Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overvåke strømbruk for vaskemaskin


TomB

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å teste en Fibaro Wallplug på vaskemaskin for å overvåke strømforbruk i dag, men den trakk mer enn jeg forventet og pluggen koblet ut flere ganger pga 3000W forbruk (den er ratet til 2500W maks). Hvilke målere/veggplugger bruker dere for vaskemaskin (og tørketrommel for den saks skyld)?

 

Edit: Og der krysset tørketrommel 3000W også, så da forsvant den også :) Da trenger jeg absolutt et par nye wallplugs/målere som jeg kan bruke for de to enhetene.

Endret av TomB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Actibus said:

Bruker Fibaro sin wallplug på tørketrommelen, men har varmepumpe trommel, så bruker ikke stort, ca 0,7 kWh pr runde

 

Jeg har tydeligvis ikke like effektiv tørketrommel (og vaskemaskin), den går opp i 3000W kjapt nok. Og jeg tror strøm-terskel stopper på 20% overforbruk på pluggen, da slår den seg av. Jeg fant denne (https://www.tronika.no/en/zwave-appliance-control/838-switch-zw096.html) som er gradert til 3000W, spørsmålet er om det er nok ettersom toppmålingen jeg leste på min var 3000W .. hvis den "tåler" litt watt over om det skjer så burde det jo gå greit, men kjipt å kjøpe 2 sånne om det ikke funker det heller. Så hvis andre har gjort tilsvarende så er det fint med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskin er vel ikke en ren resistiv last, men også induktiv last. Mesteparten av on/off-moduler er beregnet for resisitv last, så greit å sjekke med manualen eller forhandler/produsenten at de går god for å koble den til store laster med andre type en resisitiv. Men mest sannsynlig går det nok greit å koble denne opp mot vaskemaskin/tørketrommel. Hvertfall på fibaro sine micro-moduler står det "Do not connect types of loads other than resistive and incandescent!"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 23/01/2017 at 15:19, Blodstrupmoen said:

Kjører også denne på vaskemaskinen, fungerer utmerket, men høyeste måling jeg har er rett rundt 2500watt.

 

Har du funnet en måte/variabel/setting for å sette den til Always-on slik som du kan gjøre på Fibaro sin wall-plug? Skulle gjerne hatt den alltid på for å sikre at ikke kona står å skriker fordi det ikke virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, TomB skrev:

ar du funnet en måte/variabel/setting for å sette den til Always-on slik som du kan gjøre på Fibaro sin wall-plug? Skulle gjerne hatt den alltid på for å sikre at ikke kona står å skriker fordi det ikke virker :)

Har ikke gjort noe spesielt. Hvorfor skal den gå av så lenge man ikke slår den av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Blodstrupmoen said:

Har ikke gjort noe spesielt. Hvorfor skal den gå av så lenge man ikke slår den av?

 

Tenker mer på ved strømbrudd, at den kommer på igjen etter strømbrudd osv. Det er ikke noe krise på vaskemaskin/tørketrommel, men jeg har stilt opp et par andre Fibaro kontakter til å alltid være på, slik som den som måler strømforbruket til alt server-utstyret mitt osv, vil ikke at den skal gå av ved en feilklikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.3.2017 klokken 19.35, TomB skrev:

enker mer på ved strømbrudd, at den kommer på igjen etter strømbrudd osv.

Alle z-wave enheter jeg har og kjenner til har som default at de går tilbake tilbake til på hvis det var status før strømbrudd. Det er også som regel mulig å justere dette med parametere på de fleste enheter.

 

Den 1.3.2017 klokken 19.35, TomB skrev:

vil ikke at den skal gå av ved en feilklikk

Du kan jo skjule/fjerne av/på-kontrollen fra Device list i HomeSeer. Du kan endre dette ved å f.eks. endre Status-Control fra both til status. Alternativt kan man også (litt mer komplisert) bruke en virtuell enhet som speiler statusen til pluggen og sette selve pluggen som hidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 03/03/2017 at 12:07, iceball said:

Alle z-wave enheter jeg har og kjenner til har som default at de går tilbake tilbake til på hvis det var status før strømbrudd. Det er også som regel mulig å justere dette med parametere på de fleste enheter.

 

Ja, jeg har gjort det på andre, men finner ikke noe god dokumentasjon på denne, derfor jeg ville sjekke om noen har funnet det ennå.

 

On 03/03/2017 at 12:07, iceball said:

Du kan jo skjule/fjerne av/på-kontrollen fra Device list i HomeSeer. Du kan endre dette ved å f.eks. endre Status-Control fra both til status. Alternativt kan man også (litt mer komplisert) bruke en virtuell enhet som speiler statusen til pluggen og sette selve pluggen som hidden.

 

Jeg tenkte jeg skulle være smart her for et par dager siden jeg jeg gjorde om enheten til en Status Only i selve oppsettet, men neida .. da kunne jeg jo ikke sette status på den ;) Så jeg måtte ta bort det igjen for at eventene mine skulle virke igjen. Det gjør veldig lite, det er ikke inne i selve Homeseer problemet er, jeg ville bare forsikre meg om at de alltid står på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
10 minutter siden, vr24 skrev:

Finnes det noe alternativ til dette mtp skjult anlegg? Mener da å skifte ut stikkontakten med en som måler strømforbruk, slår av/på via z-wave.

Både ja og nei. De vanlige mikromodulene tåler ikke så mye strøm som en vaskemaskin krever (dvs. jeg har ikke funnet noen som gjør det enda), du må over på noe større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Moskus skrev:

Både ja og nei. De vanlige mikromodulene tåler ikke så mye strøm som en vaskemaskin krever (dvs. jeg har ikke funnet noen som gjør det enda), du må over på noe større.

Ok den såg grei ut, men da må man ha plass til denne bak stikkontakten. Tenkte mer i den retning at om det finnes en stikkontakt som har disse funksjonene internt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, vr24 skrev:

Ok den såg grei ut, men da må man ha plass til denne bak stikkontakten.

Det får du ikke, du må evt. ha den et annet sted, f.eks. i sikringsskap. Eller rett ved siden av stikkontakten.

 

1 minutt siden, vr24 skrev:

Tenkte mer i den retning at om det finnes en stikkontakt som har disse funksjonene internt.

Siden "stikkontakt" ikke er entydig definert fordi de finnes i så mange utførelser, så er det ikke så mange som har dette.

 

Home Control har en i ZigbeeHA-format, men den tror jeg ikke kan leverer nok strøm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Moskus skrev:

Det får du ikke, du må evt. ha den et annet sted, f.eks. i sikringsskap. Eller rett ved siden av stikkontakten.

 

Siden "stikkontakt" ikke er entydig definert fordi de finnes i så mange utførelser, så er det ikke så mange som har dette.

 

Home Control har en i ZigbeeHA-format, men den tror jeg ikke kan leverer nok strøm.

 

La oss håpe på elko eller schneider kommer med noe som passer nordiske land mtp veggboksstandard. (mener på det er samme standard i skandinavia). Enten i micromodul som har plass bak stikkontakt eller stikkontakt som selvstendig enhet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Merko skrev:

Kan du ikke bruke disse :

weNmKdK.png

 

De bygger jo minimalt ut. Kan også slå av LED-ringen rundt dersom man ikke vil ha den på.

Jo, disse kan sikkert brukes, men jeg ønsker en mer permanent og helt skjult løsning på sikt, og wall plugs er vel maks 2500W.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Merko skrev:

får nok ikke noe som klarer mer integrert i kontakten hvertfall. meg bekjent.

Jeg ser jo det rent praktiske og økonomiske for folk flest med disse wall pluggene, da man ikke trenger elektriker for montering. Jeg er elektriker og har litt fobi mot plugger og åpne anlegg etc i huset mitt ?    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
2 timer siden, BME skrev:

Hvor mye trekker vaskemaskiner?

Det varierer vel fra maskin til maskin og merke til merke (og program til program). Min vaskemaskin trekker litt over 2200W på maks. Tørketrommel trekker ca 500W på max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.