Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Mitt foreløpige oppsett


iceball

Anbefalte innlegg

Nytt hus ferdig våren 2016, men elektriker skulle bare selge xComfort alt for dyrt. Startet derfor med FutureHome i sommer, styring av alle lys og ID-Lock. IFTTT-støtte ga noe mer muligheter med FH, men ikke nok.

Ønske om bedre device tracking/presence kontroll, bruke chromecast for å distribuere lyd/nettradio (tusenvis av kroner spart ift. alternativene) og støtte for mer z-wave enheter gjorde at jeg nå har satt opp home-assistant.io på en Raspberry pi 3 med Hassbian image og en Z-stick5. Sistnevnte siste uken, men har fortsatt ikke fått i gang open-zwave-control-panel, så tar litt tid. Skal ha Systemair ventilasjonen inn bl.a., kobler til z-wave adapteren i kveld. Kommuniserer noe mot FH via IFTTT.

 

Foreløpig mest fornøyd med Chromecast nettradio og full kontroll på lading av iphoner og ipader i huset. Device tracking fungerer ikke helt optimalt enda, blant annet nekter AsusWRT å starte opp. Litt synd man kun kan ha en informasjon "per rad". Kunne fint kombinert batteristatus med ladestatus osv. på en linje.

Skisse HA front.png

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser da ut som en brukbar begynnelse dette :) de fleste av oss som har avanserte styringer har som regel begynt i det små og oppgradert litt etter hvert. selv begynte jeg med bare en tellstick.  :P 

hvordan har du satt opp chromecast radio? det er noe sikkert flere kan være interessert i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser da ut som en brukbar begynnelse dette [emoji4] de fleste av oss som har avanserte styringer har som regel begynt i det små og oppgradert litt etter hvert. selv begynte jeg med bare en tellstick.  [emoji14] 

hvordan har du satt opp chromecast radio? det er noe sikkert flere kan være interessert i.

 

 


Du finner oppsett for Chromecast radio under examples på hjemmesiden til HA. Kan legge ut min med norske streams senere. https://home-assistant.io/cookbook/perform_actions_based_on_input_select/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri og reisetider, er det noe du får

med FutureHome, eller er det "hjemmemekk"?


Batteristatus hentes via iCloud tracking i home-assistant. Skal være mulig å få til på alternative måter for de som ikke har Apple.
Posisjon utenfor huset også iCloud, der er OwnTracks component mye brukt også vet jeg. Reisetiden bygger på Google maps api, som ligger som egen component på siden til home-assistant.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎15‎.‎10‎.‎2016 klokken 16.05, Evelen skrev:

Hvordan rapporterer du batteriprosent?

Står i posten over din...? eller var det noe annet?

 

Den ‎15‎.‎10‎.‎2016 klokken 12.41, iceball skrev:

Batteristatus hentes via iCloud tracking i home-assistant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Evelen skrev:

Men da virker det å kun være for apple og kun være for home-assistant, altså ikke noe for meg på to måter :)

 

Kun for Apple, men man kan bruke PHLocation-plugin i Homeseer for å hente ut det samme. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tester for tiden ut Home Assistant som alternativ til Zipabox. Foreløpig er inntrykket at HA er ganske lettbent og «elegant» i mangel av bedre ord. Man får til «alt» og arkitekturen virker gjennomtenkt. Ulempen er at det tar tid, og jeg savner litt bedre gui-støtte for konfing.

Utviklingstempoet er imponerende!

Kjøpte meg RfxCOM på Kjell og co i kveld. Så da skal jeg vel klare å svi av noen timer til [emoji6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 13.10.2016 klokken 19.52, iceball skrev:

Nytt hus ferdig våren 2016, men elektriker skulle bare selge xComfort alt for dyrt. Startet derfor med FutureHome i sommer, styring av alle lys og ID-Lock. IFTTT-støtte ga noe mer muligheter med FH, men ikke nok.

Ønske om bedre device tracking/presence kontroll, bruke chromecast for å distribuere lyd/nettradio (tusenvis av kroner spart ift. alternativene) og støtte for mer z-wave enheter gjorde at jeg nå har satt opp home-assistant.io på en Raspberry pi 3 med Hassbian image og en Z-stick5. Sistnevnte siste uken, men har fortsatt ikke fått i gang open-zwave-control-panel, så tar litt tid. Skal ha Systemair ventilasjonen inn bl.a., kobler til z-wave adapteren i kveld. Kommuniserer noe mot FH via IFTTT.

 

 

Hei, dette blir mitt første innlegg men prøver meg her

 

Ser du hadde planer om å få inn SystemAir ventilasjonen inn i HomeAsisstant, var dette noe du fikk til å fungere? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Hei, dette blir mitt første innlegg men prøver meg her
 
Ser du hadde planer om å få inn SystemAir ventilasjonen inn i HomeAsisstant, var dette noe du fikk til å fungere? [emoji3]

Nei, men fungerer fint i Homeseer nå [emoji5]
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, iceball skrev:

Nei, men fungerer fint i Homeseer nå emoji5.png

 

Hva er det du i praksis kan styre?

  • Vifte i 3 trinn?
  • "Tilluft" i grader - eller en form for trinn?
  • Noe annet?

Har prøvd å følge med i hva man kan styre på SystemAir fra HomeSeer, men har falt litt av etterhvert. Har selv 2 SystemAir-aggregater, så løsningen din kan være veldig interessant hvis den nå fungerer ?

Endret av Go4IT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Hva er det du i praksis kan styre?
  • Vifte i 3 trinn?
  • "Tilluft" i grader - eller en form for trinn?
  • Noe annet?
Har prøvd å følge med i hva man kan styre på SystemAir fra HomeSeer, men har falt litt av etterhvert. Har selv 2 SystemAir-aggregater, så løsningen din kan være veldig interessant hvis den nå fungerer [emoji3]

Ja, styrer i hverdagen hastighet i 3 trinn og settpunkt temperatur. I tillegg er det noen ekstra muligheter, se manualen https://www.systemair.com/globalassets/documentation/64581.pdf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var grunnen til at du først prøvde Home Assistant? Og hva var grunnen til at du bytta til Homeseer?

 

Kjørte selv Domoticz og tester nå Home Assistant. Det jeg savner mest er at Domoticz var en del raskere. Home Assistant virker ikke alltid like responsiv (feks z-wave, men Hue funker fint) og har dessverre en del bugs. Tenkte å prøve Home Assistant fordi det er veldig fleksibelt og enkelt å legge til GUI-komponenter, men usikker på om det er modent nok. Pluss at jeg ikke er fan av yaml-config opplegget. Det utvikles fort så har ikke tenkt å gi meg helt ennå, men er åpen for å prøve nytt system igjen om ikke lenge om det fortsetter å være ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LaStrada skrev:

Hva var grunnen til at du først prøvde Home Assistant? Og hva var grunnen til at du bytta til Homeseer?

 

Kjørte selv Domoticz og tester nå Home Assistant. Det jeg savner mest er at Domoticz var en del raskere. Home Assistant virker ikke alltid like responsiv (feks z-wave, men Hue funker fint) og har dessverre en del bugs. Tenkte å prøve Home Assistant fordi det er veldig fleksibelt og enkelt å legge til GUI-komponenter, men usikker på om det er modent nok. Pluss at jeg ikke er fan av yaml-config opplegget. Det utvikles fort så har ikke tenkt å gi meg helt ennå, men er åpen for å prøve nytt system igjen om ikke lenge om det fortsetter å være ustabilt.

Kjørte først FutureHome, men synes det var for lite muligheter. Så kjøpte parallelt en z-stick som jeg testet på Home Assistant først. Hadde problemer med å få open-z-wave til å fungere skikkelig også var det bugs rundt klima-modulen som Systemair-enheten fikk til å kræsje når jeg skulle inkludere den (også er det tungt å skrive regler og slikt i HA). Domoticz var noe bedre på z-wave støtte, men ikke perfekt. Integrasjon mot andre tjenester synes jeg var dårlig ift. Home Assistant.

 

@Moskus hadde begynt å legge ut flotte guider til Homeseer, samtidig så virket det som det perfekte system (sett bort i fra utseende og kostnad ift. de to andre over). Homeseer er ikke perfekt det heller, men regelmotoren er enormt mye bedre enn alternativene, og det meste annet går seg til (bortsett fra å få Fibaro/Quibino sine flush dimmere til å fungere 100 %)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Prøver å finne ut hva folk bruker og ikke minst hvorfor, evt hvorfor de har byttet. Alt har sine fordeler og ulemper. Har selvfølgelig sett at @Moskus elsker HomeSeer, så skal ikke se bort i fra at jeg prøver dette en gang.

 

@tjwesterby Det er nok neste på lista, om det blir til at jeg skal prøve noe nytt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LaStrada skrev:

Har selvfølgelig sett at @Moskus elsker HomeSeer, så skal ikke se bort i fra at jeg prøver dette en gang.

Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. HomeSeer er ikke perfekt, ingenting er det. Men for meg er det et par saker som gjør det enkelt å velge: 1) Det har en veldig bred støtte for ulikt utstyr, 2) det er enkelt å sette opp regler og 3) det er et .NET-program og jeg kan bruke programmeringsspråk jeg allerede behersker til å utvide det selv.

 

Hjemme hos oss har vi for lengst passert stadiet om at vi "bare tester og leker litt for å se hvor gøy dette ". Nå må det virke. Hver dag. Året rundt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.