GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det var greit med en trÄd der vi utveksler litt erfaringer rundt forskjellige mÄter Ä hoste Home Assistant. Finnes mange veier til Rom, bÄde virtuelle og direkte pÄ systemnivÄ. Selv kjÞrer jeg HASS 0.56.2 pÄ en RPI3 som kjÞrer HASSIO, selv om jeg har 2 stk Dell servere i kjelleren hvor jeg enten kan kjÞre virtuelt (VirutalEnv) eller via docker. Har bare ikke fÄtt surra meg til Ä ta steget til Ä flytte alt fra RPI og en etasje ned forelÞpig ;)

HASSIO pÄ RPI3 fungerer helt supert out of the box, men oppstarten tar lang tid, history/logbook-oppslag gÄr sakte og det fÞles generelt litt "seigere" enn DEV-riggen jeg har gÄende i pÄ serverne i kjelleren. 

Skrevet

KjÞrer Hassbian pÄ en RPi3 med RaZberry. Synes den har mer fleksibilitet enn hassio siden jeg har noe linux erfaring fra fÞr av.

KjÞrer logging osv til mysqldb pÄ NAS samt at logfiler lagres pÄ en USB-stick for Ä begrense skriving til sd-kortet og dermed optimalisere dets levetid.

• Like 1
Skrevet

KjÞrer Raspbian (snart siste versjon) pÄ RPI3 med AIO. Etter diverse krasj pga SD-kort-problemer flyttet jeg basen til Synology NAS. Bruker MariaDB der. Etter enda mer SD-kort-problemer byttet jeg ut en Samsung USB-lader med original RPI power og har hatt null problemer siden.

Men jeg ser etter en mer stabil plattform en RPI/sdkort. TÞr liksom ikke Ä gÄ all in fÞr jeg har en ekstra RPI og Sdkort liggende stand-by, eller flytter over til f.eks Intel NUC med SSD.

Skrevet

KjÞrte Hass.io pÄ RPI3 og med Aeotec Z stick. For Ä kunne bruke bluetooth, mÄtte jeg bytte til Hassbian. Det var ganske smertefri overgang, kunne bruke alle YAML filer fra Hass.io.

SÄ kjÞrer nÄ Hassbian pÄ samme hardware. KjÞrer UPS fra RPI som power. Funker gull det.

Skrevet

Tester hassio pÄ pi2.    Enkel installasjon og oppstart, men forelÞpig konklusjon er vel at yaml er noe herk.

Mange instruksjonsfilmer pÄ youtube, men nÄr det slippes nye oppdateringer minst hver andre uke blir de fort utdaterte :)

Skrevet

All in one installer pÄ en gammel hp microserver som kjÞrer Debian. Raspi3 gikk rett og slett alt for tregt etter en stund :)

22 hours ago, Øyvind said:

Enkel installasjon og oppstart, men forelĂžpig konklusjon er vel at yaml er noe herk.

Tips 1 splitt opp yaml filene med en gang. ( f.eks https://www.youtube.com/watch?v=Ili8B4hgQ-g )

Tips 2 bruk sublime text hvis du bruker windows ( alt er bedre enn notepad )

• Like 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
PĂ„ 31.10.2017 den 12.28, sjabby skrev:

KjÞrer Hassbian pÄ en RPi3 med RaZberry. Synes den har mer fleksibilitet enn hassio siden jeg har noe linux erfaring fra fÞr av.

KjÞrer logging osv til mysqldb pÄ NAS samt at logfiler lagres pÄ en USB-stick for Ä begrense skriving til sd-kortet og dermed optimalisere dets levetid.

Hva slags config fikk du til Ä funke mot Razberry? Gav opp den helt og brukte Aeotec sin stick istedet, men hadde vÊrt interessant Ä se hvordan du fikk det til. Antar du mÄtte disable bluetooth?

Skrevet (endret)

Jeg bruker kjÞrer Docker pÄ Ubuntu.

Docker er fleksibelt, sÄ du kan kjÞre flere linkede containere, med docker-compose:

I tillegg pÄvirker ikke docker "mor" operativsystemet, sÄ du kan enkelt teste ut nye konfigurasjoner, og rulle tilbake.

version: '2'
services:
        homeassistant:
                image: homeassistant
                build: homeassistant/
                container_name: homeassistant
                network_mode: "host"
                volumes:
                        - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
                        - /etc/homeassistant:/config
        mqtt: 
                image: toke/mosquitto
                container_name: mqtt
                ports:
                        - 1883:1883
                        - 9001:9001
                volumes:
                        - /etc/homeassistant/mqtt/config:/mqtt/config:ro
                        - /etc/homeassistant/mqtt/data:/mqtt/data
                        - /etc/homeassistant/mqtt/log:/mqtt/log

Det finnes bare en ordentlig editor VIM ;-)

Endret av obergeru
Skrevet
18 minutter siden, obergeru skrev:

Det finnes bare en ordentlig editor VIM ;-)

Nerder altsÄ... :D 

Dessuten tar du feil. Det er enten "edit.exe" eller "Notepad". :P 

Skrevet
3 hours ago, Hilmar said:

Takk for titten, flott med litt inspirasjon!

Vil oppfordre alle Ä legge ut konfigurasjonen pÄ github, spennende Ä se hvordan folk lÞser utfordringer.

• Like 1
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet (endret)

KjÞrer hass.io pÄ rpi3b, med Hadashboard pÄ en gammel kidz pad. Bruker en VeraPlus som hub. Samme pi kjÞrer PiHole, som blokkerer godt med ads, og andre sider. Opplever ikke treghet forelÞpig. Verisure alarm implementert, samt noe lys og varme. Venter pÄ airthings og ny heatit zwave versjon, samt trenger Ä bygge «amstomqtt» devicen. 

Skriver i notepad++, alt lagres pÄ   nettverk. Semi-splitt av configs.

Endret av LenothX90
.
  • 3 uker senere...
Skrevet

Varierer litt pÄ humÞret hva som stÄr Ä kjÞrer, men ofte er det disse 3 som kjÞrer:

- Debian VM (ESXi) med Python 3.6 (og hassbian-config)

- Hassbian pÄ RPi3

- Den generiske installasjonen av hassio pÄ en Debian VM (ESXi)

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet
Jeg kjÞrer ogsÄ i Docker pÄ en NUC sammen med et hopprenn av andre kontainere.

Det fungerer stort sett greit selv om det kan se ut som OZW har litt problemer av og til. FĂžler at Fibaro HC2 hadde en mer stabil z-wave stack.

Config skrives i vim eller sublime selvsagt.

Config ligger pÄ github: https://github.com/tcastberg/Home-Assistant-Config

Mulig Ä fÄ se docker compose fila di ogsÄ?
  • 3 uker senere...
Skrevet

Tenker teste ut Home Assistant, dette tenker jeg installere pÄ en virtuell server pÄ ESXi boksen min.

Hvilken installasjonsmÄte er best best practice? Jeg ser Hass.io anbefales for Pi (er Hass.Io et OS?)

Vil ha noe som er fremtidsrettet og compatible med fremtidige update script osv. SÄnn i tillfelle jeg faller for HA

Skrevet
5 minutes ago, Evelen said:

Tenker teste ut Home Assistant, dette tenker jeg installere pÄ en virtuell server pÄ ESXi boksen min.

Hvilken installasjonsmÄte er best best practice? Jeg ser Hass.io anbefales for Pi (er Hass.Io et OS?)

Vil ha noe som er fremtidsrettet og compatible med fremtidige update script osv. SÄnn i tillfelle jeg faller for HA

Jeg kjÞrer 2 instanser pÄ ESXi
1 "hassbian" debian 9 + Home-Assistant i python venv
1 "hassio" debian 9 + generic hassio installer.

Er den som ikke er hassio jeg foretrekker, da den gjĂžr feilsĂžking enklere.

Hassio er mer eller mindre ett custom OS ja.

Skrevet

Da har jeg endelig fÄtt flytta over systemet til docker. KjÞrer 5 containere via docker compose pÄ en Lenovo minipc som lett lar seg skjule i stua.

KjĂžrende containere for Ăžyeblikket:

- Home Assistant

- MQTT

- MariaDB

- Portainer

- Watchtower

InfluxDB og Grafana er neste steg.

KjÞrer alt bak en Nginx reverse proxy som inkluderer automatisk oppdaterte Lets Encrypt sertifikater. Vurderer Ä gÄ over til Traefik etter hvert.

• 5 mĂ„neder senere...
Skrevet

Ser Home Assistant har dukket opp som en "pakke" pÄ mitt Synology NAS, noen som har fÄtt den til Ä fungere? Ser ut til at den installerer seg, men den starter ikke opp.

Skrevet
PĂ„ 1.4.2018 den 23.43, kris10an skrev:

Da har jeg endelig fÄtt flytta over systemet til docker. KjÞrer 5 containere via docker compose pÄ en Lenovo minipc som lett lar seg skjule i stua.

KjĂžrende containere for Ăžyeblikket:

- Home Assistant

- MQTT

- MariaDB

- Portainer

- Watchtower

InfluxDB og Grafana er neste steg.

KjÞrer alt bak en Nginx reverse proxy som inkluderer automatisk oppdaterte Lets Encrypt sertifikater. Vurderer Ä gÄ over til Traefik etter hvert.

Jeg kjĂžrer mye samme oppsett som her men med Traefik reverse proxy. Ubuntu 18.04 med docker og fĂžlgende containere:

- Home Assistant

- MQTT

- Portrainer

- MariaDB (Usikker pÄ hvorfor forelÞpig....)

- Grafana

- InfluxDB

- Watchtower

- Traefik

Fungerer veldig bra sÄ langt etter noen ukers drift. Holder pÄ med en Node-Red konfigurering ogsÄ men ikke helt i mÄl enda.

Skrevet

Er pÄ ett eksperimentelt stadie i forhold til automasjoner i dag, siden vi ikke er innflyttet der vi skal bo enda.

KjÞrer i dag hassos pÄ en rpi3. Jeg kjÞrer docker i swarm mode med en hjemmebygd mediapc som Leader og med nfs delt lagring.

SÄ langt har jeg ett par containere gÄende mellom to noder og det fungerer ganske bra.

Har fĂžlgende oppsett:

- Home Assistant (raspberry pi)

- Portainer / Traefik (Management stack)

- Grafana / Telegraf / InfluxDB (Monitoring stack)

Planen er Ä sette opp en HA stack med home assistant, mariadb, mqtt, unifi controller osv....

Jeg liker hassio/hassos men gud hvor tregt det er Ä debugge/restarte osv... :/ 

Skrevet
Jeg kjĂžrer mye samme oppsett som her men med Traefik reverse proxy. Ubuntu 18.04 med docker og fĂžlgende containere:
- Home Assistant
- MQTT
- Portrainer
- MariaDB (Usikker pÄ hvorfor forelÞpig....)
- Grafana
- InfluxDB
- Watchtower
- Traefik

Fungerer veldig bra sÄ langt etter noen ukers drift. Holder pÄ med en Node-Red konfigurering ogsÄ men ikke helt i mÄl enda.

Hold med oppdatert pÄ node red prosjektet [emoji106] det stÄr pÄ todo lista her ogsÄ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.