Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0

Alternativ til Heavy Duty Switch for styring av VVB?


ProphetSe7en
 Del

Spørsmål

Er der noen alternativer til Heavy Duty Switch som kan legges inn bak eksisterende bryter i en veggboks?

 

Kunne tenkt meg å fortsatt ha bryter til VVB, og heller ha en skjult styring med tanke på timepriser og effekt.

 

Vil for eksempel Heatit 16A rele kunne brukes på denne måten, at den kobles inn mellom bryter og VVB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Har nettopp installert en Elko Smart 16A Stikkontakt for å kunne styre VVB. Den fungerer fint med ConBee Zigbee. Den har i utgangspunktet energimåling, men denne er foreløpig ikke tilgjengelig via DeConz API, men satser på det kommer etterhvert. Denne er også tilgjengelig i en svart Plus-utgave.

 

Ellers har jeg også et rele i sikringsskapet for styring av varmekabel. Develco Smart Relay. Den tåler også 16A belastning, og her får du i tillegg energi og spenningsmåling gjennom DeConz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
espen4001 skrev (5 timer siden):

Har nettopp installert en Elko Smart 16A Stikkontakt for å kunne styre VVB. Den fungerer fint med ConBee Zigbee. Den har i utgangspunktet energimåling, men denne er foreløpig ikke tilgjengelig via DeConz API, men satser på det kommer etterhvert. Denne er også tilgjengelig i en svart Plus-utgave.

 

Ellers har jeg også et rele i sikringsskapet for styring av varmekabel. Develco Smart Relay. Den tåler også 16A belastning, og her får du i tillegg energi og spenningsmåling gjennom DeConz. 

 

Trodde VVB måtte ha fast tilkobling og ikke via stikkontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
cogliostrio skrev (3 timer siden):

@espen4001 hva er den grå stripa nederst til venstre på stikket. Lys, bryter?


Det er en knapp for å slå av og på, med lysdiode.

Rødt lys: På

Ingen lys: Av

ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

 

Trodde VVB måtte ha fast tilkobling og ikke via stikkontakt?

En av fordelene med gammelt hus og gammelt el.anlegg.

 

Men ja, etter dagens norm skal det være fast tilkobling på VVB, med en dedikert kurs i sikringsskapet.

 

I så fall, om man har dette, så ville jeg absolutt gått for et relé i skapet, som feks nevnte Develco-relé.

Endret av espen4001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Etter å ha flytta til ny leilegheit med felles heittvatn fekk eg ein Fibaro Relay Switch til overs som eg brukte på vvt i forrige leilegheita mi, saman med eit DIN-adapter slik at du kan montere den i sikringsskåpet ditt. Kan sikkert bli einig om pris om du er interessert. Då slepp ein å ha "pilla" inni ein trang veggboks i tillegg (forutsett at du har plass til 2 modular i sikringsskåpet ditt og at vvt har eigen kurs, noko eg verkeleg håpar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 25/12/2021 at 14:03, espen4001 said:

 

On 25/12/2021 at 13:58, ProphetSe7en said:

 

Trodde VVB måtte ha fast tilkobling og ikke via stikkontakt?

En av fordelene med gammelt hus og gammelt el.anlegg.

 

Men ja, etter dagens norm skal det være fast tilkobling på VVB, med en dedikert kurs i sikringsskapet.

Greit nok at gammelt el.anlegg ikke må oppgraderes til dagens krav. Men en ny-montert stikkontakt faller nok inn under dagens krav og normer…

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Moskus skrev (På 19.12.2021 den 16.00):

Alt dette blir synsing og meninger og svar uten garantier.

 

Det vi vet er at brannvesen og alle andre vesener som bryr seg om elektro-sikkerhet anbefaler (og nå krever) fast tilkobling til varmtvannsberedere, istedenfor stikkontakt. Vi vet også at det fint kan gå 16A gjennom en vanlig stikkontakt. 

Elektrikeren min sa at grunnen til at varmtvannsberedere skal bruke fast tilkobling ikke er at stikkontakten ikke tåler 16A, men at stikkontakten blir litt varmere når termostaten slår inn, og kjøler seg ned når termostaten slår ut. Over tid kan dette føre til at stikkontakten utvider seg og det kan oppstå en lysbue som igjen kan føre til brann.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fått installert en HeatIt Z-relay til vår VVB hjemme.

Etter de første målingene er jeg overrasket over forbruket. Stemmer det at den skal dra over 600w i konstant standby?
Den drar seg fra 644w til 2400w når termostat slår seg inn. 
Siste 24t har det gått 16 kWh med lite/moderat bruk.

 

Har samme sak installert på hytta, men ikke tenkt over forbruket der.
Ser at siste døgn har det gått 1,6 kWh uten bruk av varmtvann der. Forøvrig en nyere og litt mindre tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Dorten75 skrev (10 minutter siden):

Fått installert en HeatIt Z-relay til vår VVB hjemme.

Etter de første målingene er jeg overrasket over forbruket. Stemmer det at den skal dra over 600w i konstant standby?
Den drar seg fra 644w til 2400w når termostat slår seg inn. 
Siste 24t har det gått 16 kWh med lite/moderat bruk.

 

Har samme sak installert på hytta, men ikke tenkt over forbruket der.
Ser at siste døgn har det gått 1,6 kWh uten bruk av varmtvann der. Forøvrig en nyere og litt mindre tank.

Jeg har samme rele. Det er ikke veldig brukenes til strømmåling. Du kan bruke målingene til å fortelle om du har last eller ikke. De fleste bereder har konstant last når det er kaldere enn termostaten, så det går an å regne seg frem til det.. Ikke helt optimalt. 

 

Eneste jeg liker med dette releet er at den har inngang for temperatur føler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så det stemmer ikke at det står last på 600w? Den går ned til 0w når jeg slår av bryter, så bare rart at det er så stort sprang opp.
På hytta går den ned på 0w i standby og opp til 1700w.
Tenkte forsøke en liten periode med tidsstyring i døgnet for å unngå pristopper.

Ikke fått satt meg inn i temp føler, men vet at det er mulig. 
Hva er enkleste opplegg jeg kan ordne meg på det. Kobler dere en eller annen sensor på jernet for kranen? 
Har Fibaro på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 hour ago, Dorten75 said:

Fått installert en HeatIt Z-relay til vår VVB hjemme.

Etter de første målingene er jeg overrasket over forbruket. Stemmer det at den skal dra over 600w i konstant standby?
Den drar seg fra 644w til 2400w når termostat slår seg inn. 
Siste 24t har det gått 16 kWh med lite/moderat bruk.

 

Har samme sak installert på hytta, men ikke tenkt over forbruket der.
Ser at siste døgn har det gått 1,6 kWh uten bruk av varmtvann der. Forøvrig en nyere og litt mindre tank.

 

Svar eg fekk fra Thermo-Floor AS og har byttet alle mine til Heavy Duty Switch selv om eg svarte noe annet i mailen.

1716553847_Screenshot2022-01-11191833.png.d62d23c110b771fea66aaf1a6c1da4ad.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
hflatoey skrev (2 timer siden):

og har byttet alle mine til Heavy Duty Switch selv

Tror jeg skal gjøre det samme. Fikk den installert i går, så kan forhåpentligvis be elektriker komme tilbake.


Du opplever Heavy måler korrekt? Hadde planer om å sette opp en ekstra til å måle elbil lading også. 
 

Ser man kan sette fast W i et av parameterne til Z-relay, så det kan jo være et alternativ på en VVB som gjerne har stabil last, 0 eller 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er dere sikre på at enheten måler feil forbruk kWh?

Eller kan det være at den er satt opp på en måte slik at Watt ikke oppdateres når den går til 0W. F.eks. At den kun oppdaterer Watt ved x Watt endring, eller x% endring?

 

Dette er noe som ofte kan justeres med parametere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Hillmar skrev (10 timer siden):

Dette er noe som ofte kan justeres med parametere…

Satte den til 1800w i parameter 18, så skal den slå ut mellom 0 og 1800w fremover iallefall.
Teste slik litt.

1800w er ca differansen på topp og bunn målingene sålangt, men helt riktig blir det ikke.

edit: Ser da ut til at den alltid vil gi 1800w bare den står påslått i standby, så blir enda mer feil i logg...

Endret av Dorten75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har 16A HeatIt releet på VVB, og den fungerer helt greit. Forbruket viser 0W når den er av, og mellom 2050 og 2100W når den er på.

Regner med det endrer seg litt grunnet temperatur inne i releet kanskje. Men det er såpass lite at jeg ikke bryr meg.

 

For dere der den måler ukorrekt, nå vet ikke jeg hvordan systemer dere har, men da hadde jeg laget en regel som sier at hvis forbruk er under 1000W f.eks, så logger jeg 0W, og hvis det er over 1000W, så logger jeg 2000W, som er hva VVB trekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
mongojarle skrev (2 timer siden):

Regner med det endrer seg litt grunnet temperatur inne i releet kanskje.

Det er nok både tilført spenning og temperatur i varmekolben som gjør at effekten varierer litt. Min bereder er merket 2.9kW men trekker noen ganger litt over 3kW, helt normalt.

 

Motstanden i varmekolben vil variere litt avhengig av temperaturen og ved en bestemt motstand vil du få en bestemt effekt kun ved en bestemt spenning.

 

Effektformelen er P = U x I (Effekt(W) = Spenning(V) x Strøm(A)) og strømmen finner du med Ohms lov: I = U / R (Strøm(A) = Spenning(V) / Motstand(R))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

 Del

×
×
  • Opprett ny...