Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilke bevegelsessensorer anbefales


Guahtdim

Spørsmål

Jeg skal etterhvert kjøpe inn sensorer for å overvåke bevegelser og lurer på hvilke som brukes anbefales. I hovedsak inne, men jeg ser for meg at jeg også vil ha noen ute.

 

Jeg tenker i hovedsak z-wave, men har også muligheter for RFX

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
7 minutes ago, Salvesen said:

Jeg har kjøpt inn en del 4 i 1 sensorer fra Clas'ern. Disse anbefales ikke, bevegelses delen fungerer ikke i homeseer(fungerer nok med noen justeringer men har ikke funnet de rette enda :P) og de er ellers veldig ustabile. 

Jeg antar at dette er Artikkelnummer   36-5747, Z-Wave, 4-i-1 TKB TSM02, multisensor.

 

Jeg ser at Clas nå har begynt å selge Z-Wave Aeotec 6-i-1 multisensor (det er vel den Moskus foretrekker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
27 minutter siden, Guahtdim skrev:

Jeg antar at dette er Artikkelnummer   36-5747, Z-Wave, 4-i-1 TKB TSM02, multisensor.

 

Jeg ser at Clas nå har begynt å selge Z-Wave Aeotec 6-i-1 multisensor (det er vel den Moskus foretrekker).

 

Det stemmer! Jeg har trøbbel både med PIR og magnet switch i disse. Mulig jeg blir å bytte de inn i Aeotec sin, men den har ikke magnet da. Men magnetsensorer kan en jo få relativt rimelig uten om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutes ago, Blodstrupmoen said:

Jeg har testet Hue motion sensoren, og den fungerer utmerket med Homeseer. Er også noe billigere enn de andre.

 

Hvordan er batteritiden på denne? Et minus med denne, sånn jeg ser det, er at dette kun er en bevegelsessensor, ikke feks temperatur.

 

Selv har jeg Aeon Labs Multisensor 6 siden den kan, som @Moskus sier, brukes med batterier og strøm via USB. Har en i hvert rom og det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, LaStrada skrev:

Hvordan er batteritiden på denne? Et minus med denne, sånn jeg ser det, er at dette kun er en bevegelsessensor, ikke feks temperatur.

Har ikke hatt den så lenge at jeg har erfaring med batteritid, men den bruker 2 stk AAA batterier, noe som er en fordel.

Denne har også temperatur sensor og lys sensor i tillegg til bevegelse. At den i tillegg kan  kommunisere direkte med hue pærene er også greit i tilfelle nedetid på server.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Har ikke hatt den så lenge at jeg har erfaring med batteritid, men den bruker 2 stk AAA batterier, noe som er en fordel.

Denne har også temperatur sensor og lys sensor i tillegg til bevegelse. At den i tillegg kan  kommunisere direkte med hue pærene er også greit i tilfelle nedetid på server.

 

Har den temp også? Finner ikke noe informasjon om dette i verken datablad eller på hue sidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Ja:

Capture.PNG

 

Hvordan er denne for justering av sensitivitet forresten? Har en katt som farer rundt når jeg ikke er hjemme så må blokke det ut på en måte, grei å konfigurere? 

 

Og hvor ofte oppdateres temp? Om det er grei sampling på denne vurderer jeg å bare levere alt tilbake, kjøpe ett par slike og kjøpe magnet sensorer utenom. 

Endret av Salvesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 hours ago, Moskus said:

Aeon Labs Multisensor6.

Fibaro Multisensor.

 

Jeg liker den første bedre enn den siste, for den kan få fast strøm.

 

 

Men den første er ikke noe særlig dersom du skal kjøre den på batterier. Jeg har aldri byttet batteri på mine Fibaro multisensor (standardinnstillinger), og det har aldri vært noe tull med dem i det hele tatt. Det kan man ikke si om Aeon Labs-sensorene. Men Aeon har UV (selv om jeg aldri har hatt annen verdi enn 0 på mine) samt fuktighet -- det mangler fibaro.

 

Min anbefaling er altså å tenke gjennom behovene før man kjøper.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har ikke prøvd andre bevegelsessensorer enn Fibaro 4-i-1-sensor (Fibaro FGMS-001), og Philips Huemotion, men jeg anbefaler egebtlig begge. 

 

Huemotion har en hyggelig pris på rundt 379,-, er liten i størrelse og gir deg i tillegg temperatur og lyssensor. Minuset er jo at du må ha Hue Bridge i tillegg, men har du det i tillegg til Hue-pærer er denne å anbefale. Som andre nevner så kan sensor og lys snakke sammen selv om nettverket skulle være nede. 

 

Philips nevner ingen steder som jeg har funnet at denne har temperatursensor, men det har den altså. Min ser ut til å oppdatere seg hvert 15. minutt på temp, og hver gang en ny verdi kommer på lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
41 minutter siden, Tor Aage skrev:

Jeg har ikke prøvd andre bevegelsessensorer enn Fibaro 4-i-1-sensor (Fibaro FGMS-001), og Philips Huemotion, men jeg anbefaler egebtlig begge. 

 

Huemotion har en hyggelig pris på rundt 379,-, er liten i størrelse og gir deg i tillegg temperatur og lyssensor. Minuset er jo at du må ha Hue Bridge i tillegg, men har du det i tillegg til Hue-pærer er denne å anbefale. Som andre nevner så kan sensor og lys snakke sammen selv om nettverket skulle være nede. 

 

Philips nevner ingen steder som jeg har funnet at denne har temperatursensor, men det har den altså. Min ser ut til å oppdatere seg hvert 15. minutt på temp, og hver gang en ny verdi kommer på lys. 

 

Dette er jo veldig lovende! Blir bytting her iallefall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har basert meg på Fibaro multisensor, men fikk meg en overraskelse etter juleferien. Virker som om de går i dvale eller noe ved lengre inaktivitet? Ingenting reagerte i alle fall når jeg kom hjem etter ikke så veldig mange dager. Dersom jeg hadde brukt disse for å trigge innbruddsalarm hadde jeg blitt betenkt... Til vanlig reagerer de fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Salvesen skrev:

 

Dette er jo veldig lovende! Blir bytting her iallefall! :D

Jeg synes Fibaro ikke alltid sender den info jeg trenger,

Sender feks. ikke batteriinfo , batteriet går tomt uten att den sier i fra

på lux målingen så sender den ikke ofte nok info selv om jeg har satt intervaller på 20 LUX

Mulig jeg har gjort noe feil, Noen kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.