Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Optimalisering av Z-Wave i HS3


Morgens

Anbefalte innlegg

Fortsetter fra det gamle forumet... 

 

Oppdaget at dette også kan gjøres fra Z-Wave Interfaces i HS3.

 

  • Optimize a Network, No Return Route Changes
  • Fully Optimize a Network

 

Er det mulig å kjøre 4 optimize etterfulgt av 1 fully?

 

Eller må det fortsatt gjøres pr. device, start med de som er nærmest kontrolleren og videre utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, GeneralVirus skrev:

Er auto optimize noe man må skru på? Har ihvertfall ikke sett det. Pleier å kjøre en par optimize når jeg legger til noe nytt, og en full optimize etter det.

 

Under Z-wave plugin'en finner du "Z-wave Networks and Options"

 

Der kan du krysse av for "Z-Health" og så får du fram klokkeslett det skal kjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Kan fint gjøre dette på hele nettet, gjorde det senest for et par dager siden.

 

Takk, 4 ganger og en full til slutt som Moskus sier?

 

Fermate: Var usikker hvor jeg skulle poste, flytt gjerne og legg til Z-Wave og HS3 i heading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

Det vil si: 4 vellykkede optimaliseringer i rekke, og deretter en full.

 

Jeg noterer de nodene som ikke for suksess på hel optimalisering, og kjører 4 stk pr node i etterkant.

 

Takk Moskus.

 

Vellykkede sier du, det tar jo 10 minutter å kjøre den første, statusvinduet har ikke lang nok historikk. Kanskje det kan justeres. Loggen vises ikke i korrekt rekkefølge slik at jeg ikke fanger opp evt. avvik.

 

Det var ingen nå på 5. kjøring - kan jeg slappe av?

 

:)

 

+

 

Hvordan i huleste finner jeg hva denne er:

 

(Z-Wave Node 13 Z-Wave Interface Sigma Switch Binary Node 13)

 

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Morgens said:

Vellykkede sier du, det tar jo 10 minutter å kjøre den første, statusvinduet har ikke lang nok historikk. Kanskje det kan justeres. Loggen vises ikke i korrekt rekkefølge slik at jeg ikke fanger opp evt. avvik.

 

Det var ingen nå på 5. kjøring - kan jeg slappe av?

Nja... det skal i følge HST-gutta være 4 vellykkede optimaliseringer for den noden du skal optimalisere. Det samme gjelder jo selv om du kjører flere i en smell. Før listet iallfall Z-wave plugin'en opp hvilke som ikke ble vellykket. Gjør den ikke det lenger?

 

27 minutes ago, Morgens said:

Hvordan i huleste finner jeg hva denne er:

 

(Z-Wave Node 13 Z-Wave Interface Sigma Switch Binary Node 13)

Plug-ins -> Z-wave -> Node Information. Finn så node 13. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kommer ingen summary, men ved hjelp av filteret fant jeg utav det.

 

2 som er døde, 2 som jeg ikke husker hva er for noe som også mangler.

 

Litt pussig at de "røde" forsvant etter 3. og 4. kjøring, men så kom det 2 nye på den siste full. Dette er enheter som er på strøm og svarer alltid.

 

Tar det en gang til fra kontrolleren, deretter pr. enhet - det blir mye klikking. :o

 

Takker for gode råd Moskus, håper andre også har glede av tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det. Men du får luket det bort etter hvert, det er trøsten. Jeg ville forresten oppdatert Z-wave-plugin'en til 3.0.1.74 først.

 

Ikke for å strø salt i såret, men jeg kjørte nettopp 4 optimize-rutiner uten en eneste feil. ;)

Men det har ikke alltid vært slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/27/2016 at 12.04, Morgens skrev:

Fortsetter fra det gamle forumet... :D

 

Oppdaget at dette også kan gjøres fra Z-Wave Interfaces i HS3.

 

  • Optimize a Network, No Return Route Changes
  • Fully Optimize a Network

 

Er det mulig å kjøre 4 optimize etterfulgt av 1 fully?

 

Optimize a Network, No Return Route Changes

Det eneste denne gjør er a sende en kommando til hver enhet på strøm om at den skal gjenoppdage sine nabo noder.

Du kan kjøre den hvor mange ganger du måtte ønske uten at det vil ha noen merkbar effekt på nettverket ditt da den ikke setter rutene, men kun forteller kontrolleren hvor nodene er.

 

Fully Optimize a Network

Denne gjør 3 ting. 

  1. Den sender først en kommando til enheten om at den skal gjenoppdage sine nabo noder og oppdatere node kartet til kontrolleren.
  2. Så kalkulerer den ut raskeste rute frem til enheten og tilbake til kontrolleren ved hjelp av node kartet.
  3. Deretter konfigurerer den ruten på enheten.

Denne kommandoen bør du kun kjøre når du vet at node kartet til kontrolleren er oppdatert og med riktig info. Hvis node kartet ikke er helt 100% vil den ikke konfigurere enhetene med optimale ruter. 

 

Så når det kommer til spørsmålet om hvor mange ganger du bør kjøre Optimize a Network, No Return Route Changes så vil jeg si så mange ganger uten at du får noen feilmeldinger. Kjører du den 1 gang uten å få en feilmelding så betyr det at node kartet er 100% og du kan gå videre til Fully Optimize a Network og sette rutene. Kjører du den 4 ganger og fortsatt får feilmeldinger så kjører du den en gang til, fortsetter det slik og du ikke blir kvitt feilmeldingen så har du sannsynligvis en trøblette node i nettverket du bør undersøke.

 

Poenget er at du ikke bør kjøre Fully Optimize a Network før du har kjørt Optimize a Network, No Return Route Changes uten problemer.

 

Problemet med HomeSeer sin Z-Wave plugin er at de av en eller annen grunn ikke har implementert et køsystem for batterinoder når det gjelder nettverk optimalisering og node konfigurasjon.

 

De fleste z-wave kontrollere på markedet i dag med respekt for seg selv har mulighet for å kjøre Fully Optimize a Network, Including Battery Nodes hvor den legger kommandoene i kø og sender de til batteri enheten når den våkner til live. En slik optimalisering tar som regel et par dager, men har ikke like stor påvirkning på nettverket når den kjøres og kan uten problemer gå i bakgrunnen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da vedtar vi enstemmig at @iblis skriver en guide om nettverksoptimalisering som vi kan linke til neste gang f.eks. Morgens spør om optimalisering. ;)

 

 

6 hours ago, iblis said:

Det eneste denne gjør er a sende en kommando til hver enhet på strøm om at den skal gjenoppdage sine nabo noder.

Du kan kjøre den hvor mange ganger du måtte ønske uten at det vil ha noen merkbar effekt på nettverket ditt da den ikke setter rutene, men kun forteller kontrolleren hvor nodene er.

Nåjo... hvis du har et helt nytt (stort) nettverk, si etter et controller-bytte, så er forskjellen etter bare én vanlig optimalisering ialllfall merkbar. Men da er jo rutene helt blanke, så det skulle vel bare mangle at det var en forskjell.

 

Nå er det fryktelig lenge siden jeg har lest de tekniske detaljene bak Z-wave (og jeg har aldri egentlig brydde meg om hvordan det fungerer, så lenge det faktisk fungerer), så det kan være jeg er ute og sykler. Men det er derfor vi har @iblis! :D

 

Så spørsmålet er:
Er det slik at det er flere til-ruter, men bare én tilbake-ruter? ... eller?

 

 

6 hours ago, iblis said:

De fleste z-wave kontrollere på markedet i dag med respekt for seg selv har mulighet for å kjøre Fully Optimize a Network, Including Battery Nodes hvor den legger kommandoene i kø og sender de til batteri enheten når den våkner til live.

Ja, jeg finner det litt merkelig at dette ikke finnes. Det er et savn, spesielt hvis man driver support for en 3. part (er litt tungvindt å fortelle en kunde eller familiemedlem et annet sted "... og så trykker du tre ganger på den knappen, så starter jeg optialiseringen"), noe som er litt rart for HST gjør det relativt godt i markedet i Statene der installatører kommer og setter opp alt for deg.

 

Hjemme er det enklere, for det tar ikke lang tid å ta runden med en tablet i hånda, når resten av nettverket er ferdig optimalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iblis, wow - imponert over dine pedagogiske evner. Kraftig takk.

 

Det er nok flere enn meg som lurer på dette, det er åpenbart at HS3 har utfordringer med automatikken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

OK, da vedtar vi enstemmig at @iblis skriver en guide om nettverksoptimalisering som vi kan linke til neste gang f.eks. Morgens spør om optimalisering. ;)

 

Det kommer ;)

 

Sitat

Nåjo... hvis du har et helt nytt (stort) nettverk, si etter et controller-bytte, så er forskjellen etter bare én vanlig optimalisering ialllfall merkbar. Men da er jo rutene helt blanke, så det skulle vel bare mangle at det var en forskjell.

 

Ja, du har helt rett og jeg ordla meg kanskje litt feil.

 

Det funger slik.

  • En kontroller vil alltid prøve å kommunisere direkte med noden første gang.
  • Feiler dette så vil den henvise til rutetabellen for å finne den nest beste ruten frem til noden.
  • Feiler det igjen så vil den velge neste alternative rute (den kan velge opp til 3 alternative ruter).

 

Uten en riktig rutetabell så kan kontrolleren ende opp med å sende 4 like kommandoer til samme node for å opprette kommunikasjon. Dette skaper stor trafikk på nettverket og du vil ha en merkbar forsinkelse i systemet. 

 

Kjører du Optimize a Network, No Return Route Changes så vil den oppdatere og ordne opp i rutenettet slik at kontrolleren raskere finner veien frem til noden og du vil ha en merkbar ytelse gevinst når det kommer til å slå på lys og andre ting  du kan sende kommandoer til. Men der stopper optimaliseringen.

 

Siden Z-Wave er en toveis kommunikasjons protokoll så vil nodene også prøve å sende en status beskjed tilbake til kontrolleren. Men i motsetning til kontrolleren har noden kun 2 valg. Den kan enten sende beskjeden direkte tilbake til kontrolleren eller velge en definert rute satt av kontrolleren på forhånd. Det vil si at den ikke tar i bruk rutetabellen for å finne veien slik kontrolleren gjør.

 

Så hvis vi tar et eksempel hvor du prøver å slå på en lyskilde i HomeSeer med et nettverk som ikke er optimalisert kan du oppleve en forsinkelse når du sender en kommando til lyskilden om å fysisk slå seg På. Deretter vil du også oppleve en forsinkelse på selve statusen til lyskilden i HomeSeer om lyset faktisk er På eller Av.

 

Kjører du deretter en Optimize a Network, No Return Route Changes så vil du merke en ytelse forbedring i tiden fra du sendte lyskilden en kommando til tiden den faktisk slår på lyset, men forsinkelsen på lyskilden sin status i HomeSeer vil forbli den samme da den fortsatt ikke har fått en riktig rute definert av kontrolleren til å sende statusrapport tilbake.

 

I mine øyne så kan forsinkelser i status rapportering få store konsekvenser når det kommer til aktivering av scener og andre ting som er avhengig av riktig info fra nodene.

 

Og det er ikke før du kjører Fully Optimize a Network at disse rutene for status rapportering blir definert og oppdatert. 

 

Sitat

Så spørsmålet er:
Er det slik at det er flere til-ruter, men bare én tilbake-ruter? ... eller?

 

Ja, nesten.

 

  • Kontrollen kan velge mellom direkte rute eller opp til 3 alternative ruter.
  • Noden kan bare velge mellom direkte rute eller en alternativ rute forhåndsdefinert av kontrolleren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Takk! Da har i det minst jeg blitt et hakk smartere, samt fått bekreftet et par mistanker. :)

 

2 minutes ago, iblis said:

Ja, nesten.

  • Kontrollen kan velge mellom direkte rute eller opp til 3 alternative ruter.
  • Noden kan bare velge mellom direkte rute eller en alternativ rute forhåndsdefinert av kontrolleren.

Ja, akkurat. Takk igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morgens skrev:

iblis, wow - imponert over dine pedagogiske evner. Kraftig takk.

 

Det er nok flere enn meg som lurer på dette, det er åpenbart at HS3 har utfordringer med automatikken.

 

Don't get me started når det kommer til utfordringer med HS3 sin Z-Wave plugin :D

 

Eller det har du allerede gjort.. så her kommer det jeg kommer på i farten:

 

  1. For meg er HomeSeer sin "Z-Health" løsning helt meningsløs når du ikke kan optimalisere batterinoder i samme slengen.
  2. Det at du ikke kan sette ny konfigurasjon på en batterinode uten å måtte fysisk vekke den først.
  3. Når du f.eks sender en ALL_OFF kommando for å slå av alle lys i et rom så registrerer HS3 kun den første status rapporten som kommer tilbake og ignorer de resterende. Enda verre er løsningen på problemet de kommer med hvor de anbefaler deg om å legge til en POLL kommando etter ALL_OFF kommandoen på de enhetene du slår av slik at de oppdaterer seg i systemet. Da er jo hele grunnen borte ved å bruke ALL_OFF som kun sender en kommando for å slå av alt istedenfor å sende en kommando til hver enhet om å slå seg av. 
  4. Mangel på konfigurasjon-maler til z-wave enheter. Helt latterlig at på 80% av z-wave enhetene i HS3 må du fortsatt sette konfigurasjonen manuelt.

Lenge leve Z-Way sier nå jeg hvor optimalisering av nettverket (inkludert batterinoder) fungerer som en drøm. ALL_OFF kommandoene fungerer som de skal og 99% av alle enhetene har riktig konfigurasjon-mal.

 

For ikke å snakke om det innebygde topologi kartet som gir deg en enkel visuell oversikt over hvordan det står til med nettverket ditt. B|

post-345673-0-23503700-1445902022.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, iblis said:

Don't get me started når det kommer til utfordringer med HS3 sin Z-Wave plugin :D

Meh. Det er jo ingen egentlige problemer, bare en haug med ønsker som kan være praktiske.

 

Jeg sier IKKE at det ikke kan gjøres bedre, for jeg er enig i en del av punktene dine. Men å gå bort fra HS3, eller å prøve å lage et eget lappeteppe med 7-8 andre programmer samtidig, er jo helt uaktuelt for min del.

 

Grunnen til det er enkel: Pålitelighet (og WAF). Her i huset går det aller, aller meste automatisk. Men for at det skal gi noen gevinst må det fungere. HELE TIDEN! Iallfall så godt som. Å være interessert i hjemmeautomasjon betyr ikke for meg at man bruker uke etter uke på å sitte å fin-tune parametre på ulike Z-wave dingser. Nei,  man setter den opp, og så fungerer det. Og så gjør man noe annet. Men etter å ha lagt til og/eller fjernet "en tilstrekkelig mengde" noder (altså etter en viss stund), så bør man kjøre optimaliserings-runden på ny.

 

I utgangspunket må alt, og det er ikke bare Z-wave dingser vi snakker om i den sammenhengen, fungere uten at jeg må løfte en finger i det daglige. Det skal i utgangspunktet inngå som naturlig, ikke legge beslag på en del av hverdagen.

 

... og dit har vi kommet nå. Når noe, en sjelden gang (men det hender) ikke fungerer, så er det stort sett fordi jeg tester litt og tukler litt på hovedsystemet istedenfor test-oppsettet. "Tar en sjanse", og så hender det at det går "åt skogen".

 

For at hjemmeautomasjonen skal godtas, må det fungere for alle de involverte i familien. Ikke bare være et leketøy for far. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Moskus skrev:

For at hjemmeautomasjonen skal godtas, må det fungere for alle de involverte i familien. Ikke bare være et leketøy for far. ;)

 

Nå orker jeg ikke å gå inn i en lengre diskusjon om hvilket system som er best og hvorfor. Men du har helt rett når det kommer til dette. Her hjemme er det kun en fiende for systemet og det er megselv med fikle-fingrene mine xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.