Erlend1963 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 7 minutter siden, ZoRaC skrev: Denne går på ZigBee, ikke Z-wave. Du trenger en ConBee eller RaspBee og deCONZ-programvaren. Usikker på hvordan den kan integreres mot OpenHAB - til HomeSeer er det en plugin (JowieHue). Takk for det - en ny protokoll for meg altså. Er det vanlig at man støtter flere typer enheter (feks Z-wave og ZigBee), eller velger man seg en standard og så kjøper kun enheter som passer til dette? Og hva hvis jeg har lyst til å kjøpe meg et sett med Nest røykalarmer - enda en ny protokoll? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 1 minutt siden, Erlend1963 skrev: Takk for det - en ny protokoll for meg altså. Er det vanlig at man støtter flere typer enheter (feks Z-wave og ZigBee), eller velger man seg en standard og så kjøper kun enheter som passer til dette? Det er i utgangspunktet 2 protokoller som er mest utbredt/vanlig: Z-wave og ZigBee (og i desember kjøpte ZigBee-produsenten opp Z-wave-produsenten). ZigBee brukes av blant annet IKEA Trådfri, Philips Hue, Elko Wireless og Xiaomi. ZigBee har ikke like "stricte" sertifiseringsprosedyrer som Z-wave. Det fører til at det kan være litt "bingo" om ZigBee-enheter fungerer mot hverandre eller ikke. F.eks må IKEA Trådfri oppdateres med ny firmware for å kunne legges til i en Hue-hub. En annen konsekvens er at ZigBee-enheter kanskje er litt billigere (som IKEA Trådfri og Xiaomi). Z-wave har ganske "stricte" sertifisertingsprosedyrer. Det gjør at de i utgangspunktet skal fungere om hverandre, men de er gjerne litt dyrere. En annen "protokoll" er 433 MHz-utstyr - jeg skriver "protokoll" fordi det egentlig ikke er en protokoll, men en frekvens (på samme måte som at Z-wave er 868 MHz og ZigBee 2,4 GHz). Forskjellen er at man med f.eks en RFXtrx433E kan kommunisere med veldig mange enheter som går på 433 MHz (fordi RFXtrx433E støtter veldig mange protokoller på den frekvensen), mens man med Z-wave ikke kan kommunisere med andre enheter på 868 MHz. Felles for 433 MHz-utstyr er at de ikke "kvitterer" for om et signal er mottatt eller ikke, i motsetning til f.eks Z-wave. Det gjør at om "on"-signalet til lyset ikke kommer frem, så vil sentralen din fortsatt tro lyset er påslått. Z-wave kvitterer for mottatt signal og vil sende signalet på nytt hvis det ikke får kvittering. 433 MHz er billig (f.eks Nexa-utstyr), men er altså best egnet til f.eks temperatursensorer (for det er ikke så farlig om signalet ikke kommer frem en gang i blant). Jeg har fra dag 1 hatt Z-wave og RFXtrx433E, men har først nå nylig utvidet med ZigBee. Nå føler jeg at jeg har "alt jeg trenger" og kan omtrent kjøpe hva jeg vil av utstyr. F.eks bruker jeg den knappen over til å slå på en pluginmodul fra Nexa (433 MHz) og det bare fungerer, uten at jeg trenger tenke på om det er den ene eller andre protokollen. ConBee/RaspBee og deCONZ er relativt nytt og fremdeles beta, men fungerer bra hos meg (mot litt Xiaomi-brytere og en del IKEA-pærer). 10 minutter siden, Erlend1963 skrev: Og hva hvis jeg har lyst til å kjøpe meg et sett med Nest røykalarmer - enda en ny protokoll? Nest er vel wifi, så på en måte er vel svaret "ja"... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erlend1963 Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 4 minutter siden, ZoRaC skrev: Det er i utgangspunktet 2 protokoller som er mest utbredt/vanlig: Z-wave og ZigBee (og i desember kjøpte ZigBee-produsenten opp Z-wave-produsenten). ZigBee brukes av blant annet IKEA Trådfri, Philips Hue, Elko Wireless og Xiaomi. ZigBee har ikke like "stricte" sertifiseringsprosedyrer som Z-wave. Det fører til at det kan være litt "bingo" om ZigBee-enheter fungerer mot hverandre eller ikke. F.eks må IKEA Trådfri oppdateres med ny firmware for å kunne legges til i en Hue-hub. En annen konsekvens er at ZigBee-enheter kanskje er litt billigere (som IKEA Trådfri og Xiaomi). Z-wave har ganske "stricte" sertifisertingsprosedyrer. Det gjør at de i utgangspunktet skal fungere om hverandre, men de er gjerne litt dyrere. En annen "protokoll" er 433 MHz-utstyr - jeg skriver "protokoll" fordi det egentlig ikke er en protokoll, men en frekvens (på samme måte som at Z-wave er 868 MHz og ZigBee 2,4 GHz). Forskjellen er at man med f.eks en RFXtrx433E kan kommunisere med veldig mange enheter som går på 433 MHz (fordi RFXtrx433E støtter veldig mange protokoller på den frekvensen), mens man med Z-wave ikke kan kommunisere med andre enheter på 868 MHz. Felles for 433 MHz-utstyr er at de ikke "kvitterer" for om et signal er mottatt eller ikke, i motsetning til f.eks Z-wave. Det gjør at om "on"-signalet til lyset ikke kommer frem, så vil sentralen din fortsatt tro lyset er påslått. Z-wave kvitterer for mottatt signal og vil sende signalet på nytt hvis det ikke får kvittering. 433 MHz er billig (f.eks Nexa-utstyr), men er altså best egnet til f.eks temperatursensorer (for det er ikke så farlig om signalet ikke kommer frem en gang i blant). Jeg har fra dag 1 hatt Z-wave og RFXtrx433E, men har først nå nylig utvidet med ZigBee. Nå føler jeg at jeg har "alt jeg trenger" og kan omtrent kjøpe hva jeg vil av utstyr. F.eks bruker jeg den knappen over til å slå på en pluginmodul fra Nexa (433 MHz) og det bare fungerer, uten at jeg trenger tenke på om det er den ene eller andre protokollen. ConBee/RaspBee og deCONZ er relativt nytt og fremdeles beta, men fungerer bra hos meg (mot litt Xiaomi-brytere og en del IKEA-pærer). Nest er vel wifi, så på en måte er vel svaret "ja"... Flott, takk for utfyllende svar. Jeg holder på med en liten bestilling hos Tronika, så for å dekke opp alle muligheter blir det da UZB1, ConBee og RFXtrx433E. Og når da Nest bruker WiFi skulle det meste være dekket. Det blir jo litt dyrt dette her (jeg skulle jo bare ha noe for å sjekke om garasjeporten var åpen eller lukket), men det får våge seg, dette kan jo bli artig, hehe... Jeg har jo ikke valgt meg programvare enda, men forstår at med dette utstyret kan jeg iallfall velge mellom HS, openHAB, HASS, Docomoticz på min Windows 10 PC - jeg får prøve meg litt fram når jeg får utstyret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 12 timer siden, Erlend1963 skrev: Det blir jo litt dyrt dette her (jeg skulle jo bare ha noe for å sjekke om garasjeporten var åpen eller lukket), men det får våge seg, dette kan jo bli artig, hehe... Ja, det koster litt å komme i gang. Et tips kan være å få på plass varmestyring i 3 rom (f.eks med en billig temp.måler og plugin til panelovn). Da kan du søke 20% refusjon fra Enova på server, programvare (inkl plugins), USB-controllere, værstasjoner, osv (alt du søker om må være anskaffet siste 12 mnd). Jeg fikk akkurat igjen 1400 kr! 12 timer siden, Erlend1963 skrev: Jeg har jo ikke valgt meg programvare enda, men forstår at med dette utstyret kan jeg iallfall velge mellom HS, openHAB, HASS, Docomoticz på min Windows 10 PC - jeg får prøve meg litt fram når jeg får utstyret. Ja, det er det fine - USB-enhetene fungerer mot det meste og man kan prøve litt forskjellig før man velger. HomeSeer er litt dyr, kommer trolig på halv pris i mai, men den har også prøveversjon da. Jeg ville kanskje ventet litt med å ta i bruk ConBee/deCONZ - det kompliserer oppsettet litt og er som sagt i beta enda (men veldig aktiv utvikling for tiden!). Så den kan muligens skape deg litt for mye bry (=tid) i starten. Men, sjekk om programvaren du vurderer har støtte for deCONZ i det minste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
backspace Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Fant ut jeg får hive meg på ZigBee bølgen så kjøpte en pose med IKEA trådfri pærer i alle varianter og noen brytere. Det er 30% på all IKEA beslysning frem til 7. Januar så det var greie priser. Plukket også opp en Philips HUE start pakke fra NetonNet på tilbud på vei hjem. ConBee og en Raspbee er også i bestilling så da er det bare å leke med JowiHue og deCONZ mens en venter på Elko RF dimmere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norseman Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Broadlink RM3, for å kunne styre TV med Alexa. Basert på følgende omtale på Amazon, må dette være midt i blinken for meg: Endret 5. januar 2018 av Norseman 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 Julegaven som var ett gavekort fra Kjell ble jammen omsatt til en conbeeSent from my iPhone using Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowman Skrevet 6. januar 2018 Del Skrevet 6. januar 2018 . Ubiquiti Unifi UAP-AC-Pro og en viktig del er, Gutter leser ALDRI bruksanvisninger :-) Heller en factory reset eller to før man kommer dit man vil. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomB Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 On 28/11/2017 at 19:34, bio said: Tømte hylla til NetonNet Liertoppen for Chromecast Audio og mottok endelig pakke fra Aliexpress etter tilbudet som var for 1mnd siden:) Er dette Wolf-Guard sensorer? Til ca 25 dollar? Er det mulig å få disse sendt fraktfritt slik at du får en for under 350,- og slipper moms? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bio Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Er dette Wolf-Guard sensorer? Til ca 25 dollar? Er det mulig å få disse sendt fraktfritt slik at du får en for under 350,- og slipper moms?Hei.Det er NEO COOLCAM NAS-PD01Z Z-wave PIR Motion Sensor Detector.Betalte vel $22 pr stk, så kom akkurat under grensen. Det var 36% rabatt på disse da jeg kjøpte. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomB Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 22 minutes ago, bio said: Hei. Det er NEO COOLCAM NAS-PD01Z Z-wave PIR Motion Sensor Detector. Betalte vel $22 pr stk, så kom akkurat under grensen. Det var 36% rabatt på disse da jeg kjøpte. Da kjøpte du 2 stykker og fikk de under tollgrensa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bio Skrevet 10. januar 2018 Del Skrevet 10. januar 2018 Da kjøpte du 2 stykker og fikk de under tollgrensa?Jepp totalt $44.10. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomB Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 9 hours ago, bio said: Jepp totalt $44.10. Synd det er 355,- i dag Men jeg ser ann, så lenge det er fri frakt har jeg ingen kvaler med å bestille 5 separate bestillinger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
berland Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 5 stk Heat-it/multireg varmekabeltermostat fra ELdirekte.no bestilt i går, til 999 kr/stk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 PCB ENC28J60 Ethernet Module for Arduino TTL to RS485 Module for Arduino (Works with Official Arduino Boards) CH340G Serial Port Debugger USB to TTL Converter for Arduino Pro Mini Sensor Shield v5.0 Expansion Board for Arduino - Deep Blue OPEN-SMART ESP-12 ESP8266 Serial Wi-Fi Wireless Module for Arduino ESP-07 ESP8266 Serial Wi-Fi Wireless Transceiver Module for Arduino Produino LM393 Soil Moisture Sensor/Soil Detection Module for Arduino Gold-Plated Pin Header Kit for Arduino Expansion Board - Black + Gold 400-Hole Mini Breadboard + Power Supply Module + 65 Jump Wires Kit MB102 Breadboard Power Supply Module for Arduino Original 3.5" LCD TFT Touch Screen Display for Raspberry Pi 2 / Raspberry Pi 3 Model B Board + Acrylic Case + Stylus white 2.8" TFT LCD Touch Screen LCD Shield Kit w/ TF card UNO R3 for Arduino Experimental Platform for Raspberry Pi 2 Model B / B+ / Arduino UNO R3 ESP8266 ESP-12E Wi-Fi Development Board Module Acrylic Bottom Plate Case Fixed Shell for Arduino UNO R3 UNO R3 Board Module + Ethernet Shield W5100 Module for Arduino - Blue Wireless Control V03 Shield Module for Arduino (Works with Official Arduino Boards) ESP8266 ESP-12F Wi-Fi UNO Development Board Module Usable with Arduino IDE Built-in CH340G Driver Multifunctional Fundamental Learning Expansion Board Kit for Arduino UNO R3 Micro USB Socket ATmega328P Board for Arduino - Blue + Black Geekworm ESP8266 NodeMCU LUA ESP-12E Wi-Fi Development Board + ESP8266 NoteMcu Base Board IoT Kit Improved UNO R3 ATMEGA328P Board + Ethernet Shield W5100 for Arduino GPRS A6 Module Wireless Extension Module GSM GPRS Board w/ Antenna Geeetech 9V 1A Power Adapter for Arduino - Black (EU Plug) LCD Keypad Shield for Arduino Duemilanove & LCD 1602 I2C / IIC LCD 1602 Display Module for Arduino, Raspberry Pi, AVR, ARM OPEN-SMART New I2C / IIC LCD 2004 Blue Display Module for Arduino 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr Kotelett Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Her skal da kodast ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marhil Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 1 stk ID Lock 150 + 5 stk Vision dørsensor fra Clas. Disse kan brukes til det meste fordi de har potensialfri sensor samt god batteritid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 (endret) På 17.2.2017 den 0.44, Merko skrev: Kan bruke Appen Tasker om du skal ha autostart av HSTouch Hm., nye enheter. Får ikke Autostart & Stay til å åpne appene ved boot. Dvs. logge inn. Det er ikke passord. Gjelder Android nettbrett. EDIT: Løst... Endret 14. januar 2018 av Erling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petersv Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Røk på en ID lock 150 og en z-wave-modul til denne. Så får vi se når den kommer og hvor bra den er.. https://idlock.no/id-lock-150/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MbenzNo Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 38 minutes ago, petersv said: Røk på en ID lock 150 og en z-wave-modul til denne. Så får vi se når den kommer og hvor bra den er.. https://idlock.no/id-lock-150/ Hvor får dere kjøpt ID lock 150? Hjemmesiden sier bare at den er tilgjengelig tidlig 2018... St1-R Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petersv Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Sjekk men er ikke levering før neste mnd. såvidt jeg har forstått. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
backspace Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 Må vel få noe data på veggen jeg også snart, så ble en hvit Lenovo tab4 til kjøkkenet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnMartin Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 5 hours ago, backspace said: Må vel få noe data på veggen jeg også snart, så ble en hvit Lenovo tab4 til kjøkkenet Kan jeg spørre hvordan du har tenkt å montere den? Skjult strømtilførsel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
backspace Skrevet 25. januar 2018 Del Skrevet 25. januar 2018 1 hour ago, JohnMartin said: Kan jeg spørre hvordan du har tenkt å montere den? Skjult strømtilførsel? Tenker modde den med trådløs ladeplate hvis det er enkelt å åpne den samt plass på innsiden . Hvis ikke USB U-lade kontakt kabel/trådløst lade plate. Har et par strømpunkt under overskap for strøm. Vurderer magnet feste så en kan ta den av, da med lade plate. Alternativt en arm på veggen så en kan vinkle/dra den ut litt. Så blir litt googling her? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iceball Skrevet 26. januar 2018 Del Skrevet 26. januar 2018 13 timer siden, backspace skrev: Hvis ikke USB U-lade kontakt Tips til U-lade kontakt? Hvis du har prøvd noen av ok kvalitet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.