Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-trm3 inkluderings problem


axling

Anbefalte innlegg

Hei

 

har nettopp kjøpt en Z-trm3 som jeg har inkludert, men den fungerer ikke optimalt. 

 

Noen som har forslag til hva som må gjøres? 

Kan det evn være feil på denne termostaten? 

 

Inkludert non secure med interface ca 1m unna. 

Har kjørt rescan gjentatte ganger

Har oppdatert med uofisiell firmware fra Heatit(men står fremdeles V4.0 i formware oversikten) 

Merket forsåvid ingen forskjell med 4.0 eller 4.0 uofisiell 

Kjørte firmware update fra HS4 OTA. Ingen feilmedlinger eller andre ting som indikrete at FW update ikke var suksess

image.png.4d08ee8d2e7a9c7d8c6020cfb032f7e0.png

 

Får en rekke feil når jeg inkluderer 

image.thumb.png.4e7f94d7d1ec4e8413deb71db6092e10.png

 

Devicen ser slik ut. 

Får ikke til å endre setpoint eller får setpoint feedback

Ikke mulig å endre mode

Ingen temperatur device som viser rom eller gulv temperatur

image.thumb.png.b00cdb83d93475420b49e1c5b27fe2fe.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, axling said:

Merket forsåvid ingen forskjell med 4.0 eller 4.0 uofisiell 

Har du ekskludert og inkludert den etter oppdatering til uoffisiell? Jeg har sett det kreves av og til, uten at jeg kan se noe mønster i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Har du ekskludert og inkludert den etter oppdatering til uoffisiell? Jeg har sett det kreves av og til, uten at jeg kan se noe mønster i det.

Ja har det. Ingen merkbar endring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 timer siden):

Veldig rart, jeg har nå sjekket systemer med HS3 og HS4, og kan ikke lenger se de feilene du har. Disse mener jeg er eks- og inkludert etterpå.

Hvilken FW versjon står det til deg etter at du la inn den uofisielle? 

 

slik ser det ut til meg

image.png.58ca213e5ec5c55c06eb5e84df53ec59.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere Z-trm3, og har ikke hatt problem med en eneste en. Alle er oppdatert til uoffisiell firmware, men ikke OTA update etter dette. Har ikke ekskludert og reinkludert etter oppdatering.

 

Hvilken Z-Wave stick bruker du? Og hvilken versjon av Z-wave bruker du? kan det være noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrE skrev (3 timer siden):

Har flere Z-trm3, og har ikke hatt problem med en eneste en. Alle er oppdatert til uoffisiell firmware, men ikke OTA update etter dette. Har ikke ekskludert og reinkludert etter oppdatering.

 

Hvilken Z-Wave stick bruker du? Og hvilken versjon av Z-wave bruker du? kan det være noe der?

Hei. 

 

Jeg bruker Z-net med Z-WaveMe. 

 

 Z-wave plugin den siste som ligger ute

image.png.247cde9a34e3291e0c49680d86a35f37.png

 

Hvordan har dere oppdatert firmware? 

OTA gjennom Homeseer, heatit sin PCControler eller via kabel? 

 

Om du har uofisiell firmware fil som du brukte liggende kunne du kanskje sendt den til meg(axelu@hotmail.no)? 

 

Axel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Denne filen er delt spesifikt med deg, så den lenken fungerer ikke for andre. Har du mulighet til å dele selve filen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Hei. Jeg fikk ikke den linken til å fungere. Ser det står update 4.2. har etterspurt denne også nå hos Heatit

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/03/2022 at 20:25, psv021 said:

Denne filen er delt spesifikt med deg, så den lenken fungerer ikke for andre. Har du mulighet til å dele selve filen?

Nix, jeg fant den her på forumet. Den virket da jeg delte den, men nå er den tydeligvis sperret.

 

 

 

 

On 25/03/2022 at 20:41, axling said:

Hei. Jeg fikk ikke den linken til å fungere. Ser det står update 4.2. har etterspurt denne også nå hos Heatit

Hvorfor gjør HeatIt det så vanskelig for seg selv... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering. 

 

Har byttet termostaten i ny. 

 

Har nå oppdatert med den andre typen FW med kabel. Det viste seg at termostaten allerede var 4.2. Dette kom opp da jeg koblet på kabelen. Jeg oppdaterte med kabel likevel og alt gikk fint. 

 

Etter dette oppdaterte jeg igjen med OTA uoffisiell. Therm3_slave_enhanced_232_OTA_ZW050x_EU_SETPOINT_MOD_UNOFFICIAL.otz  

 

Kjørte en rescan. 

 

Får fremdeles de samme feilmeldingene i LOG og det er ikke mulig å lese/sette temperatur eller endre mode fra HS4 😪

 

Jeg har nå gått tom for ideer å prøve. Kunne tenkt med å prøve å laste in uoffisiell FW om noen har denne filen liggende og fikk det til å fungere etter at de la den inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
MagnusT skrev (1 time siden):

Hei, har du funnet ut av dette? Har samme problem, både med ZTRM3 og ZTRM2fx

Hei. Nei funnet noe løsning. Fungerer fint med ztrm2fx for min del. Husk at denne også må ha siste fw for å fungere optimalt 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MagnusT skrev (På 1.5.2022 den 8.05):

Hei, har du funnet ut av dette? Har samme problem, både med ZTRM3 og ZTRM2fx

Det er veldig merkelig. Jeg har inkludert mange 2fx og 3'ere. 3'ere kan være litt kranglete, men 2fx går alltid dønn inn uten problemer HVIS de er oppdatert til siste firmware, dvs. 3.6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 minutter siden):

Det er veldig merkelig. Jeg har inkludert mange 2fx og 3'ere. 3'ere kan være litt kranglete, men 2fx går alltid dønn inn uten problemer HVIS de er oppdatert til siste firmware, dvs. 3.6.

Ja har ikke hatt problemer med 2fx. 3 er derimot blir inkludert feil. Har ingen god løsning på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken versjon av Z-wave-plugin har du? Jeg hadde veldig lignende problemer med versjon 3.0.10.0 av Z-Wave på HS3, og disse problemene forsvant når jeg nedgraderte til 3.0.9.0.

Bruker HS4 samme Z-Wave plugin som HS3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (2 timer siden):

Det er veldig merkelig. Jeg har inkludert mange 2fx og 3'ere. 3'ere kan være litt kranglete, men 2fx går alltid dønn inn uten problemer HVIS de er oppdatert til siste firmware, dvs. 3.6.

 

Veldig rart, har 2 stk 2fx fra før, som ikke var noe problem å inkludere eller bruke. De funker fortsatt fint, er versjon 3.6. 

 

JxxxIxxx skrev (53 minutter siden):

Hvilken versjon av Z-wave-plugin har du? Jeg hadde veldig lignende problemer med versjon 3.0.10.0 av Z-Wave på HS3, og disse problemene forsvant når jeg nedgraderte til 3.0.9.0.

Bruker HS4 samme Z-Wave plugin som HS3?

Har 3.0.10.0 nå, skal prøve å nedgradere. Vet ikke om det er samme som i hs3, men de gamle 2fx jeg har virka før og etter jeg oppgraderte til hs4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte Z-Wave plugin til 3.0.11.0(BETA) og tok en "Rescan" + "poll devices"

Fikk da plutselig opp en hel del nye child devices. 

 

Jeg har nå fått mulighet til å sette temp, lese ut gulv temp, sette mode(off, heat) 

 

Det er vell da Z wave versjon 3.0.10.0 som var problemet. 

Skal prøve å inkludere hele termostaten på nytt senere for å se om det blir ryddigere nå. 

 

Termostaten min ser nå slik ut: 

image.thumb.png.b935c2a737a0c5fece6c4cbb8803fb3d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, axling said:

Oppdaterte Z-Wave plugin til 3.0.11.0(BETA) og tok en "Rescan" + "poll devices"

Fikk da plutselig opp en hel del nye child devices. 

 

Jeg har nå fått mulighet til å sette temp, lese ut gulv temp, sette mode(off, heat) 

 

Det er vell da Z wave versjon 3.0.10.0 som var problemet. 

Skal prøve å inkludere hele termostaten på nytt senere for å se om det blir ryddigere nå. 

 

Termostaten min ser nå slik ut: 

image.thumb.png.b935c2a737a0c5fece6c4cbb8803fb3d.png

Ser ut som du har noen ekstra devicer for mye nå? Eller så misforstår jeg bildet, jeg er ikke kjent med brukerinterfacet i HS4.

Mine i HS3 har 10 devicer inkludert Root.

Root, Setpoint, Mode, Operating State, KWh, Watts, Volts, 3xTemperatur

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

axling skrev (På 3.5.2022 den 10.59):

Oppdaterte Z-Wave plugin til 3.0.11.0(BETA)

Godt. Men "Rescan" kan visst være problematisk å bruke fordi enheten ikke er i inkluderingsmodus. Noen noder (av enkelte produsenter) gir fornuftige svar, men det er det visst ingen garantier for.

 

Det sikreste er å ekskludere og inkludere igjen. Dessverre. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppdatering til Z-wave 3.0.11.0 tok jeg en exclude og deretter en iclude(non secure) 

 

Da har jeg fått opp devicen slik: 

image.thumb.png.5cbc76b9492012e6e332a6caaa2e69d9.png

 

Basert på dette vil jeg si at problemet er løst. 

Hele problemet var at Z-wave versjonen jeg brukte ikke fungerte. 

 

Solved!! 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.