Gå til innhold
  • Bli medlem
  • Moskus
    Moskus

    HomeSeer-skolen #2: Oppsett

    Oppsett

    I del 2 skal vi ta for oss det mest grunnleggende av oppsettet, og vi gjør det både for de som har valgt en selvstendig enhet som Zee2 og for de som har valgt programvaren.

     

    De som vil lese om Zee2-oppsettet kan bare fortsette å lese. De som har valgt program-tilnærmingen kan bla nedover til overskriften "Programvare-oppsett".

     

     

     

     

     

    Zee2-oppsett

    Jeg har en Zee versjon 1 men verden har gått videre siden det, så jeg har fått låne en Zee2 av Artius.

     

    Inni pakken er det en liten brukermanual for å hjelpe deg i gang, og det kan være greit å skumme gjennom denne.  Er du av den utålmodige typen er det egentlig bare å koble til en nettverkskabel og strøm, så er du i gang.

     

    Etter et minutt har enheten startet opp. Så vi bruker en PC eller et nettbrett, åpner en nettleser og går til nettsiden http://find.homeseer.com. Denne siden vil finne alle HomeSeer-enheter (enten hardware-bokser, program-installasjoner eller Z-NET) som er tilgjengelig på nettverket ditt.

     

    Hos meg ser det slik ut:

    Find HomeSeer.png

     

    Du vil sannsynligvis kun ha en linje i tabellen. Vi trykker på IP-adressen i kolonnen "System". Da åpnes web-grensesnittet, og vi skal gjennom førstegangsoppsettet.

     

    De første skjermbildene handler om å sette brukernavn og passord, samt å registrere programvaren (lisens og passord står under Zee2-boksen). Du blir bedt om å sette to passord. Det øverste er innloggingen til HomeSeer, altså til selve brukergrensesnittet. Det andre er root-passordet, altså til påloggingen til Linux-installasjonen som kjører på Zee2'en. Begge deler må huskes, så velg (unike) passord som du klarer å huske, eller bruk en passord-manager (f.eks. LastPass eller EnPass).

     

    Deretter er du inne i HomeSeer. :)

    startside.png

     

    Det kan se slik ut, men det er mulig du får et par "Devicer" på kjøpet. Disse har ingen funksjon så du kan slette dem (velg dem med checkboksen til venstre, og velg "Delete") i nedtrekksboksen rett under den blå teksten "Device List".

     

    Delete.png

     

    Klokka og dato-oppsettet bruker et amerikansk oppsett. Fint for de fleste brukere, men nødvendigvis ikke oss her i Europa. Å endre det er litt mer avansert (og BURDE ha vært gjort med et innebygget script istedenfor), men det er heldigvis noe som kun gjøres en gang. Se den skjulte teksten under for detaljene.

    Spoiler

     

    Endre til 24timers klokke.

    • Last ned Putty hvis du ikke har det fra før
    • Kjør det, og skriv inn IP-adressen til din Zee
      • Skriv inn brukernavnet "homeseer"
    • 24h - 0.png
    • Skriv inn passordet du selv valgte (ikke web-passordet) i oppsettet
    • Skriv inn "sudo raspi-config" og trykk enter (merk: du kan kopiere kommandoene mellom sitat-merkene og deretter lime dem inn i putty ved å høyreklikke i Putty vinduet)
    • Velg valg "4. Internationalisation Options"
    • Velg "I1 Change Locale"
    • … vent
    • Bla ned til du finner "nb_NO.UTF-8 UTF-8"
      24h - 1.png
       
    • Trykk på space (på tastaturet) for å merke den.
    • Trykk TAB (på tastaturet) for å flytte markøren til OK og trykk Enter.
    • For sikkerhetsskyld velger vi "en_US.UFT-8" som default for systemet og velger OK.
    • Locale-informasjon blir lastet ned og opprettet. Når den er ferdig velger vi "Finish" nederst til høyre.
    • Skriv "sudo nano autostart_hs"
      24h - 2.png
       
    • Endre "_US" til "_GB" og trykk Ctrl+X for å lukke og lagre
      24h - 3.png
       
    • Skriv "sudo reboot" for å starte Zee2 på ny
      24 - 4.png

    Din Zee2 viser nå datoer og klokkeslett i norsk format! :) 

     

     

     

    En annen ting jeg alltid gjør, er å sette fast IP på slike bokser. Det gjør det lettere å finne dem igjen, og jeg kan enkelt bruke en ping-kommando til å finne ut om boksen i det minste er på eller ei.

     

    I Zee2 gjøres dette under Tools -> Setup -> Network. Du må velge en IP som ikke blir utdelt av routeren (dvs DHCP-serveren) din. Hvis alt dette er gresk for deg, så kan det være like enkelt å bruke http://find.homeseer.com for å finne Zee2'en din.

     

    Nettverk (fast IP).png

     

    Til slutt

    Hvis du ikke har lyst til å herje med port forwarding, er det enklere å benytte seg av myhs.homeseer.com for å logge seg på HomeSeer over internett. Se nederst for oppsett.

     

     

    Programvare-oppsett

    HomeSeer installeres som alle andre programvarer. Man laster ned programmet herfra: http://www.homeseer.com/current-downloads.html

    … og kjører installasjonsfilen når den er ferdig. Man trykker "Neste" til programmet er ferdig installert.

     

    Så langt, så vel! :) 

    Så er det et par elementer som med fordel kan justeres…

     

    Auto start

    HomeSeer 3 krever admin-rettigheter fordi det er filer i programmets mappe i \Program Files (x86) som endres (grunnen til det er at det er enklere å håndtere flytting mellom maskiner og OSer, ta backup av hele HS3, etc. Man kan være enig eller uenig, men slik er det nå engang).

     

    Men Windows 10 nekter auto-oppstart for HomeSeer (og andre admin-krevende programmer). Det kan man imidlertid enkelt løse med Startup Delayer. Du kan laste det ned herfra, og det holder lenge med Standard-utgaven.

     

    Rettigheter

    Da jeg installerte HomeSeer direkte på en Windows 10-installasjon (utviklingsmaskinen) trengte jeg ikke gjøre noe som helst. Men da det var installert på en Win7-maskin som jeg oppgraderte til Windows 10 ble det nødvendig å sette mappe-rettighetene til den lokale Windows-brukeren (den som er innlogget når HomeSeer blir startet).

    • Finn HS3-mappen i "C:\Program Files (x86)"
    • Høyreklikk på mappen og velg Properties -> Security -> Edit (knapp).
    • Trykk "Add…" (knapp)
    • Skriv inn navnet på brukeren, trykk "Check names" og deretter OK.
    • Velg brukeren i den øverste listen, og velg "Full control" i listen nederst. Trykk OK.

     

    Dette har imidlertid vist seg å ikke være nødvendig når HS3 ble installert direkte på Windows 10.

     

    Windows Update

    Jeg kan forstå at Microsoft ser det nødvendig å tvinge brukere til å oppdatere Windows. Mange lot det bare skure og gå, og programvare må oppdateres for å være sikker! Men det er et problem: Jo flere plugins man bruker jo flere prosesser har HomeSeer kjørende, og dermed tar HomeSeer litt mer tid å avslutte enn vanlige programmer. Til slutt går Windows lei, og lukker HS3.

     

    Det kan dessverre resultere i en korrupt HomeSeer-database! Jeg og andre har opplevd det. Det kan løses ved å restarte maskinen før Windows gjør det selv. Det kan også løses med Windows Update Minitool, men for all del: Som med all programvare, sørg for å oppdatere Windows!

     

    Ta manuell backup eller bruk BLBackup

    Dette er kanskje ikke det første du setter opp, men etter en stund har du fått et system som sviver. Da er BLBackup utrolig praktisk å ha. Dette er en plugin som tar backup av HomeSeer-katalogen (eller hva som helst), og er veldig hendig å ha i tillfelle noe skjer. Vi skal komme tilbake til hvordan denne blir satt opp senere. Er du interessert i å ta backup av HS3-installasjonen din er det så enkelt som det kan bli: Høyreklikk på HomeSeer3-mappen i "\Program Files (x86)"-mappen, velg Send To -> Zip file. HomeSeer blir nå sendt til en ZIP-fil som du enkelt kan gjenopprette senere.

     

     

     

    Tilgang via internett

    En måte å gjøre det på er å bruke port forwarding for å videresende trafikken fra internett til HomeSeer. Jeg har imidlertid ikke tenkt å si mer om dette her, utenom å nevne at web-trafikken går på port 80 og den må videresendes til en fast IP-adresse.

     

    Hvis dette gir deg flere spørsmål en svar, så finnes det et alternativ:

    HomeSeer gir deg en mulighet for å koble deg på din HomeSeer-installasjon (uansett om det er programvare eller fysisk boks) over internett på uten at du trenger å styre med faste IP-adresser og port forwarding. Den finner du på http://myhs.homeseer.com. Med siste server-oppgradering hos HS er MyHS-tjenesten nå blitt lynende kjapp sammenlignet med direkte tilgang, selv for oss som bor her i Norge.

     

    myhs settings.png

     

    Det første du må gjøre er å gå til Setup -> Network, og huke av "Enable remote access through MyHomeSeer service".

     

    myhs login.png

     

    Så går du til http://myhs.homeseer.com og trykk på  "Register" linken under knappene.

     

    myhs register.png

     

    Da er det bare å fylle inn epostadresse og passord (BRUK ET LANGT OG SIKKERT PASSORD, husk at HomeSeer kan potensielt styre hele huset inkludert låse opp dører, så det er greit å ha et godt og unikt passord man ikke kan gjette seg for enkelt til).

     

    I tillegg må du ha License ID og passordet ditt. Hvis du har en fysisk boks, så står dette på undersiden av boksen. Hvis du har en programvare-lisens, så har du fått dette tilsendt på epost.

     

    Det siste er å opprette en bruker i HomeSeer med brukernavn og passord satt til det du brukte da du registrerte deg. Du legger til brukere under Setup -> Network.

     

    Nå skal det være mulig å logge på HomeSeer via http://myhs.homeseer.com:) 

     

     

     

    Sånn! Vi har nå valgt oppsett (se del 1), og om du nå har valgt hardware- eller software-ruten er nå HomeSeer oppe og kjører.

    I HomeSeer-skolen del 3 skal vi legge til den aller første Z-wave-enheten, og utføre litt vedlikehold og optimalisering.

     

    Endret av Moskus

    • Like 15



    Brukertilbakemelding

    Anbefalte kommentarer

    I "startup-delayer" hva slags avhukinger har du valgt?

    Tenker da spesielt på om du starter med "høyeste rettigheter".

    Hvordan rettigheter får alle plugins hvis man ikke starter med admin?

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Jeg har satt HS3.exe til å starte som Administrator, ja.

     

    17 minutter siden, Andreas skrev:

    Hvordan rettigheter får alle plugins hvis man ikke starter med admin?

    De får de samme rettighetene som HS3.exe har.

     

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    3 timer siden, Andreas skrev:

    Hvordan gjorde du det?

     

    Finner HS3.exe, vanligvis i c:\program files (x86)\HomeSeer HS3.

    Høyreklikk hs3.exe -> Properties (Egenskaper) -> Compatibility (Kompabilitet) -> Huk av "Run as Administrator" nederst. :) 

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    14 minutter siden, Kensko skrev:

    Skal det virke med Startup Delayer, må du slå av User Account Control. Ellers så spør den etter godkjenning før den starter Homeseer.

    Ja, det kan være. Deaktiverer alltid UAC på slike maskiner.

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Til automatisk oppstart lager jeg en .BAT fil som jeg legger i oppstart mappen til brukeren, som for øvrig blir logget automatisk inn, uten passord. Enkelt og greit :-)

    ------

    echo off
    cd "c:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3"
    start HS3.exe

    exit

     

     

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Finner ikke hvor i Startup Delayer en kan sette HS3 til autostart. Ser ut som en trenger premium versjon til dette.. 

    Har installert ver 3.0 av Startup Delayer.

    Endret av Tinge76

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    12 timer siden, Tinge76 skrev:

    Finner ikke hvor i Startup Delayer en kan sette HS3 til autostart. Ser ut som en trenger premium versjon til dette.. 

    Jeg satte dette nettopp opp på nytt. Fungerer fint her, men det kan jo ha skjedd noe på 2 måneder...?

     

    image.png

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    2 hours ago, Moskus said:

    Jeg satte dette nettopp opp på nytt. Fungerer fint her, men det kan jo ha skjedd noe på 2 måneder...?

     

    image.png

    satte den opp nå (takk) og det fungerte krutt.

     

     

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    16 minutes ago, Tinge76 said:

    Hva gjør eg galt?

    HS3.exe vises på running tasks. Skulle vært på Startup Applications...

    image.thumb.png.f7622b0bdf8e4eb769400edeacddba02.png

    Du må vel inn i Startup Aplications og legge til Hs3.exe fila der.

     

    så kan da gå inn og justere oppstarten basert på CPU og diskbruk

     

    Du er nå inne på kjørende oppgaver.

     

     

    image.png.c75e16925072d61bb390a15c0e0218b1.png

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    21 minutter siden, Arne Johnny skrev:

    Du må vel inn i Startup Aplications og legge til Hs3.exe fila der.

     

    så kan da gå inn og justere oppstarten basert på CPU og diskbruk

     

    Du er nå inne på kjørende oppgaver.

     

    image.png.c75e16925072d61bb390a15c0e0218b1.png

     

    Det gjorde susen, takk for hjelpen!

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    For de som prøver å endre tid/dato-format fra Mac:

     

    • Åpne Terminal.app
    • Skriv/kopier + enter (hvor 192.168.x.xx er adressen):
      ssh -o PreferredAuthentications=password -o PubkeyAuthentication=no homeseer@192.168.x.xx

       

    • Skriv inn linux-passord + enter.
    • Skriv/kopier + enter for å navigere til mappe:
    • cd/usr/local/HomeSeer
    • Skriv/kopier + enter for å endre fil:
    • sudo nano autostart_hs

       

    • Endre ønsket språk: endre til f.eks. nb_NO.UTF-8

    • Trykk control(^)+x for exit, trykk y for yes for å lagre. Trykk enter for å gå ut.

    • Skriv/kopier + enter for reboot:
    • sudo reboot

       

    Endret av lavkarbo
    Feil i kode

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    På 22.11.2018 den 19.47, lavkarbo skrev:

    For de som prøver å endre tid/dato-format fra Mac:

     

    • Åpne Terminal.app
    • Skriv/kopier + enter (hvor 192.168.x.xx er adressen):
      
      ssh -o PreferredAuthentications=password -o PubkeyAuthentication=no homeseer@192.168.x.xx

       

    • Skriv inn linux-passord + enter.
    • Skriv/kopier + enter for å navigere til mappe:
    • 
      cd/usr/local/HomeSeer
    • Skriv/kopier + enter for å endre fil:
    • 
      sudo nano autostart_hs

       

    • Endre ønsket språk: endre til f.eks. nb_NO.UTF-8

    • Trykk control(^)+x for exit, trykk y for yes for å lagre. Trykk enter for å gå ut.

    • Skriv/kopier + enter for reboot:
    • 
      sudo reboot

       

     

    Sorry, relativt ny på dette (HS på Raspberry/Linux...). Ved lagring av filen får jeg feilmeldingen: "Error writing autostart_hs: Permission denied". Hvordan fikser jeg det (autorisasjon antar jeg)?

    Endret av ReidarRoen

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider
    På 27.11.2018 den 20.07, ReidarRoen skrev:

     

    Sorry, relativt ny på dette (HS på Raspberry/Linux...). Ved lagring av filen får jeg feilmeldingen: "Error writing autostart_hs: Permission denied". Hvordan fikser jeg det (autorisasjon antar jeg)?

     

    Husket du «sudo» foran?

    Del denne kommentaren


    Lenke til kommentar
    Del på andre sider


    Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

    Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

    Opprett konto

    Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

    Start en konto

    Logg inn

    Har du allerede en konto? Logg inn her.

    Logg inn nå

×