Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarsler på vaskerom


Godot

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en røykvarsler på vaskerommet, for å  automatisk kunne skru av strøm til vaskemaskin/trommel hvis det skulle bli røykutvikling.

Det kan bli varmt og fuktig på vaskerommet når trommelen går, noen som har erfaring med en varsler som ikke gir falske alarmer i slike forhold?

 

Fibaro sin hadde vært kjekt, fordi den har integrert temperaturmåler også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. juni 2016 klokken 18.10, GeneralVirus skrev:

Styr unna Fibaro sin, den kan ikke seriekobles.

 

Hva om man setter opp en ekstern sirene i tillegg? Jeg hadde tenkt å gjøre det selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en standard for seriekobling, så varslere fra ulike merker virker sammen? Eller er dette en z-wave-standard?

 

Jeg har 2 Nest Protect der vi bor nå, de bruker 802.15.4 for å snakke sammen hvis Wifi er nede, men det beskriver vel bare lag 1 og 2

(protokollen kommer på toppen av dette igjen)

 

Nestene gjør seriekobling på en bra måte, en stemme forteller deg hvor røyken er fra, "There is smoke in the kitchen" etc.

Man må vel innom en sentral for å få lignende funksjonalitet med andre enheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
21 minutter siden, Actibus skrev:

Anbefales klorgassdetektor på vaskerom, kombinert med vanlig detektor.

Klorgass oppstår når plast smelter, ofte akkurat i vaskemaskiner/tørketromler, før det tar fyr.

Kombiner med hjemmeautomasjon som kutter strømmen til disse.

 

http://www.tu.no/artikler/gassdetektor-i-el-skap-redder-liv/260240

Jeg finner bare 8-9 år gamle artikler om "Electric Fire Prevention System", men ingen steder det er i salg...?

 

Hvordan fungerer dette på et fuktig vaskerom? Vanlige røykvarslere anbefales jo ikke på slike rom pga mange falske alarmer pga fukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Actibus skrev:

Jeg har hatt en sånn Nexa seriekoblet detektor på vaskerommet i 2 år, den har aldri gitt falsk alarm, og der blir det ganske fuktig når tørketrommelen går..

En KD-101?

 

I så fall får jeg kanskje prøve å installere en, jeg også. Pr dags dato har jeg en temperaturvakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18 June 2016 at 17:51, Godot said:

Jeg planlegger en røykvarsler på vaskerommet, for å  automatisk kunne skru av strøm til vaskemaskin/trommel hvis det skulle bli røykutvikling.

Det kan bli varmt og fuktig på vaskerommet når trommelen går, noen som har erfaring med en varsler som ikke gir falske alarmer i slike forhold?

 

Fibaro sin hadde vært kjekt, fordi den har integrert temperaturmåler også...

Har en fra Fibaro på vaskerommet - i går ble fuktigheten tydeligvis for høy for den, så da slo den ut. Har tidligere hatt en KD-101 der - den hadde samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mk1 black limited skrev:

Har en fra Fibaro på vaskerommet - i går ble fuktigheten tydeligvis for høy for den, så da slo den ut. Har tidligere hatt en KD-101 der - den hadde samme problemet.

Jeg har gått for varmedetektor på vaskerom, løser ut ved 55 grader (eller noe sånt). Den er dessverre ikke "smart", men har planer om å sette inn et batteri fra Roost (når de i løpet av høsten åpner for internasjonal forsendelser igjen) og se om jeg kan få det inn i automasjonen på noe vis. Da kan den trigge f.eks å kutte strøm til vaskemaskin/tørketrommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, mk1 black limited said:

Har en fra Fibaro på vaskerommet - i går ble fuktigheten tydeligvis for høy for den, så da slo den ut. Har tidligere hatt en KD-101 der - den hadde samme problemet.

 

Har du måling på fuktigheten? 

Slår vel ut på temperatur også den. Merker tempen kan stige fort hos meg når tørketrommel og tørkeskap står på

Har en Jablotron brannvarsler  på vaskerommet som jeg vurderer å skifte til fibaro.(men hvis den gir feilalarmer så blir det ikke aktuelt) Jablotronen har ikke gitt feil alarm til nå. Ser jeg ikke har vært over  60% luftfuktighet. Har en vifte som starter ved 50%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.