Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HS3 på Windows eller Linux?


T-Rex

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er i bestemmelsesprosessen om jeg skal gå for HS3 eller noe annet ( Jeg har tidligere brukt OpenHAB, men det var i forrige huset så blir uansett å starte på nytt. Og det er en stund siden så husker ikke så mye av det).

 

Jeg bruker nå en trial av HS3 på linux, og ser at det er en del plug-ins som kun fungerer på windows.

 

Vet det er mange som kjører det på windows, men liker linux bedre på ting som skal være stabilt. Dårlig erfaring med windows der. Og vil helst ikke kjøpe/ofre en windows lisens i tillegg også da det blir dyrt nok fra før.

 

Vurderer å kjøre mqtt mot en av opensource systemene i stedenfor plugins på det som ikke fungerer på linux hvis jeg går for det. Og der jeg synes plug-in'ene er overpriset. Som jeg synes det er en del av.

 

Noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre? Og evt. om jeg bare burde gå for et opensource alternativ i steden for å blande 2 systemer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører på Ubuntu 16.04, med disse plugins:

Sitat

BLBackup:,Z-Wave:,RFXCOM:,PHLocation:,SDJ-Health:,MQTT:,Pushover 3P:,weatherXML:,Device History:,EasyTrigger:,TradfriSeer:

Hvilke plugins er det du savner på Linux?

 

Valgte Linux av flere grunner:

* Slippe Windows-lisens

* Mindre krav til maskinvare (jeg kjører virtuell server på ESXi)

* Slippe korrupt database pga en overivrig Windows Update

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg kjører på Ubuntu 16.04, med disse plugins:

Hvilke plugins er det du savner på Linux?

 

Valgte Linux av flere grunner:

* Slippe Windows-lisens

* Mindre krav til maskinvare (jeg kjører virtuell server på ESXi)

* Slippe korrupt database pga en overivrig Windows Update

 

Takk for svar.

 

Harmony hub og en til som jeg ikke husker i farta hva var er vel egentlig de eneste jeg har sett så langt som har sett som jeg ville ha så langt.

 

Vurderer å sette opp ESXi jeg, hva er din erfaring med hardwarestøtte, er ikke det pain med vmware? Og hva med begrensnigene i gratisversjonen?  Har også sett på proxmox.

 

8 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jaaa, windows-pcen min som jeg kjører vmware workstation på i dag kræsjet nettopp pga. Windows update.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Salvesen skrev:

Personlig gikk jeg fra linux til windows nettopp, men det er kun pga jeg har lite erfaring med linux og at jeg kjørte på rpi lisens med kun 5 plugins. 

 

Hva er erfaringen din med å kjøre HS på RPI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Windows fordi det er enklere å sette opp og vedlikeholde. Med Windows 10 er maskinkravene også veldig beskjedne (kjører også virtuelle servere på ESXi).

Bare ha kontroll på Windows Update, så går det fint.

 

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Vurderer å sette opp ESXi jeg, hva er din erfaring med hardwarestøtte, er ikke det pain med vmware? Og hva med begrensnigene i gratisversjonen?  Har også sett på proxmox.

Ja, til en viss grad. USB forwarding er mye "hit and miss", mest "miss". Men hardware kan jo kobles til RPier og "forwardes" over IP. Personlig mener jeg det er den beste løsningen uansett om man virtualiserer eller ikke.

 

Gratisversjonen fungerer utmerket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

 

Hva er erfaringen din med å kjøre HS på RPI?

 

Tja, det var fint i starten. Men når jeg tippet over 300+ devices og rundt det samme i events begynte det å bli sirup. I tillegg brukte jeg alt for lang tid på å feilsøke ting pga jeg ikke er så "god" i linux osv. 

 

I tillegg er det ett realt "hekkan" å gå fra linux til windows om en har laget masse events! Alt måtte lages på ny, og etter den erfaringen holder jeg nå på  å skrive om mest mulig i script for å slippe slike situasjoner i fremtiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg bruker Windows fordi det er enklere å sette opp og vedlikeholde. Med Windows 10 er maskinkravene også veldig beskjedne (kjører også virtuelle servere på ESXi).

Bare ha kontroll på Windows Update, så går det fint.

 

Ja, til en viss grad. USB forwarding er mye "hit and miss", mest "miss". Men hardware kan jo kobles til RPier og "forwardes" over IP. Personlig mener jeg det er den beste løsningen uansett om man virtualiserer eller ikke.

 

Gratisversjonen fungerer utmerket.

 

 

 

Tenkte mest på hardware som esxi vil kjøre på, lest at det er mye som ikke støttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, T-Rex skrev:

Harmony hub og en til som jeg ikke husker i farta hva var er vel egentlig de eneste jeg har sett så langt som har sett som jeg ville ha så langt.

 

Den er vel sånn "semi støttet" på Linux - jeg kjørte den, men måtte ta noen runder med utvikleren for å få rettet feil som gjorde at det ikke virket på Linux  "out of the box"(https://forums.homeseer.com/showpost.php?p=1260254&postcount=63). Fikk det til å fungere, men syntes prisen var for høy til at jeg valgte kjøpe den etter trial. Nå bruker jeg MQTT mot harmony hub. :) 

 

10 minutter siden, T-Rex skrev:

Vurderer å sette opp ESXi jeg, hva er din erfaring med hardwarestøtte, er ikke det pain med vmware? Og hva med begrensnigene i gratisversjonen? 

 

Tja, har egentlig ikke hatt noen store problemer. Måtte injecte NIC og diskcontroller-driver, men etter oppgradering til 6.5 så trenger jeg bare NIC-driver.

Har ikke støtt på noen "begresningner", annet enn at man må patche manuelt. :) 

Et annet problem var USB-passthrough av UZB1 - det måtte jeg gi opp etter oppgradering fra 5.5 til 6.5 og kjøre den på en RPi via ser2net i stedet. RFXtrx433 derimot, fungerer fint med passthrough.

 

3 minutter siden, Salvesen skrev:

I tillegg er det ett realt "hekkan" å gå fra linux til windows om en har laget masse events! Alt måtte lages på ny, og etter den erfaringen holder jeg nå på  å skrive om mest mulig i script for å slippe slike situasjoner i fremtiden ?

 

Tror det problemet er mindre nå, for ingen installerer vel HS3 på en maskin med Mono 3.x lengre? ;) 

I tillegg har jo siste HS-versjon en import/eksport-funksjon av event, som kanskje "løser" det problemet? :) 

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

 

 

Tror det problemet er mindre nå, for ingen installerer vel HS3 på en maskin med Mono 3.x lengre? ;) 

I tillegg har jo siste HS-versjon en import/eksport-funksjon av event, som kanskje "løser" det problemet? :) 

 

Godt mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

28 minutter siden, ZoRaC skrev:

Den er vel sånn "semi støttet" på Linux - jeg kjørte den, men måtte ta noen runder med utvikleren for å få rettet feil som gjorde at det ikke virket på Linux  "out of the box"(https://forums.homeseer.com/showpost.php?p=1260254&postcount=63). Fikk det til å fungere, men syntes prisen var for høy til at jeg valgte kjøpe den etter trial. Nå bruker jeg MQTT mot harmony hub. :) 

 

Støtter Harmony hub mqtt direkte :D

 

29 minutter siden, ZoRaC skrev:

Tja, har egentlig ikke hatt noen store problemer. Måtte injecte NIC og diskcontroller-driver, men etter oppgradering til 6.5 så trenger jeg bare NIC-driver.

Har ikke støtt på noen "begresningner", annet enn at man må patche manuelt. :) 

Et annet problem var USB-passthrough av UZB1 - det måtte jeg gi opp etter oppgradering fra 5.5 til 6.5 og kjøre den på en RPi via ser2net i stedet. RFXtrx433 derimot, fungerer fint med passthrough.

 

Du kjører på vanlig PC-hardware med SATA-controller? ikke server?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Nei, med den node.js-serveren jeg linket til. :) 

 

Å ja :) Kjører du den som en egen VM?

 

5 timer siden, T-Rex skrev:

Harmony hub og en til som jeg ikke husker i farta hva var er vel egentlig de eneste jeg har sett så langt som har sett som jeg ville ha så langt

 

Var Tasker-plugin'en  den andre som kun virket på Windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, T-Rex skrev:

Å ja :) Kjører du den som en egen VM?

 

Nei, på samme VM som HS. Er bare en liten servertjeneste. Kjører MQTT-broker på den samme også. 

 

13 minutter siden, T-Rex skrev:

Var Tasker-plugin'en  den andre som kun virket på Windows.

 

Har ingen Android, så har ikke savnet den... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, den første dagen kjørte jeg HS3PRO på virtualisert win7 på ESXi som var på hovedserveren min. Brukte da en Z-NET. Fikk masse rare feilmeldinger under inkludering av noder, og skjønte ikke hva som var galt. Tok deretter å migrerte hele VM'en til en ny PC som jeg hadde installert ESXi på, og kjørte passthrough UZB1. Dette fungerte smertefrtt fra dag en, og har aldri gitt meg noen problemer.

 

Altså:

Z-NET fungerte overhodet ikke for meg. Passthrough UZB1 har vært ufeilbart så langt. Er det motsatt av den erfaringen dere andre har?

(Irriterende at jeg ikke tok vare på logfilene av alle de feilede inkluderingene mine... Kanskej det var jeg som gjorde noe galt?)

 

Jeg har egentlig mest lyst til å migrere HS3PRO-VM'en min tilbake til hovedserveren, og sette opp Z-NET igjen. Nå må det vel kanskej fungere, når z-wavenettverket mitt er ferdig oppsatt, og det kun er snakk om å importere det inn på Z-NET?? Hva tror dere? Jeg vet ikke om jeg tør... :) Hva om ting går til h*lvete...

 

PS. ESXi med Vcenter er helt nydelig! Flytte VM'ene smertefritt mellom servere/test-servere, HA/FT for de som er redd for at HS3 skal krasje osv. :)

Endret av Squirrel
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Squirrel: jeg tror det er litt «bingo» hva som funker med passthrough. Jeg kjørte UZB1 og RFXtrx433 slik mot ESXi 5.5 i månedsvis, uten problemer, mens @Moskus mener jeg slet med UZB1 på 5.5. Jeg fikk problemer på 6.5. 

 

Siden du har flere hosts, så ville jeg heller flyttet pinnene vekk fra den fysiske boksen, for da kan du faktisk migrere HS smertefritt mellom hostene også. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, ZoRaC said:

Siden du har flere hosts, så ville jeg heller flyttet pinnene vekk fra den fysiske boksen, for da kan du faktisk migrere HS smertefritt mellom hostene også.

 

Ja, det er jo det som høres så kult ut. :) Skikkelig redundans der også. Men som sagt, så er jeg litt redd for at jeg skal ødelegge nettverket mitt. Tror nesten jeg må lage et nytt test-nettverk med én node eller to og demo av homeseer, for å sjekke at det ikke er z-net-boksen som er ødelagt.

Få flyttet HS3P inn på hovedserveren hadde vært gull, så slipper jeg å ha en egen boks som suser og går kun for én VM med HS3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg angrer virkelig på at jeg ikke tok vare på logfilene av alle de forskjellige feilmeldingene jeg fikk under inkluderingsprosessene. Hadde vært greit å sett på det nå i ettertid og funnet ut hva jeg evt. gjorde feil...

Men jeg syns jeg husker at hver gang jeg forsøkte å inkludere noe, så fkk jeg en feilmelding av noe slag, også mistet HS3 connection med den, og jeg måtte inn og restarte den fra webpanelet for at HS3 skulle klare å kommunisere med den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.