Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Alternativer til HSTouch


BME

Anbefalte innlegg

Er så vidt begynt å sette opp HomeSeer og styring av hus.

Jeg er ikke videre imponert over første møtet med HSTouch, selv om jeg leste på forhånd at appen ikke er helt "up to date".

 

Er en nødt til å ha Designer for at HSTouch skal være nyttig å bruke?

(Ser frem til del 7 av HomeSeer-skolen, og håper at den også tar for seg HSTouch uten Designer.)

 

Hvilke alternativer er det til HSTouch?

Ønsker gjerne å høre om erfaringer (pros/cons), samt kostnader med de enkelte alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HS touch uten designer gir deg bare mulighet til å liste opp enheter pr rom.

Kan sammenlignes med windows utforsker. Du ser filer tilhørende mappene. GUI er ren tekst, ikke noe grafikk eller bilder.

 

Med designeren så kan du lage akkurat hva du vil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, BME skrev:

(Ser frem til del 7 av HomeSeer-skolen, og håper at den også tar for seg HSTouch uten Designer.)

(Beklager, det blir Eventer, men SÅ kommer HStouch. Men kun med Designer, for uten designer er jo bare en app...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å fundere på dette selv, jeg er skeptisk til HStouch av to grunner, for det første er den veldig dyr og for det andre er app'en som en får standard veldig dårlig. Den er utrolig treg og fryser ofte. Er dette ett problem når en lager egen Scada også eller er det bare app som er dårlig? Jeg heller mot imperihome på grunn av den lave kostnaden(40$) og at jeg ikke har hørt særlig med negative ting om den. Da jeg i all hovedsak styrer via alexa er ikke scada så veldig viktig, men greit å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av husholdningen og hvem som skal operere systemet tror jeg mange vil komme langt med Jon00 sin web page builder.

Du kan vise stort sett det samme som HStouch, er vel litt dårligere støtte for "sliders", termostat-enheter osv.

Litt mindre egnet til å være et standalone-system som "alle" kan benytte seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemstilling. Synes HStouch var unødvendig dyrt, men først og fremst at det ville kreve mye tid som jeg heller måtte bruke på å få HS skikkelig opp først. Har heller ikke tenkt å ha skjermer i alle rom, det skal jo være automatisert, som Moskus sier. Men det er satt av plass til en i stua/kjøkkenet.

Valgte derfor å heller gå for ImperiHome, og selv om det også har sine begrensninger så er det i hvert fall raskt å få opp å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, iceball skrev:

Jeg hadde samme problemstilling. Synes HStouch var unødvendig dyrt, men først og fremst at det ville kreve mye tid som jeg heller måtte bruke på å få HS skikkelig opp først. Har heller ikke tenkt å ha skjermer i alle rom, det skal jo være automatisert, som Moskus sier. Men det er satt av plass til en i stua/kjøkkenet.

Valgte derfor å heller gå for ImperiHome, og selv om det også har sine begrensninger så er det i hvert fall raskt å få opp å gå.

 

Kan du utdype litt om hvilke begrensninger det har gitt deg eller hva du skulle ønsket å ha? :)

 

Jeg tenker mye likt som deg, det skal gå av seg selv evt styrer jeg via stemme. Men av og til er det greit å ha en oversikt også, gjerne når jeg er på kontoret og vill ha status på hva som skjer hjemme eller lignende. Da blir fort device managment rotete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Salvesen skrev:

Kan du utdype litt om hvilke begrensninger det har gitt deg eller hva du skulle ønsket å ha?

  • En irriterende ting er at man ikke kan endre layout på en side etter du har satt opp de forskjellige "tiles"-ene. Du må lage en ny blank side, noe som er kjedelig når du har lagt til 20 tiles og du innser at du trenger 4 til i en rad til.
  • Visning av effekt-forbruk og samlestatus for bevegelsesensorer og dører fungerer først når jeg har trykket reload. Mulig det er en bug på telefonen min, men det burde være unødvendig.
  • Systemair ventilasjonen kommer opp i fahrenheit. Det kan nok fikses, men devicen i HS bugger litt.
  • Støtter ikke virtuelle termostater (RFXcom) så man bruker mange tiles for å få opp nødvendig info og styring.
  • Ikondatabasen burde vært mye større og bedre. Virker tungvindt å lage egne ikoner på alle telefoner og nettbrett, men har ikke testet dette enda så mulig jeg tar feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nettopp skrev:

Litt avhengig av husholdningen og hvem som skal operere systemet tror jeg mange vil komme langt med Jon00 sin web page builder.

Jeg bruker begge to, men ville ikke sammenlignet disse. De har to helt forskjellige bruksområder i mine øyne.

 

1 minutt siden, Salvesen skrev:

Men av og til er det greit å ha en oversikt også, gjerne når jeg er på kontoret og vill ha status på hva som skjer hjemme eller lignende. Da blir fort device managment rotete. 

Device Management er nok ikke laget for det.

 

Hos oss er det slik:

 

Hjemme kjører HStouch på skjermer. De gir "live" og helt oppdaterte informasjon om huset, inkludert lys, temperaturer og kameraer, og jeg kan enkelt (over)styre diverse funksjoner. Skjermen brukes jo også til mye annet, som bildefremviser, generell surfing, handlelister, Netflix/Plex på kjøkkenet, etc, samt at den kan kobles om via HDMI til å vise det som TVen i stua viser.

 

Når jeg er ute er det enklere å bruke Jon00s Quick Web Page Builder for å få et øyeblikksbilde over situasjonen akkurat nå (i en nettleser). Ja, det er teknisk mulig å lage relativt fancy systemer, men siden det er en Jon00-sak så må man ha vesentlig mer fritid enn jeg har for å orke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Moskus skrev:

Hjemme kjører HStouch på skjermer. De gir "live" og helt oppdaterte informasjon om huset, inkludert lys, temperaturer og kameraer, og jeg kan enkelt (over)styre diverse funksjoner. 

 

Akkurat dette er jo veldig enkelt å få opp i Jon00-oppsett også, og med mindre innsats enn det vil kreve å få laget noe tilsvarende med HStouch-designer.

Jeg har satt opp (utkastet til) et dashboard som egentlig er et uttrekk av den viktigste informasjonen som jeg ellers ville hentet ut fra device manager. Dvs. styring av alle brytere og essensielle events, status for alle bevegelsesdetektorer og skallsikring, settpunkt og reell temperatur for alle rom, og et snapshot fra alle webkamera.

Når jeg skal gå i gang med HStouch-designer fremover så blir fokus da å lage et grensesnitt mot temperaturstyring og valg av "scener".

eks.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nettopp skrev:

Akkurat dette er jo veldig enkelt å få opp i Jon00-oppsett også, og med mindre innsats enn det vil kreve å få laget noe tilsvarende med HStouch-designer.

Vel, det er nok akkurat det jeg er uenig i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, iceball said:
  • En irriterende ting er at man ikke kan endre layout på en side etter du har satt opp de forskjellige "tiles"-ene. Du må lage en ny blank side, noe som er kjedelig når du har lagt til 20 tiles og du innser at du trenger 4 til i en rad til.

I Android kan du endre på layout i etterkant. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 4.1.2017 klokken 11.48, Nettopp skrev:

Når jeg starter opp i HStouch-designer blir det gjerne at jeg bruker hele kvelden på å jobbe med design og plassering av knapper, og får veldig lite fremdrift 1f61e.png

 

Jeg designer i Powerpoint og overfører til HSTouch etterpå. Powerpoint har en del gode verktøy til posisjonering, snapp til andre elementer og sånn som gjør at jeg kan jobbe fortere og mere presis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iblis skrev:

CommandFusion sin iViewer er et bra alternativ til HSTouch. 

 

Vanskeligere å sette opp og koster penger, men rock solid når du først har kommet i gang (starter umiddelbart og feiler aldri).

 

Bruker JSON-interfacet til å kommunisere med HS da? Både hente status og kontrollere devicer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

 

Altså det samme som HSTouch gjør? Finnes det noen dokumentasjon på det noe sted da?

 

Nei, HS3 har en innebygd TCP server som du kan aktivere under Setup/Network/Enable Control using ASCII Commands.

 

Det finnes også en plugin for HS2 lagd av Barry Gordon.

 

Selv bruker jeg ikke HS3 lengre, men kan hjelpe deg å komme i gang hvis du virkelig har planer om å gå for iViewer. Men når det gjelder dokumentasjon så er det bare å søke opp iViewer TCP server så får du den informasjonen du trenger. TCP servere fungerer som regel ganske likt samme hvilket system du bruker.

 

Kan også bruke MQTT via javascript i iViewer som gjør det enda enklere å kommunisere med HS3 via MQTT pluginen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎04‎.‎01‎.‎2017 klokken 11.48, Nettopp skrev:

Når jeg starter opp i HStouch-designer blir det gjerne at jeg bruker hele kvelden på å jobbe med design og plassering av knapper, og får veldig lite fremdrift 1f61e.png

 

 

Den ‎28‎.‎01‎.‎2017 klokken 13.44, Fermate skrev:

Jeg designer i Powerpoint og overfører til HSTouch etterpå. Powerpoint har en del gode verktøy til posisjonering, snapp til andre elementer og sånn som gjør at jeg kan jobbe fortere og mere presis.

 

Jeg gjør det samme. Starter med å lage en kjapp plan på hva jeg ønsker å vise (avhengig av hvilken enhet det er snakk om, forskjell på pad'en i stua og min mobiltelefon, for eksempel). Så lager jeg en mock-up i PowerPoint, slik at jeg får et inntrykk av hvordan det vil ta seg ut på en skjerm. Så etableres HStouch-prosjektet. Grafikk lages i PowerPoint ved å bruke "lagre som bilde", og plasseres i f.eks "Graphics"-folderen i HStouch-prosjektet. Så er det en veldig iterativ prosess mellom PowerPoint og HStouch deretter. Etter en liten stund går jeg over til å utvikle HStouch-skjermene uavhengig av PowerPoint. Så tyngdepunktet skiftes fra PP til HStouch i prosessen.

 

I selve HStouch er det en del verktøy som det lønner seg å bli vant til å bruke, for eksempel alle "align"-verktøyene. Man kan også sette felles egenskaper for en rekke elementer ved å velge alle, og skrive inn verdier direkte (for eksempel for avstand til venstre kant, eller til topp, eller høyde/bredde). Selv om HStouch er et kronglete program, så er det en vanesak, og det går ganske greit etter en (liten) stund.

 

Det lønner seg å lage egne eventer, og i noen tilfeller, egne virtuelle devicer i HS3 for bruk i HStouch. Selv om jeg slurver litt her, så er kongstanken å ha egne sett med eventer/devicer for hver eneste HStouch-enhet. Ellers blir det fort fryktelig rotete den dagen man bytter ut en enhet, eller man ønsker at en event/device skal vises forskjellig fra enhet til enhet.

 

Ellers har gode design-prinsipper mye å si for brukeropplevelsen. La det være stilrent. Ting må være på linje, og like store. Font må være lik overalt. Ting må oppføre seg likt overalt. I det hele tatt: Det er viktig å ha en rød tråd gjennom designet. Det kan være vanskelig å designe fra brukerens perspektiv (som for eksempel HStouch etter min mening i seg selv er et eksempel på). For eksempel tok en stund før jeg oppfattet at de andre i huset ikke forstod hvordan man "slår av lysene når det blir natt". For meg var det kjempelogisk at når det er kveld, og hustid settes til "neste", blir hustid = natt, og da går lysene av.

 

HStouch-skjermer har slik jeg ser det mye til felles med nettsider. Det må være intuitivt å navigere, og det må være intuitivt å bruke. Der ligger ofte den største utfordringen.

 

Et viktig prinsipp jeg har syndet mye mot, og som jeg først den siste tiden har begynt å forstå er at "spør ikke hvor mange funksjoner du kan få inn i HStouch, spør heller hvor få funksjoner du trenger å få inn i HStouch". Altså, "less is more", more or less. For eksempel brukte jeg en stund en del plass på førstesiden i designet for et vegghengt brett i stuen for å vise om verandadør er åpen og hvilke lys som var tent i stuen. Idiotisk, siden den aktuelle enheten er plassert 30 cm fra den aktuelle verandadøren, og de fleste lysene også er i umiddelbar nærhet og godt synlig når man står foran enheten. Det var også helt unødvendig å vise status på "tilstede/borte"-variabler. For ingen vil noensinne se HStouch-enhetene i huset dersom vi er borte.

 

Jeg syntes det er lurt å skille mellom "informasjon" og "interaksjon". Altså "informasjon" er ting jeg ønsker å få beskjed om når jeg går forbi. Dette plasseres på førstesiden (MAIN). Så har jeg undersider for interaksjon, for eksempel lys, varmestyring, etc.

 

Så er det en del ting man bare må bli vant til å irritere seg over. For eksempel er det plagsomt at skjermene vises forskjellig mellom Windows og for eksempel Android. Så når jeg sitter og lager skjermer og bruker "Windows client" for kvalitetssjekk, forteller det ofte ingenting om hvordan det blir seende ut på et Android-brett etterpå. Da er det bedre å sjekke grovt med Windows, men så må man over på den faktiske enheten etter hvert. Et annet eksempel er copy/paste. Man kan kopiere/lime inn grafikk mellom skjermer, eller internt på en skjerm, men de havner på helt vilkårlige steder (har ikke funnet en fix på dette enda), og ofte limes de inn bakerst. Så når jeg limer inn en liten grafikk, må jeg senere flytte rundt på alle andre grafikker for å se hvilken den innlimte er skjult bak. Eller når man har tre grafikker plassert relativt til hverandre, så vil de limes inn på samme posisjon. Slike småting...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, iblis skrev:

TCP servere fungerer som regel ganske likt samme hvilket system du bruker.

Jøss! Jeg har sagt det før, men det kan aldri sies for mye: Jeg lærer noe nytt her på forumet nesten hver dag! :) 

 

og:

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, psv021 skrev:

 

<<Grafikk lages i PowerPoint ved å bruke "lagre som bilde", og plasseres i f.eks "Graphics"-folderen i HStouch-prosjektet. Så er det en veldig iterativ prosess mellom PowerPoint og HStouch deretter. >>

 

"Lagre som bilde" taper transparens informasjonen.

Har du prøvd min Powerpoint 2HSTouch utility ?

Den speeder opp den prosessen vesentlig.

 

Har også ett halvferdig program som flytter fra Powerpoint til eksakt samme posisjon i HST...?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.