annen prosess når man prøver å kontakte Panasonic tar så lang tid at HS4 tror at plugin er nede for telling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Olex said:

Takk for informasjon.

Kjører du på HS4.2.5.0?

Ja, kjører HS 4.2.5.0 og har ingenting i loggen om "I/O interface DaikinSeer is down".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hflatoey skrev (11 timer siden):

Ja, kjører HS 4.2.5.0 og har ingenting i loggen om "I/O interface DaikinSeer is down".

Takk igjen for informasjonen.

Antar det er hos Panasonic problemet ligger. 

Guahtdim skrev (13 timer siden):

Husk på at Panasonic er dratt inn som en "second rate citizen" i plugin. Løsningen ble orginalt laget for Daikin (siden jeg har det selv), men det var noen som ga meg tilgang til Panasonic sitt web-interface slik at man også kan kjøre mot det.

Mulig en eller annen prosess når man prøver å kontakte Panasonic tar så lang tid at HS4 tror at plugin er nede for telling.

Takk igjen for hjelpen.
Mener at dette oppsto helt ut av det blå rundt 18.oktober. 

Antar at det er som du skisserer, at problemet ligger hos Panasonic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Del

• Lignende innhold

• Av mike79
      Panasonic comfort Cloud app

Hva den gjør:
      Kontroller Panasonic Comfort Cloud -kompatible varmepumpenheter.
      akkurat som Android- eller Apple -appen, men fra ditt hjemmesenter 3
      Comfort Cloud

installation:
      Last opp hurtigappen til hc3.
      Gå til variabelpanelet og endre e -post og passord.
      Vent et par sekunder, og trykk deretter på på -knappen.

Variabler:
      for å sette start temperatur i de forskjellige modes.

ADVARSEL!!
      Ikke sett den til et tall som er større eller mindre enn din Panasonic er i stand til.
      så ikke sett kjølingens starttemperatur til 5 grader når minimum er 15
      eller varme til 65 grader når maks er 30,.

Extra:
      Siden der er et termometer i innvendig og utvendig enhet,
      så har jeg lagt til to globale variabler som du kan bruke i andre hc3 apper
      GlobalVariable('inside heatpump temperature') GlobalVariable('Outside heatpump') Lagt til en funksjon for å hente energi info.
      den kan sees via feilsøkings -knappene.
      ligger i Oninit og bruk funksjonen QuickApp: getHis ()
      Planen er å lage en app som bare viser energidata og mer.

Troubleshoot:
      Det er avgjørende at appen henter token før appen kjøres.
      jeg har veldig raskt internett
      så kan det være at med sakte internett må tidtakere justeres.
      ligger i Oninit

viktig at de eksekveres i denne rekkefølge!
      fibaro.setTimeout(1500, function() QuickApp:turn1()() end) --token first fibaro.setTimeout(3000, function() QuickApp:turn2() end) --when we got token we can run the rest. fibaro.setTimeout(604800000, function() QuickApp:onInit() end) --token restart every month Ide:
      Ideen kom etter jeg fant @Lostfieldssin python app
      Comfort cloud

Full Code on my Github page:
      Code

Panasonic comfort cloud (1).fqa
    • Av Moskus
      Det hender jeg eksperimenterer med Z-wave, til og med på hovedsystemet. Jeg har et par Z-wave-interfacer jeg bytter mellom (kjører restore av backup til et nytt interface før for mye testing), og det fjerner all potensiell routing-informasjon. I løpet av de første timene prøver altså huset å "finne seg selv", alt går litt tregt, og det blir høyere risiko for at noe er satt til "Unknown".

Jeg skrev et script for å finne disse enhetene, og så polle dem for å faktisk lese statusen de har. Det hjelper både for å få fjernet de irriterende "Unknown"-status'ene, og det hjelper på å bedre routingen fordi kommandoen blir utført.

For at dette skal fungere ut av esken må HomeSeer finne seg selv på localholst på port 80. Hvis ikke må du endre "Dim url as String"-linja.

CheckForUnknown.vb
      Public Sub Main(ByVal params As Object) 'Moskus 2020 Dim subStart As DateTime = DateTime.UtcNow Dim url As String = "http://localhost/json?request=getstatus" Dim json As String = "" Dim DEBUG As Boolean = False If DEBUG Then hs.WriteLog("CheckForErrors", "Downloading data... ") Using client As New System.Net.WebClient json = client.DownloadString(url) json = json.ToLower() End Using If DEBUG Then hs.WriteLog("CheckForErrors", "Download done!") Dim searchString As String = ("{""ref"":").ToLower() Dim errorSearchString As String = ("""status"":""Unknown"",""device_type_string"":""Z-Wave Switch").ToLower() Dim lst As New System.Collections.Generic.List(Of Integer) Dim start As Integer = 0 If json.IndexOf(errorSearchString) > 0 Then ' Yes, we have errors, lets find the devices by looping through all devices While start <> -1 Dim deviceJsonStart As Integer = json.IndexOf(searchString, start) If deviceJsonStart = -1 Then Exit While Dim deviceJsonEnd As Integer = json.IndexOf(searchString, deviceJsonStart + searchString.Length) If deviceJsonEnd = -1 Then Exit While Dim deviceJson As String = json.Substring(deviceJsonStart, deviceJsonEnd - deviceJsonStart) 'This is the JSON for a device If deviceJson.Contains(errorSearchString) Then 'Check if the device contains the error and get the deviceRef if it doesn't Dim deviceRef As Integer = deviceJson.Substring(searchString.Length, deviceJson.IndexOf(",") - searchString.Length) lst.Add(deviceRef) If DEBUG Then hs.WriteLog("CheckForErrors", "Found reference '" + deviceRef.ToString + "'") End If start = json.IndexOf(searchString, deviceJsonStart + 10) End While End If For Each d As Integer In lst Dim dev As Scheduler.Classes.DeviceClass = hs.GetDeviceByRef(d) Dim devName As String = dev.Location2(hs) & ", " & dev.Location(hs) & ", " & dev.Name(hs) Dim pollResult As HomeSeerAPI.IPlugInAPI.PollResultInfo = hs.PluginFunction("Z-Wave", "", "PollDevice", New Object() {d}) hs.WriteLog("CheckForErrors", "Poll of device " & d.ToString & " (" & devName & ") returned " & pollResult.Result.ToString & " (" & pollResult.Value & ")") 'Check if the device has the correct value If pollResult.Result = HomeSeerAPI.IPlugInAPI.enumPollResult.OK OrElse pollResult.Result = HomeSeerAPI.IPlugInAPI.enumPollResult.Timeout_OK Then Dim pollValue As Integer = pollResult.Value Dim devValue As Integer = hs.DeviceValue(d) 'Set the device to the correct value If devValue <> pollValue Then For Each CAPI As HomeSeerAPI.CAPIControl In hs.CAPIGetControl(d) If CAPI.ControlValue = devValue Then Dim response As CAPIControlResponse = hs.CAPIControlHandler(CAPI) hs.WriteLog("CheckForErrors", "Set " & d.ToString & " (" & devName & ") to " & CAPI.Label & ": " & response.ToString) Exit For End If Next End If End If Next hs.WriteLog("CheckForErrors", "Done! Elapsed time: " & Math.Round(DateTime.UtcNow.Subtract(subStart).TotalSeconds, 2) & " seconds") End Sub  

Jeg kjører dette scriptet i et event hver 10. minutt. Men jeg har også en begrensning på at det ikke må ha vært bevegelse i huset i løpet av 5 minutter for å redusere trafikken når routingen er på det verste.

Jeg hadde selvfølgelig tenkt å disable scriptet når det ikke var behov for det, men ellers merker jeg ikke noe til det for det er særdeles sjeldent scriptet finner "Unknown" lenger, det ser jeg jo nå i loggen.
    • Av Decibel
      Jeg vurderer å bytte fra HS3 til HS4, men vil gjerne høre litt om andres erfaringer før jeg tar steget. Siden jeg har mange plugins, så er jeg jeg spesielt interessert i erfaringer rundt dette med plugins som er laget for HS3. Hvor mye må kjøpes på nytt, og hvor mye kan man bruke som før? Ting som f.eks "HS3 Designer" er jo ikke akkurat gratis, og det blir fort dyrt å bytte dersom alt må kjøpes på nytt.
      Hva synes dere, nå som HS4 har vært ute en stund?
    • Av KamiKase
      Jeg er helt ny her og søker hjelp til å lage automasjon for varmepumper. Jeg leier ut et stort hus hvor det er 6 boenheter og 6 varmepumper (3 utedeler). Leilighetene leies ut inkludert strøm og jeg har sett meg lei av at enkelte har vindu oppe hele året mens varmepumpe / ac går for fullt. Jeg trenger å styre innedelen der hvor dette skjer. Jeg tenker da å montere dørbrytere og vindusbrytere som stenger varmepumpe når vindu eller dør blir stående oppe. Alle varmepumper står i stue slik at hvis de har vindu oppe på soverom og døren til stue er stengt, så er det ok. Er det mulig å lage et system som automatiserer varmepumpene sine innedeler samtidig som det lar beboer bruke fjernkontrollen?
    • Av Toremick
      Har laget en mulighet for å integrere varmepumpen min direkte inn i home assistant via MQTT.
      https://github.com/toremick/shorai-esp32

Sikkert kjekt for de som har varmepumpe av denne typen.

• Opprett ny...