Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homeseer HS3PRO vs HS3 + HS3 Touch Designer


Gaute

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har vel endelig fått meg til å velge noe mer avansert enn Telldus Live (Tellstick), og da er vel det naturlige valget Homeseer ?

Skulle selvsagt gjort dette i november med 50% salg...nå er det 20%.

 

Men, er litt usikker på hva jeg skal velge, har prøvd å lese en del om dette. Jeg kjører på egen PC, det virker som den beste løsningen og det får jeg fint til.

HS3PRO er jo det beste og et godt valg, vil gjerne ha HS3 Touch Designer også til å lage egne oppsett til skjermene. Men er det egentlig så mye ekstra som følger med PRO-utgaven at det er verdt det? For det er vel bare HS-plugnins som følger med ekstra? Og ikke tredjeparts-plugins? Og de aller fleste er vel tredjeparts og må kjøpes ekstra uansett?

 

Pris nå:

HS3PRO: 480$

HS3 (200$) + HS3 Touch Designer (160$): 360$

 

Det er altså 120$ billligere å kjøpe HS3 + HS3 Touch Designer, er PRO-utgaven verdt 120$ mer? Er det ekstra som følger med så bra? (Altså er det noe der som sannsynligvis kommer til å bli kjøpt uansett?)

 

Spørsmålet er vel altså: Skal jeg kjøpe HS3 + HS3 Touch Designer og bruke pengene som er spart på andre nyttige plugins, eller er HS3PRO verdt de ekstra kronene? ?

 

Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan vel og i starten klare seg uten hstouch og bruke imperihome som erstatning. Nå er jeg ingen racer i hstouch og har heller ikke så mye tid til å lage noen oppsett så da er det greit med enklere alternativ selv om de kan ha sine begrensninger. Å ikke ha dreisen på Hstouch er og en begrensning :-P kommer vel 50% tilbud i mai(?) så da kan en jo gå for hstouch designer. Hakke prøvd imperihome for den saks skyld heller ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hr Kotelett skrev:

En kan vel og i starten klare seg uten hstouch og bruke imperihome som erstatning. Nå er jeg ingen racer i hstouch og har heller ikke så mye tid til å lage noen oppsett så da er det greit med enklere alternativ selv om de kan ha sine begrensninger. Å ikke ha dreisen på Hstouch er og en begrensning :-P kommer vel 50% tilbud i mai(?) så da kan en jo gå for hstouch designer. Hakke prøvd imperihome for den saks skyld heller ^^

 

Noen som har pro/cons på imperihome vs hs touch? Ser imperi går for 40 dollar for plugin og regner da man også får Sw for å lage scada? Det er jo ganske så stor forskjell for de 200 hs touch skal ha.

 

Og hvordan er det etter prøveperioden på hs touch? Mister en det en har laget og ikke kan bruke det lengre? Ser det er 30 dagers prøve periode så da kan en jo muligens prøve begge to i en periode og velge hva en liker best.

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, psv021 skrev:

Imperihome er brukervennlig, funker bra og ser bra ut, men det er veldig begrenset i sin funksjonalitet.

HStouch har relativt høy fleksibilitet, men er langt fra brukervennlig...

 

Kan du utdype noe om manglene i imperihome? Noe du savnet osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en først kjører HS bør en ha et touch interface av noe slag synes jeg.
Alle har jo en telefon og de fleste en pad eller flere.
 
WAF er også veldig høy på grafiske brukergrensesnitt og en kommer veldig langt med å henge en pad på veggen.
 
Jeg kan ikke uttale meg om noe annet enn HSTouch da jeg har valgt å grave meg ned i den så valg i alternativer kan jeg ikke hjelpe til med.
 
Men OBS jeg snakker ikke om HSTouch med standard sidene du får bare ved å starte den opp.
 
Kan det være det @psv021 mener her?
 
2 timer siden, psv021 skrev:

HStouch har relativt høy fleksibilitet, men er langt fra brukervennlig...

 

Eller er det HSTouch editoren du mener?

(Ja den er litt krøkkete om en ikke er vant med Visual Studio eller lignende)

 

Jeg snakker ALLTID om HSTouch med egendesignede sider og da bestemmer en jo brukervennligheten selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Salvesen skrev:

Kan du utdype noe om manglene i imperihome? Noe du savnet osv? 

Ja, det burde jeg jo, men i farten kommer jeg ikke på detaljene. Jeg husker bare at jeg var ganske happy den første uken, fordi det var kjapt å sette opp, og det så bra ut. Brukte ImperiHome på en vegghengt tab + telefon. Så husker jeg at jeg fortsatt var fornøyd den andre uken, selv om det var en del ting jeg ikke fikk til. Etter 3 uker så jeg ingen vei utenom å bygge eget i HStouch. Utrolig at jeg ikke kan ramse opp eksempler, kanskje det kommer til meg i kveld når jeg sitter hjemme i "riktig miljø" :)

 

54 minutter siden, Fermate skrev:
Men OBS jeg snakker ikke om HSTouch med standard sidene du får bare ved å starte den opp.
 
Kan det være det @psv021 mener her?
 

Eller er det HSTouch editoren du mener?

(Ja den er litt krøkkete om en ikke er vant med Visual Studio eller lignende)

Ja, det var editoren jeg mente. Standardsidene har jeg faktisk brukt en del, fordi de gir tilgang til det meste (alt?) uten at man må sitte timesvis i editoren. Men gir ikke den til fruen, for å si det slik :)

 

En ting er at editoren er krøkkete sånn rent designmessig (man forventer å kunne trykke på en tekstboks og skrive inn ny tekst, etc). Utseendemessig minner den jo litt om f.eks. PowerPoint, men den fungerer jo ikke slik. Det som irriterer meg mest, er egentlig at ting tar så lang tid. Det er utrolig mye trykking for å oppnå noe man rent intuitivt skulle tro var en 1-sekunds jobb.

 

Noen småbøgs jeg også irriterer meg over:

- Slidere vises ikke korrekt. Hos meg vises de forskjellig fra enhet til enhet, selv om det er samme design. På Windows-vieweren ser en slider f.eks OK ut, men når jeg deployerer den til en Android-enhet blir knappen vist 10 ganger for stor, slik at den dekker omtrent hele slideren, osv. Det er ingen logikk her ift antall pixler i grafikken, så jeg blir ikke klok på det.

- Når man kopierer/paster elementer i editoren, havner de på et vilkårlig sted, gjerne skjult bak andre elementer. Jeg bruker tiles, og dermed bruker jeg mye tid på å lete etter ting jeg paster. Når jeg f.eks skal legge inn 15 temperaturmålere på en side, med både verdi, label og gjerne et ikon, tar ting tid...

- Layer/rekkefølgehåndtering er litt shaky. Jeg opplever relativt ofte at rekkefølge ikke vises korrekt når design blir deployert (refererer her til om et element ligger over, eller under, et annet element). Selv om man velger "Front", og det visselig står "1" i rekkefølgen for et gitt element kan det fort vises bak andre elementer.

 

Hadde ikke vært dumt med definerte snarveier/knapper for ting man gjerne vil bruke ofte, men som tar utrolig lang tid (f.eks. knytte en knapp til et HS-event).

 

Når alt dette er sagt, så er det jo fleksibiliteten i HStouch som gjør det verdifullt. Jeg har ingen bedre alternativer enn HStouch. ImperiHome stoppet som sagt veldig kjapt for min del, pga manglende funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ening i det meste av det du sier.

 

Jeg begynte å lage min egen "editor" til XML filene for å speede opp de tingene som tok for lang tid og var for kjedelig.

Den kom aldri over beta men du kan jo kikke på videoen om du har god tid ;)

 

Her er tanken å bare kunne drag-droppe eventer og devicer for å få gjort det vesentligste...

 

EDIT: Og den KJØRER altså, jeg bruker den selv...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er rart at HS ikke har pusset opp editoren selv. I konkurranse med f.eks Fibaro er det jo håpløst med et program som er som snytt ut av 90-tallet... Man kunne jo tenke seg en forretningsmodell der profesjonelle satte opp HS3 og selve oppsettet, mens sluttbrukeren laget sine egne interfacer. Det vil ikke fungere per i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt begrensninger i Imperihome:
- Man bruker et rutenettmønsker, og må utelukkende gå ut i fra ferdig lagde rutenett

- Man kan ikke endre ikoner på alle elementer

- Man får en "ImperiHome" logo stående på toppen uansett, selv om man betaler for fullversjon

 

Men det er to ting Imperihome har for seg: Enkelt, stabilt og greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, psv021 skrev:

Syntes det er rart at HS ikke har pusset opp editoren selv. I konkurranse med f.eks Fibaro er det jo håpløst med et program som er som snytt ut av 90-tallet... Man kunne jo tenke seg en forretningsmodell der profesjonelle satte opp HS3 og selve oppsettet, mens sluttbrukeren laget sine egne interfacer. Det vil ikke fungere per i dag.

 

Vi får gå sammen om å lage en alternativ editor da :)

XML'en i prosjektfilene er helt grei å tyde...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe jeg er mer han som "vil ha en bedre editor", ikke han som "lager en bedre editor" dessverre :)

 

Dagens HStouch-tips: HStouch på pad eller mobil bruker ikke alltid hele skjermen (kommer vel an på operativsystem, vil jeg tro). Så dersom man lager et design med den oppløsningen som er oppgitt (for eksempel 1280 x 800, på et brett jeg sitter og lager design til for tiden), trenger ikke det bety at HStouch får den oppløsningen tilgjengelig. Da blir det skalering og trøbbel. I mitt tilfelle er den egentlige oppløsningen 1280 x 752. Brettet reserverer 48 pixler til systemmenyen nederst. Det kan altså være litt knotete å finne ut av den egentlige oppløsningen. I alle fall har det vært det for meg frem til for 6 minutter siden. Så kom jeg plutselig på at HStouch opplyser ved oppstart om hvor mange pixler den har tilgjengelig i hver retning. Står oppe til venstre under oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, psv021 skrev:

Syntes det er rart at HS ikke har pusset opp editoren selv.

De er et team på 3-4 programmerere. Det er litt begrenset hva de rekker over, og jeg personlig foretrekker at de ser på funksjonalitet over GUI. :)

 

Men ja, Designeren kunne vært noen hakk bedre ja. Men fremdeles blant de bedre alternativene som finnes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, psv021 skrev:

Så kom jeg plutselig på at HStouch opplyser ved oppstart om hvor mange pixler den har tilgjengelig i hver retning. Står oppe til venstre under oppstart.

 

Gjelder det iPhone også?

Ser ikke det her, ellers hadde det vært et veldig bra tips!

 

Jeg starter hvert prosjekt på ny (og større9 iPhone med å lage en test skjerm for å se hvor mye jeg får plass til på denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fermate skrev:

 

Gjelder det iPhone også?

Ser ikke det her, ellers hadde det vært et veldig bra tips!

 

Jeg starter hvert prosjekt på ny (og større9 iPhone med å lage en test skjerm for å se hvor mye jeg får plass til på denne...

Et anen måte er å ta screenshot og bare sjekke oppløsning for det man vil i mspaint etterpå

 

47 minutter siden, Archos skrev:

Har du Android kan du bruke en immersive mode app for å få brukt hele skjermen på apper. Bare søk på immersive på play store så er det et par alternativer.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
 

Men disse krever vel root?

Og får dem også bort menyen under "Home, back osv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.