Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Anbefaling av bevegelsessensor til hjem.(problemer med Aeotec multisensor?)


Riiser

Spørsmål

Heisann!

 

Jeg er i gang med oppussing av enebolig og har planer om å gjøre det litt smartere enn det jeg nå bor i. Jeg starter enkelt med styring av lyset, men har kjøpt HS3 så er muligheter for å bygge ut mer senere. 

 

Jeg har til nå sett for meg at jeg skal bruke aeotec multisensor 6 siden denne kan kobles på 5v og felles inn i taket, men ser på forumet her at folk har litt problemer med stabilitet uten at det spesifiseres så veldig. Ville dere kjøpt denne igjen eller hadde dere gått for noe annet? Finnes det et alternativ som kan kobles til strøm?

 

Planen er er å droppe veggbrytere i alle rom utenom soverom og kun belage seg på disse, så de bør fungere relativt greit. 

 

Tips og innspill mottas med takk!

Endret av Riiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, Riiser skrev:

Målet mitt med "smart hus" er å slippe å tenke på lyset, det skal skje av seg selv slik at eg kan fokusere alle mine krefter på feks tannpuss el.

Det er slik mitt smarthus er. I praksis brukes det veldig lite fjernstyring. Lyset styrer seg selv med en herlig blanding av Lux-basert og bevegelsesbasert, og begge deler får du med MS6. :) 

 

Jeg vet ikke helt hvordan du har planlagt å faktisk styre lyset, men du trenger moduler til det også. Jeg liker Fibaro sine mikro-moduler, som gir deg både Z-wave dimming av et lyspunkt, samtidig som du kan koble til to brytere (f.eks. Elko RS eller Plus) med pulsfjærer og dermed styre lyset i taket og andre lys fra to knapper. Det er veldig hendig.

 

Å planlegge å la automatikken styre er smart, og personlig mener jeg at det er den veien smarthus er tenkt til å være. Men selv om man tenker aldri så lenge så er det sjeldent man klarer å dekke absolutt 100,0% av alle tilfeller, og derfor har vi brytere i tillegg. WAF øker. ;) 

 

 

 

1 time siden, Riiser skrev:

 Hvis man må dra opp den hele tiden er det jo håpløst.

"Ja, det sa brura og". ?

 

Unnskyld! ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
27 minutes ago, Vitellius said:

 

Akkurat DEN planen ville jeg revurdert....

 

Godt med ærlige tilbakemeldinger! Mulig min visjon var litt optimistisk.
Tanken med å droppe bryterne i fordel for sensor er jo å slippe å gå rundt å skru lys av og på i hverdagen. Det kan godt være aktuelt med en bryter/bruke app for spesifikke settinger(forhåpentligvis sjelden) men til hverdagen vil jeg bare at lys skal skru seg på når folk er i rommet/dimme seg ned til et nivå når man forlater det(etter en stund).

 

Hadde nexa til all lysstyring i vårt forrige hus. Det funka helt greit men enveiskommunikasjon funka ikke helt optimalt, men her med brytere de fleste stedene. 

 

Hvordan bruker dere isåfall ir-sensor og brytere i kombinasjon i ett rom? 

Endret av Riiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
56 minutes ago, iceball said:

Tror nok bare det er standard verdiene til ms6 som er litt uheldige, ellers er jeg meget fornøyd med den selv.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Det høres positivt ut! endring av paramentere skal gå bra :) sålenge det er stabilt og man kan finne greie verdier er det knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
10 minutter siden, Riiser skrev:

Hvordan bruker dere isåfall ir-sensor og brytere i kombinasjon i ett rom? 

 

Det er helt supert å sette opp automatikk vha sensorer slik du beskriver, men du bør ikke "undervurdere" muligheten til å kunne overstyre denne automatikken (vha fysiske brytere). Trekk opp kabler og få montert fysiske brytere (for eks Fibaro dimmer2), så får du i både pose og sekk.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du bør absolutt ha brytere slik at disse kan overstyre automatikken.

Samme hvor "idiotsikker" løsning du har, før eller siden vil noe skje. (Murphys lov gjelder alltid).

...

For all del, la det ikke skje, men:

Én dag skal/må kanskje boligen selges selv om det virker helt uaktuelt og fjernt nå.

Ting skjer, plutselig kan hele livssituasjonen bli forandret.

De fleste kjøpere vil være skeptiske til en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men bruker dere kablede brytere eller batteridrevet? Ikke sett så mye på hva som er å velge i av brytere, men får se litt nærmere på det! 

 

Brytere hadde vært kjekt det, men når det koster 5-600 pr.stk(eneste pris jeg fant i farta) så blir det et kost/nytte regnestykke. Er det trådløse brytere som er det null problem å sette inn etter behov, men da batteri som jeg hadde håpet å slippe. 

 

Ingen som har noen oppløftende ord til en dust som er lei av å trykke på lysbrytere? ?

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Med Fibaro-dimmere bruker du helt standard Elko-bryter. Så oppsettet er "som vanlig", men Fibaro-dimmeren monteres bak bryteren inne i veggboksen. Da har du en fysisk bryter som fungerer som alle andre brytere men som også kan fjernstyres, og dermed automatiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tro meg, du blir mer lei av å gå inn på mobilen for å slå på lyset i det rommet du er i enn å kunne trykke på bryteren på veggen :)

 

(jeg har multisensor6 på kjøkkenet, og nexa plugg i stikkontakten til taklampene. har ikke helt orden i parameterene så selv med mye bevegelse foran sensoren, så slår lyset seg av etter den satte tiden (10 min).Og da hjelper det ikke å bevege seg foran igjen. Så da er det inn på ip-adressen til homeseer og finne nexa pluggen og slå den på...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det jeg ihvertfall skal gjøre nå er å få satt opp en test hjemme idag for å bli litt kjent med HS og hvilke verdier MS6 sender ut!

 

Tanken er å bruke såpass mye tid på oppsett av sensor-parametere at mobil ikke er nødvendig (i hverdagen). Målet mitt med "smart hus" er å slippe å tenke på lyset, det skal skje av seg selv slik at eg kan fokusere alle mine krefter på feks tannpuss el. :)  Hvis man må dra opp den hele tiden er det jo håpløst. Kjenner til irritasjonen med å dra opp telefon fra "nexa-huset" vi hadde før. Jeg har sett for meg at man har nok av muligheter for å tweake på dette i HS slik at man får dette til å funke.

 

Det er tross alt mange kontorbygg osv som kun blir styrt av sensor idag. litt enklere tilnærming der hvor ting bare skal skrus på og skrus av når det ikke er bevegelse mer +1 time.

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger om du får endret på parameterene / HS så dette funker greit Mr Kotelett. I mellomtiden skal jeg handle inn et lite testoppsett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutes ago, Moskus said:

 

"Ja, det sa brura og". 1f607.png

 

Unnskyld! 1f917.png

 

Burde kanskje sett den komme ?

 

Angående styring er det de fibaro modulene som gjelder(nå er vi heelt off-topic, men interresant diskusjon) . Virker som folk har gode erfaringer med de! Har foreløpig kun fundert på hvordan sensor jeg skal bruke, så ikke sett så mye på bryter-modulene enda(har tatt det for gitt at de fibaro modulene fungerer greit), men når man kan koble inn inpulsbryter på de virker det jo lovende! (verken så mye større kostnad, romskip-design eller batteri)

Jeg misforsto psv021, trodde han ville koble elko bryteren i serie med modulen.

 

greit poeng som arneolav har også med tanke på uforutsette hendelser, selv om jeg til dels har tatt høyde for dette med plassering av bokser til moduler over dører(logiske punkter for ettermontering av bryter)

 

Da blir det like greit å lage boks til bryter og sette mikromodulene inne i de istedenfor i takhøyde slik som planen. så får jeg håpe de er mest til pynt ?

hvor dyp boks trenger jeg for 2x mikromodul til fibaro og en dobbel impulsbryter?(kommer vel ann på bryteren, men uansett)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Riiser skrev:

Da blir det like greit å lage boks til bryter og sette mikromodulene inne i de istedenfor i takhøyde slik som planen

Planlegg trekkerør og veggbokser som om du IKKE skulle ha automasjon. Plasser veggboksene på fornuftige steder (altså i nærheten av døren inn i rommet). Bestill (doble) Elko-brytere (f.eks.) som om du ikke skulle ha automasjon.

 

Når du så får elektriker til å skru alt i hop, så ber du ham montere Fibaro-dimmerne inne i boksen, koble bryteren til mikro-modul dimmeren, og har dermed både mulighet for full automasjon samt å bruke bryterne på vanlig vis.

 

Erfaringsmessig betyr det litt for WAF å ha denne muligheten.

 

 

Hvis du så i tillegg legger opp til trekking av 5V strøm og ekstra himlingsbokser for montasje av Multisensor6 så er du ganske langt på vei. :) 

 

12 timer siden, Riiser skrev:

Ingen som har noen oppløftende ord til en dust som er lei av å trykke på lysbrytere? 1f605.png

Jeg bruker stort sett IKKE lysbrytere. Men som jeg sa, du vil nok oppdage at 100,00% automasjon ikke er helt mulig. Da er det hendig å ha brytere på plass.

 

Jeg hadde ikke montert en haug med Fibaro/Qubino dimmere uten å ha muligheten for å trykke bryterne. Husk at brytere også gir økt bruk av mikromulen: Fibaro dimmeren kan kobles til en dobbel Elko-bryter, der knapp 2 kan styre andre noder i huset.

 

Om ikke annet så vil det være av verdi hvis du skulle selge huset engang. Ja, vi her på forumet er glade i automasjon, men det er ikke sikkert din potensielle kjøper er like stor tilhenger av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I en del rom vil det så absolutt funke uten å ha brytere, som du skriver vil du ha brytere på soverommene og det er veldig smart. I tillegg vil nok jeg anbefale å ha brytere på kjøkkenet og stue(r). Vi bruker bevegelsesensorer på en del rom (bad, wc, vaskerom og vindfang (herlig å komme inn med hendene full av poser og få automatisk lys), trappegang), dette har funket utmerket og har ikke savnet noe å trykke på. Itillegg har MS6 lux sensor, så om det er lyst nok i rommet fra før så behover ikke automatikken å skru det på.

 

Vi har veggbokser plassert strategisk, men ikke tatt dem i bruk enda for lysbrytere, men tenkte som Moskus sier "som om du IKKE skulle ha automasjon" når huset ble bygget. Men nå snart skal vi få satt inn lysbrytere, da spes barnevakten (les: mormor) ikke er helt fortrolig med å skru på lys med andre metoder. Men idag bruker vi kun mobil og innfelte tablet'er (disse er uvurderlige og er vel egentlig de vi bruker daglig som lysbrytere, pluss masse annet moro), og synes dette funker veldig bra, men som sagt er når vi har besøk savnet etter brytere kommer.

 

Om du ikke vil ha brytere nå, legg ihvertfall trekkrør der eventuelt du tenker brytere kan være, så kan du sette inn en tabbe-boks seinere om du må ha brytere. Ellers når du har veggene oppe, legg ekstra trekkrør litt forskjellige steder og ta bilder før du lukker veggene, plutselig en dag har du behov for noe kabling og da er det kjekt å vite at det er rør i veggen som kan brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for alle tilbakemeldinger!

 

Siden fibaro modulene har egne styrings-innganger til impuls-brytere blir det mindre komplisert å lage boksen for modulene i der hvor brytere vil være naturlig plassert. jeg kommer nok til å gjøre dette selv om målet fortsatt er å ikke bruke de i hverdagen ? Men det er helt klart verdifullt å ha brytere slik at ting virker som et dumt hus(for alle barnevakter som kommer innom).

 

Vi renoverer et gammelt hus, så grunnen til problemstillingen er at jeg antok at jeg var nødt til å bruke en batteridrevet z-wave bryter med fancy design og blinkende LEDs.

 

Downlightkasser med rør til 5v til MS6 er allerede satt opp i endel rom hvor det er klart, og dette skal opp i alle rom. Jeg hater å bytte batterier (ref. nexa huset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
8 timer siden, Moskus skrev:

Hvis du så i tillegg legger opp til trekking av 5V strøm og ekstra himlingsbokser for montasje av Multisensor6 så er du ganske langt på vei.

Hvis du skal trekke ledninger for annet enn det vanlige 220v opplegget må du ha egne rør.

Det er ikke tillatt å benytte samme rør.

Legg 20 mm rør, og helst doble. 

Trekkerør koster lite, legg heller for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
12 timer siden, Riiser skrev:

Det jeg ihvertfall skal gjøre nå er å få satt opp en test hjemme idag for å bli litt kjent med HS og hvilke verdier MS6 sender ut!

 

Tanken er å bruke såpass mye tid på oppsett av sensor-parametere at mobil ikke er nødvendig (i hverdagen). Målet mitt med "smart hus" er å slippe å tenke på lyset, det skal skje av seg selv slik at eg kan fokusere alle mine krefter på feks tannpuss el. :)  Hvis man må dra opp den hele tiden er det jo håpløst. Kjenner til irritasjonen med å dra opp telefon fra "nexa-huset" vi hadde før. Jeg har sett for meg at man har nok av muligheter for å tweake på dette i HS slik at man får dette til å funke.

 

Det er tross alt mange kontorbygg osv som kun blir styrt av sensor idag. litt enklere tilnærming der hvor ting bare skal skrus på og skrus av når det ikke er bevegelse mer +1 time.

 

Kom gjerne med tilbakemeldinger om du får endret på parameterene / HS så dette funker greit Mr Kotelett. I mellomtiden skal jeg handle inn et lite testoppsett.

 

Ja,jeg går mot den løsningen og, unngå å måtte trykke på lysbrytere. Toalettet nede er jo enkel, dør åpner seg, magnetsensor registrerer dette, lys går på via et event. soverom tar jeg tilslutt da dette krever en del mer tweaking, forskjellige døgnrytmer, dør åpen, bevegelse i søvne etc... 

 

Men nå har jeg fått tweaket litt på MS6'n på kjøkkenet. Jeg har drevet og sendt verdier til parameter 6, men det er ingenting som heter parameter 6

 

ingenparameter6.jpg

 

følsomheten blir nemlig stilt på parameter 4,så den er på max

parameter4.jpg'

 

og så har jeg satt parameter 3 til 10, har forstått det sånn at denne på default ikke sender videre bevegelse før det har gått 4 minutter(?)

parameter3.jpg

 

Og så stod det disabled på "this settings determines wether......" satt den til enabled og endret motion timeout fra 2463 sekunder til 60.

settings.jpg

 

Så nå registerer den og oppdaterer seg ganske så jevnt og trutt i HS når jeg tussler rundt på kjøkkenet og rydder. Nå gjenstår bare generalprøven imorgen med middagspising. Med 2 bajaser på 3&4 år skal no hvertfall sensoren ikke få for lite bevegelse og trigge på.

 

 

 

 

En skal vel helst ikke endre på for mye på 1 gang for å virkelig finne ut hva som var grunnen, meeeeeeeeeeen det får bli en annen gang, med en annen sensor, men nå går denne på USB 5v så trenger ikke bekymre meg for at for mangen oppdateringer skal sluke batteri.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 hours ago, arneolav said:

Hvis du skal trekke ledninger for annet enn det vanlige 220v opplegget må du ha egne rør.

Det er ikke tillatt å benytte samme rør.

Legg 20 mm rør, og helst doble. 

Trekkerør koster lite, legg heller for mange.

 

Legger opp egne rør til dette ja. har lagt opp 16mm overalt til dette forsåvidt, men skal fortsette med 20 der det kan være aktuelt med flere 220v ledninger :) Godt tips!

 

og så til det store spørsmålet. hva er WAF? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, det er jo en utrolig viktig del av dette ja! Utrolig nok var den ganske høy(ihvertfall på papiret?) når jeg skrev første post, men den kan vel bare bli høyere med brytere.

 

 

Endret av Riiser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutes ago, ZoRaC said:

 

Og hvis man får til en høy WAF, så får man plutselig større "spillerom" og kan kan gjøre litt "morsomme" automatiseringer også, ikke bare "praktiske". ;)

 

 

Haha, Jeg følger med spent! Her starer jeg pent med lys for å få en waf-baseline som jeg kan jobbe utifra.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
26 minutter siden, Riiser skrev:

Ja, det er jo en utrolig viktig del av dette ja! Utrolig nok var den ganske høy(ihvertfall på papiret1f601.png) når jeg skrev første post, men den kan vel bare bli høyere med brytere.

Erfaring fra ganske mange viser i det minste at den blir lavere uten brytere. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.