Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HomeSeer og Echo


Fermate

Anbefalte innlegg

Da er Echo i hus og testingen er i gang:

 

iTunes ville ikke la meg laste ned App'en så jeg registrerte meg med en Laptop (som hadde WiFi muligheter) på http://alexa.amazon.com/

Settings/Set up a new device

Det gikk helt smood.

 

"Alexa tell me a Trump joke" - og den kom :)

 

Nå ser jeg på nettet at jeg kan logge meg ut av iTunes kontoen min og lage meg en US iTunes konto for å få lastet ned Amazon Alexa appen.

Men FØR jeg gjør det: Er det noen som har et tips om noe enklere?

 

(Ville jo vært greit å ha appen i butikken om jeg skal bruke handlelista..

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet det "DirerikFrom" anviste på diskusjon.no:
 

Sitat

 

1. Integrasjon via skill.

http://www.homeseer....ntegration.html

 

2. Direkte integrasjon med API.

http://board.homesee...ad.php?t=180033

 

 

Fikk ikke #1 til å virke umiddelbart men #2 funket med en gang.

Dette er veldig gøy! Neste step er å få Eventer til å funke. Dette er veldig viktig for meg siden jeg sjelden styrer enkeltlys men oftest senarioer eller funksjoner.

 

mk1 har vært å hentet Echoen sin så jeg forventer at han blander seg inn her snart ;)

Moskus: Jeg sender deg din i morgen sammen med den andre dingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyndte meg å bestille 2 stk DOT.

Må gjøres med Tale kommando på Echo (står det)

 

Estimated delivery date 11 Jul ?? og så komme JEtCarrier i tillegg ?

 

Hm når jeg pakker opp den andre Echo'en bør jeg kanskje registrere den på dama(?)

Så kan jeg bestille 2 til :)

Har du noen tips eller korreksjoner på dette @DiderikFrom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått Echo'en til å adlyde mine kommandoer og sende dem til Homeseer. Fascinerende...:) Ikke fått den til å kjøre Events enda, men det kommer vel etterhvert. 

 

NB! IKKE installer skill'en som finnes i appen! Bruk disse instruksjonene:

 

UPDATE 4/15/16: This has been re-enabled, but read below for instructions on enabling

Note: This is being posted for testing purposes as it has not been officially released or approved by Amazon, so the service may be interrupted without notice.

Note: HS3 Version 3.0.0.280 includes support for the Connected Home API Version 2. This version includes support for thermostat control. Note that you will need to unlink your current HomeSeer link and re-link with the following URL, and re-discover your devices:

Since this support is in Beta and not released, Amazon is requiring a closed test, so please use the following link to request the linking URL, we will accept a limited number of users for testing and we request your feedback if you are willing to test:

http://homeseer.com/echo-access.html

When you enable this successfully, you will see it listed in the SmartHome section of the Alexa App, and it will also be listed under "Skills" as "HomeSeer" but be marked as "SmartHome". If you need to disable it, disable it from there.

What is this?

Amazon allows for voice control of HomeSeer devices using simple commands such as:

"Alexa, turn on my lights"
"Alexa, set my lights to 50 percent"

This support allows for simple control of lighting devices. For more complex control of HomeSeer using the Echo, see the Amazon HomeSeer Skill Forum.

The difference between this support and our Skill is that the skill requires you to say:

"Alexa, tell HomeSeer to turn on my lights"

Skills require the command to be proceeded with "Tell HomeSeer To" which can be cumbersome. That is not required with this support.

Support for this is not yet posted to the Amazon App but can be enabled manually using this procedure.

In HS3 setup, make sure JSON is enabled and you have signed up and successfully tested remote access using MyHS (from myhs.homeseer.com)

1) First make sure you have signed up for MyHomeSeer at myhomeseer.com and that you can access your system from there.

2) Update your HomeSeer system to HS3 version 3.0.0.280 or later. As of now the Beta is required, get from the HS3 beta forum.

3) On any device with a browser, browse to Amazon.com and log in with your Amazon account. This MUST be the same account that you used to link your Echo.

4) On the same device that you just logged into Amazon on, enter the following URL:

Note: This URL requires HS3 version 3.0.0.280 or later!

The URL may not be posted publicly, please get the URL by request from this page:

http://homeseer.com/echo-access.html



5) You will be prompted with a login prompt, log in with your MyHS credentials. If the linking was successful you have now linked your Echo to your HomeSeer system and it will be listed in the Skills section under HomeSeer and be marked as "SmartHome".

6) The echo now needs to discover your HomeSeer devices. To do this, ask Alexa the following:

"Alexa, discover my devices"

7) Alexa will respond with the number of devices it found. Keep in mind that HomeSeer will only report devices that can be turned ON/OFF/DIMMED. So only a subset of your devices will likely be returned.

8) After your devices are discovered, test the system. If you have a device named "lights" and its located in the "kitchen" say:

"Alexa, turn on my kitchen lights"

Alexa should respond with "ok".

Make sure your devices are marked for voice control (click on the device name on the Device Management page to edit its properties)

Notes:

If your device names are unique, you do not need to include the location when controlling the device. If you have multiple devices with the same name, then you will need to include the first location (normally the "room"). If the room and name are the same, then include the second location (normally "floor").

You can view the names of all your devices that it discovered in the Amazon App:

From the App on your mobile device (or the web site), got into settings, then "Connected Home". Scroll down to the "Devices" section and you will see the names of the devices discovered. These are the names you can use to control the devices.

If you add or delete any devices from HomeSeer, you should use the App to "forget all devices and groups". Do this from the settings are mentioned above. Then re-run the discovery.

HomeSeer will include thermostats in the discovery even though Amazon does not support thermostats with this version. (Note that thermostat support has been added to their API and HomeSeer will be adding it an update). For now you can control a thermostat with the following command. Assuming your thermostat heat setpoint device was named "thermostat", you can say:

"Alexa, set my thermostat to 72 degrees"

If you would like to control other devices or events that are not discovered (say you want to lock your doors or arm a security system), you can use our Skill, or you can create virtual devices in HomeSeer. Create a virtual device, call it "Security", then create an event that detects this device going from Off to ON and set the action to arm your panel. Now you can say:

"Alexa, turn on the security"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/2/2016 klokken 21.30, Moskus skrev:

Har du en formening om hva som ville være best, Skill eller API?

Er ikke @DiderikFrom her også? ;)

 

Flott! :)

 

API er definitivt best. Da går man direkte via Alexa. Skill'en er under utvikling, men jeg bruker virtual devices for å trigge eventer under API'en. Med skill synes jeg Alexa høres mye feil, så jeg har ikke brukt skill'en på lenge. Bruker API'en daglig, og er storfornøyd.

 

Den 5/3/2016 klokken 4.25, Fermate skrev:

Skyndte meg å bestille 2 stk DOT.

Må gjøres med Tale kommando på Echo (står det)

 

Estimated delivery date 11 Jul ??og så komme JEtCarrier i tillegg ?

 

Hm når jeg pakker opp den andre Echo'en bør jeg kanskje registrere den på dama(?)

Så kan jeg bestille 2 til :)

Har du noen tips eller korreksjoner på dette @DiderikFrom ?

Jo, formelt sett er man begrenset til å totalt bestille to Dot'er per bruker, men det er jo enkelt å knytte Echo'en til en ny konto så sikkert greit å omgå, men jeg ville registrert den på «dama» sånn  til å begynne med. Så får du bestilt to nye Dot'er dersom du trenger det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått testet både Skill og API, og i praksis velger man da mellom "Alexa, tell HomeSeer to dim the living room lights" og "Alexa, dim the living room lights". Opplever også APIen som mer stabil enn Skill'en, merkelig nok.

 

Jeg savner veldig å kunne gi devicer et "VR navn". Får mase på HS til det skjer. ?

 

Men det er (foreløpig) mer som er integrert i Skill'en enn APIen... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg er enig i det.

Men over APIet er det jo (så vidt jeg kan forstå) ikke mulig å trigge en event idet heletatt.

Og det å lage en virtuell Device for å gjøre det blir jo enda mere unaturlig:

 

"Alexa, turn on the open carport door"

 

Da er jo "Alexa, tell Homeseer to run the open carport event"  litt bedre, og sparer meg i hvert fall for en masse opprettelse av virtuelle devicer.

 

@DiderikFrom kjører Skill hos deg?

Samtidig med API?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ideelle hadde vært å kunne definere egne kommandoer. Jeg lekte litt med IFTTT og Alexa i helgen, men det blir nesten like unaturlig. "Alexa, trigger open the cartport" er da i alle fall en mulighet.

 

Men det aller beste hadde vært helt egne kommandoer: "Alexa, open the carport".

Det er litt rart at CAPI har blitt så godt implementert i HS3, men så kan vi ikke bruke dem mot andre tjenester. Mulig det er begrensninger mot andre tjenester, men det er jo et stort tap.

 

Jeg ønsker meg "Alexa, brew coffee". ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye Cortana med IFTTT, men der må man eller kan man bestemme de forskjellige frasene som det skal lyttes etter. En kommando kan ha flere fraser. Det er jo det Skill/API i utgangspunktet skal unngå, og der er Alexa sin IFTTT-integrering enda mer begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende behov  (i prioritert rekkefølge):

  1. Å få HS til å gi meg talemeldinger
    "Det er noen i garasjen"
  2. Å få HS til å utføre kommandoer (skript, eventer)
    "Åpne garasje døra", "Still temperaturen litt opp", "Sett lyset i kvelds stilling", "Spill radio P3 på kjøkkenet"
  3. Å få svar på spørsmål
    "Hvor kaldt er det ute nå", "Er soveroms vinduet åpent"
  4. Å stille et spesifikt lys

Status for meg i dag:

 

HS Speaker client

  1. Funker
  2. Funker kun med predefinerte setninger og gjenkjennelsen er for dårlig til å kunne brukes til noe praktisk
  3. Funker (men kun som over)
  4. Funker elendig

Siri på veggmontert iPad

  1. Funker (men bare fordi iPad'en har HSTouch som igjen er Speaker client
  2. Skal funke men jeg har ikke fått det til ennå
  3. Funker ikke så vidt meg bekjent
  4. Funker bra

Alexa gjennom plugin

  1. Nix
  2. Skal funke men jeg har ikke fått det til ennå
  3. Nix
  4. Funker bra

Alexa over Echo

  1. Nix
  2. Nix
  3. Nix
  4. Funker bra

Tar gjerne korreksjoner eller tips eller andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått på beta-testerne på HS-forumet, så begynner visst både Skill og API og bli litt mer gjennomtenkt. Det skal være mulig å bl.a. stille termostater, men det forutsetter at det er en fysisk termostat. Nesten en grunn til at jeg har lyst til å skrive en egen plugin for det i stedenfor min (enda ikke-distribuerte, må gjøre noe med det) script-pakke, for da kan interfacet for termostater implementeres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg fått min Echo Dot!

 

Veldig liten, og med «audio out». Den gjør det samme som den vanlige Echo, men har mye dårligere høyttaler, til gjengjeld kan den kobles til en ekstern høyttaler med kabel eller bluetooth. Jeg har koblet den til min Sonos S5 med kabel, og sonos'en autosenser lyd ut.

 

Bakdelen er at når jeg snakker til Dot'en på kjøkkenet, hører Echo'en i stua det også, og de to damene snakker i munnen på hverandre. Jeg skal flytte den i stua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke høyttaleren i Echo noe man blir hifi-entusiast av heller, så audio out lette jeg lenge etter på Echo. En Dot høres bedre ut! ;)

 

Jeg og fruen så en serie der en rolle hadde navnet "Alexa". Måtte skru av strømmen å Echo til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke høyttaleren i Echo noe man blir hifi-entusiast av heller, så audio out lette jeg lenge etter på Echo. En Dot høres bedre ut! [emoji6]

 

Jeg og fruen så en serie der en rolle hadde navnet "Alexa". Måtte skru av strømmen å Echo til slutt...

Prøvde du mute knappen?? [emoji6]

Har forresten klart å få den til å godta norsk tidssone. Så nå fungerer alarm og kalender. [emoji1]

http://www.echotalk.org/index.php?topic=228.0

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.