Gå til innhold
  • Bli medlem

Tilpasse strømforbruk etter pris ved oppvarming

Anbefalte innlegg

Finnes det en gyllen regel for hvordan man bør styre varmen for å opprettholde komforten, men samtidig prøve å bruke strøm når den er billigst?

Vårt hus er to etasjer og vi har alt vi trenger i det daglige i første etasje. 

Her er det gulvvarme i alle rom utenom soverom. I stua er det også vedovn.

Nå har vi satt homey til å varme opp gulvene på natta når strømmen er billigst og skru den ned såpass mye på dagen at den ikke går på igjen før kvelden kommer. Da er tempen i gulvet sunket noen grader. 

I disse kalde dager merkes det at det er begrenset hvor mye gulvvarmen får varmet opp stua, gang og kjøkken på natta. Det blir såklart også kjøligere utover dagen og vi må fyre i ovnen.

Er det lurere å la Tibber styre varmen? Tibber styrer varmen på badet, og det funker forsåvidt fint.

Hva gjør dere?

• Like 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Eivindsk skrev:

Finnes det en gyllen regel for hvordan man bør styre varmen for å opprettholde komforten, men samtidig prøve å bruke strøm når den er billigst?

Det tror jeg ikke, for det varierer veldig hva folk opplever om hva som "opprettholder komforten" og hvor mye penger de skal spare.

9 timer siden, Eivindsk skrev:

Hva gjør dere?

Natt/dag-senking i alle rom med elektriske varmekabler (2 bad, vaskerom, gang), gir stor gevinst hos oss.

Litt mildere nattsenking i stua.

Har prøvd trikset med å "varme mer opp når strømmen er billig", men ser ikke ut til å ha ønsket virkning. Bor i trehus og har da ikke samme mulighet for å magasinere varmen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er en gylden regel så tror jeg du har funnet den allerede. Det å kunne slå av varmekabler i støpte gulv en stund uten at det går ut over komforten.

Jeg slår av i flere nivåer alt etter hvor dyr strømmen er. Gulvvarme, garasje, bod og lite brukte rom blir slått av ved moderat høy pris. Bil-lading og panelovner blir slått av når det er ekstremt (sånn som skjer kanskje en eller to timer i året)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare som en kommentar: Når jeg startet med dette så tok jeg utgangspunkt i Tibber integrasjonen for Home Assistant. Den har en status som heter strømprisnivå og forteller om pris er normal, billig, veldig billig, dyr eller veldig dyr. Dette gjør den i forhold til gjennomsnittsprisen de siste tre dager.
Jeg så ganske snart en svakhet med Tibber fordi de tar utgangspunkt i kun strømpris og ikke nettleie i tillegg. Så jeg lagde min egen som tar med nettleien.

Og det som skjer da er at strømprisen stort sett er normal. Prisvariasjonene har i 2020 vært så små at det er først de siste par ukene at prisen har vært over 115% av snittet og kommer i kategorien dyr. Så lenge prisen varierer innenfor noen få prosent av snittet så gjør jeg ingenting med hverken varmekabler eller andre varmekilder. Det er for lite å spare. Men med stadig nye strømkabler til utlandet så kan det jo være prisene endrer seg mer gjennom døgnet enn de gjør nå.

Endret av stigvi
Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 16/01/2021 at 10:15, Moskus said:

Natt/dag-senking i alle rom med elektriske varmekabler (2 bad, vaskerom, gang), gir stor gevinst hos oss.

Litt mildere nattsenking i stua.

Hvor mange grader senker du om natten? Jeg har brukt 4 grader ned kl 21, og tilbake kl 05, og det har fungert greit. Da kjører kablene mellom 3-4 timer, og holder seg stort sett av resten av døgnet(litt mer siste dagene med mye kulde).

Tror ikke jeg trenger å gjøre det noe "smartere" enn det, men er veldig interessert i hvilke erfaringer andre har gjort seg som gir mest effekt ifbm sparing.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av runryd
      Hei. 
      Er ganske fersk med Homey men lærer litt etter litt.
      Har kjøpt en Fibaro smart implant hvor den ene utgangen skal koples på garasjeport. 
      Har satt opp flow i Homey, styres med trådløs bryter i gangen som gir signal til Homey.
      Har også stilt inn i smart implant innstillingene hva som skal skje når jeg trykker på kablet bryter i garasjen.
      Men av og til så står jeg på utsiden av garasjen og trenger å inn, er det mulig å legge inn en snarvei i Homey så jeg slipper å inn i flow for å så velge «then» og «test»
      Har lagt inn flowen garasjeport i favoritter men det hjelper bare litt.
      Noe jeg har oversett?

• Av runryd
      Hei.

Endret: 31/3-21

Etter noen år som Telldus bruker ble jeg plutselig fristet til å gjøre noe mer.
      Det begynte egentlig med at jeg ble Tibber kunde. Kjøpte meg da en Tibber Pulse samtidig.
      Jeg vurderte tidligere å oppdatere min gamle telldus net v1 433Mhz til nyere versjon som også har z-wave,
      endte opp med å kjøpe meg en Atom Homey Pro istedet. 
      Telldusen er foreløpig fremdeles operativ siden jeg ikke har hatt tid til å få overført alle brytere/sensorer enda.

Temperatur sensorer:
      Ute, soverommene til ungene, stue, tv-stue, kjeller, ny kjeller (har bygd på huset), matbod og fryser.
      Pushvarsel til mobil ved for høy/lav temp i soverom og stue, hvis det er for kaldt/varmt i kjellerene,
      og hvis temperatur i fryse er for varm
      Har også pushvarsel på temperatur kl 0700 og 2000 (tid for hundetur)

Luftfuktighets sensor:
      Soverommene til ungene, stua, matbod og kjeller, Pushvarsel med for høy luftfuktighet i kjelleren.

Av/på kontrollere automatisert/tidsinnstilt:
      Multiroms forsterker og 3 av 8 squeezboxer, Squeezebox på ene badet, kjøkken og platting/lysthus styres mens 1 squeezbox pr barnerom,
      1 på garasje loft/treningsrom, 1 på andre badet og 1 i stuen har alltid strøm.
      Av/på med jule lys (juletreet, utelys og julestjerner)

Dimmere:
      Taklampe loftstue + Lampetter, spisebords lampe og  hjørne lampe i stuen.
      Har bestilt til lys i loftsgang og tv-stue.

Andre givere/varsel
      push varsel fra magnetsensor på kjellerdør, garasjedør, garasjedør, garasjeport og fra husalarm.
      push varsel hvis det er lite vann på juletreet 😉

Mediasystem:
      8stk Squeezebox totalt, 4stk av de og 8 kanal forsterker i teknisk skap. Kjøkken og begge bad har innfelte høyttalere i tak.
      Apple TV4 og parabol tuner i tv-stue + Apple TV4 i kjøkken og loftstue.

Overvåknings kamera: Arlo Q i garasjen og gangen ved nytt inngangsparti, her oppholder hunden seg på dagtid.

Husalarm: Gammel Hafslund alarm med mobilsender som ringer meg på min mobil og nexa sender + noen Nexa dørsensorer til kjellerdører.

Data:
      Synology NAS 6TB som kjører bla Squeezebox server og backup av macbook (macbook har backup av iPhone og iPad)
      UPS som backup strøm til NAS, modem og Tellstick/Homey

Vi har housegard brannalarmer (6stk) med kontrollpanel i gangen, vi har også 4 Nexa røykvarslere i serie. 
      Ingen av disse er kke koplet mot Homey, vet ikke om det er mulig, har ikke testet enda.

Fremtidsplaner:
      Vurderer fremdeles pushvarsel på ringeklokke og en til vannstopperen når den gir signal om vannlekkasje (Waterguard med 2 sensorer)
      Smartstyring av VVB, elbil og ladbar hybrid.

Hilsen det blide Sørland.

• Av Moskus
      Du har et smart hus med HomeSeer som hjerne. Du kan få Tibber til å kjøpe strøm for deg til spotpris (for 39 kr i måneden).
      Hvis du kombinerer HomeSeer og Tibber får du et enda smartere hus, mulighet til å spare noen kroner på strømregningen, samt mulighet til å gjøre noe godt for planeten. Det er en vinn-vinn-vinn situasjon, det!  

Er du ikke Tibber-kunde kan du bli det her, så får vi begge 500 kr til gadgets.  

TibberSeer henter data fra Tibber. Forbruksdata, og dagens og morgendagens strømpriser blir tilgjengelige. I tillegg litt enkel statistikk.
      HomeSeer sin eventmotor er blant de kraftigste innen hjemmeautomasjon, og med informasjon med Tibber blir den enda kraftigere

Dette er imidlertid en beta-versjon av plugien, så forvent litt bugs. I tillegg vil jeg vite om dine behov. Ønsker og kommentarer er velkomne!  

Priser
      TibberSeer henter priser fra Tibber og lager litt enkel statistikk.

"High" og "Low" er gjennomsnittspris hhv. lagt til og trukket fra et standardavvik. Mellom High og Low vil dermed statistisk sett 84% av all tid være. Dermed overskrides f.eks. "High" i 8% av tilfellene; dvs. 3 timer i døgnet hvis prisene er noenlunde normalfordelte. Det er de nødvendigvis ikke, men statistikken kan likevel brukes for å unngå de verste timene i døgnet.

Fargene er foreløpig som følger:
      - Hvit under 20 øre
      - Blått fra 20 øre til 40 øre
      - Grønt fra 40 øre til 60 øre
      - Gult fra 60 øre til 80 øre
      - Rødt over 80 øre

Forbruk
      Her vises oppsummeringer over forbruk, i år, måneder, uker og dager. Timedata hvis du har det. Det er imidlertid store begrensinger for datatilgjengelighet, selv for oss som har AMS-målere. Men håpet er at dette blir bedre i løpet av året (og det er ikke Tibber sin feil, men leverandørene).

Realtime forbruk (for dem med Tibber Pulse)
      Tibber Pusle kan kobles til HAN-porten, og vil sende realtime (oppdatering hvert ca. 2,5 sekund) forbruksdata til Tibber og deretter til HomeSeer. Hvilke data som skal vises kan du endre i plugin-innstillingene.

Grafer
      Hvis du kjører HomeSeer på Windows kan du få TibberSeer til å lage grafer. Utmerket til HStouch.  
      Planen er selvfølgelig å få dette tilgjengelig for Linux-brukere også.

Under vises eksempeldata (ikke mine data).

Lager også en graf over dagens strømpriser, med "High", "Low" og gjennomsnitt tegnet inn. 

Events
      For å gjøre et smart hus smartere må man ha mulighet for å programmere "Events". HomeSeer kan dermed sjekke om prisen er høyere eller lavere utvalgte verdier (High, Average, Low eller en verdi du spesifiserer selv, "custom").

TibberSeer legger til egne triggere, som vist under:

I tillegg kan du bruke prisdataene som betingelser i 

Dermed blir det lett å spare strøm i de periodene med høyest strømpris.
      La oss skru av varmtvannsberederen når prisen er høyest:

Men siden vi faktisk trenger varmt vann og vil unngå legionella, må vi jo sette den på igjen:

Men vi kan jo også bruke strøm når den er lav:

Eller hva med et hint at det kan koste ekstra penger?

Installasjon
      Last ned ZIP-filen og pakk den ut i HS-mappen.
      Gå til Plugins -> Manage. Aktiver TibberSeer.

Gå til Plugins -> TibberSeer -> Configuration.
      Legg inn din egen Tibber token i tekstboksen "Token". Viktig!

Priser
      Trykk på "Configure price grabbing".
      Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Forbruk
      Trykk på "Configure consumption grabbing".
      <Trykk på "Done!" nederst på siden. <- Viktig!

Kjente begrensninger
      -Kan ikke lage grafer på Linux. Enda.
      -Statistikken er ikke testet over lang tid. Trenger tilbakemeldinger her!

Merk at dette er en BETA-VERSJON! Jeg tar selvfølgelig ikke ansvar for din HS-installasjon, deg, ditt hus, kona eller hunden din (eller noe som helst annet) hvis du installerer plugin'en. Jeg tror imidlertid ikke så mye kan skje... Jeg kjører den selv på min egen hoved-HS-installasjon, hvis du føler deg betrygget av det.  

Tilbakemelding ønskes her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/2749-tibber-plugin-hva-ønsker-du-deg/

• Av torstein89
      Hadde tidligere Indigo Domotics som smartsystem, men byttet for noen år siden til Homey, og forsøkte å videreføre en viss struktur fra Indigo til Flows i form av mapper:

Kort fortalt hvordan det er/var tenkt:
      Action Groups = Flere ting som skal skje med en flow der trigger ofte er en fysisk knapp eller at "denne flow startes" Hendelser = Noe som aktiveres ved at "noe" endrer status. Eks strøm endres, bevegelse, fukt, lys osv. Her har jeg også noen mapper for spesielle enheter som gir flere ting. Eks. TV-statuser, tørketrommel, vaskemakin osv.. Systemhendelser = Dette går mer på hendelser som skal gi notifikasjoner/push fra system, eller virtuelle ting som gir status av/på Tisplaner = Hendelser som regel har triggere basert på tidsintervaller/spesielle tider av døgnet  
      Men jeg lurer da på hvordan dere andre organiserer flytene/flows-ene deres? Blir fort rotete dersom man ikke har noe mappe/navnstruktur. 
      Ble også litt inspirert av 
      Men dette gjelder henholdsvis enheter og ikke automatikk/script, selv om kanskje noe kan gjebrukes av navngivning her også.

Så kom gjerne med tips til organisering av Flow, og eller hvordan du gjør det med mapper eller bare navngivning. Det jeg synes er største utfordringen med flows er at den kan omfatte flere enheter, og er ikke alltid "plassert" et sted for hvor den foregår, noe som er lettere med tingenes plassering i oversikt.  Dette er sikkert også et tema som kunne vært oppe i mer generell "hvordan organisere dine enheter og automatiseringer", men alle har sikkert forskjellige fremgangsmåter for å ha mapper, tagger osv...
    • Av Moskus
      Utvikling av plugin til HomeSeer for Tibber er i gang. Vær med å hjelp!

Vis full oppføring
  • Opprett ny...