Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Veggbryter med zwave-modul


Godot

Anbefalte innlegg

Jeg er i planleggingsfasen på hvordan jeg skal smarthusifisere vår nykjøpte tomannsbolig.

Det ser ut som lysstyring via moduler i veggbryterne er det jeg vil ha, men har noen spørsmål i den sammenheng. 

 

Huset er fra 60-tallet, men det er gjort større oppussing for ca. 10 år siden på vann, el, isolasjon og lignende. Det er imidlertid (stort sett) ikke veggbokser for strømbrytere/dimmere. 

Er f.eks Fibaro Dimmer 2 fortsatt en bra løsning når man må ha alt i en boks på utsiden av veggen? Hvor stor boks trenger man? 

 

Jeg vil enten ha dimmer med skruknott, eller vippebryter. Forstår det som FB2 med vippebryter kan settes opp til å gå opp til forhåndsinnstilt nivå ved ett klikk, og dimme opp/ned ved press. Men maks/min-nivå, kan det stilles fra alle sentraler, eller må man ha Fibaro sin HomeCenter-løsning? 

 

De LED-taklampene jeg har sett på er veldig lyssterke på 100%, så skulle gjerne hatt de på maks 50% som default. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Godot skrev:

Er f.eks Fibaro Dimmer 2 fortsatt en bra løsning når man må ha alt i en boks på utsiden av veggen? Hvor stor boks trenger man? 

Du trenger minst 1,5 cm mer enn om Elko-bryteren skulle vært alene, vil jeg tro.

 

9 timer siden, Godot skrev:

Jeg vil enten ha dimmer med skruknott, eller vippebryter. Forstår det som FB2 med vippebryter kan settes opp til å gå opp til forhåndsinnstilt nivå ved ett klikk, og dimme opp/ned ved press. Men maks/min-nivå, kan det stilles fra alle sentraler, eller må man ha Fibaro sin HomeCenter-løsning? 

Du kan sette parametre fra alle programmer/controllere som håndterer Z-wave.

 

Men er du helt sikker på at du vil ha vippebryter? ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at ting er såpass standardisert!

 

Nei, ikke helt sikker på vippebryter, men noen ganger er det mest praktisk.

Ser ikke for meg å begynne å justere på dimmer i boden f.eks. :)

 

Men i stua, helt klart skrudimmer.

Har du noen fine skrudimmere å anbefale? Som må kunne stå i en ekstern veggboks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Godot skrev:

Nei, ikke helt sikker på vippebryter, men noen ganger er det mest praktisk.

Ser ikke for meg å begynne å justere på dimmer i boden f.eks. :)

I automasjonen er det pulsbrytere som gjelder. Trykk en gang for av, trykk (samme knapp) en gang for på. Hold inn for å dimme (hvis det er aktuelt). ;)

Det er mulig å få til vippebrytere, men det er mer knot i praksis.

 

1 time siden, Godot skrev:

Har du noen fine skrudimmere å anbefale? Som må kunne stå i en ekstern veggboks...

Nei, ingen. Det finnes ikke hvis du skal automatisere det med Z-wave. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvsagt pulsbryter jeg mente da jeg sa vippebryter! :)

Ikke helt inne i all terminologi ennå!

 

Men virkelig rart at det ikke finnes skrudimmere med zwave? Mener å sett det i en nettbutikk, men må ha vært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Godot skrev:

Men virkelig rart at det ikke finnes skrudimmere med zwave? Mener å sett det i en nettbutikk, men må ha vært noe annet.

 

Sikkert fordi litt av vitsen av hjemmeautomasjon er å slippe å trykke på lysbrytere :) Rører kanskje en lysbryter 2-4 ganger pr dag selv (Har ikke fått automatisert hele huset enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på er sikkert en "fly-by-wire" skrudimmer, som ikke fysisk justerer dimmingen men bare kontrollerer en elektronisk dimmer.

I praksis vel blir det samme som en slik PSR04, men den har i tillegg fordelen av å ikke måtte stå på samme sted som dimmeren.

 

Fungerer den bra @DiderikFrom? Forstår jeg det rett med at den er 1:1 koblet mot en eksisterende dimmer? Opplever du det som stabilt?

Og hva brukes egentlig lysshowet på den til? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den fungerer bra. Den fungerer med «central scene» til kontrolleren (uten skruing) og/eller skruing (-90-90 grader) med assosiasjon til en z-wave dimmer. Du kan velge om du vil vri og så trykke, eller om du vil sende med en gang du vrir. Det har vært helt stabilt hos meg.

Lysshowet bare er der enten du liker eller ikke. Piper gjør den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manualen er ikke den mest lettleste, men jeg har sett etter måter å slå det av på uten  finne. Du kan sette en parameter for å "sisable buzzer in timer mode", men den modusen bruker jeg jo ikke.

På veggen synes jeg egentlig at den allikevel er grei slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.6.2016 klokken 22.59, Godot skrev:

Jeg er i planleggingsfasen på hvordan jeg skal smarthusifisere vår nykjøpte tomannsbolig.

Det ser ut som lysstyring via moduler i veggbryterne er det jeg vil ha, men har noen spørsmål i den sammenheng. 

 

Huset er fra 60-tallet, men det er gjort større oppussing for ca. 10 år siden på vann, el, isolasjon og lignende. Det er imidlertid (stort sett) ikke veggbokser for strømbrytere/dimmere. 

Er f.eks Fibaro Dimmer 2 fortsatt en bra løsning når man må ha alt i en boks på utsiden av veggen? Hvor stor boks trenger man? 

 

Jeg vil enten ha dimmer med skruknott, eller vippebryter. Forstår det som FB2 med vippebryter kan settes opp til å gå opp til forhåndsinnstilt nivå ved ett klikk, og dimme opp/ned ved press. Men maks/min-nivå, kan det stilles fra alle sentraler, eller må man ha Fibaro sin HomeCenter-løsning? 

 

De LED-taklampene jeg har sett på er veldig lyssterke på 100%, så skulle gjerne hatt de på maks 50% som default. 

hvis du ikke vil ha et monster av en bryter på veggen med påveggskapper, kan det være en løsning å sette en "tabbeboks" bak, dette er en boks som har samme mål som vanlige veggbokser, men som monteres fra fremsiden. da får du litt plass til å gjemme vekk micromodulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.